Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miska

Täysjousto maasturi

Recommended Posts

Olen pähkäillyt minkälaista täysjousto maastopyörää kannattaisi hankkia.

Tässä vähän taustatietoja:

• olen maastopyörä hommissa noviisi, ajotaidot lähellä nollaa. Maantiepyörällä sen sijaan ajelen jonkin verran.
  • tarkoitus olisi ajaa kansallispuistoissa (ja yleisesti ottaen poluilla). Ei downhillia, ei pyöräilypuistoja yms. Ainakaan näillä näkymin.
  • olen vuokrannut erilaisia fillareita, ja tullut siihen tulokseen, että täys-jousi on se minkä haluan. Fättäriä olen kokeillut - kiva talvella, mutta kesällä täpäri mielekkäämpi. Jäykkäperäinen myös kokeiltu, ja täpäri on mieluisampi.

Sitten onkin vaikeampaa. Eri tyyppisiä täpäreitä on vaikka kuinka monta. Jostain syystä kokeilemista pyöristä, downhill oli jotenkin parhaalta tuntuva, en sitten tiedä miksi. Miksi dh- tuntui paremmalta, vaikka poluilla ajelin. Ajoasento ? Enemmän joustoa ? Voi tietenkin olla että se vaan oli just sopivan kokoinen, tai joustojen säädöt olivat kohdallaan. Vuokrapyöristä ei koskaan oikein tiedä mitä saa alleen. 

Haen siis pyörää joka mahdollistaa turvallisen ajon (en etsi kiksejä tai temppuilua), ajan hissukseen, nautin maisemista. Haluisin kuitenkin että pyörä helpottaisi kulkua teknisemmissä paikoissa, missä taidot eivät tahdo riittää. Olisi kiva jos kivikoissa ja juurakoissa ei tulisi ahteri niin kipeäksi, vaan jousitus söisi vähän epätasaisuuksia. Hissitolppa on ehdottomasti listalla, se osoittautui hyväksi kapistukseksi. 

Minkä tyyppistä täpäriä suosittelisitte ? Merkkiä ja malliakin saa heittää kehiin. Canyonin Neuron ja Spectral vaikuttavat kivoilta, mutta mistä minä tiedän...

Asun muuten Saksassa, ja täällä on erilainen maasto. Vuorta mennään joko ylös - pitkään - ja on kevyt jäykkäperäinen alla. Tai sitten tullaan kovaa alas, ja on dh-pyörä. Neuvoja vähän vaikee siis saada Suomalaiseen maastoon.

Tattista !

Kuvailemasi käyttötarkoitukseen suosittelisin jotain trail bike- tyylistä täpäriä. Esim. mainitsemasi Canyon Spectral sopisi loistavasti. Itselläni on Canyon Neuron, mutta jos on paljon alamäkityylistä ajoa niin kallistuisin Spectraliin. Neuron on enempi xc-pyörä, vaikka muodin mukaisesti aika pitkäjoustoinen onkin. Puhdas xc-pyörä on jyrkissä laskuissa hieman otb-herkkä, ja dh-pyörä taas raskas polkea pidemmän päälle, vaikka alaspäin tuleekin kivasti

Toki merkkejä ja malleja on muitakin, siellä saksanmaalla Rose ja Cube on Canyonin lisäksi paikallista hyvää tavaraa. Itsellä oli pari vuotta sitte Cube Stereo 140, ja on mielestäni ollut kivoin pyörä, kun status on hauskanpidossa. On samaa kastia Spectralin kanssa. Nämä taitaa olla nykyisin 150mm joustolla. Sikaa säkissä ei kannata ostaa. Mikäli geometriataulukoista ei mitään ymmärrä niin ehdottomasti koeajolle liikkeeseen, pyytää säätämään jousituksen edes suunnilleen oikein, ja vertailee mielellään useampaa pyörää, niin löytyy itselle mieleinen parhaiten.

• Thanks 1

Toi fillarin koeajaminen on tietty tarkeaa, mutta jotenkin tuntuu silta, etta pyorat ovat vaan "erilaisia", mutta kun kokemusta on vahan, ei oikein osaa sanoa, etta onko joku parempi. Saman koin juoksuharrastuksen alussa kun testasin erilaisia tossuja. Nyt tietty on kokemus karttunut, ja on jo enemman niista mielipiteita.

Vuokraamisella olen jo saanut joitain vastauksia (ei fattaria, eika jaykkaperaista), mutta sitten menee vaikeaksi.

Kaupoissa voi kokeilla, mutta yleensa ei poluilla, vaan vaikka kaupan edessa asfaltilla ja se on sitten myos ihan eri kokemus.

Toisaalta tuskin mikaan fillari tunnetulta valmistajalta on taysi susi, saatomahdollisuuksia on, ja jossain vaiheessa pitaa vaan paattaa, ja luulisin etta sitten olen kuitenkin tyytyvainen.

Maastofillarien markkinat on niin segmentoituneita, etta valinnanvara on jo yhdelta isolta valmistajalta (kuten Canyon) tosi paljon. Ja markkinointi on usein  sameaa, etta totta kai kaikki pyorat soveltuu melkein mihin vaan.

Ja saksalaisista pyörämerkeistä Storck on kyllä kova, tosin ihan halpoja pyöriä ei taida tehdä ja maastureistahan en ymmärrä mitään. Niin ja muut asiat kuin merkki on tosiaan aina tärkeämpiä, erityisesti mitat. Ekana voi tietysti hankkia kalleimman mutta luultavasti se mitä ominaisuuksia haluaa selviää tarkalleen vasta käytön myötä.

• Thanks 1