Jump to content
Juoksufoorumi.fi



MikkoVe (Kokkola 24h 180-200 km)


Recommended Posts

  • Replies 399
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lauantai 15.2.2020: Puntti 0h29 Sunnuntai 16.2.2020: Puntti 0h23 Tiistai 18.2.2020: Puntti 0h20 Torstai 20.2.2020: Mattojuoksua 2 km @ 7:05 Lauantai 22.2.2020: Juoksukävelyä 24h00.

Lauantai-Sunnuntai 16.-17.11.2019: Joensuu Night Run 12h kisa; 95,581 km @ 7:32.   Neljäs ja viimeinen kerta lappu rinnassa juoksua vuoden 2019 aikana. Kisareissuun lähdettiin n. 12:30 Porvo

Maanantai 3.2.2020*: Paino 78.9 kg. Glu 83, BHB 0.3. - Juoksua 11.3 km @ 5:30, 1h02, 253** W. 74 % HRR. - Jäähdyttelyä 0.7 km   Viimeisen kunnollisen treeniviikon alkuun maravauhti

Posted Images

La 7.9.2019: Kävelyä 12.1 km @ 8:35.

 

Reippaasti kun kävelee, niin sekin tuntuu treenaamiselta. Aikaisemmin olen tehnyt juoksukävelyä, joissa lähinnä ylämäet on kävelty. Nyt olen ottanut puhtaat kävelytreenit ohjelmaan. E24h tarinoissa aika monen kohdalla toistuu sama kaava; homma alkaa syystä tai toisesta tökkiä, vaihdetaan kävelyyn, jalat kestävät tätä liikkumisen muotoa vielä huonommin kuin juoksua, keskeytys. Itse olen havainnut, että varsinkin normaalia kaupungilla käyskentelyä nopeammassa tahdissa jalkaterät joutuvat koville ja mm. päkiän alle tulee rakkoja. Päättelin, että jos ei ole (enkä ole) siinä kunnossa, että voi juosta 24 tuntia putkeen on ihan perusteltua harjoitella myös kävelyä.

 

Toinen näkökulma on, että kun ei huippumatkoja tavoitella, niin hyvä kävelytahti kerryttää kilometrejä ihan hyvin. Ja hyvä kävelytahti siis edellyttää kävelyn harjoittelua. Hieman yllättäen jopa hetkellinen paremman nopeuden saavuttaminen vaatii kelvollista kävelytekniikkaa.

 

Ja kolmas pointti (olikos se Stubb, jolla oli kolme pointtia?), kun kävely rasittaa jalkoja eri tavalla kuin juoksu, niin kävelyn treenaaminen ei automaattisesti ole pois juoksutreenistä. Vähemmän iskuttavaa ja sopivan rauhallista ulkoilua.  

Link to post
Share on other sites

Tuo taitaa olla juuri 6h maratontahtia. On muuten ihan ok kävelyvauhti, joskus miettinyt tuota että se olisi itselle varmaan tekemätön paikka omalla kävely tekniikalla. Toki kilpakävelijät pystyvät menemään sitten ohi omasta juoksustakin eli tosiaan kysyy tekniikkaa että saa edes mekaanisesti vauhdin ylös.

Link to post
Share on other sites

Meni seurantaan tämä harjoituspäiväkirja! Sattuneista syistä ollaan kohtalon tovereita, sillä laitoin juuri itsekin ilmon menemään E24h kisaan. Toisin kuin sinä, en ole kuitenkaan ennen juossut 100 km, osallistunut täysmatkan triathloniin tai tehnyt muutenkaan mitään 6h taivallusta pidempää vaikka suunnitelmia on vuosien varrella ollut vaikka kuinka. Oikein kovasti tsemppiä harjoitteluun!

Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, villea kirjoitti:

Minäkin olen meinannut ajatella, että josko avaisin oman päivyrin tänne foorumille, mutta onhan se helpompaa satunnaisesti huudella näin toisten päivyreissä.

Hyvin meinattu! Kunhan siirryt meinaamisesta ajatteluun, niin voidaan alkaa keskustella siitä, että kansa suorastaan VAATII sinua avaamaan päivyriä. Ei noita liikaa ole, ja varmuudella olisi tiedossa ns. mielenkiintoista settiä. Samalla tapaa kuin itse tämäkin päivyri! Vieläkö Mikko meinaa käydä triathlonin kimppuun jossain vaiheessa? 

Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, villea kirjoitti:

Minäkin olen meinannut ajatella, että josko avaisin oman päivyrin tänne foorumille, mutta onhan se helpompaa satunnaisesti huudella näin toisten päivyreissä.

Avaa ihmeessä, lukijoita taatusti riittää! Ja satunnaista huutelua oma päikkyli (perheen nuoriso-osaston lanseeraama termi) ei estä.

Link to post
Share on other sites
42 minuuttia sitten, LauriH kirjoitti:

Meni seurantaan tämä harjoituspäiväkirja! Sattuneista syistä ollaan kohtalon tovereita, sillä laitoin juuri itsekin ilmon menemään E24h kisaan. Toisin kuin sinä, en ole kuitenkaan ennen juossut 100 km, osallistunut täysmatkan triathloniin tai tehnyt muutenkaan mitään 6h taivallusta pidempää vaikka suunnitelmia on vuosien varrella ollut vaikka kuinka. Oikein kovasti tsemppiä harjoitteluun!

Hienoa! En kyllä tiedä onko noista omista noin puolen vrk keikoista oikeasti apua 24h juoksuun. Pieni epäilys kalvaa, että jälkimmäisellä puoliskolla on tarjolla ihan uusia haasteita!  Eli taidetaan olla ihan samalla viivalla. Hyvää treeniä itsellesi!

Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, villea kirjoitti:

Minäkin olen meinannut ajatella, että josko avaisin oman päivyrin tänne foorumille, mutta onhan se helpompaa satunnaisesti huudella näin toisten päivyreissä.

Lisää päivyreitä kyllä kaivattaisiin ja saahan omasta päivyristä katsottua, mitä tuli tehtyä jos on joskus kulkenut edes kelvollisesti.....

Link to post
Share on other sites
7 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Vieläkö Mikko meinaa käydä triathlonin kimppuun jossain vaiheessa? 

Kyllä vähän kutkuttaa mennä ensi vuonna Tahkolle jos ja kun on virallinen IM-kisa. Ja vaikka alkuvuosi menee  enemmän juoksupainotteisesti, niin ajatus on viettää aikaa myös uima-altaassa ja trainerin päällä. Tuplamatka olisi myös aika kiva tavoite.

Link to post
Share on other sites

Su 8.9.2019: Kiihtyvä juoksukävely 18.7 km @ 6:30. Aamulla ennen lenkkiä kevyt aamupala ja vajaa litra sporttijuomaa matkassa.

 

Tarkoitus oli koeajaa uuden Fenix 6X Pron PacePro-ominaisuus. Idea on seuraava: Garminin softassa valitaan tai luodaan reitti ja sille vauhtisuunnitelma, jota sitten kellosta vilkuillaan matkan varrella. Reitin luominen on helppoa valmiista aktiviteetistä, mutta GC 'korjaa' korkeuskäyrän siten että se on ihan pielessä. Sen lisäksi ko. korjattu käyrä ei tule PacePro suunnitelmassa käyttöön*, mikä on toisaalta sen laaduttomuuden takia hyvä asia. Se mikä tällä hetkellä toimii, on positiivisen tai negatiivisen splitin määrittely. Kokeilin laittaa omalle lenkille keskitahdiksi 6:30 ja siten kiristyväksi, että alku mennään tahdilla 7:00 ja loppu 6:00. Kello näyttää jokaisen kilometrin tavoitetahdin, splitin (kilometrin) keskitahdin ja ajan kuinka paljon ollaan tavoitetta edellä tai perässä. Tuo toimi hyvin ja matkan varrella oppi suunnilleen kuinka paljon ylämäissä jää ja kuinka paljon alamäissä ja tasasella pitää kiriä. Lenkin lopputulos taisi olla että alitin tavoitteen viidellä sekunnilla. Kiihtyvävauhtisiin treeneihin tuo lienee ihan passeli työkalu tahdin hallittuun kiristämiseen ja loppupuolella ero tavoitteeseen motivoi pitämään riittävää vauhtia yllä. Ultramatkoilla puolestaan tuo voi toimia hyvin jarruna alkumatkasta, kun katselee ettei ero tavoitteeseen pääse liikaa pakkasen puolelle. Toivottavasti saavat korkeuskäyräpuolen toimimaan pian.

 

Toinen havainto: F6:n sykemittaus ranteesta näytti enimmäkseen eri lukemia kuin sykevyö. Jatkossa vyön kanssa.

 

*Jonkun vanhemman aktiviteetin kanssa korjattu käyrä tuli käyttöön. Yksi muuttunut tekijä on nykyisin Strydin käyttö matkan ja tahdin määrittelyssä, mutta ei se selittänyt miksi välillä toimii välillä ei. 

Link to post
Share on other sites

Johtuuko tuo korkeuskorjauksen ongelma korkeuden mittauksesta vai varsinaisesta korjauksesta? Minun Garmin on joskus ilmoittanut, että olen juossut aika paljon merenpinnan alapuolellakin, vaikka pääosin mittaus näyttää suhteellisen järkeviä. Harvoin tosin nousu- ja laskumetrit ovat samat. Ehkä kodin korkeusasema muuttuu lenkin aikana.

Link to post
Share on other sites

Ma 9.9.2019: Juoksukävelyä 11.4 km @ 6:28.

 

Vuoden 2000. kilometri tuli taputelluksi! 10 km/päivä tavoitteen voin kyllä unohtaa, kisoihin keventelyt ja toipumiset syövätkin aika paljon kilometrejä. 

 

Treeni kohdistui tänään päähän. Jalat olivat ihan tyhjät ja niitä särki koko reissun. Ei sillä lailla, että olisi jotain rikki, vaan siten kun on juossut jo enemmän kuin lääkäri määrää ja tyhjiä kapuloita joutuu pakottamaan askel askelelta. Tämä lienee suoraa seurausta siitä, että olen pudottamassa painoa, MasUn aikana n. kk sitten oli pari kiloa enemmän masua. Tiedän hyvin, että treenikaudella ei pitäisi mennä negatiivisilla kaloreilla, mutta en tosiaan halua kantaa niin paljoa pehmeää mukana seuraavissa kisoissa. 

 

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy