Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Mendicus

Milloin päivittäiseen kävelyyn? Voinko juosta kerran viikossa?

Recommended Posts

Takanani on useita liikkumattomuusvuosia monista syistä, mm. hyppääjän polvien takia. Hyppääjän polviani olen kuntouttanut pitkän aikaa vinolaudalla tehdyillä kyykyillä. Polviani ei ole leikattu. Aloin harrastaa liikuntaa 21.7.2019, ja etenin aika nopeasti juoksuun. Olen viime aikoina hölkännyt joka toinen päivä rauhallisesti 30 minuuttia lähes yhteen menoon. Olen kävellyt ainoastaan selvät ylämäet. Juoksu kuitenkin aiheuttaa helposti polvieni kipeytymistä, jolloin joudun pitämään ylimääräisiä lepopäiviä. Nyt ymmärrän, että juoksu on niin rasittavaa, että minun olisi parempi keskittyä vielä kävelyyn ja pyöräilyyn. Uskon voivani kävellä reippaasti ainakin tunnin verran joka toinen päivä. Työmatkani on 2,5 km yhteen suuntaan, joten työmatkojen reipas kävely ottaisi päivittäin yhteensä noin 50 minuuttia, mutta en usko kuntoni sallivan tuota päivittäin. Käsittääkseni vain huippu-urheilijat kykenevät harjoittelemaan päivittäin. Osaisiko kukaan antaa varmaksi tiedettyä tietoa siitä, kuinka pitkiä kävelyitä minun tulisi kyetä tekemään joka toinen päivä, jotta kykenisin kävelemään reippaasti tuon 50 minuuttia joka päivä maanantaista perjantaihin, jotten tarvitsisi autoa työmatkoihin? Viikonloput voisin levätä, koska ne ovat minulla vapaita. Vai onko parempi unohtaa pysyvästi päivittäinen liikkuminen? Haluaisin lopulta päästä juoksukuntoon. Uskotteko, että voisin juosta jonkin verran kerran viikossa jo tässä vaiheessa? Olen 175,5 cm pitkä, ja painan 68,4 kg. Minulla ei siis ole ylipainoa rasittamassa niveliä ja jänteitä. Ikää tulee syyskuussa 48 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

älä missään nimessä unohda liikuntaa..kävele -pyöräile -juokse.-ui...tai jotain mistä pidät...

 sen minkä paikat kestää..ja palautuu...vähän vaikee antaa yksilöllisiä

 neuvoja vaikka kävelyyn..kävellä voi tosi paljon ..jos paikat kestää...

 mä kävelin Rukalla 82km kolmes päiväs..n. 8h päiviä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole varma sisäistinkö ongelmaasi täysin, mutta jos olet terve 48-vuotias, niin kaikin mokomin, kävele työmatkat. Voin (melkein) lyödä pääni pantiksi, että mitään negatiivista tuosta aiheudu. Päinvastoin, töissä ja kotona on parempi fiilis, kun on tullut vähän ulkoiltuakin. Ajatus siitä, ettei terve ihminen voisi liikkua päivittäin on kyllä mielenkiintoinen. 

 

Toki jos polvet kipeytyy pahasti, niin sitten vaihtaa vaikka pyöräilyyn, mutta tämähän ei tainnut olla ongelma kävellessä, vaan ainoastaan juostessa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Mendicus kirjoitti:

 Käsittääkseni vain huippu-urheilijat kykenevät harjoittelemaan päivittäin.

 

Tuo asia riippuu monesta tekijästä, jos harjoittelu on sopivan kevyttä eli kuntoon nähden oikean tasoista ja monipuolista, niin uskoakseni terve yksilö voi harjoitella päivittän. Siis vaikkei urheilija olisikaan, vaan esimerkiksi keski-ikäinen duunari.

 

Myös muut tekijät eli lepo, riittävän hyvä ravinto ja yleinen stressihallinta ovat sitä kokonaisuutta, jolla tuon paketin saa toimimaan. Mutta toki näen asian myös niin, että liikkumattomuus on vaarallisempaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Mendicus kirjoitti:

Olen viime aikoina hölkännyt joka toinen päivä rauhallisesti 30 minuuttia lähes yhteen menoon. Olen kävellyt ainoastaan selvät ylämäet. Juoksu kuitenkin aiheuttaa helposti polvieni kipeytymistä, jolloin joudun pitämään ylimääräisiä lepopäiviä.

 

Entä jos aloittaisit jostain pienemmästä määrästä? Vaikka maksimissaan 15 min kerralla? Ideana on liikkua sellainen määrä, että kykenet siitä palautumaan vaikka seuraavaksi päiväksi.

 

tunti sitten, Mendicus kirjoitti:

Nyt ymmärrän, että juoksu on niin rasittavaa, että minun olisi parempi keskittyä vielä kävelyyn ja pyöräilyyn.

 

Olet oikeassa. Juoksu on rasittavampaa kuin kävely tai pyöräily ja voin suositella molempia esim. sellaisille päiville kun et juokse. Kävelyä voi yhdistää myös juoksuun. Tee esim. 30 min lenkki jonka aikana juokset rauhallisesti maksimissaan vaikka 15 min ja loput kävelet. Viikkojen kuluessa kävelyyn käytettyä aikaa voi vähentää ja juoksuun käytettyä aikaa lisätä jos siis juoksussa kehittyminen on tavoite.

 

tunti sitten, Mendicus kirjoitti:

Käsittääkseni vain huippu-urheilijat kykenevät harjoittelemaan päivittäin.

 

Höpö höpö. Jokaisen perusterveen ihmisen tulee kyetä liikkumaan rauhallisesti päivittäin. Nyt en puhu mistään räkä poskella juoksusta vaan siis esim. kävelystä, pyöräilystä, uinnista ja ehkä vähän enemmän pohjaa omaaville hitaasta hölkästä. Huippu-urheilijat harjoittelee sitten useamman kerran päivässä.

 

tunti sitten, Mendicus kirjoitti:

Osaisiko kukaan antaa varmaksi tiedettyä tietoa siitä, kuinka pitkiä kävelyitä minun tulisi kyetä tekemään joka toinen päivä, jotta kykenisin kävelemään reippaasti tuon 50 minuuttia joka päivä maanantaista perjantaihin, jotten tarvitsisi autoa työmatkoihin?

 

Ei tätä kukaan muu voi oikein sanoa. Tämä täytyy vain itse tunnustella. Jos väsyttää, lepää. Jos ei, anna mennä. Miten olisi pyörä niille päiville kun et jaksa kävellä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, LauriH kirjoitti:

Huippu-urheilijat harjoittelee sitten useamman kerran päivässä.

 

 

Voisi ehkä pikemminkin sanoa että huippu-urheilijat tehdään kahdesti päivässä liikkumalla.

 

Eikä ne kahdesti päivässä tehtävän treenin perusteet välttämättä huippu-urheilusta hirveästi poikkea, toinen treeni keveästi ja palauttavasti kun toinen tähtää jonkinasteiseen kehitykseen. Toki ehkä ei ihan heti kannata hypätä tuohon myllyyn jos ei tiedä voiko edes kävellä päivittäin, jonkinlaista itsetuntemusta oman kehon käyttäytymisestä rasituksen alaisena kuitenkin vaadittaisiin.

 

Itse aloitin aikalailla pohjalta 2xpäivässä liikkumalla kuntouttamaan itseäni 10 vuoden tupakoinnista (toki fyysisesti aktiivinen työ joten ihan sohvan pohjalta ei lähdetty). Paras tapa välttää tupakanhimo meikäläiselle oli tietää että jos poltan niin jo muutaman tunnin päästä siitä jo lenkkipolulla kärsitään. Hermoston ylikuormittuminen kyllä tuli tutuksi ja juoksun suhteen paikalliset ylirasitusoireet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy