Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Villieläimiä lenkin varrella

Arvostele ketju:

M.BoneS
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Tänään 19:30 bongasin naaras-valkohäntäpeuran. Päättelen oli naaras kun sillä oli "vain korvat". Listallani so-far tämä menee mäyrän kohtaamisen jälkeen heti kakkoseksi. Iso peura meni lenkkireitin yli edestäni 30 metrin päästä, mutta jäi 10 metrin päähän loivan kallion päälle, metrin korkeammalle kuin lenkkireitti, kääntyi 180 -astetta ja jäi katsomaan minua. Olin varma lähtisi karkuun, mutta jäi paikalle eikä tehnyt liikettäkään lähteäkseen pois, näytti rauhalliselta ja uljaalta. Olin niin lähellä, että en ilennyt tuijottaa, koetin mennä ohi ikäänkuin en kiinnittäisi huomiota.  Ohi päästyäni katsoin olan yli ja siellä se oli vieläkin. Ei tuntunut meno hyvältä tänään ei, varmaan näkyi ulospäinkin, mietin näkikö peura heti tuosta kaverista ei olisi harmiksi, kun päästi niin lähelle.

8 tuntia sitten, Two horses too many kirjoitti:

Tänään 19:30 bongasin naaras-valkohäntäpeuran. Päättelen oli naaras kun sillä oli "vain korvat". Listallani so-far tämä menee mäyrän kohtaamisen jälkeen heti kakkoseksi. Iso peura meni lenkkireitin yli edestäni 30 metrin päästä, mutta jäi 10 metrin päähän loivan kallion päälle, metrin korkeammalle kuin lenkkireitti, kääntyi 180 -astetta ja jäi katsomaan minua. Olin varma lähtisi karkuun, mutta jäi paikalle eikä tehnyt liikettäkään lähteäkseen pois, näytti rauhalliselta ja uljaalta. Olin niin lähellä, että en ilennyt tuijottaa, koetin mennä ohi ikäänkuin en kiinnittäisi huomiota.  Ohi päästyäni katsoin olan yli ja siellä se oli vieläkin. Ei tuntunut meno hyvältä tänään ei, varmaan näkyi ulospäinkin, mietin näkikö peura heti tuosta kaverista ei olisi harmiksi, kun päästi niin lähelle.

Oho, rohkean oloinen kaveri. Yleensä ne lähtee kauhealla rytinällä pakoon. Tai sitten mä oon vaan niin epäilyttävä 😄

Ite bongasin tänään aamulenkillä taivaanvuohen ja kuikan ensimmäisen kerran tänä keväänä. Mahtoi niitä ottaa päähän kun yöllä tuli taas lunta.

Täällä Espoossa etenkin keskuspuiston alueella nuo peurat ja kauriit ovat niin tottuneet kulkijoihin, ettei niitä paljon kiinnosta karkuun lähteä. Ehkä siirtyvät syrjään sen verran, että ei olevinaan niitä näe. Mutta jos on hyvä ruokailu kesken, ei ne siitä mihinkään siirry. Parina aamuna vetänyt koirien kanssa 20-30m etäisyyksiltä eikä puhettakaan, että olisi minnekään lähdössä. Sama koskee myös jäniksiä ja rusakkoja, jotka vielä rohkeampia. Kettujakin tässä näkyy useamman kerran vuoteen, pari viikkoa sitten käveli noin 9 aikoihin aamulla keskellä kirkasta päivää ja väliä minuun ja koiraan jäi ehkä 40m. Ei ollu silläkään kiire, mutta ei sentäs pysähtynyt vaan jatkoi tasaista löysää kävelyään. 

Siinä mielessä vähän kyseenalaista raportoida noita tähän ketjuun, kun villieläimistä pitäisi olla kyse!

2 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Kettujakin tässä näkyy useamman kerran vuoteen, pari viikkoa sitten käveli noin 9 aikoihin aamulla keskellä kirkasta päivää ja väliä minuun ja koiraan jäi ehkä 40m. Ei ollu silläkään kiire, mutta ei sentäs pysähtynyt vaan jatkoi tasaista löysää kävelyään.

Viime vuonna kettu lähti seuraamaan minua Keskuspuistossa, juoksi varmaan noin 100 metrin matkan noin 15 metriä minun perässäni. Kaipaisi ilmeisesti lenkkiseuraa.

3 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Täällä Espoossa etenkin keskuspuiston alueella nuo peurat ja kauriit ovat niin tottuneet kulkijoihin, ettei niitä paljon kiinnosta karkuun lähteä

Eivät todellakaan ole villejä (pienellä v:llä) täälläpäin. Meillä kolmen metrin päässä keittiön ikkunan edessä syövät yhdessä jänisten kanssa. Ainakin kerran katselin niitä fyysisesti yhtä aikaa vierekkäin syömässä. Katselevat vain ikkunasta että mitä sisällä tapahtuu. Koiraa kiinnostaa enemmän kuin niitä.

• 2 weeks later...

Tänään iltasella, lenkin loppupuolella ajattelin, että eipä taas näkynyt mitään eläimiä, paitsi yksi labradorin noutaja. Sitten hiekkatiellä näkyi "mato" ... jäin sitä miettimään että olipa iso kastemato. Käännyin takaisin ja menin katsomaan, katoin että ohhoh miten iso mato ja katselin sitä naama 50cm päästä... huomasin "madolla" on silmät ja suu ... GULP.

No eihän siinä, ajattelin ehkä se oli rantakäärme, jatkoin matkaa. 2 kilometriä myöhemmin huomasin jonkun tytön kuvaamassa kännykällä jotain hiekkatiellä, ja hei siellä oli samanlainen "rantakäärme". Tämä käärme kääntyili kovasti, mutta oli muuten samanlainen.

Netistä katselin kuvia rantakäärmeistä, ei näytä yhtään samalta. Googlen kuvahaulla löytyi vaskitsan kuvia, ja ne näyttää ihan samalta. En ollut koskaan kuullutkaan, mutta Wikipedia kertoi sen olevan "lisko" ja vieläpä rauhoitettu sellainen. Jopas jotakin.

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy