Jump to content
Juoksufoorumi.fi

juusok

Nuuksio Classic 7.9.2019

Recommended Posts

5 tuntia sitten, ErAh kirjoitti:

Kuuden kärjellä oli tänään päällä juoksuliivit, ainakin...

Hieman pelottavaa, että siellä juoksi porukkaa, jolla ei ollut yhtään mitään. Ei reppua, puhelin olkavarressa, joku yksi lötköpullo ja sekin yllättäen tyhjä. Jos sattuu jotain, niin hieman rajalliset edellytykset auttaa itseään ja ennenkaikkea muita.

• Like 1

Aika kultaa varmaan jo muistot, mutta maran reittihän oli ihan mukava! Ei juuri pahoja nousuja. Sade oli mukavan viilentävä. Ainoana miinuksena urkkajuoman loppuminen vikalla huoltopisteellä. Mutta sellasta se on meillä hitailla, nopeat syö...

• Like 1

4 tuntia sitten, ErAh kirjoitti:

Tulokset PDF-muodossa ja ooh aah sieltä löytyy ajatkin. Täytyy kyllä sanoa, että tulospalvelu on liki kökkötraktori tasoa, jos ei ole saatavilla aikoja vaan BUFF-tour pisteitä onlinenä... Baltsulla on ihan hyvä pointti tässä...

Tuloksista kannattaa huomata yksi Suomen parhaista juoksukuvaajista, eli Aapo Laiho sijalla 11. (Ja ei vedellyt trikoissa vaan hyvinkin perinteisissä saksalaisissa tamineissa 🙂 )

Tässä ultran kuvat Henri Peimentin tuloon saakka.... (jos ei näy, niin kommentoikaa, niin yrittelen muuttaa asetuksia, pahoittelen 11km suttuja kuvia, mutta ei ole aikaa poistaa tai korjailla niitä...)

Nuuksio classikin kuvat olkaa hyvä.. (jos ei näy, niin yv:tä ja jos haluaa kuvansa pois, niin hoituu samalla kaavalla)

Kiitos kuvista, mutta mie en (onneksi) ollut niissä. Olinko näihinkin liian hidas.?? Tai siis ymmärrän kyllä, jos mun peruspolkunaama ei ole kovin kuvauksellinen, mutta onhan nykyään niitä ohjelmia, millä voi muuttaa hymyn resting-bitch-naamallekkin?

Just now, Muusa kirjoitti:

Kiitos kuvista, mutta mie en (onneksi) ollut niissä. Olinko näihinkin liian hidas.?? Tai siis ymmärrän kyllä, jos mun peruspolkunaama ei ole kovin kuvauksellinen, mutta onhan nykyään niitä ohjelmia, millä voi muuttaa hymyn resting-bitch-naamallekkin?

Olen pahoillani, että en jaksanut olla paikalla 13:30 jälkeen, mutta tulin kuvaamaan suoraan yövuorosta 21-05 tietysti ilman unia ja alkoi virta loppumaan joskus 13 jälkeen. Tämä poistuminen ei ollut kyllä mikään kannanotto juoksijoiden tason osalta, vaan heräsin eilen 11:30 ja 26 tuntia valveilla oloa ohjasi minut kohti autoa ja sen jälkeen kotia. Ja oikeastaan siinä 12:30 jälkeen aloin saamaan hieman palautetta kuvauskohdasta, joka oli ylämäen jälkeen, eikä se ollut ehkä kaikkien mieleen ja ymmärrettävästi se palaute tulee enemmän väsyneiltä juoksijoilta. Jokatapauksessa myös tämä paikan valinta ja poistumisen ajankohta on oppimisen paikka ja jatkossa on tarkoitus kuvata tapahtuma loppuun. 3-vuorotyössä vaan joutuu joskus olemaan töissä myös huonoina aikoina ja toivon, että tämä pieni väsymys on ymmärrettävää.

Voin tulla kuvaamaan sovittaessa vaikka lenkkikuvia jos tahdot tms., vaikka eihän tässä ole tietenkään kuvista kyse, vaan tavallaan tökeröstä toiminnastani, jota siis pahoittelen. Jos katsot kuvia niin varmaan huomaat, että naisten/tyttöjen kohdalla srja on laulanut vs miesten yksittäis laukaukset (pahoittelen sitä, että naiset ovat mielestäni kuvauksellisempia), mutta olisihan minun pitänyt jaksaa olla sinne 15 saakka paikalla (tai pidempäänkin), jota alun perin suunnittelin. Sen verran haluan kyllä sanoa, että se hymy tai ei hymy naamalla ei kyllä riipu naisen tai miehen nopeudesta, vaan luonteesta. Lopputulemana mies ei hymyile liki koskaan ja nainen hymyilee usein, ainakin sanalliset palautteet tulee siltä kaunimmalta sukupuolelta ja hyvä niin (tai sitten ulkomaisilta osallistujilta liki kaikilta). 

Oikeastaan kuvauksellisimmat polkunaamat, ainakin naisten osalta tulee aika tasaisesti läpi porukan, mutta en kyllä tahdo millään arvottaa naisia "polkunaaman" perusteella, varsinkin kun olen itse keski-ikäinen ukko, jolla profiilikuvana on rullasukset 🙂 

Jos olet menossa Vantaalle juoksemaan lokakuussa lupaan kuvata kaikki osallistujat, jos saan sinne töistä vapaata. Leivän pöytään tuo kuitenkin paperinteko, ei harrasteet....

Mutta anyway, olen pahoillani, jos olen onnistunut loukkaamaan jotain tai ketään, pitää ottaa jatkossa tarvittaessa vapaapäivä kuvauksia varten jos väsyttää. Ajattelin kyllä pitää kuvaamisen jatkossakin hauskana harrasteena, josta tietysti toivoisi pääosin +-merkkistä palautetta, mutta toki rehellinenkin palaute kelpaa 🙂 ...... 

Kokonaisuutena tämä päivä oli hyvin opettava sekä palkitseva ja luulen, että saan tuotettua jatkossa merkittävästi paremman kokonaisuuden kuvien osalta. Muusallekin kiitos palautteesta, jatkossa osaan toivottavasti ottaa tuonkin seikan huomioon.... Mutta tämän vatvominen voisi olla vaikka tässä tämän palstan osalta. Kutosen englannilla Lesson is leanrt 🙂 ....

• Like 1
  • Haha 1
  • Thanks 1

Ae kamala, en mie nyt ihan tosissanu ollu tämän palautteeni kanssa 😁. Hienoa, että ulkopuolisetkin kuvaajat jaksavat kuvata, vaikka itse inhoan juuri näitä ylämäkeen-kuvaajia, kun alan miettiä, että pitäiskö oikeesti juosta, että näyttäs ees kuvissa siltä, että joskus on tullut liikuttua...

• Like 2

2 tuntia sitten, ErAh kirjoitti:

Ja oikeastaan siinä 12:30 jälkeen aloin saamaan hieman palautetta kuvauskohdasta, joka oli ylämäen jälkeen, eikä se ollut ehkä kaikkien mieleen ja ymmärrettävästi se palaute tulee enemmän väsyneiltä juoksijoilta. Jokatapauksessa myös tämä paikan valinta ja poistumisen ajankohta on oppimisen paikka

ööh, siis joku pahoitti mielensä että kuvasit mäen päällä? Voi ristus. Jos seisoisit suoraan edessä ja mun pitäis kiertää sut niin silloin antaisin palautetta. En kyllä taas tajua ihmisiä. 

Saako kysyä että millä kameralla ja linssillä olit liikenteessä? Sattuu nämä kamerat kiinnostamaan 🙂

Ja hienoa työtä teit. Iso peukku siitä!

9 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

ööh, siis joku pahoitti mielensä että kuvasit mäen päällä? Voi ristus. Jos seisoisit suoraan edessä ja mun pitäis kiertää sut niin silloin antaisin palautetta. En kyllä taas tajua ihmisiä. 

Saako kysyä että millä kameralla ja linssillä olit liikenteessä? Sattuu nämä kamerat kiinnostamaan 🙂

Ja hienoa työtä teit. Iso peukku siitä!

Ei varmasti kukaan todellisuudessa mieltään pahoittanut, mutta ainahan leikkimielisissäkin kommenteissa on totuuden siemen sisällä ja vaihdoin parin juoksijan ajaksi kuvauspaikan 10-15 metriä kauemmaksi mäestä, mutta silloin aloin houkuttamaan juoksijoita pois reitiltä, kun joudun kuvaamaan hieman sivupolun puolelta. Sen kyllä tiedän että jatkossa kohdepaikoilla pitää käydä itse etukäteen, vaikka saa hyviäkin paikka ehdotuksia, oli itselläni hieman haasteita ehtiä paikoille 

Kuvittelisin juoksijoiden haluavan mahdollisimman lennokkaita kuvia askelistaan, tosin loivassa alamäessä huiput vetää niin kovaa että silloin heidän kuvaaminen on vaikeampaa ja lähinnä sen perusteella valitsin kuvauspaikan tässä tapauksessa. Pitää katsoa minkälaisissa paikoissa noi kaupalliset kuvaajat kuvaa, he ovat miettineet asiaa varmasti monelta kantilta.

Kuvauskalustona fullframejärkkäri ja 70-200mm zoomi, suurimman osan kuvista otin varmaan polttoväleillä 110-150mm. Lyhyemmällä polttovälillä alkoi juoksijat olemaan niin lähellä että meinasi tulla kiire. Repussa oli odottamassa 24-70 millinen, mutta sillä en tainnut ottaa yhtään kuvaa. 

• Like 2

9 tuntia sitten, ErAh kirjoitti:

Kuvittelisin juoksijoiden haluavan mahdollisimman lennokkaita kuvia askelistaan, tosin loivassa alamäessä huiput vetää niin kovaa että silloin heidän kuvaaminen on vaikeampaa ja lähinnä sen perusteella valitsin kuvauspaikan tässä tapauksessa. Pitää katsoa minkälaisissa paikoissa noi kaupalliset kuvaajat kuvaa, he ovat miettineet asiaa varmasti monelta kantilta. 

Nuuksion osalta esim. maratonin 19-21 km (ultra 29-31 km) tarjoaa paikat monenlaisiin kuviin. Hitaampaa nousua, lennokasta laskettelua ja myös nopeaa tasaista baanaa. Pääasiassa harvakasvuista mäntykangasta ja avokallioita eli hyvä valaistus ja ei liikaa varjoja. Avoimessa maastossa kuvaajalla myös enemmän tähtäysaikaa. Tiheämmässä maastossakin toki hyviä kuvia saatavilla, mutta sitten enemmän haasteita valaistuksen ja laukaisunopeuden kanssa. "Ammattilaisilla" olen huomannut joskus lisävalaistusta hämärämmillä kuvauspaikoilla.

On 7.9.2019 at 20.40, juusok kirjoitti:

Minulla oli vettä vähän toista litraa, n. kymmenentuhatta geeliä ja muuta mässyä ja sitten survival-kit, johon kuului sadetakki, hanskat, irtohihat, putkihuivi ja ultakevyt EA-laukku, lähinnä laastareita, side, teippiä. Niin ja avaruuslakana + pilli, jos menee homma oikein kunnolla etelään. Plus järjestäjältä tracker ja puhelin jne. Jälkikäteen ei yhtään mitään turhaa, mielestäni.

miksi kärkipäässä ei ole mukana mitään? En tajua koko juttua. Tässä esimerkki kuvasta, missä ei näy mitään reppua:

https://nuuksioclassic.kuvat.fi/kuvat/Nuuksio+Classic+2019/Pressikuvat+2019/Nuuksio+Classic+2019+-+Miska+Koivumäki-9631.jpg

Minä en kyllä mitään vihreitä kuulia tuo, vaan ne kuuluu järjestäjien tehtäviin tai Fazerin. Nehän voisivat pudottaa vaikka helikopterista metsän täyteen kuulia ja tehdä statementin, ettei tartte olla vegaani. Toinen vaihtoehto on pudottaa sinne aivan valtavan kokoinen kuula, joka ei olisi syötävää, vaan jotain kiinteätä ainetta. Sadan vuoden päästä ihmeteltäisiin, miten se on joutunut metsään vähän samalla tavalla kuin niitä Raitiovaunuja, jotka ovat jossain keskellä metsää.

On 7.9.2019 at 22.43, ErAh kirjoitti:

Sen verran haluan kyllä sanoa, että se hymy tai ei hymy naamalla ei kyllä riipu naisen tai miehen nopeudesta, vaan luonteesta. Lopputulemana mies ei hymyile liki koskaan ja nainen hymyilee usein, ainakin sanalliset palautteet tulee siltä kaunimmalta sukupuolelta ja hyvä niin (tai sitten ulkomaisilta osallistujilta liki kaikilta). 

Kilpailijan kannalta kuvaajat ovat haasteellisia, kun niitä kuvauspisteitä ei tiedä etukäteen. Se tilanne saattaa tulla hyvin yllättäen, jolloin on täysin keskittynyt suoritukseensa. Eikä se kameraan hymyileminen paranna sitä loppuaikaa yhtään. Periaatteessa jos haluaa hymyilijöitä pitäisi kuvata alkumatkasta helpossa maastonkohdassa, jossa ei joudu keskittymään siihen reittiin, eikä siihen, miltä voimat tuntuvat. Minusta kyllä sellainen kuva, missä joku juoksee määrätietoisesti, on parempi kuin sellainen, missä joku hymyilee. Sellainen hymyily tuo sellaisen feikkivaikutelman, että tilanne olisi lavastettu. Maaliintulokuvat tai kisan jälkeiset tuuletukset ovat asia erikseen.

• Like 1

1 tunti sitten, Baltsu kirjoitti:

miksi kärkipäässä ei ole mukana mitään? En tajua koko juttua. Tässä esimerkki kuvasta, missä ei näy mitään reppua:

Simpasella on tuollainen "vyölaukku"-tyyppinen ratkaisu missä hänelllä on tavarat, tuossa kuvassa se vain on suurimmilta osin paidan alla (löytyy muitakin kuvia missä se näkyy paremmin). Ansiolla ja suurimmalla osalla kärkijuoksijoista oli kyllä reput. 

45 minuuttia sitten, TeemuR kirjoitti:

Hei!

Tuolta löyty hienoja kuvia! En vaan onnistunut tallentamaan niitä mitenkään, ainakaan mobiililaitteella. Onko tässä joku jippo? Ja jos onnistuu, niin millä ehdoilla mahdollinen some-käyttö?

kiitos!

Kaikki kuvat, jotka löytyy kisajärjestäjän sivuilta taitaa olla sellaisia, että niitä saa käyttää ei kaupallisessa käytössä, kun mainitsee kuvaajan nimen tai firman. Mielestäni käytäntö on ihan hyvä ja taitaa toimia kaikissa BTTF:n kisoissa samalla tavalla.