Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Japevu

Kuinka paljon sinulla kuluu aikaa juosta 10 km 70% keskisykkeellä?

Recommended Posts

Lähdin rakentamaan peruskuntoa rauhassa ja jostain vain tuli ajatus, että 10 kilsaa max 70% sykkeellä pitäisi mennä tuntiin melko helposti..Onko se helppoa vai ei? Oletteko testanneet itse asiaa arvoisat juoksun ystävät? Tällä hetkellä ei itselläni vielä mene. Nyt tunnissa olen päässyt 9 kilsaa ja 110 metriä.

• Like 2

Tuossa ennen Pallaksen kisaa tuli juostua näitä tietyn syketason juoksuja kumpuilevalla hiekkatiellä testimielessä. 70% syketasolla kymppiin meni vähän yli 51 min pidemmän lenkin väliaikana. Absoluuttisesta suorituskyvystähän tuo ei sinäänsä kerro mitään, kun ihmisten kynnystasot vaihtelevat niin paljon myös prosenttiarvona maksimisykkeistä.  

• Like 1

Itsellä vastannee hieman alle 140 lyöntiä, mikä tämän viikon valuutalla riitti 46-47 minuuttiin kympillä. Siitä olen kyllä samaa mieltä, ettei kerro varsinaisesta kisakunnosta mitään. Kunnon määräjumissa sykkeet ei tahdo nousta niin millään, vaikka suorituskyky olisikin roskaa. 

• Like 1

Tarkoittaa sykettä 125-140 riippuen laskeeko karvosen vai ei-karvosen kaavalla.

Nykyään 43-47 minuuttia ja silloin kun olin jossain kunnossa 38-43 minuuttia.

Maratonin kisakunnosta kertoo kyllä sikäli paljon että nykyään olen n. 3 tunnin kunnossa

ja tuon jälkimmäisen esimerkin aikaan nopealla reitillä lähemmäs 2½ tuntia.

Toki mitä lyhyempi matka ja kovempi vauhti sitä heikommin verrainnollinen.

Voisin kuvitella että johonkin 100km juoksuun tuo kertoo aivan täysin missä kunnossa on

- samalla yksilöllä, jolta löytyy edes jonkinmoinen harjoitustausta kyseiseen lajiin.

Tää on helppo. Sunnuntaina juoksin n. 69% sykkeellä (siis suoraan laskettuna maksimista, eli 121/175) vajaat 16km vauhtia 5.40/km, eli se tekisi about 56.40 kympille. Maksimi on vain laskennallinen tosin, oikeasta ei ole tietoa. Mutta kyllä se itseni tuntien aika lähellä varmaan tuota on.

7 tuntia sitten, Antti N kirjoitti:

Voisin kuvitella että johonkin 100km juoksuun tuo kertoo aivan täysin missä kunnossa on

- samalla yksilöllä, jolta löytyy edes jonkinmoinen harjoitustausta kyseiseen lajiin.

Riippuu taas yksilöstä. Itse pystyn pitämään keskisykkeen yli tuon 70% yli vuorokaudenkin kisan ja satkun matkalla (hypoteettisesti 8-9 h) se on lähempänä 80%. Matolla maskitestissä mitattu aerk on 87% maksimisykkeestä ilman Karvosen kaavaa. Absoluuttista totuutta kun näissä sykerajoissa ei ole 😉

Itse juoksin 10 tuntia KK80:llä keskisykkeellä 152, tuota pidempään en ole koskaan juossutkaan. Jos arvioin maksimisykkeeksi 184 (maskitestissä 175 max syke), tuossa ollaan reilusti yli 80% maksimisykkeestä. Offtopikin jatkona voisin uskoa, että sileä satku ei olisi kyllä mennyt läpi samalla keskisykeellä

Ok eli toisaalta vaikuttaa siltä, että ei siitä mitään itseisarvoa/kunnon määrittäjää kannata tehdä (siis tuosta tunnin alituksesta) ja toisaalta siltä, että ei se mikään erityisen haastava juttu ole, kun kaikki ketjuun vastanneet pl. minä itse juoksee 10 kilsaa alle tunnissa.

Löysin yhden PK lenkin viime toukokuulta, jossa ensimmäisen 10 km syke oli vain 72% arvioidusta maksimista. Silloin vauhti 5.40/km. Yleensä syke nousee noin 75 %:iin pk:ssa, mutta vauhti ei siinä vaiheessa välttämättä vielä paljoa nouse tuosta, riippuu säästä, milloin syönyt, mitä treeniä tai muuta kuormaa alla jne.

Ei kannata vertailla muihin, koska kynnykset vaihtelevat, mutta voi jollain tasaisella sykkeellä omien juoksujen vertailu vakio reitillä olla yksi kunnon kehityksen mittari muiden joukossa.