Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
Senseless

TeräsSika 2019

Recommended Posts

Julkistetaan nyt täälläkin että ensi viikon lauantaina, eli 24.8.2019, Raisu Lumous järjestää taas TeräsSika kilpailun, johon allekirjoittanutkin on lähdössä.

Kyseessähän on tietyllä tavalla varsin matalan kynnyksen triathlon (tai oikeastaan quathlon (?)) jossa on mahdollista, ja jopa suotavaa, kilpailla ryppyotsattomasti.

Mahdolliset otsan rypyt joka tapauksessa toivottavasti oikenevat viimeistään viimeisen osasuorituksen kohdalla; lajit ko. kilpailussa ovat 250m uinti, 10km pyöräily, 3,5km juoksu ja 1l olut.

Kyllä viivalla silti on ollut ja varmaan tulee olemaankin ihan oikeita urheilijoita, sillä reittiennätys on himpun vajaa 32 minuuttia.

 

Tavoitteena tällaisella ensikertalaisella veteraanisialla on huonosta harjoittelusta huolimatta saada tehtyä mahdollisimman ehjä suoritus, joka tarkoittaa että matkan aikana ei:

  1. Hukuta "uidessa"
  2. Kaaduta pyöräilyssä
  3. Katketa juoksussa
  4. Läikytetä juodessa

Ja jos loppuaika jää alle 45 minuutin, niin olen ihan tyytyväinen.

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnittelut, ainahan tuo on kova suoritus! En ole terässikaan ininä osallistunut, pitäisi varmistaa harjoittelulla tuo neljäs osuuskin. Harjoitteluna näjisin varmaan a)kisaolueeseen tutustuminen, jotta tietää mitä juo ja b) riittävän pitkät kovavauhtiset treenilenkit, lähinnä juosten, joiden päälle riittävän pitkä olut. Esim. Tasavauhtinen kova 5km juoksu j 0.3-1.0l olutta. Tai intervallina tutumpi itsellekin, kaljamaili. 400m juoksu ja 0.33l olut, kertaa 4. Sopivasti hapottaa jaloissa ja mahassa 1600m juoksun ja 4 oluen jälkeen. Treeni-iloa!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, Senseless kirjoitti:

- Onko kellään ideaa miten tuota oluen juontia voisi harjoitella tavoitteellisesti? Ei siis humalahakuisesti?

 

Käsittääkseni kisojen ulkopuolella alkottomalla voinee harjoitella, vai kieltääkö Wadan säännöt?

 

Kun lämmin alkoton alkaa uppoamaan, mennee viileä tositavara ns vasurilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Progressiota harjoitteluun. Ensin vettä, sitten mukaan hiilihappo alkottoman muodossa. Vastannee ruokatorvituntumaltaan aika paljon aitoa. Valmistavassa vaiheessa voi ehkä tehdä treenin aidolla tavaralla - kilpailunomaisesti. Mielellään yhdistelmäharjoituksena muiden lajien jälkeen? Mutta muista että se voi olla haitallista juoda aivan liikaa, vaikka alkotontakin..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä ehdotuksia nuo alkottomat nopeusharjoitukset. Aiemmin oli litran tölkki juotavana, ensimmäisellä kerralla lämpimänä kun olivat kylmälaitteet prakanneet.

Tuo on kyllä hauska ja rento kisa, jossa kovat ovat kovia, Bottas voitti eräänä vuonna. Vaihtoihin ei kannata liikaa tuhrata aikaa, siitä lähtee useita minuutteja. Ja sitten vain kovaa harjoittelua sekä hereilläoloa kun ilmo aukeaa, minuutissa menneet paikat joinain vuosina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyisiköhän jostain oluenjuonnin tekniikkakurssia? Mökillä kun tavallinen harrastesarjalainen saunoo, ottaa saunaoluen ja ui, niin luulee että sekä oluen juonti että uinti menevät ihan sujuvasti, mutta tarkkasilmäinen valmentaja voi huomata tekniikkavirheitä molemmissa ja niiden poistamisen myötä tehdä suorituksista sekä huomattavasti nopeampia että rennompia.

 

Veikkaisin, että oluen juomisessakin on hyvä treenata n. 80% pk -tehoilla ja sitten vähän tiukempia intervalleja loput. Esim 6*0,33L / 2'. Mukaan myös palauttavat kevyemmät päivät ja aamuharjoitukset kun harrastus alkaa olla vakavaa. Olen nähnyt pro sarjalaisten tekevän niitä.

  • Like 2
  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitkä hidas tissuttelu suoraan tynnyristä ("LSD") sopinee siten määräviikoille, mutta tehoviikolla on varmaan otettava vahvempaa nelosolutta että saisi aikaan kunnon harjoitusvasteen pienemmillä määrillä? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, villea kirjoitti:

Mukaan myös palauttavat kevyemmät päivät ja aamuharjoitukset kun harrastus alkaa olla vakavaa. Olen nähnyt pro sarjalaisten tekevän niitä.

 

Kyllä viimeistään maajoukkuetasolla täytyy ottaa alppiharjoittelu mukaan ja vetää välillä ylimatkoja, että pääsee kunnolla hapoille. Pidempi suoritus valmentaa kehoa tulevaan, ja välillä voi vetää jyrkempiä mäkitreenejä kynnyksiä nostamaan.

 

Ei se lopulta rakettitiedettä ole, puistokemistin perustutkinnolla pääsee pitkälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisestä vaihdosta saa tosiaan aikaa pois helposti, mutta toisesta ei. Meikäläisen tasoisen pyöräilijän ei kannata mitään pyöräilykenkiä käyttää vaan ainakin toistaiseksi vedetään lenkkareilla ekasta vaihdosta lähtien.

 

Oluenjuonnissa tarvinnee lajityypillistä harjoittelua. Mutta ei kyllä mitään Olvijuoksutyylisiä intervalleja. Tiukka lyhyehkö lenkki ja oikeasti kylmä olut ihan heti kouraan. Eikä mitään alkoholitonta olutta kyllä parane kuvioon sotkea, muuttujia on muutenkin ihan riittävästi.

Tuostahan taitaa tulla ihan sopiva konsepti lauantain saunalenkeille...

PK-kausi tulee ehkä turhan aikaisin eli tuossa Wapun ympäristössä. Eikä työssäkäyvä ihminen enää voi siihenkään suhtautua samalla vakavuudella ja pieteetillä kuin opiskeluaikoina; tuollainen viikon rypistys on suurin piirtein maksimi nykyään...

MK-harjoitteeksi olen ajatellut tuollaista 12 x 4cl x 38% / 5' tyylistä tunnin settiä. Siihen tietysti alku ja loppuverryttelyt (1-2 x 0,5l) päälle.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, 0,33l pulloista on paljon helpompi juoda. 90-luvun puolivälissä tuli voitettua Hukkaputki, mikä oli kisa, missä juostiin, matkustettiin metrolla ja juotiin oluita ja kyllä ne varsinkin ensimmäiset 5-6 meni alas niin nopeasti kuin se tuli pullosta ulos ja siihenkin on tekniikka kuinka saa juoman tulemaan nopeammin sieltä pullosta. Toisilla asemilla ehti hyvin juosta metrosta baariin, tilata oluen, maksaa sen, juoda se niin nopeasti kun se tulee pullosta, juosta takaisin metroasemalle ja rappuset alas ja ehtiä metroon, joka tuli 5 minuuttia sen jälkeen kuin tuo metro, millä sinne oli tultu. 

 

Mitä tulee harjoitteluun, niin esim. Beer milella siihen on sääntönsä, millaisia oluita siihen sallitaan ja en harjoittelisi muunlaisella oluella kuin mitä saa käyttää. Suomalainen bulkkilager on helppo kun se kuohuu vähän, eikä siinä ole paljon humalaa. Minusta alkoholittomalla harjoittelusta ei ole mitään hyötyä, koska eihän sitä treenissäkään tarvitse juoda kuin se kaksi tölkillistä ja juoma käyttäytyy pakkauksessa eri tavalla, jos se on eri juomaa. Lämpimän juominen on kyllä huono, koska se vaikuttaa kaikella tavalla negatiivisesti, mutta samalla tavalla aivan jääkylmäkin on huono. Tarjoilulämpötilan keskivaiheella oleva kylmyys on varmaan paras ja juomana tosiaan jotain suomalaista bulkkia, mikä on vähän humaloitu ja mieluummin sellainen mölökki, lyhytkaulainen pullo kuin tölkki.

 

Raportissa erityisen kiva tuo toveri, heitä ei nykyään enää paljon ole. Ainakaan sellaisia, jotka julkisesti tovereiksi tunnustautuvat. Jopa Rinne on lopettanut puheissaan toverisanan käytön. Kiitettävä määrä toverisanan viljelyä, niin ei muuhun sitten huomio kiinnittynytkään. 

tunti sitten, Senseless kirjoitti:

Ensimmäisestä vaihdosta saa tosiaan aikaa pois helposti, mutta toisesta ei. Meikäläisen tasoisen pyöräilijän ei kannata mitään pyöräilykenkiä käyttää vaan ainakin toistaiseksi vedetään lenkkareilla ekasta vaihdosta lähtien.

 

Mikset uinut sukat jaloissa? Esim. Drymax sukkien väitetään siirtävän kosteutta pois mekaanisesti jaloista. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En usko, että juomista tarvitsee harjoitella kuin 2, max 3 kertaa. Luulen, että paras taktiikka on sama kuin ampumahiihdossa eli ei loppukiriä juoksussa maaliin, vaan rynnistys aiemmin ja hölläys lopussa, jotta syke tasaantuu. Sitten ensimmäinen olut aivan tykkisuorituksella alas. Siinä toisessa on sitten mahdollisuus taktikoida, jos tuntuu, että alkaa röyhtäisyttää. Sanoisin, että alle minuuttiin se olutosuus pitää mennä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Baltsu kirjoitti:

Joo, 0,33l pulloista on paljon helpompi juoda. 90-luvun puolivälissä tuli voitettua Hukkaputki, mikä oli kisa, missä juostiin, matkustettiin metrolla ja juotiin oluita ja kyllä ne varsinkin ensimmäiset 5-6 meni alas niin nopeasti kuin se tuli pullosta ulos ja siihenkin on tekniikka kuinka saa juoman tulemaan nopeammin sieltä pullosta. Toisilla asemilla ehti hyvin juosta metrosta baariin, tilata oluen, maksaa sen, juoda se niin nopeasti kun se tulee pullosta, juosta takaisin metroasemalle ja rappuset alas ja ehtiä metroon, joka tuli 5 minuuttia sen jälkeen kuin tuo metro, millä sinne oli tultu. 

 

Mitä tulee harjoitteluun, niin esim. Beer milella siihen on sääntönsä, millaisia oluita siihen sallitaan ja en harjoittelisi muunlaisella oluella kuin mitä saa käyttää. Suomalainen bulkkilager on helppo kun se kuohuu vähän, eikä siinä ole paljon humalaa. Minusta alkoholittomalla harjoittelusta ei ole mitään hyötyä, koska eihän sitä treenissäkään tarvitse juoda kuin se kaksi tölkillistä ja juoma käyttäytyy pakkauksessa eri tavalla, jos se on eri juomaa. Lämpimän juominen on kyllä huono, koska se vaikuttaa kaikella tavalla negatiivisesti, mutta samalla tavalla aivan jääkylmäkin on huono. Tarjoilulämpötilan keskivaiheella oleva kylmyys on varmaan paras ja juomana tosiaan jotain suomalaista bulkkia, mikä on vähän humaloitu ja mieluummin sellainen mölökki, lyhytkaulainen pullo kuin tölkki.

 

 

Hyvä että sinullekkin on löytynyt laji jossa pärjäät ihan ilman paperilla tehtyjä muka tuloksia 😂😂

Uskon että tässä lajissa saattasit päästä huipulle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy