Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Aloittelijalle 1/2 matka

Jamo66
 Share

Recommended Posts

Eestiin eestiin!

http://www.triatlon.ee/paidetriatlon...=54&langID=eng

tai sitten Joroisiin, en muista minä päivänä on Tukholma maraton niin vaikea sanoa kumpi oisi parempi :) Löytyyhän nuo kaikki mitä suomessa on tuolta www.triathlon.fi eli siis liiton sivuilta.

Itse en tosin ole viellä triathlon kisoihin osallistunut, mutta kyllä tuo paide kutsuu. Saavun vasta tuossa 23.7. "näin alustavasti" takaisin suomeen täältä Chilestä :(

-joonas

• 4 years later...

Kolme tuntia noilla pohjilla hyvin todennäköinen. Itse vedin läskistä kunnosta kuuden viikon treenillä ja hybridifillarilla ensimmäisen 1/4 matkani aikaan 3 h 23 min. Ja minulla ei ollut muuta pohjaa kuin työmatkapyöräily 15 km/päivä ja vähän uiskentelua silloin tällöin. En tainnut ennen kisaa uida 1500 metriäkään putkeen kuin ehkä kerran tai kaksi.

Mikähän olisi estimaatti triatlonin olympiamatkalle (1/4), jos maraton taittuu nippa nappa alle neljän tunnin ja 10 km 48 min? Olisiko 3 h mahdollinen, olettaen että valmistaudutaan lajinomaisesti maratonia vastaavalla intensiteetillä?

Samaa pähkäilin itsekin keväällä kun päätin että osallistun ensimmäiselle olympiamatkalle tänä kesänä. Oma marakokemukseni on kolmen vuoden takaa ja loppuaika hieman päälle neljän tunnin. Silloin harjoittelin melko vähän itseasiassa, noin kolme lenkkiä viikossa. Yksi pitempi, yksi kevyempi ja lyhyt sekä kolmas lenkki vaihtelevilla sykkeillä ja kuormituksilla. Mitään muita harjoituksia en juurikaan tehnyt.

Tänän vuonna ennen olympiamatkan kisaa (Kuopio) kävin uimassa 15 kertaa (5 avovesi ja 10 uimahalli), pyörällä n. 700 km ja juoksua n. 110km, loppuaika 2.44. Niin ja talvella hiihtoa n. 900 km. Eli jos pelkästään miettii sinun maraton ajan perusteella, niin uskoisin että hyvinkin pääset alle kolmen tunnin. Jos tavoitteesi on ensi kesänä niin tässähän on hyvin aikaa harjoitella ja viilailla tekniikkaa kohdalleen :smiley:

Mikähän olisi estimaatti triatlonin olympiamatkalle (1/4), jos maraton taittuu nippa nappa alle neljän tunnin ja 10 km 48 min? Olisiko 3 h mahdollinen, olettaen että valmistaudutaan lajinomaisesti maratonia vastaavalla intensiteetillä?

Kevyesti.

Itse pistelin Aulangolla 2.46 ja Kuopiossa 2.45. Maratoonin juoksin keväällä 4.22 aikaan. Aulangolla juoksu meni alle 52 minsaa ja Kuopiossa 53.

Joo, no otanpas sitten ton 3h mahdolliseksi tavoitteeksi, vaikka en vielä tiedä joudunko vetämään uintiosuuden keskimääräistä paremmalla rintauinnilla vai talven aikana opitulla vaparilla ;) Tää nyt on oikeastaan vasta innostavan idean asteella, mutta ylävartalo kaipais kanssa treeniä ja punttien kalistelu on niin ho... nihkeetä hommaa; saan kunnolla fiiliksiä vasta kahden tunnin salitreenin jälkeen ja sehän nyt on sitten aika väärä metodi ymmärtääkseni.