Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Kaju

Kympin harjoittelu

Recommended Posts

Useimmiten kuitenkin pienehköt jalan tuntemukset/kipuilut menevät ohi muutaman päivän tai viikon levolla. Varmaankin Kajulla ei ollut nyt kummemmasta kysymys.

 

Pottosen tarina oli mielenkiintoinen. Siis v. 2003 ensin oli pari repeämää ja Vantaan mara alle 4 h lokakuussa. Tapahtuiko akillesjänteen lopullinen katkeaminen pian tuon jälkeen vai koska? Ja palasitko siitä juoksemaan kuinka pian vai miten kuntoutus eteni? Ja vaivaako akillesjänne tänä päivänä jollakin lailla vai onko se täysin niin, ettei sitä huomaa tai tunne mitenkään, että siellä jotakin on operoitu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kivut voivat kadota..tai sitten eivät..joskus akilles jänne vaiva kesti noin 2v..

 taisivat ehdottaa leikkausta..vaikka mitää ei näkynyt...leikkaavat turhaan..

 monta kertaa..kipu h-ävis sit.. ei ihan 0 viikkoja -kk vuosia tullu ..mut kesti

 vaiva kyl pitkään....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuuttia sitten, Pottonen kirjoitti:

Perskeles, kirjotin pitkän tarinan, joka katosi jonnekin universumiin. Pitää palata asiaan vähän myöhemmin.

 

Joskus saattaa käydä noin, mikä aika turhauttavaa. Kirjoita vaan ydinkohdat. Reenaajalle totta pitää levon kanssa osata olla kärsivällinen eli tekemättä mitään.

 

Meni nyt Kajun harjoittelu-topicin off-topiciksi, mutta kolme n. 10 km lenkkiä viikossa (ei perättäisinä päivinä) on hyvä alku kympin harjoittelulle. Alkuun juoksee hitaammin lenkit ja myöhemmin vähitellen nopeammin kun kunto paranee.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uusi yritys - näppäimistöllä joka on kadottanut pilkun universumiin.

 

Todennäköisesti Kajun ongelma poistuu pienellä juoksutauolla + muilla tukitoimilla. Hyvin harvoin kestävyysjuoksutyyppisellä harjoittelulla saadaan myöskään akillesjänne katkeamaan. Oma akillesongelmani oli alkanut jo vuonna 2002 ja paheni sitten koko ajan. Tulehdus levisi kiinnityspisteestä ylöspäin ja akillesjänne paksuuntui voimakkaasti. Sinne tuli sidekudosta ja samalla elastisuus väheni.

 

Vuoteen 2003: huhtikuun puoleenväliin juoksuharjoittelun lisäksi paljon palloilua joka ärsytti tietysti koko ajan. Sitten se pienehkö repeämä josta selvisin parissa viikossa. Tavoitteena oli siinä vaiheessa Hämeenlinnan kaupunkimara ja reilu 4 tunnin alitus. Ihan kesäkuun alussa isompi osittainen repeämä (tietenkin se sama kohta) ja siinä vaiheessa maratavoite haudattiin. Korvaava treeni meni siis hyvin ja korjauksena aiemmin kirjoittamaani kokeilin varovaisesti hölkkää elokuun alussa. Siinä ehti sellaisen vajaan 8 viikon nousujohteisen valmistautumisen tehdä ja mara meni ok. Aika oli muistaakseni 3:59:29.

 

Akillesjänne ärtyi tietysti tuosta ja Floridan reissulla tuli pelattua tennistäkin paljon. Lopulta se katkesi joulukuussa  - sopivasti ehdin leikkaukseen ennen Joulua. Varsinaisesti tuo ei ole haitannut sen jälkeen. On se paksumpi kuin oikea jänne - ei kuitenkaan ole ollut kipeä.

Kauhun tasapainon pitää säilyä: vasen akillesjänne - oikean polven eturistiside - oikean lonkan tekonivel - seuraavaksi jossain vaiheessa vasempaan lonkkaan tekonivel...

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo on nyt aika hyvä vaihe levätä kipu pois kun se on vasta ilmestynyt, mitä sitten onkin. Silloinhan se voi mennä nopeastikin ohitse mutta jos juoksee vähän aikaa aktiivista tulehdusta vasten niin voikin mennä huomattavan kauan... Pottoselta olennainen huomio että eri vaivoista päätellen koko takaketju saattaa olla nyt kokonaisuudessaan hieman kireänä, mikä voi johtua siitä että heikoilla lihaksilla / huonolla tekniikalla / - liikkuvuudella / ylimääräisellä keskivartalopunnuksella on tehty hieman liikaa. Itselläkin esim. plantaarifaskiittimainen juilinta alkaa helposti juuri silloin kun pohkeet on kiristyneet ja jänne kuormittuu enemmän kuin pitäisi. Siitä taitaa oikein näyttöäkin  olla että se pohkeen venyttely on jalkapohjan jänteelle mahdollinen ensiapu. Jos kipua ei ole niin lihasten vahvistaminen lienee aina hyvä juttu kunhan ei tee liian rankasti niin että ne menevät aivan jumiin. Eksentriset harjoitteet niille akilleksille hyvä esim. varpaat korokkeella laskeutuu hitaasti. Maltilla eteenpäin silloin kun ei tunnu kipuja.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuuttia sitten, perttu kirjoitti:

Tuo mainitsemani eksentrinen eli venyttävä lihastyö onkin nyt ilmeisesti jo ihan pois muodista varsinkin kiinnityskohdan tulehduksessa..mutta pohkeiden vahvistusta kuitenkin. Näin kehitys kehittyy.

 

https://www.hiihto-lehti.fi/uudet-tuulet-akillesjanteiden-hoidossa/

 

Tätä juuri jäin itsekin miettimään, ja kysäisen asia perjantaina, kun tapaan ortopedin.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin muuten luin jostakin että venytys ei olisi nykytiedon valossa hyväksi. Eli ehkä en venyttele... 

 

Pitää mennä siis tekemään pohje prässiä varovaisesti, se kyllä onnistuu. 

 

Minäkin luin myös jostakin, että täyslepo on enemmän haitaksi ja tuossahan sit selitetään miksi. 

Hyvä artikkeli. Kiitos!! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isometrinen harjoitus toimii akillesjänteelle: https://www.sahatraining.fi/isometrinen-harjoittelu-hyodyt-mahdollisuudet-osa-3/

 

Mullakin vähän kuumottelee/kirvelee vasen akillesjänne? Tuntemuksia on kun vertaa oikean jalan akillekseen. 

Kai se on joku vanhenemisen lisäherkku. Ei se juostessa tunnu, levossa vaan nyppii. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vasta nyt luin oikein ajatuksen kanssa tuon Pertun linkkaaman "Uudet tuulet" -kirjoituksen ja onhan se uskottava. Kunnes joskus uusissa tutkimuksissa todistetaan toisin. Mutta kyllä tuossa kirjoituksessa tuntuisi olevan järkeä.

 

Kipua ei tarvitse pelätä, asteikolla  0 - 10 pitäisi mennä väliin 4 - 6. Tämä periaatehan on suoraan omista kuntoutusprojektieni metodeista, mutta samalla se on vaikeaa. Kun se kipuaistimus on kuitenkin niin yksilöllinen asia. Itse olen mennyt vähän tuosta ylikin, ainakin seiskaan. Viimeisin projekti eli tuo lonkan tekonivelen asennuksen jälkeinen kuntoutus oli kyllä paras suoritukseni - tähän mennessä. Neljässä viikossa työkykyiseksi ja 3 kuukautta sairauslomaa olisivat kuitenkin tarjonneet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin vielä tuosta Hiihto-lehden kirjoituksesta seuraavaa kohtaa:

 

"Tämä toistetaan 3 kertaa 2 minuutin palautuksella ja kolmasti päivässä. Seuraavana päivänä kivun pitäisi palautua." 

 

Eli mitä tuo tarkoittaa, että kivun pitäisi palautua?? En ymmärrä tätä kohtaa. Osaako joku minua viisaampi selittää tämän? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy