Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Pasi_P

SkiErgo

Recommended Posts

Treenaako kukaan tällä vempeleellä? Kokemuksia? 

Mä olin viikko sitten akillesleikkauksessa ja kävin tänään nykimässä skiergoa 20 minuuttia. Istuin tuolilla ja tein työn pelkästään ylävartalolla, kun nilkalle ei saa vielä  tulla minkäänlaista kuormaa.

Minkälaisia treenejä teette? Pk/vk/mk?

Itse olen reenannut SkiErgillä nyt kuukauden verran, kun liki kaikki jalkaa kuormittava aiheuttaa säären rasitusmurtumalle takapakkia ja ohjeeksi on annetu välttää kaikkea jalkaa kuormittavaa.

Itse olen tehnyt pääasiassa kolmenlaisia reenejä:

1. tasatehoinen kevyt PK-reeni jollain 1-3 vastuksella, kestoltaan 45-60 min. Keskisyke jossain alakynnys -20

2. tasatehoinen reeni jollain 5-6 vastuksella kestoltaan 42-45 min, lopussa liikutaan jo VK:n alapäässä, keskisyke alakynnys -0-5.

3. 2 kilsaa verkkaa @2:15 jonka jälkeen 700m kovaa ja 300m kevyemmin, loppuun 1-2 kilsaa kevyempää. Tässä en ole sykettä juuri seurannut.

Itse en saa sykettä nousemaan SkiErgillä, kuin 10 pykälää yli yläkynnyksen, joten kovatehoisten reenien teko on vaikeaa, jollain +160 sykkeellä jaksan vedellä ehkä 30 min maksimissaan.

• Like 1

7 minuuttia sitten, Mondo kirjoitti:

Tekisi kyllä mieli käydä läheisellä salilla kokeilemassa tätä vehjettä. Saatko erah suksilla tasatyönnellessä kuitenkin sykkeen skiergia korkeammalle?

Tähän en osaa sanoa oikeastaan juuta enkä jaata todellisuudessa, koska olen hiihdellyt massahiihdot vapaalla. Luulisin että kykenisin pitämään tasatyönnöllä sykkeet ylempänä, kuin SkiErgillä. Hiihtäen tasatyönnöllä tulee kuitenkin kaikkea pientä tasapainoa ylläpitävää lisäksi, jos vertaa SkiErgiin. Ensi talvena ei kyllä tule varmaankaan tätä kokeiltua, kun olen täyttänyt kalenterin muilla kuin massahiihdoilla....