Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
sonjukka

Kovaa kipua polvissa ja säären sisäreunoissa.

Recommended Posts

Juoksen todella paljon, enkä pidä välipäiviä oikeastaan ollenkaan. Juoksen kuntooni nähden liian pitkiä matkoja ja viimetalvena miun polvet sano sopimuksensa irti. Ne vihotteli aikansa, kunnes se meni ohi. Pidin silloin kunnon tauon, koska muu terveys ei antanut periksi juosta. Nyt polvikipu on tullut takaisin ja polvia pakottaa myös levossa jonkun verran. En kuitenkaan voi lopettaa juoksemista, sillä se on miun pakokeino ja tapa purkaa voimakasta ahdistusta. Polvikipujen lisäksi miun sääret, etenkin oikea sääri on kipeytynyt todella paljon. Jopa kävellessä kouluun kipu rupee tuntumaan todella sietämättömältä. Molemmat jalat siis yrittää kertoa, että rasitusta on liikaa, mutta en tiedä miten hoitaisin niitä. Lepo olisi varmasti paras vaihtoehto, mutta en tässä elämäntilanteessa pysty sellaseen. En uskalla mennä fysioterapeutille tai urheilulääkärille, sillä en voi olla ilman pitkiä housuja viiltely jälkien takia. En halua, että niihin kiinniotetään huomiota. Onko joku ollut samassa tilanteessa ja osaisi auttaa mitä miun oikeesti kannattaisi tehdä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki me tarvitaan joskus apuja, oli kyse sitten fyysisestä tai henkisestä tuesta. Suosittelisin siis ensinnäkin puhumaan ongelmista läheisille, ystävälle, lääkärille tms.

 

Mitä tulee itse jalkakipuihin, arviosi liiallisesta juoksusta on varmaankin oikea eli kannattaa pitää taukoa tai ainakin vähentää juoksemista. Jos liikunta auttaa ahdistukseen voi juoksun sijaan koittaa pyöräillä, uida yms. eli harrastaa lajeja joissa jalkoihin ei kohdistu yhtä kovaa rasitusta. Itsekin korvaan juoksulenkkejä pyöräilyillä juuri jalkakipujen takia. Tsemppiä!

  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, sonjukka kirjoitti:

Juoksen todella paljon, enkä pidä välipäiviä oikeastaan ollenkaan. Juoksen kuntooni nähden liian pitkiä matkoja ja viimetalvena miun polvet sano sopimuksensa irti. Ne vihotteli aikansa, kunnes se meni ohi. Pidin silloin kunnon tauon, koska muu terveys ei antanut periksi juosta. Nyt polvikipu on tullut takaisin ja polvia pakottaa myös levossa jonkun verran. En kuitenkaan voi lopettaa juoksemista, sillä se on miun pakokeino ja tapa purkaa voimakasta ahdistusta. Polvikipujen lisäksi miun sääret, etenkin oikea sääri on kipeytynyt todella paljon. Jopa kävellessä kouluun kipu rupee tuntumaan todella sietämättömältä. Molemmat jalat siis yrittää kertoa, että rasitusta on liikaa, mutta en tiedä miten hoitaisin niitä. Lepo olisi varmasti paras vaihtoehto, mutta en tässä elämäntilanteessa pysty sellaseen. En uskalla mennä fysioterapeutille tai urheilulääkärille, sillä en voi olla ilman pitkiä housuja viiltely jälkien takia. En halua, että niihin kiinniotetään huomiota. Onko joku ollut samassa tilanteessa ja osaisi auttaa mitä miun oikeesti kannattaisi tehdä?

 

Kannattaa ehkä hankkia ammattiapua jos tuntuu että oma työkalupakki on tyhjä. Pakokeino on juuri pakokeino, ja sen minkä taakseen jättää sen edestään löytää, tämä on vanha sanonta ja pitää kutinsa myös psyykkeen terveyden kohdalla. Jos edessä on telakka ja et pääse pakoon niin mitä sitten? Alat viillellä taas? Kannattaa nyt ihan oikeasti etsiä apua siihen ahdistukseen jos se on noin vakavaa, juokseminen on laastarin laittamista tulehtuneeseen haavaan.

 

Olisiko vaikkapa taiteellinen ilmaisu tapa käsitellä tuota ahdistusta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viestisi perusteella vaikuttaa, ettei tuo polvikipu ole se todellinen ongelma, vaan ahdistus. Kannattaa heti ainakin lopettaa tuo viiltely! Joskus pääset tuosta ahdistuksesta eroon, mutta viiltelyarvista ei pääse koskaan eroon ja tulet 100% varmasti katumaan jälkeenpäin että ne tuli tehtyä.

Mitä jos aloittaisit tavoitteellisen juoksemisen, alkaisit vaikka harjoittelemaan  puolimaratonille? Voisikohan se viedä ahdistavia ajatuksia muualle.? Tuo ahdistuksen purkaminen ei mielestäni ole oikea syy liikkua, sillä liikunnan pitäisi olla iloa. Monesti kuulee että "tulen hulluksi, jos en pääse juoksemaan" tms., mikä kertoo epäterveestä riippuvuudesta. (Itse taidan tosin olla jo aikoja sitten seonnut...) Mutta tosiaan, hetken aikaa kannattaa keksiä muuta liikuntaa, ja jatkaa juoksua sitten kun on kivut ohi. Ja ennen kaikkea aloittaa lyhyemmillä lenkeillä, että jalat varmasti tottuvat. Omalla kohdallani juokseminen on kehittänyt paljon henkistä sietokykyä ja nostanut itsetuntoa, että sinänsä suosittelen jatkamaan harrastusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 ’Mens sana in corpore sano’ - ts. Henkinen puoli järjestykseen, ja liikunnan määrän samanaikainen järkevöittäminen auttavat varmasti. Lääkärille vaan rohkeasti ongelmien kanssa ja samalla juoksun asemasta joku toinen liikuntamuoto tilalle.

 

Pyöräily, uinti tjsp. antavat aivan yhtä hyvän vasteen fyysisesti ja henkisesti, kuin juoksukin. Kroppa kestää nuo liikuntatavat myös paremmin. 

 

Tänään on hyvä päivä muuttaa toimintatapaa ja saada paketti pysymään kasassa. 👍

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moni ei sitä tiedä, mutta henkinen kipu on pahempi kuin fyysinen. Fyysinen loppuu, kun harjoitus on tehty.

 

Hoitaisin ensin ahdistusta pois. Lenkkeily tosin auttaa siihenkin, ainakin mulla. Paskan suodattimena pidän juoksua mukana masennuksen hoidossa. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy