Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Garmin Fenix 6

Recommended Posts

Kokeilin eilen Garminin uutta "paivan treeni" ominaisuutta. Eli softapaivityksen jalkeen, Fenix 6x Pro nyt ehdottaa treenia kun juoksulenkin aloittaa.

Tuli sitten "threshold". Aluksi lammittelya 10 minsaa, sitten kaksi nopeampaa blokkia (16 minsaa per blokki), joiden valissa 5 min hidasta holkkaa, ja lopuksi viela 10 min hidasta.

Aluksi vahan ihmettelin, etta miten nopeasti se halusi minun juoksevan (esim, blokin 4:30 oli ihan ok juostavana, mutta en oikein osannut sanoa etta miten nopeasti pitaa juosta, etta vauhti olisi 4:30). Mutta kello piippaa kun on liian nopea tai hidas (aika passelit marginaalit siina lisaksi on), ja naytossa nakyy myos nuoli joka nayttaa nopeuden ja tavoitteen.

Aina kun vauhtia pitaa vaihtaa, piippailee kello, ja nayttaa tekstilla mita pitaa tehda.

Havaitoja:

- Kun illalla pimeassa juoksin, olivat kellon tekstit ukkonakoni kannalta vahan pienet. Minulla on vaan kaksi arvoa yleensa (syke ja kilometrit), ja ne naen hyvin, mutta ohjeita piti nyt vahan tihrustella etta sai selvaa.

- Etta sain sopivat kengat valittua (tahan Zoom Fly 3, koska muka nopeasti juostiin), piti treeni aloittaa jo kotona, etta sain tietaa mita oli ohjelmassa. Sitten keskeytin sen, puin paalle, menin ulos, jossa sitten aloitin treenin uudestaan.

- "Rata" meinasi loppua kesken kun kadulla juoksin. Ohjelmassa oli viela 5min jaljella kun olin takaisin kotona. Piti siis vetaa viela kunniakierros ettei tarvinnut kesken ohjeistuksen lopettaa.

- Aluksi kello piippaili koko ajan, kun nopeus ei ollut tasoittunut. Minulla on footpodi, kun GPS:n vauhtiin en luota, mutta ehka kello aluksi vahan laskee keskiarvoa. Pari minuuttia alun jalkeen, piippaus loppui. Tai sitten aluksi oli tosiaan tahti vaihtelevaa.

- Piti vahan valilla pahkailla, missa pitaisi juosta, ettei nopean blokin keskella joutuisi liikennevaloon. Onneksi Garminin softa on niin alykas, etta se muutti punaisen vihreaksi just ainoan valon edessa !

Muuten ihan passeli homma. Tulee varmaan lisaa motivaatiota vaihdella juoksua. Toki muutenkin vaihtelen vahan (joskus juoksen nopeammin, joskus hitaammin) mutta aikamoista mutua se on, mutta kellon ohjeistus lisaa struktuuria. Ohjeet ovat myos selkeat, ja ei siis hirveasti tarvitse pahkailla, mita tekisi. Mielestani paivan juoksu oli just sopiva - ei liian nopeaa vauhtia ehdottanut (mutta ei liian hidastakaan), ja oli myos sopivan pituinen.

Se on myos plussaa, etta kun on blokin sisalla, ei hevin lopeta ennen kun kello antaa luvan. Jos ei ole ulkoista "piiskaa", tulee ehka valilla hollattya liian aikaisin.

Saas nahda minkalaista muuta ohjelmaa se ehdottaa.

• Replies 351
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Meillä onnistuu jo nykyään:   "Vaimo, käy tankkaamassa auto ja tule hakemaan mut Pirttimäestä. Saunan voit pistää jo lämpiämään ja voit jättää pizzatilauksen."

Innolla odotan kokemuksia ja testidataa 6X Pro:n akunkestosta!   Itselle on se vaan vähän turhan iso ranteeseen, kun aiemmin noita äksiä kokeillut... Pressikuvissakin näyttää aika suurelta:

Älä heitä pois...tarviit sitä vielä kun uusi lähtee huoltoon tai rapsahtaa poikki...

Posted Images

Mulle ehdotti eilen tasaista vauhtia ja toissapäivänä intervalleja. Tämä on kyllä mielenkiintoinen uudistus! Ja hyvä, jos toteutus on noin fiksu, että piippailemalla auttaa kohti oikeaa vauhtia. Olisi kiva tietää tai pikemminkin määritellä, että mikä on tavoite, johon harjoitukset räätälöitäisiin. Vitosen juoksijalle kuitenkin sopivat ehkä erilaiset treenit kuin ultraajalle.

tunti sitten, MikkoVe kirjoitti:

Olisi kiva tietää tai pikemminkin määritellä, että mikä on tavoite, johon harjoitukset räätälöitäisiin. Vitosen juoksijalle kuitenkin sopivat ehkä erilaiset treenit kuin ultraajalle.

Totta. Ma oon ymmartanyt, etta tassa pyritaan vaan VO2maxin optimointiin. Sehan on se metriikka, mita Garmin kayttaa "kunnon" mittaamiseen.

Kello varmaan myos kayttaa sita arvoa, minka on connectiin syottanyt etta monta paivaa viikossa treenaa. Ja onhan silla (ainakin minun osalta) aika monta treenia jo muistissa, etta luulisi ainakin etta tietaa miten nopeasti juoksen, syke-alueet yms.

Tassa on aika hyva keskustelu aiheesta Garminin foorumilla (Forerunner 945 alueella):

https://forums.garmin.com/sports-fitness/running-multisport/f/forerunner-945/243953/tomorrow-s-suggested-workout

Itse ajattelin kayttaa noita treeneja viikolla, ja viikonloppuna sitten vapaammin treenata (esim pitkikset yleensa viikonloppuisin, ja ne teen varmaan omin pain, ja vuori-juoksut mitka menee mieluiten vapaasti, en kai jaksaa pitkissa yla-maissa vetaa intervalleja).

On 29.10.2020 at 10.08, Miska kirjoitti:

Ma oon ymmartanyt, etta tassa pyritaan vaan VO2maxin optimointiin. Sehan on se metriikka, mita Garmin kayttaa "kunnon" mittaamiseen.

Näin se varmaan tekee. Se vaan johtaa hassuihin suosituksiin välillä.

Itse vähennän paraikaa intensiteettiä ja lisään määrää, niin kello tulkitsee tämän kunnon vähenemiseksi samalla kuorman lisääntyessä, eli ei-mielekkääksi tekemiseksi -> suosittaa jatkuvasti samaa 22 min palautuslenkkiä, aivan joka päivä. No joo kyllä mä 22 min juoksen ja päälle vähän joku 1-2h ekstraa, kiitos 🙂

Mun kello nyt turhautui tahan Besserwisseriin (siis minuun), ja kysyi, etta haluatko todella, etta viela ehdottelen noita treeneja ? 🙄

Vastasin, etta joo, nayta vaan. Haluan ainakin kokeilla sprintteja, kun ne ma aina teen mutulla, ja ehka kello saa mut motivoitumaan tekemaan ne kunnolla.

Saas myos nahda, miten se mukautuu mun rytmiin, jossa viikonloppuina teen usein kaksi pitkista, ja valilla viela vuorilla, jossa sykkeet lahtee "vahan" korkeammalle kun pitaisi...

On 27.10.2020 at 16.11, Seppo kirjoitti:

Jos se navigointi on kovin zoomattu niin silloin lähtee ainakin akku kulumaan.

Tänään menin taas Nuuksiossa 3.5 h, navigointi päällä ja MML-karttapohja hyvin lähelle zoomattuna. On muuten näppärää nähdä reittiviiva kartapohjalla, helpompi päätellä mille polulle seuraavaksi pitää kääntyä! Akkua meni 25%. Eli alkaa akkukulutus normalisoitumaan. Yllätyin positiivisesti, tästä miehestä loppuu akku varmasti ennen kelloa, vaikka olisi navigointi käytössä. 😂

Kesken lenkin vaimo soitteli ja kysyi missä olen. Kokeiltiin sitä hätätilailmoitinta kesken lenkin jotta saisi linkin sijaintiin. Ilmoitus lähti hienosti ja minut Google mapsin kartalle. Sen sijaan itse harjoitus yllätykseksi katkesi tuohon. Ja piti aloittaa uusi polkujuoksu ”hätätilan” normalisoiduttua. Tämä yllätti ainakin minut, koska tuo hätätilahan saattaa lähteä kesken lenkin esim kaatuessa. Jolloin harjoitus sitten päättyy siihen.

Tästä tulikin mieleeni, onko vahingossa päättynyttä harjoitusta mahdollisuus jatkaa myöhemmin? Kesken harjoituksen on mahdollista ainakin valita ”jatka myöhemmin”. Mistä se harjoitus silloin jatketaan?

9 minuuttia sitten, MikaV kirjoitti:

Akkua meni 25%. Eli alkaa akkukulutus normalisoitumaan.

Akkukesto 3.5h x 4 = 14h? Onhan siinä kuitenkin reilut puolet liian vähän?

Kannattaa asentaa se battery up down, ilmainen ja näkee graafina miten akkua kuluu. Jos koko ajan vs ajoittain, antaa osviittaa mistä lähteä optimoimaan.

11 minuuttia sitten, MikaV kirjoitti:

Kesken harjoituksen on mahdollista ainakin valita ”jatka myöhemmin”. Mistä se harjoitus silloin jatketaan?

Se jatkuu edellisen perään suoraan.

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy