Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Garmin Fenix 6


Miska

Recommended Posts

tunti sitten, juusok kirjoitti:

 

Laitan Nuuksion jälkeen, ennen sitä en lataa tuohon mitään kun olen juuri säätänyt kaikki virransäästöt 36h suoritusta varten 🙂

 

Pitänee kokeilla kotioloissa ABX -vertailua, koska lenkillä mukana olevassa puhelimessa on älyominaisuutena lähinnä tekstiviestin lähetys. Millä puhelimella olet itse kokeillut, saatko kaivettua tiedon sen käyttämästä koodekista? Lähinnä kai Androidista sen saa katsottua ja vaihdettua tuon yllä olevan valikon kautta...

Puhelin on huawei p30 pro jossa siis bt 5.0 jota myös kuulokkeet tukee. Näköjään a2dp profiililla ja sbc koodekilla menee. Muut vaihtoehdot ovatkin harmaana eikä niitä pysty vaihtamaan.

Musta tosiaan alkaa tuntumaan että kello ja kuulokkeet yhdistävät hsp tai hfp profiililla(en tiedä onko tämä mahdollista) . On se ääni niin erilainen. Onhan kuulokkeissa toki mikki ja pystyy puhelut puhumaan, mutta pitäisihän tuon multimedian silti ilmeisesti tulla sille tarkoitetulla profiililla. 

Link to comment
Share on other sites

Yhden lenkin perusteella 6X Pron GPS (GPS+GLONASS) on parempi kuin FR645:ssa. Peltojen keskellä ja metsätiellä pysyi hyvin tiellä, enimmäkseen oikeassa kohdassakin. 645 haahuili parissa kohtaa n. tien leveyden verran metsän puolelle ja teki erittäin pientä siksakkia. Musiikin laatu Jaybird X4:lla on omiin (ei kulta-)korviin hyvä ja yhteys pysyy myös kävellessä (ei vielä testattu peltojen keskellä missä ei ole kaikuja). 645 pysyy juostessa, mutta käden ollessa alempana pätkii. Pidän kuulokkeita piuha korvalehden yli mennen, eli vastaanotin on ehkä hieman huonosti korvan takana piilossa. Strydin tehon sain lenkin jälkeen pienellä kikkailulla asennetuksi datakentäksi, mutten ole vielä käynyt kokeilemassa tuleeko treenitiedostoon oikein. 

 

Edellisen vaihdon F3 -> FR645 yhteydessä olin todella tyytyväinen kellon kevenemisestä ja pienemmistä mitoista. Nyt kellon massa taas tuntuu, mutta fyysisesti se on hieman F3:sta sirompi, joten on siihen verrattuna vähemmän luotaantyöntävä. Kauluspaidan hiha ei jäänyt kinnaamaan kellon päälle. Näytön kasvaminen 1.2 -> 1.4 tuumaan on todella selkeä parannus (5-sukupolven isoja kelloja en halunnut, kun näyttö ei niissä ollut pieniä isompi) ja myös näytön kontrasti on parempi. Etukäteen ajattelin että 8 datakentän näyttö olisi tosi IHQ, mutta onhan ne fontit aika pieniä... Toistaiseksi 6X Pro on siis ollut erittäin positiivinen kokemus!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kavin tanaan kaupassa 6x Pro:ta hypistelemassa. Ihan passellilta tntui, 5x:n seuraajaksi. Mutta.

Olin sen verran pettynyt 5x:n bugeihin (ja joidenkin toimintojen toimimattomuuteen), etta tuskin ainakaan heti paivitan.

Mika ei siis (2 vuoden softapaivitysten jalkeen) toimi ?

- Juoksunopeus GPS:lla oli ihan puuta heinaa. Piti ostaa podi ennen kun tuli kayttokelpoista mittausta. Ikiwanhan Polarin V800 oli huomattavasti parempi siina. Sitten kun podi tuli hankittua en ole tarkistanut onko nopeusmittaus GPS:n kanssa parantunut.

- Unen seuranta on myos mita sattuu. Joskus toimii, joskus ei. Ja se taas vaikuttaa leposykkeen mittaukseen. Kello kun mittaa sen vaan "valveilla". Eli jos kello ei huomaa etta olen herannyt, menee leposykkeen seuranta pilalle.

- Henk kohtaiset ennatykset on kiva ominaisuus (eli se automaattisesti huomaa etta olet vetanyt nopeimman 10km lenkin koskaan). Paitsi etta 1km-5km "ennatykset" on puuta heinaa, kun GPS hyppii valilla, ja sen takia 1km:n enkka menee uusiksi. Plaah.

- Luulin etta kartta-ominaisuus olisi hyodyllinen. Mutta ei mun silmilla oikein enaa mitaan siita pienesta ruudusta nae. Kerran tai pari on kuitenkin ollut kateva, kun en ole huomannut, etta menin vaaraa reittia heti.

- Bugeja on muitakin, tulee ja menee, ja se siis kahden vuoden paivitysten jalkeen.

 

Oletteko huomanneet naissa ominaisuuksissa parannusta uuden raudan myota ?

Link to comment
Share on other sites

5 tuntia sitten, Miska kirjoitti:

- Juoksunopeus GPS:lla oli ihan puuta heinaa. Piti ostaa podi ennen kun tuli kayttokelpoista mittausta. Ikiwanhan Polarin V800 oli huomattavasti parempi siina. Sitten kun podi tuli hankittua en ole tarkistanut onko nopeusmittaus GPS:n kanssa parantunut.

- Henk kohtaiset ennatykset on kiva ominaisuus (eli se automaattisesti huomaa etta olet vetanyt nopeimman 10km lenkin koskaan). Paitsi etta 1km-5km "ennatykset" on puuta heinaa, kun GPS hyppii valilla, ja sen takia 1km:n enkka menee uusiksi. Plaah.

- Luulin etta kartta-ominaisuus olisi hyodyllinen. Mutta ei mun silmilla oikein enaa mitaan siita pienesta ruudusta nae. Kerran tai pari on kuitenkin ollut kateva, kun en ole huomannut, etta menin vaaraa reittia heti.

Kuten yllä totesin GPS näyttää hyvältä verrattuna FR645:een. Parilla lenkillä ei ole tullut sellaisia hyppyjä, että ennätykset sekoaisivat. Tosin varmaan hankalammissa ympäristöissä voi olla isompi ongelma, jos vaikka kerrostalojen välissä sattuu menemään lähes ennätystahtia. Kartat näkyvät hieman paremmin kun näyttö on sen 38 % suurempi ja kontrasti parempi. Onko se riittävästi parempi riippuu tietysti katsojan silmistä.

 

Tänään huomasin seuraavan ominaisuuden Garmin-ympyröissä, joka ei sisänsä kohdistu F6:een. Joidenkin lenkkien korkeuskäyrä ei tallennu niistä luotaviin reitteihin. Tällaisella kun sitten yrittää tehdä PacePro-suunnitelman, niin mäet eivät tule huomioiduksi. Luulin jo keksineeni syyksi sen, että olen viime aikoina käyttänyt Strydin mittauksia nopeuden ja matkan mittaamiseen, mutta ei se näytä olevan ainakaan ainoa syy.  

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Mielenkiintoinen varsinkin toi 6X joka on paksuudelta ohuempikin kuin mun perus-F5.. miten toi "käännöskohtainen navigointi" käytännössä toimii? Toimiiko se kuin autonavigaattori vai kuinka?

 

Miten voimakas on värinä hälytys isommassa mallissa? Olen kuulovammainen ja värinä on hyvin tärkeä mulle. F5 värinä on riittävän tehokas toimiakseen vaikka herätyskellona mutta lenkeillä viestien saapumista yms ei huomaa..huonompiakin on ollu, esim Suunto traverse oli surkea, sellaista hyttysen ininää johon heräsi harvemmin. Myin sen pois. Garmin toimii paremmin. En uskalla ottaa Fkuutosta ennenku tiedän värinä tehon..

Link to comment
Share on other sites

On 7.9.2019 at 21.09, MikkoVe kirjoitti:

Joidenkin lenkkien korkeuskäyrä ei tallennu niistä luotaviin reitteihin.

 

Tämä korkeuskäyrähomma voi liittyä siihen, että korkeusdata reiteissä on ollut Garminilla rikki jo vuosia, jos lataat reitin connectin kautta, se "korjaa" korkeudet vääräksi ja nuo ovat sitten mitä sattuu. Mm. Nuuksio70 oli connectin kautta 400m nousua, kun oikeasti se oli yli kilsan enemmän.

 

Ratkaisu on kopioida gpx-reitti suoraan kelloon manuaalisesti, jolloin sitä ei korjata ja korkeusdata näkyy oikein.

 

2 tuntia sitten, Barefoottaaja kirjoitti:

ennenku tiedän värinä tehon..

 

Näissä on muuten harmillisesti yksilöeroja, ainakin F5:ssa oli. Minun kello kävi moneen kertaan huollossa, ja jokainen palautunut yksilö värisi vähän eri tavalla. Liekö kotelon kiinnityksen sovituksesta kiinni, mutta osa oli melkoista hyttysen ininää ja osa vähän väkevämpää tärinää.

Link to comment
Share on other sites

56 minuuttia sitten, juusok kirjoitti:

 

 

 

 

Näissä on muuten harmillisesti yksilöeroja, ainakin F5:ssa oli. Minun kello kävi moneen kertaan huollossa, ja jokainen palautunut yksilö värisi vähän eri tavalla. Liekö kotelon kiinnityksen sovituksesta kiinni, mutta osa oli melkoista hyttysen ininää ja osa vähän väkevämpää tärinää.

 

Ai no Johan on kumma. Mun eka F5 kellossa oli akussa vika, akku kului paljon nopeammin kuin kavereilla niin meni takuussa vaihtoon, uuden kellon akku oli hyvä ja näiden välillä en huomannut mitään eroa väristystehoissa.

Link to comment
Share on other sites

19 minuuttia sitten, Barefoottaaja kirjoitti:

Ai no Johan on kumma. Mun eka F5 kellossa oli akussa vika, akku kului paljon nopeammin kuin kavereilla niin meni takuussa vaihtoon, uuden kellon akku oli hyvä ja näiden välillä en huomannut mitään eroa väristystehoissa.

 

Voipi ero tietysti olla FW-versiokin tms. En analysoinut tarkemmin, kun minulle tuo värinä lähinnä huomauttaa täyttyneestä kilometristä. Nyt Nuuksiossa kun otin sen pois, niin pelkkä piippaus on sen verran hento, että aika monta kilometriä taisin missata kun kuuli piippauksen mutta ei riittävästi että väsynyt mieli olisi siihen reagoinut 🙂

Link to comment
Share on other sites

4 minuuttia sitten, juusok kirjoitti:

 

Nyt Nuuksiossa kun otin sen pois, niin pelkkä piippaus on sen verran hento, että aika monta kilometriä taisin missata kun kuuli piippauksen mutta ei riittävästi että väsynyt mieli olisi siihen reagoinut 🙂

Missasit eli mitä sinulle tapahtui? Ei kai se reitillä pysyminen voi mistään piippauksista olla kiinni. 

Link to comment
Share on other sites

On 7.9.2019 at 15.51, Miska kirjoitti:

 

- Unen seuranta on myos mita sattuu. Joskus toimii, joskus ei. Ja se taas vaikuttaa leposykkeen mittaukseen. Kello kun mittaa sen vaan "valveilla". Eli jos kello ei huomaa etta olen herannyt, menee leposykkeen seuranta pilalle.

- Luulin etta kartta-ominaisuus olisi hyodyllinen. Mutta ei mun silmilla oikein enaa mitaan siita pienesta ruudusta nae. Kerran tai pari on kuitenkin ollut kateva, kun en ole huomannut, etta menin vaaraa reittia heti.

 

Oletteko huomanneet naissa ominaisuuksissa parannusta uuden raudan myota ?

-Siis kun olet herännyt niin kello jatkaa unia vielä 30min-60min? Noinhan voi käydä jos jää makoilemaan, mutta jos nouset sängystä niin sitten kuulostaa omituiselta. 

 

-Kai zoomasit sitä karttaa?

Link to comment
Share on other sites

12 minuuttia sitten, Seppo kirjoitti:

-Siis kun olet herännyt niin kello jatkaa unia vielä 30min-60min? Noinhan voi käydä jos jää makoilemaan, mutta jos nouset sängystä niin sitten kuulostaa omituiselta. 

 

Olin jo fillaroimassa toihin 🙂

Mutta yleensahan se luulee illalla etta nukun, kun viela rohnotan sohvalla. Onhan se varmaan vaikeata maaritella nukkuuko, vaiko on muuten liikkumattomana. Mutta mielestani V800 oli tassa parempi. F5x on niin usein vaarassa, etta ei siita ole moikein mitaan hyotya, minun tapauksessa. Jos olisin aktiivimpi illalla, voisi se varmaan toimiakkin.

 

12 minuuttia sitten, Seppo kirjoitti:

-Kai zoomasit sitä karttaa?

 

Joo! Pidan juoksuvaelluksesta / polkujuoksusta. Seuraan usein GPX jalkia, ja ajattelin etta se kavisi kellolta. Ei oikein toiminut, kun ruutu on pieni. Nyt pidan puhelimen repun olkataskussa, ja otan sen kateen kun juoksen, ja siita naen sijainnin helposti. Jos kelloa kaytan, pitaa pysahtya, zoomailla ja pahkailla. Eli ei se kellossa itsessaan ole se vika, se on vaan liian pieni (ja kaikki kellot ovat liian pienia tohon mun tarkotukseen). Sita en vaan ollut sisaistanyt kun sen ostin.

 

Link to comment
Share on other sites

Mitä näitä vehkeitä oon testaillu niin Igniten unenseuranta / palautumisen seuranta on mielestäni paras. Näiden muiden unenseuranta on yhtä mielenkiintoista seurata kuin lukisi viikon vanhaa lehteä. 

 

Helpointa olisi jos mittariin ilmoittaisi kun on käymässä nukkumaan. Esimerkiksi Ignite kysyy oletko jo hereillä? Vaihtoehtoisesti uniajat pitäisi voida heti korjata aamulla kelloon. Niitä kukaan jaksa jälkikäteen joka päivä korjata. Eikä unen vaiheiden tunnistus ole tietenkään mitään sairaalatasoa, lähinnä valistunut arvaus.

 

Käyttäjä on saanu kaiken tarpeellisen unen seurannasta irti kun tajuaa nukkua n. 7h yössä tai enemmän. Kaikki muu on pelkkää myyntipuhetta vailla suurempaa merkitystä. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy