Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Kaju

Jos akillesjänne tuntuu kipeältä

Recommended Posts

4 tuntia sitten, Umpimähkä kirjoitti:

MIstä sellainen tulehdus @Kaju oli tullut? Osasiko lääkäri kertoa?

Joo voi olla monen tekijän yhteissumma. Mutta pääasiallinen syy yliharjoittelu ja myös esim. kenkä painaa, sekä jalan rakenteelliset tekijät vaikuttaa. Eli siis rasitusvamma. 

Bursat eli limapussit toimii iskunvaimentajina lihasten, jänteiden ja luiden välillä ja tasaavat rasitusta. Niitä on ihmisellä noin 160.

Tuossa vaivassa on selkeä pistemäinen kipukohta bursan kohdalla ja minulla siinä oli hieman turvotusta. Turvotus häipyi, kun otin muutaman päivän tulehduskipulääkettä ja käytin jäitä. 

Vaiva aihetti kipua kyykkyyn mennessä, venyttäessä pohjetta ja juostessa. Eli esim. pohkeen venytys tuntui terävänä kipuna kantapäässä, samoin juoksu teki teki kipua kantapäähän. Mutta tätä voi olla vaikea itse erottaa akillesjänteen tulehduksesta. 

Minulla tän aiheutti ehkä koska lisäsin samaan aikaan painoja salilla ja hiukan juoksumäärää myös. Ehkä sekin vaikuttaa, että kokeilin laittaa kengät kireämmälle, ei ehkä kovin hyvä idea siis minun jaloille. Mieluummin aavistus liian löysät kuin että kenkä hankaa. On vaikea löytää sopivaa kenkää mun jalkoihin.

Muistan, että ennenkin kireät kengät on aiheuttanut ongelmia. Jostakin luin, että rakkolaastari voi myös käyttää siihen, ettei pääse hankaamaan. Eli pidemmälle lenkille vois ainakin laittaa. 

Mulla on myös holvikaari madaltunut juuri vasemmassa jalassa, se varmaan vaikuttaa. Olisi pitänyt malttaa odottaa tukipohjallisia ennen kympin juoksua. 

Tänään olin fyssarilla hieronnassa ja jalat oli kauttaaltaan kireät 😁 Että kyllä mun ihan hiki tuli tänäänkin, kun siellä puuskutin. Sain siellä myös kylmähoitoa jaloille. 

Eli vähitellen pääsen taas vahvistamaan jalkoja😃 Ja eilinen pieni testijuoksu sujui ongelmitta. 

• Like 1