Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Kaju

Jos akillesjänne tuntuu kipeältä

Recommended Posts

6 minuuttia sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

Niin. Jos lääkäriin menen, mitä tuo sitten minulle sanoisi? Että käytä buranaa/ei saa juosta tms? Kuntoutusta, kenties? 

Leikelläänkö näitä nykyään vai miten esim. repeämä hoidetaan? 

Joo, tämä ei ole lääkäripalsta, mutta kieltämättä tuo vaiva haittaa harrastusta. 

Olisihan se tarvittaessa hyvä kuvantaa. Pienet repeämät eivät usein vaadi leikkausta, mutta uskoisin, että sinulla ei repeämää ole, kerta olet voinut melko lailla juosta jalan kanssa. Fysioterapia ja kuntoutus on silloin se konservatiivinen hoito pitkittyneissä tilanteissa.

• Like 1

tunti sitten, noxstyle kirjoitti:

Itse juuri kyseisestä vaivasta toipuneena liputan suuresti tämän artikkelin puolesta: https://www.hiihto-lehti.fi/uudet-tuulet-akillesjanteiden-hoidossa/

Vähän mitä @perttu tuossa yllä järkeili. 

Komppaan. Näillä menetelmillä pääsin itse hyppääjän polvesta eli patellajänteen rasitusvammasta eroon. 

20 minuuttia sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

Niin. Jos lääkäriin menen, mitä tuo sitten minulle sanoisi? Että käytä buranaa/ei saa juosta tms? Kuntoutusta, kenties? 

Leikelläänkö näitä nykyään vai miten esim. repeämä hoidetaan? 

Repeämä yleensä estää kyllä juoksun, mutta jos jänteessä ei ole vikaa, mutta kova kipu syntyy jostain muusta syystä, sinne saatetaan laittaa kortisoonipiikki. Itselläni laitettiin yhtenä kesänä, jolloin pystyin juoksemaan vain puoli tuntia kunnes se pistävä kipu alkoi. Silloin jänne oli selvästi paksuuntuneen oloinen uloskin päin. Lääkäri sanoi, ettei juoksemisesta riskiä aiheudu. Toki sitä piikkiä ei kannata usein ottaa, sillä sen on sanottu heikentävän jännettä. 

Eli jos repeämä on, niin kieltää juoksun. Jos on jotain pienempää tai hyvin pientä repeämää, todennäköisesti saat jumppaohjeet. 

18 minuuttia sitten, jussikiv kirjoitti:

Komppaan. Näillä menetelmillä pääsin itse hyppääjän polvesta eli patellajänteen rasitusvammasta eroon. 

Saitko homman hoidettua omatoimisesti, vai tarvittiinko hoitoon fysioo ja/tai leguria ?

Saisimmeko tanne aikaiseksi juoksufoorumin ihan oman kuntoutusohjelman akillekseen ? Vaikka sellasen etta olisi harjoitukset eritelty, ja monta kertaa viikossa, montako toistoa, miten ja koska harjoituksen intensiteettia nostetaan. Tosta hiihtolehden jutusta saa jo aika hyvia ideoita, mutta vahan yksityiskohtaisempaa kun viela sais.

Tarvitaanko ohjelmaan  kuntosalin aparaatit, vai voiko parjata oman kehon painolla ? Olen laittanut pieneen pahvilaatikkoon kirjoja, ja silla saanut aikaan jo aika painavan motikan, jolla olen niksi-pirkkaillut  yhdelle jalalle prassia.

1 tunti sitten, Miska kirjoitti:

Saitko homman hoidettua omatoimisesti, vai tarvittiinko hoitoon fysioo ja/tai leguria ?

Alussa kävin lekurilla, ortopedilla ja fyssalla. Magneettikuvatkin otettiin. Kun sitten opiskelin aihetta syvemmin, niin tein itse oman HSR -menetelmään perustuvan kuntoutussuunnitelman. Tällä systeemillä pääsin vaivasta eroon, ainakin toistaiseksi. Koen, että alussa oli kuitenkin hyödyllistä käydä ammattilaisten vastaanotolla.

• Like 1
  • Thanks 1

53 minuuttia sitten, Miska kirjoitti:

Saisimmeko tanne aikaiseksi juoksufoorumin ihan oman kuntoutusohjelman akillekseen ? Vaikka sellasen etta olisi harjoitukset eritelty, ja monta kertaa viikossa, montako toistoa, miten ja koska harjoituksen intensiteettia nostetaan. Tosta hiihtolehden jutusta saa jo aika hyvia ideoita, mutta vahan yksityiskohtaisempaa kun viela sais.

Mulla on tollainen T-Stand, kuva ohessa. Auttaa akillesjänteen ja pohkeiden kireyksien kanssa. Suosittelen, ettei käytä jos jänne on kipeä. 

Toinen, mitä käytän on tuo salilaite, missä painot tulevat polvien päälle (kuva ohessa minkä tyyppinen laite). Laitan 65-70kg. Käytän sitä niin että päkiöillä paino ja lasken ensin jalan alas ja sitten nostan ylös. Teen jotain tyyliin 4x12 toistoa 1-2 krt viikossa. Mulle ei oikein sovi se laite, missä seistään ja painot olkapäillä. 

Tämä ei varsinaisesti ole kuntoutusta, vaan vahvistamisasioita. 

psx_20161114_102118.jpg

calf-muscle-exercises.jpg.pagespeed.ce.nfyp_akXdv.jpg

• Thanks 1

2 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Toinen, mitä käytän on tuo salilaite, missä painot tulevat polvien päälle (kuva ohessa minkä tyyppinen laite).

Tolla kuvan jaballa on kylla aika karskeet pohkeet ! Tuskin hanta ainakaan Akilles vaivaa !

Kiitos vinkeista !

• Haha 1
  • Thanks 1

51 minuuttia sitten, rjr kirjoitti:

Eikö se ole @Baltsu itse? Ainakin samanvärinen paita. Tosin kengät on niket.

Kyllä Nikeilla minäkin useimmiten teen. Sinisillä Pegasus 35:lla, toki aina joskus jollakin muillakin. Cross fit-kengät on Sauconyn, mutta en mä oikein ota niitä mukaan, jos en tee jotain rajua kuten prässiä. Ei ne juoksukengät pohjejutusta niin pilalle mene, eikä ainakaan noilla ole edes väliä, kun niillä on juostu jo 800+ km. 

En päässyt keskustaan salille, kun metro ei kulje sinne saakka vedenpaisumuksen vuoksi, joten pitää nyt demota täällä Otaniemessä, jossa on surkeat laitteet, mutta onneksi tämä laite on suht samanlainen joka paikassa. Siis pointti on se, että tämän voi minusta tehdä ennen lenkkiä millä kengillä hyvänsä. Nyt on Hokat, joilla on tarkoitus juosta reipasta. 

Toistoja voi olla fiiliksen mukaan 10-15, sarjoja 3-4. Yritän yleensä tehdä vaikkapa sellaiset 40-45 yhteensä. 

Laitan tuossa polvien päälle yleensä vielä pyyhkeen, ettei hinkkaa ihoa, mutten nyt ehtinyt, koska oli 10s ajastin. 

PSX_20190823_182119.jpg

• Thanks 2

Itse sain ohjeeksi luotto-fyssariltani, että tuo liike on hyvä tehdä välillä seisten, eli tanko olkapäille smith-laitteessa, päkiän alle lankku tai vastaava, jotta pohkeelle ja päkiälle tulee iso liikesarja. Parin kuukauden välein vaihto. Seisten 3-4x6-8 toistoa, istuen 3-4x10-12 toistoa. Ja teen nuo paljain jaloin, jotta voin varmistaa, että päkiä toimii varmasti suorassa. 

Ja tota isometrista mitä jotkut jutut suosittaa on se että pitää esim. tuon prässin ylhäällä jonkin aikaa, esim. 5-10s niin että lihas ei supistu eikä veny pituutta mutta työskentelee. Sitten rauhallisesti ja hallitusti alas. Mahdollisesti nilkan eri nivelkulmissa eli korkeammalla ja matalammalla. Sama mahdollisuus seisaaltaan varpaille nousuissa.

• Like 1