Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Kaju

Jos akillesjänne tuntuu kipeältä

Recommended Posts

43 minuuttia sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Uusimmassa Juoksija-lehdessä oli hyvä artikkeli asiasta. Kannattaa lukaista. 

Viikonloppuna kun käypi maalikylillä isommassa sekatavarakaupassa pittää poiketa lehtihyllyn kautta 🙂

 

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Uusimmassa Juoksija-lehdessä oli hyvä artikkeli asiasta. Kannattaa lukaista. 

 

Pitää ostaa lehti siis. Yritän saada kaiken mahdollisen tiedon tästä ja sitten ynnään ne yhteen päässäni 😂😂

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä ohjeita kyllä. Pitää lukea artikkeli vielä ajatuksen kanssa. 

 

Varoituksen sana kuitenkin vielä. Eli jos akilleksesta on tulehdus päällä, niin sillä ei saa juosta ja sitä ei saa rasittaa. Eli melkeinpä se pitää yhdessä lääkärin kanssa selvittää, onko tulehdusta ja totella mitä sanotaan. 

 

Puhuin tänään lääkärin kanssa puhelimessa eli kaikki akillesta rasittava silloin pois esim. juoksu, hyppely, kyykkääminen. Kuntosalilla pois kaikki akillesta rasittava. Eli pääasiassa yläkroppa saa treenata. Pitää nyt keskittyä siihen 😎 

 

Kun tulehtunutta jännettä rasittaa, se voi revetä helpommin. Eli fyssarilla saamani ohjeet oli vääriä. Mutta hermot kyllä menee... kun ei saa juosta. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä tuon tulehduksen varmasti tietää? Itselläni on ollut välillä terävääkin kipuilua akillesjänteessä vähän kantapään yläpuolella jo vuosia. Välillä jänne tuntuu tuossa kohdassa hieman paksummalta kuin terveen jalan jänne. Mitään naksuntaa tai liikerataongelmia en ole havainnut. En ole pitänyt kovinkaan paljon juoksutaukoa vuosien varrella.

 

No, viime talvena olin juoksematta muutaman kuukauden, ja keväällä jänne oli muutamien viikkojen ajan juostessa melko terveen oloinen, mutta kesän mittaan kipu on lisääntynyt, kun on siis tullut taas vähän enemmän juoksenneltua. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, itse näkisin että siinä on eri vaihtoehtoja tilanteesta riippuen ja kun se on akuutisti kipeä niin on turvallisinta levätä ja antaa sen kivun rauhoittua ja jänteen rakenteen toipua. Kuitenkin jos haluat että se jänne vahvistuu ja sama ei jatku ikuisesti rasittaessasi jännettä, sitä on kivun hellittäessä jossain vaiheessa vahvistettava sopivilla harjoitteilla. Vähän niinkuin missä tahansa rasitusvaivassa.

 

Jos jänne taas on revennyt niin tarvitaan muuta hoitoa. Voi olla myös vaikea tietää esim. onko se vain tulehtunut vai revennyt jos ei asiaa ole tutkittu. Kuten edellä kävi hyvin ilmi. Jos et tiedä mikä siinä on, ei ehkä kannata ominpäin rasittaa sitä koska tulehtuneena tai vaurioituneena se vetolujuus voi olla alentunut. Varsinainen tulehdus (tulehdussoluja) ei kai nykykäsityksessä oikein ole jänteissä vaan siinä on rakenteellista mikrovauriota(rappeumaa) ja tulehdusta voi sitten olla sen lisäksi välittömästi jännettä ympäröivissä kudoksissa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen huomannut kylmä-kuuma-hoidon ehkä tehokkaimmaksi noiden epämääräisten kiputilojen hoidossa. Aikaisemmin käytin pelkästään kylmää, sillä tuo kuuman laittaminen ei tuntunut järkevältä. Toteutan tuon hoidon niin, että annan vesiämpärin olla pakastimessa niin kauan, että vesi on tarpeeksi kylmää. Sen jälkeen laitan toiseen ämpäriin  lämmintä/kuumaa vettä. Siinä sitten vuorottelen niin, että pidän 4-5 min kerrallaan kummassakin ämpärissä. Paitsi viimeisenä pidän kylmässä ämpärissä vähän kauemmin. Toinen tapa jota käytän on sellainen, että suihkutan vuorotellen kylmää ja kuumaa vettä nilkkaan siten, että lasken hitaasti esim. 40:een. Jos vesilasku tulee kulutuksen mukaan, niin ei ole kauhean suositeltava keino.... eikä ihan ympäristönkään kannalta kestävää, mutta minkäs teet. Tuossa kun kuuman veden jälkeen laittaa kylmää, niin tuntuu erityisen hyvältä ja siltä että jotain siellä kudoksissa tapahtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulehduksen oppii kyllä tuntemaan, jos sitä on ollut. Ongelmana on se, että jos ei anna olla rauhassa, se voi muuttua krooniseksi ja tulla myös sitä repeämää. Sitä kun tulee, niin akillesjänteen ympärille kertyy myös moskaa kuten itselläni on tullut kiinnikkeitä. Se pysyy kunnossa, kun teen jatkuvasti pohjeliikkeitä ja muuta vastaavaa, mutta heti jos lepäilen kuukauden, niin akillesjänne alkaa oireilla. Silloin kyse ei ole tulehduksesta, vaan ympärillä oleva skeidaa alkaa ottaa johonkin kiinni ja kipu tulee siitä. 

 

Eli oma neuvokin olisi se, että jos akillesjänne on kipeä, ei kannata väkisin juosta tai kävellä, vaan mennä lääkäriin. Vesijuoksua voi tehdä silloin kun jänne oireilee, mutta juoksua kannattaa välttää. 

15 minuuttia sitten, perttu kirjoitti:

Kuitenkin jos haluat että se jänne vahvistuu ja sama ei jatku ikuisesti rasittaessasi jännettä, sitä on kivun hellittäessä jossain vaiheessa vahvistettava sopivilla harjoitteilla. Vähän niinkuin missä tahansa rasitusvaivassa.

Mulla oli nuorempana jatkuvasti akillesjänteiden kanssa ongelmia. Homma lähti paranemaan vasta sillä, että aloin tehdä pohjeharjoituksia isoilla kiloilla. Pippinskiöld oli sitä mieltä, että vahvistetaan lihaksia jänteen ympärillä, niin vaivat poistuvat. Toinen auttava tekijä nykyään on se, että juokseminen on vähentänyt ylipronaatiota, mikä oli kanssa aikanaan myrkkyä jaloille. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin. Jos lääkäriin menen, mitä tuo sitten minulle sanoisi? Että käytä buranaa/ei saa juosta tms? Kuntoutusta, kenties? 

 

Leikelläänkö näitä nykyään vai miten esim. repeämä hoidetaan? 

 

Joo, tämä ei ole lääkäripalsta, mutta kieltämättä tuo vaiva haittaa harrastusta. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy