Jump to content
Juoksufoorumi.fi

MikkoVe (Joensuu 12h 105 km)

Arvostele ketju:


 Share

Recommended Posts

Sunnuntai 12.9.2021

- Juoksukävelyä 20.0 km @ 6:10

 

Eilisen toisto aina tuskaisen kosteaa keliä myöten. Uskottava se on, että jo 15 asteessa täysin tyynessä kelissä ja 100 % kosteudessa tuntuu epämiellyttävältä juosta. Kosteus on uusi vastatuuli. Jatkossa muistan kitistä siitä. Sään aiheuttama mielipaha poislukien oli mukavaa. Olen syönyt pari edellistä päivää taas hyvin vähän hiilihydraatteja ja energiaa tuntui riittävän hyvin loppuun asti. Eipä tietysti tahtikaan kova ollut.

 

Toisella korvalla kuuntelin mielenkiintoisen jakson Science of ultra podcastia. Siinä missä pitkällä lenkillä sydän ja lihakset saavat aina vaan lisää ärsykettä kehittyä, tukikudokset saavat täyden ärsykkeen muutamassa minuutissa. Sen jälkeen treeni on niiden kannalta kuluttavaa ja mahdollisesti haitallista. Ilmiötä voisi tutkijan mukaan hyödyntää vaikka hyppimällä 6 min hyppynarulla ja siitä saisi hyvän treenin mm akillesjänteille, polville tai rasitusmurtumille alttiille luille. Kudosten vahvistumista (kollageenin muodostumista) pystyy vielä edistämään nauttimalla 15g gelatiinia ja vähän C-vitamiinia tuntia ennen ko täsmätreeniä. Tämän voi tehdä aamulla, jos juoksee illalla tai toisin päin.

Link to comment
Share on other sites

Perjantai 17.9.2021

- Juoksukävelyä 20.0 km @ 6:00

 

Tasalukuihin päätynyt alku viikonlopun kirmauksille. Lenkille lähtiessä ei ollut paras olo, mikä on jokseenkin tavallista perjantaisin. Lisäksi viime yönä nukuin huonosti ja on ollut pientä lämmön tuntua. Matkalla sai vielä puhallella nenää tyhjäksi aika usein, mutta muuten oli erinomainen fiilis! Tuntui siltä, että pystyi juoksemaan tasaiset ja varsinkin alamäet rennosti ja loppuun asti tuntui vahvalta. En tiedä onko syynä hyvään kulkuun eilinen kävelypäivä vai taas kuvioihin uinut ketoruokavalio? Jos ei räkätauti iske päälle ja hyvältä tuntuu, niin pitkikset myös la ja su.

Link to comment
Share on other sites

Lauantai 18.9.2021

- Kävelyä 20.0 km @ 8:40

 

Vasen sääri antoi heikkoja signaaleja, ettei sitä kannattaisi nyt rasittaa kovin paljoa enempää. Kuulin viestin ja juoksemisen sijaan menin lenkin kävellen. Vaihtelua se on sekin ja hitaamman vauhdin ansiosta tuli melkein tunti enemmän kestoa. Kuulokkeista loppui akku ja joku mopoilija ajoi pari kertaa ohi vierestä pyyhkäisten. Jälkimmäisellä kerralla ojensin käsivarren hänen suuntaansa, jolloin peräänhuutelusta päätellen hänestäkin alkoi tuntua siltä, ettei ohittaessa ehkä ollutkaan etäisyyttä tyhjällä ja hyvän näkyvyyden omaavalla tienpätkällä ihan riittävästi. Vielä kun kävelystä ei muutenkaan saa samanlaista mielihyvää kuin raskaammasta liikunnasta, niin vähän mollivoittoiseksi jäi tunnelma tänään. Huomenna toivottavasti kaikin puolin parempi päivä.

Link to comment
Share on other sites

Aikaa kovaa kyllä kävelet. Onko tekniikka kuitenkin ihan perus kävelyä? Olen yrittänyt kävelyä lisätä viimeisen vuoden parin aikana (kun ei jalat juoksua kunnolla kestä)  mutta en mitenkään pääse tuollaista vauhtia edes tasaisella. Saati metsäteillä/poluilla minne yleensä ainakin pidemmät kävelyt suuntaan.

Link to comment
Share on other sites

10 tuntia sitten, A.N.T kirjoitti:

Aikaa kovaa kyllä kävelet. Onko tekniikka kuitenkin ihan perus kävelyä? Olen yrittänyt kävelyä lisätä viimeisen vuoden parin aikana (kun ei jalat juoksua kunnolla kestä)  mutta en mitenkään pääse tuollaista vauhtia edes tasaisella. Saati metsäteillä/poluilla minne yleensä ainakin pidemmät kävelyt suuntaan.

Meinasin vastata, ettei tuo mitään kovaa ole, mutta vastaankin kiitos! Tyylinä on normaali kävely, mutta yritän pitää lantiota ylhäällä, ottaa riittävän lyhyitä askeleita ja saada askeleet rullaamaan siten, että askelluksessa ei tule sellaista iskarit pohjaan tilannetta, missä liike hetkellisesti pysähtyy. Nopeampaan kävelyyn auttaa harjoittelu; käsien aktiivisempi mukaan ottaminen ja varsinkin pyrkimys kävellä koko ajan reippaasti. Itse ajaudun todella helposti sellaiseen mukavaan automaattisesti tapahtuvaan käyskentelyyn, missä vauhti on 1 min per km puskettua tahtia hitaampaa. Eli pyrin suorittamaan kävelylenkit ultrajuoksua tukevina harjoituksina. Ulkoilu/luonto/parisuhdekävelyt ovat sitten asia erikseen. Ja poluilla tahti luonnollisesti on aina hitaampi. Oma maksimivauhti kävellessä on alle 7 min/km, mutta silloin meno tuntuu jo viuhtomiselta ja muistaakseni syke on korkeampi kuin vastaavaa tahtia hölkätessä. 

Link to comment
Share on other sites

Maanantai 20.9.2021

- Juoksua 5.8 km @ 5:03

 

Varovaisuusperiaatteella tosiaan eilen lepopäivä, kun sääressä on tuntunut pientä oireilua alkavista vaivoista. Tuumasin, että mieluummin pidän heti lyhyen tauon kuin juoksen jalan rikki ja sitten olen telakalla pitempään. Ja mukavampihan se on täysin terveenä ja kivuitta hölkkäillä. Mutta eilen oli siis pitkikseltä vapautunutta aikaa ja rakentelin runkoa viikko-ohjelmalle. Tähän asti olen mennyt pitkälti päiväkohtaisen fiiliksen mukaan. Maanantai on yleensä ollut lepopäivä viikonlopun pitempien lenkkien jälkeen. Jatkossa suunnittelin viikon aluksi lyhyen ja kevyen lenkin, painoharjoittelua ja kehonhuoltoa. Tänään lyhyys toteutui, mutta parin helpomman päivän jälkeen oli menohaluja, joten tahti oli kevyttä kovempi. Kolme kilometriä tuli n. 5 min/km tahdilla ja sitten päätin hidastaa ja säästellä paukkuja huomiselle. Seuraavan kilometrin piipatessa kelloon huomasin, että käytännössä samalla tahdilla olin jatkanut. Se siitä hidastamisesta. Illalla ehkä vielä pienimuotoisesti noita oheisharjoitteita tai aikakin pohkeiden vahvistamista. Kehonhuollosta en tiedä, kun havaitsin viikonloppuna taas vanhan totuuden, että kun vähän ja mielestäni varovaisesti hieroin pohjetta, niin pahemmalta se tuntui hieromista seuraavana päivänä. Joko olen täysi p*ska hieromisessa tai sitten kroppa ei vaan yksinkertaisesti tykkää. Ehkä hieronta kannattaisi tehdä etukäteen, silloin kun paikat eivät vielä ole kipeät?

 

Edit. Ai niin, tänään ensimmäistä kertaa pitkään aikaan jalassa muut kengät kuin Hokat. Sauconyn Kinvara kympit tarjosivat ihan erilaisen elämyksen.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy