Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Kaju

Kympin harjoittelu

Recommended Posts

5 minuuttia sitten, VPe kirjoitti:

Ehdottomasti samaa mieltä. Lyhyet, rennot vedot kehittävät mm. koordinaatiota, juoksutekniikkaa, liikkuvuutta, lajispesifiä voimaa ja valmistavat kroppaa kovempiin treeneihin. Varsinkin heti lenkin jälkeen tehtynä riski vammoihin on melko pieni, eivätkä myöskään lisää kokonaisrasitusta kovin paljoa. Hyvää vastinetta rahalle siis.

Näin on. PK-lenkkien loppupuolelle muutamat 60-100m stridet tekee hyvää.

Ite viimeksi huimat  (85% kovaa ) 20.3km/h. Tuollaista vauhtia Kipchoge juoksee maratonin.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Juuri kun pääsin sanomasta että jalat ok, niin.... 

Vasen jalka aamulla akillesjänteen oikean alaosan kohdalta kireä/kipeä. Kipukohta on aika alhaalla oikealla siis. Onkohan tämä akillesjänteen tulehdusta? Ei ole ennen ollut.

 

Mikäs nyt neuvoksi? Juoksin vitosen aamulla ennen kuin aloin miettiä. Onko nyt pidettävä taukoa kokonaan sekä juoksusta että salista ja mitä muuta voi tehdä? 😕

Kuvaan merkitty kohta. 

_20190813_102324.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peli poikki heti!

 

Mulla on samaa vaivaa vasemmalla puolella. Kävin ortopedillä ja sain juoksukieltoa ja tulehduskipulääkekuurin. Epäilys on että siinä on akilleksen kiinnityskohdan tulehdus. Olen nyt ollut kaksi viikkoa juoksematta, ja menossa ortopedille uudestaan perjantaina. Jos tulehdus kroonistuu, niin sitten on vitsit vähissä.

Korvaavaa saan tehdä, sellaista joka ei ärsytä kiinnityskohtaa. Mulla toimii vesijuoksu ja sisäsoutu.

 

Kuvan perustella tietenkin puhdas arvaus, mutta mene ihmeessä näyttämään, ettei tule pidempää vaivaa.

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katsotaan... sain juuri yksilölliset pohjalliset juoksuun. En ole vielä siis kokeillut niitä. Minulla on ollut myös samassa jalkapohjassa jotain kummaa kireyttä välillä, siihen on auttanut tennispallolla hieronta. Ehkä nämä asiat voi liittyä myös toisiinsa. Pohdin sitäkin olenko kiristänyt kengännauhat liian tiukalle viime aikoina?

Tämä on siksi mystistä, koska kahteen päivään en ollut juossut, kun tämä tuli. Jännittää vähän huomisaamu, että millainen jalka on aamulla. Sen mukaan sitten pitää toimia. Toivon, että olisi jotain ohimenevää ja että nuo pohjalliset auttaisi tähän. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, Kaju kirjoitti:

 Juuri kun pääsin sanomasta että jalat ok, niin.... 

Vasen jalka aamulla akillesjänteen oikean alaosan kohdalta kireä/kipeä. Kipukohta on aika alhaalla oikealla siis. Onkohan tämä akillesjänteen tulehdusta? Ei ole ennen ollut.

 

Juuri tähän viittasin edellisen sivun viestilläni. Usein aloittelijoiden kehittymistä ei rajoita se, että kova treeni alkaisi väsyttämään vaan se, että jalkojen jänteet, lihakset ja muut tukirakenteet eivät ole vielä tottuneet juoksuun ja hajoavat alta hyvin helposti.

 

Ei muuta kuin lepoa juoksusta ja liikuntaa joka ei rasita akillesjänteitä (esim. vesilajit, pyöräily, rullaluistelu, jne.) ja sitten kun on ollut tarpeeksi oireettomia päiviä niin varovasti liikkeelle lyhyillä kevyillä lenkeillä.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuuttia sitten, LauriH kirjoitti:

 

Juuri tähän viittasin edellisen sivun viestilläni. Usein aloittelijoiden kehittymistä ei rajoita se, että kova treeni alkaisi väsyttämään vaan se, että jalkojen jänteet, lihakset ja muut tukirakenteet eivät ole vielä tottuneet juoksuun ja hajoavat alta hyvin helposti... 

 

Kyllä, kyllä juuri niin se on. Ei ole tukirakenteet tottuneet juoksuhommaan. Pitää koko ajan kuunnella jalkoja, miten paljon pystyy treenaamaan.

Sopiiko siis pyöräily ja uinti, vaikka olisi akillesvaivaa? Ehkä opettelen vesijuoksemaan, sehän olisi hyvä laji sadekelillä. Onko kävely myös kiellettyjen listalla? 

Mut... Kyllä tää silti ottaa päähän... 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehkä myös sekin että alku huumassa juostaan liikaa määrää+ tehoja..

 nukutaan huonosti - tai liian vähän ..syödään huonosti- tai syödään 

 liian vähän...ja kaikkea muuta hässäkkää mitkä häiritsee juoksemista...

 jos reenaa paljon..täytyy syödä hyvin ..masu täyteen energiaa..

 hampurilaisia + pizzaa voi välillä huoletta mättää...

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 tuntia sitten, Pasi_P kirjoitti:

Peli poikki heti!

 

Mulla on samaa vaivaa vasemmalla puolella. Kävin ortopedillä ja sain juoksukieltoa ja tulehduskipulääkekuurin. Epäilys on että siinä on akilleksen kiinnityskohdan tulehdus.

 

Mitä ortopedi sanoi sopiiko kävely, muita korvaavia lajeja? 

 

Luulen, sama vaiva. Antoiko ortopedi ohjetta pitääkö tähän laittaa kylmää ja suositteliko venyttelyä vai ei?

Netissä oli ohjeita puolesta ja vastaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuuttia sitten, Kaju kirjoitti:

 

Mitä ortopedi sanoi sopiiko kävely, muita korvaavia lajeja? 

 

Luulen, sama vaiva. Antoiko ortopedi ohjetta pitääkö tähän laittaa kylmää ja suositteliko venyttelyä vai ei?

Netissä oli ohjeita puolesta ja vastaan. 

 

Iskutus pois = juoksu. Vesijuoksu on hyvä, samoin soutu. Soutu toimii, vaikka jalkaterään tulee painetta, mutta ei ärsytä jännettä. Pyöräily ei sopinut mulle, koska kenkä painoi pahasti jänteeseen, ja selvästi ärsytti sitä.

 

Otin viikon ärhäkän tulehduskipulääkekuurin, ja kylmää joka ilta. Kaikki liike pois mikä ärsyttää jännettä. En tee muuta jumppaa nilkalle tällä hetkellä ollenkaan. En osaa sanoa olisiko eksentriset jumpat hyväksi, täytyy kysyä kun menen perjantaina. Lisäksi käytän kaikissa kengissä kantakorotuksia, jotka selkeesti vaikuttavat hyvältä ratkaisulta.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Kaju kirjoitti:

 

Kyllä, kyllä juuri niin se on. Ei ole tukirakenteet tottuneet juoksuhommaan. Pitää koko ajan kuunnella jalkoja, miten paljon pystyy treenaamaan.

Sopiiko siis pyöräily ja uinti, vaikka olisi akillesvaivaa? Ehkä opettelen vesijuoksemaan, sehän olisi hyvä laji sadekelillä. Onko kävely myös kiellettyjen listalla? 

Mut... Kyllä tää silti ottaa päähän... 

 

En itse osaa antaa mitään asiantuntevia neuvoja akillesvaivojen hoitoon, mutta esim. tämmöinen manuaali löytyi Googlettamalla: 

 

https://www.mobilat.fi/wp-content/uploads/2017/09/Akillesjanne_hoito-opas.pdf

 

Tuossa keskitytään jumpan kautta vahvistamaan pohkeita ja parantamaan jänteen venyvyyttä. Ehkä auttaa, ehkä ei, mutta eipä tuohon näytä paljon aikaa menevän jos kokeilee. Kävelystä (ja kaikista muistakin lajeista) sanoisin, että kokeile ja jos ärtyy ja menee vaan pahemmaksi niin lopeta eli ihan vaan maalaisjärjellä. Harjoitteluun kuuluu tietty määrä pieniä kipuja silloin tällöin, mutta oleellista on, että niiden ei ikinä pitäisi olla useita päiviä tai viikkoja kestäviä tiloja. Esim. yksittäinen harjoitus voi aiheuttaa kivun samana/seuraavana päivänä jossain kohtaa, mutta normaalisti se kipu poistuu seuraavan 24-48 h kuluessa. Jos elimistö ei ehdi palautumaan rasituksesta niin kipu ei poistu ja seuraavan harjoituksen jälkeen kipu on vähintään yhtä kovaa ellei voimakkaampaa. Treenaaminen tässä tapauksessa johtaa lopulta vakavampaan vammaan josta ei enää parin päivän tai edes viikon levolla selviä.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taitaa olla @Kajulla koko linja vähän kireä eli kantakalvo, akillesjänne ja pohje?

 

Jos akillesjänneongelma pääsee kroonistumaan, se onkin usein pitkäaikainen vaiva, joka pahimmillaan päättyy sitten jänteen katkeamiseen. Tyypillisesti ei mene ihan kerrasta poikki vaan sitä edeltää 1 - 3 osittaista repeämää.

 

Omalla kohdalla oli aivan oppikirjanomainen suoritus, pitkään kestänyt tulehdus, kaksi pienempää repeämää ja kolmannella kerralla katkesi kokonaan. Ja alkoi aika tarkkaan samasta kohdasta kuin Kajulla. Yksi pieni repeämä kevättalvella 2003, toinen vähän isompi ihan kesäkuun alussa. Tein kesällä korvaavina uintia (päädystä ponnistus vain tervellä jalalla), pyöräilyä, vesijuoksua ja muuta vesijumppaa sekä sb-veskarin hommia kahtakin tuntia kerrallaan. Kun en voinut olla kenttäpelaajana, niin menin siis maaliin. Siihen aikaan veskareita ei ollut liikaa, joten olin useamman porukan harkkavuoroilla. Elokuun puolenvälin jälkeen varovaisesti hölkkää kokeilemaan ja lopulta Vantaan Marallla alle 4 h.

 

Tiesin, että jos en parantele akillesjännettä kunnolla, niin se tulee katkeamaan. Sitä en arvannut, että se katkeaisi sb-veskarina. Valitettavasti yhdessä pelissä vastustajalle oli tulossa siirretty rangaistus, joten lähdin ryntäämään maalilta vaihtoaitioon. En päässyt ihan perille asti, kun kuului kova pamahdus ja putosin laidan viereen. Pelasin tietysti pelin loppuun ja ajoin autolla kotiinkin. Seuraavana aamuna tohtorin luona selvisi, että kyllä jänne poikki on. Tietyt lihakset olivat vaan riittävän vahvoja, että pystyin käyttämään kytkintä. Töölön sairaalassa se sitten leikattiin muutaman päivän päästä. Hyvä siitä tuli, mutta eihän tuo leikkausarpi kaunis ole. Nykylinjahan on, ettei julkisella puolella välttämättä noita edes leikata, vaan annetaan jänteen pään kiinnittyä itsekseen.

 

Kaju, samoja virheitä ei siis kannata tehdä kuin moni muu. Vaikka mieli tekisikin...

vasen akilles.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pottonen, 

Tänä aamuna jänne ei kiristänyt yhtään. Eilen tein siihen venytyksiä ja kokeilin vähän kylmää.

Siinä tuntuu ehkä ihan pieni pistos jossakin asennossa. Uskaltaakohan tehdä kyykkyjä, pohjenousua, kevyttä juoksua? Koska täydellinen lepokaan ei välttämättä ole hyvä, niin olen lukenut. 

Tänään lämmittelin ja tein pienen pyörälenkin. 

Tarkoitan vaan, eilen oli ainoa aamu, jolloin kireyttä nilkassa, joskus siinä on tuntunut alhaalla jotain ihan pientä pistosta, voi johtua myös epäsopivista työkengistä? En tiedä miksi joku paikka alkaa aina kipuileen, kun olen enemmän paikallani? 🤔 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, kiitos kaikille. Täällä juoksu foorumilla on ihan mahtavaa porukkaa! 😊 Sain mun fyssari kiinni, onneksi. Viikonloppuun asti vois olla juoksematta. Tiettyä venytystä ja kylmää. Salille saa mennä. Jos ei tokene, niin sitten katsotaan. Aion noudattaa tätä ohjeistusta. 

Mut kiitos kaikille. Täällä on juteltu tärkeistä asioista eli pitää kuunnella polvia, jänteitä ja mitä niitä onkaan ja voi vaihtaa korvaaviin harjoitteisiin/lajeihin 😊

 

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy