Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kaju

Kympin harjoittelu

Recommended Posts

3 tuntia sitten, Kaju kirjoitti:

Mietin vielä tuosta Hiihto-lehden kirjoituksesta seuraavaa kohtaa:

"Tämä toistetaan 3 kertaa 2 minuutin palautuksella ja kolmasti päivässä. Seuraavana päivänä kivun pitäisi palautua." 

Eli mitä tuo tarkoittaa, että kivun pitäisi palautua?? En ymmärrä tätä kohtaa. Osaako joku minua viisaampi selittää tämän? 

Vähänhän tuo tulkinnanvaraisuutta jättää mutta koitetaan:

Moni voi huolestua siitä että jotakin on tehty väärin kun/jos kipu palaa, pelko siitä että on aiheutettu vahinkoa. Pitäisi tietää että tietyn tyyppinen kipu kuuluu asiaan.

Sama homma kun minulla lapaluun lihaksista hakattiin aprikudosta auki jotta se pääsi paranemaan lihakseksi, semmoinen jomottava tulehduskipu seuraavana päivänä.

...

Ja voisi tuon ottaa ibubrofeeni vastaisena lausahduksena, eli kipu kuuluu asiaan ja ainakaan tulehduskipulääkkeillä sitä ei pidä lievittää, vaikkakaan ei olla varmoja että onko siellä mitään tulehdustilaa alkuunkaan kuten tuossa artikkelissa mainittiin.

Tämmöisiä ajatelmia.

• Thanks 1

Kävin lekurissa, ja tänään myöhemmin vielä magneettiin. Maanantaina sitten tiedetään mikä kantapäässä oikeasti on vialla. Mutta tosiaan nyt vahva epäilys on että akilleksen kiinnityskohdassa on joku häikkä.

Akilleksen kiinnityskohdan vaivoissa ei suositella eksentrisiä, eikä isometrisiä jumppia. Ortopedi suositteli korvaavina vesijuoksua, ja soutua. Pyöräilykin olisi jees, mutta mun ongelma on huonot pyöräilykengät jotka painavat kantapäätä aika pahasti ja selvästi ärsyttää kiinnityskohtaa.

32 minuuttia sitten, Pasi_P kirjoitti:

Kävin lekurissa, ja tänään myöhemmin vielä magneettiin. Maanantaina sitten tiedetään mikä kantapäässä oikeasti on vialla. Mutta tosiaan nyt vahva epäilys on että akilleksen kiinnityskohdassa on joku häikkä.

Akilleksen kiinnityskohdan vaivoissa ei suositella eksentrisiä, eikä isometrisiä jumppia. Ortopedi suositteli korvaavina vesijuoksua, ja soutua. Pyöräilykin olisi jees, mutta mun ongelma on huonot pyöräilykengät jotka painavat kantapäätä aika pahasti ja selvästi ärsyttää kiinnityskohtaa.

perskuta rallaa..hanki paremmat fillarointi kengät..ite soutanu joku 4v..neljä kertaa

sulkaval..60km kirkkovenhe sarjas...

Just now, Reenaaja kirjoitti:

perskuta rallaa..hanki paremmat fillarointi kengät..ite soutanu joku 4v..neljä kertaa

sulkaval..60km kirkkovenhe sarjas...

Soutu on ihan jees, ja sillä saa hyvän treenin aikaiseksi. Soutu toimii mielestäni hyvin juoksun korvaavana. Viime viikolla soutua  tuli 116 km, jossa 1x 42,2 km.

Kovat treenit olen tehnyt 40-60 minuutin reippaina, ja  kovina vauhdinvaihteluina.

• Like 2
  • Thanks 1

Mitä sanotte tähän? Nilkka toimii ihan normaalisti. Ei tunnu kipua, liikelaajuus normaali.

Siis kun tiistaiaamuna se oli kireä/kipeä ja nyt perjantai. Tiistaiaamuna venyttelin sitä (raakasti, kun en tiennyt mikä siinä on) ja kävin 5km juoksemassa. Siitä se ei tullut kipeämmäksi yhtään. 

Nyt se muuten normaali, mutta kun sormella painelee, niin on pieni aavistuksen aristava kohta sivulla. Olen tehnyt 3 krt/pv tuota päkiällä seisomista yhden jalan varassa ja lisäks olen pyöräillyt, eilen 20 km ja kävellyt töissä päivittäin 8 tuntia. 

Jokohan tällä vois uskaltaa juoksemaan huomenna? Tänään menen joka tapauksessa kuntosalille, kokeilen miltä tuntuu. 

Luulen, että toi asvaltilla juoksu ei sovi mun jaloille, koska siitä tulee aina jotain pientä hämminkiä. 

Oliko siinä nilkassa kovastikin kipua vai miten se repeämä oirehtii? 

Kun minulla ei ole mitään kipua levossa ja juostessakin tai jossain kyykyissä se ns. kipu/kireys on 1-2  (asteikolla 1-10). 

Kun sormenpäällä painaa, niin silloin tuntuu pientä kipua. 

Kauanko sinulla oli tää vaiva ennenkuin nyt selvisi? 

Hyvä juttu, että otettiin magneetti ja saat hoitoa. 

1 minuutti sitten, Kaju kirjoitti:

Oliko siinä nilkassa kovastikin kipua vai miten se repeämä oirehtii? 

Kun minulla ei ole mitään kipua levossa ja juostessakin tai jossain kyykyissä se ns. kipu/kireys on 1-2  (asteikolla 1-10). 

Kun sormenpäällä painaa, niin silloin tuntuu pientä kipua. 

Kauanko sinulla oli tää vaiva ennenkuin nyt selvisi? 

Hyvä juttu, että otettiin magneetti ja saat hoitoa. 

Eipä se niin kivulias levossa ollut. Tuntemus toki, ja kosketusarka.  Eikä sillä huvittanut juosta, koska ponnistusvaiheessa tuntui välillä vähän ilkeältä, ja juoksulenkin jälkeen kantapäätä jomotti jonkin verran.

Pari kuukautta tässä sirkuksessa kai meni kaiken kaikkiaan. Vähän ylläri tää kaiken kaikkiaan oli.