Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Helmiina

Kuinka monta geeliä syötte maratonilla?

Recommended Posts

Riittävä geelien määrä maratonilla mietityttää. Kuinka monta tuubia keskimäärin nautitte matkan aikana? Itselläni geelit tökkivät tosi pahasti, ehkä kaksi olen saanut juoksun aikana alas. Se ei kuitenkaan taida riittää, kun viimeisellä kympillä energia tuntuu loppuvan ja vauhti hiipuu. Toki tämä taitaa olla ennemminkin sääntö kuin poikkeus maratonilla, mutta mietin, kuinka suuri vaikutus geelienergialla on jaksamiseen, jos sitä vain pakottaisi itsensä syömään matkan aikana, varsinkin kun haluaisi ennätystään parantaa.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viimeksi otin geelin noin kympin välein eli kolme ja järjestäjän energiajuomaa ja vettä. Edellisellä kerralla en käyttänyt geeliä ollenkaan, vaan energiajuoma ja vettä sekä merisuolarakeita, kun oli melko kuuma keli. Muuten kyllä hieman hyytyi lopussa. Puolikkaat noin 2018: 1:49, 1:57 ja 2019: 1:48, 1:54.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yleensä otan 1+3, josta ensimmäinen ennen starttia. Geelit ovat olleet tuosta tavaratalosta ostettuja 30g pikku geelejä, maku cola.

Viimeksi viikko sitten otin tosin 1+4kpl. Oli enemmän tarjolla, mutta lopussa en enää ottanut. Tykkään monesti silpaista geelin vain osittain masuun ja kuin pikku lapsi pidän poskessa osan. Siitä sitten se hissukseen liukenee. Vähän jotain ajankulua siihen maalin odotteluun. Jotenkin tuntuu mukavasti ainakin henkisesti piristävän näin toimien. Vettä muuten juomapisteillä vain. Puolimaratonilla 1kpl, jonka silpaisen noin 7-9km paikkeilla. Usein puolikas ilman geeliä, vähän riippuu onko raastojuoksu kyseessä. Etupainotteisesti hieman popsin geelit aina. Joskus lopussa olen ottanut vain osan geelistä suuhun ja loput viskassut pois, enemmän plaseboa päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Aika vähillä eväillä vaikuttaisi porukka selviävän. Eli hyytyminen johtuu todennäköisemmin liian kovasta alkuvauhdista ja/tai vähästä harjoittelusta🤣 No, yritän kuitenkin kasvattaa geelimäärän ainakin kolmeen, ja säästän viimeisen 30 km paikkeille. Parin vkon päästä selviää, miten tossu liikkuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ketjun aloittajalle sen verran kommenttia, että ei geelejä ole pakko syödä. Jostain toki energiaa saatava ja geeleissä ne ovat kompaktina pakettina. Viimeisimmät maratonit ovat menneet geeli/30 min -tahdilla. Joskus on tahtina ollut geeli/10 km ja joskus mennyt pelkällä urkkajuomalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma siirryi Geeleihin kun alotin ultraamisen. Maratonit hoidin luomulla, eli suklaalla. Maratonilla meni 1.5-2 Ritter-sport suklaalevya, eli yhteensa n. 200g (!). Nam !  Aloitin syomisen n. tunnin juoksun alkamisen jalkeen, sitten joka puoli tunti. Aluksi pistin ihan kellon soimaan, muistutuksena siita, etta nyt energiaa sisaan.

Suklaa on tietty vahan hankala, kun on kuuma (siita tulee sulaa lolloa, ja sita sitten saa sormilta nuolla - mika saattaa olla ihan hauskaa), tai kylma (siita tulee tosi kovaa).

 

Siirryin sitten geeleihin, kun ne on niin vaivattomia, ja annostelu helppoa. Niita on helppo tunkea taskuun, ja unohtaa sinne kunnes tarve tulee. Suklaan kanssa pitaa olla varovaisempi. Piti montaa erilaista geelia kokeilla ennen kun loyty merrki joka maistui (GU, lemppari on "chocolate outrage"). Suurin osa testi-geeleista meni yhden maistiaisen jalkeen suoraan roskiin. Suklaan jalkeen oli kynnysta syoda keinotekoisia makuja.

 

Minusta on tarkea etta "ruoka" maistuu. Muuten sita ei tule otettua tarpeeksi, ja tarpeeksi usein.

Edellenkin, kun ultraamaan menen, otan myos pienia suklaa-patukoita (Geishaa ja Fazermintia) pari  mukaan, vaihtelu virkistaa, ja voi "palkita" itseaan jokun kilometri-maaran jalkeen (vaikka juhlistaa 42km rajapyykin ohittaminen, tai jotain sellasta). Pitaa mielenkin virkeana, kun tietaa etta palkinto odottaa.

 

Mielestani tarkea osa maratonin harjoittelua on just tota energian saannin optimointia, ja kokeilua etta mika toimii, mika ei. Geelit eivat missaan nimessa ole ainoa vaihtoehto, varsinkin jos mieleista ei ole loytynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 geeliä, käytän Huma energy geeliä. Yritin totutella Maurtenin geeliin kun ko merkkiä on niin paljon hypetetty mutta en vain opi sietämään sitä sokeriveden makua.

Otan myöskin kaikilta juomapisteiltä urheilujuomaa, lukuunottamatta niitä kolmea pistettä joita ennen olen geelin syönyt, näiltä pisteiltä vain vettä. Syön myös yleensä hieman banaania loppua kohden jos sitä on tarjolla.

Tarvittavan energian määrä toki riippuu paljon myös siitä että kuinka pitkään matkan taittamiseen kuluu aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, spfincke kirjoitti:

7-8 eli vitosen (17.30-18.30 min) välein. Saatan ottaa ekan vasta kympissä jos tuntuu täyteläiseltä mahassa. Jos minulta kysytään niin ei kannata pihistellä geelien määrässä!

Yllä oleva vastaa sitä, mihin minäkin pyrin -- eli yksi geeli vajaan 20 minuutin välein (olen itse ajatellut käytön pikemminkin ajan kuin matkan kautta). Usein olen kyllä jättänyt koko matkalla yhden tai kaksi geeliä ottamatta. Laskennallisesti tällä tavalla tulee "nautittua" 75g hiilareita tunnissa. Tuo on hieman enemmän kuin tyypillisimmät arviot siitä, kuinka paljon hiilareita voi vatsalaukusta tunnissa imeytyä. Toisaalta käytän PowerGel Hydroja, joissa olevat hiilarit tulevat glukoosista (2/3) ja fruktoosista (1/3), ja tuollaisen seoksen väitetään imeytyvän paremmin kuin pelkän glukoosin. En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta on toiminut mulla ihan hyvin. Osa syy voi myös olla se, että nämä geelit ovat tavallisia notkeampia ja ne voi juoda ilman vettä (eli menevät kivasti alas). Juon juostessa jonkin verran vettä, mutta urheilujuomaa en. Alkumatkasta osa geeleistä sisältää kofeiinia, loppumatkasta yleensä ei.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy