Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
JONAS76

Miten yksilöllisiä sykealueet ovat?

Recommended Posts

Miten suuria eroja sykealueissa on yksilöiden välillä? Esim peruskestävyysaluella noin 60-70% maksimisykkeestä eli nuorella ihmisellä noin 120-140.

 

Itsellä kun käyn omasta mielestä todella kevyellä lenkillä, jolloin pystyy hengittämään erittäin rauhallisesti syke nousee kuitenkin jopa 150+ lyöntiin minuutissa, vaikka tahti on noin 6-7min/km.

 

Onko peruskestävyysalueella harjoittelu mahdollisesti vieläkin rauhallisempaa(käytännössä melkein kävelyä), vai voiko oma syke muka olla normaalisti näin korkea?

 

Kunto on hyvä (cooperin testi 3100m), lenkillä käynyt 2-3v n.3krt/vko. Lenkit yleensä ollut n.5-7km reipasta vauhtia (syke n. 150-180). Tänä vuonna aloitin peruskestävyyden siihen mukaan kun tavoitteet vaihtu. Leposyke n.45-50.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän se maksimisyke varsinkin on hyvin yksilöllinen ja siitä riippuen tietysti nämä tällaiset %-ohjeet ja niihin liittyvät absoluuttiset sykelukemat ovat myös yksilölliset. Et kertonut ollenkaan paljonko tuo henkilökohtainen maksimisykkeesi on tai vaikkapa korkein syke tuossa 3100m cooperissa? Tuon mystisen peruskestävyyden määritelmä taas on yleensäkin hyvin hatara ja jokaisella siitä puhuvalla tai ohjelman laativalla se tuntuu olevan erilainen ja perustuu milloin mihinkin. Harjoittelussa ratkaisee sitten enempi kokonaisuuden toimivuus kuin miten teoreettiset rajat on määritelty.  Mutta cooperin ajan perusteella väitän kaikki 5:30/km ja sitä hitaammin on ainakin varmasti sellaista helpohkoa mitä voi tehdä paljon ja mitä jotkut sanovat hienosti peruskestävyydeksi. Jotkut sitten erottavat sen sisälläkin paljon erilaisia vauhteja.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuuttia sitten, JONAS76 kirjoitti:

Miten suuria eroja sykealueissa on yksilöiden välillä? Esim peruskestävyysaluella noin 60-70% maksimisykkeestä eli nuorella ihmisellä noin 120-140.

 

Itsellä kun käyn omasta mielestä todella kevyellä lenkillä, jolloin pystyy hengittämään erittäin rauhallisesti syke nousee kuitenkin jopa 150+ lyöntiin minuutissa, vaikka tahti on noin 6-7min/km.

 

Onko peruskestävyysalueella harjoittelu mahdollisesti vieläkin rauhallisempaa(käytännössä melkein kävelyä), vai voiko oma syke muka olla normaalisti näin korkea?

 

Kunto on hyvä (cooperin testi 3100m), lenkillä käynyt 2-3v n.3krt/vko. Lenkit yleensä ollut n.5-7km reipasta vauhtia (syke n. 150-180). Tänä vuonna aloitin peruskestävyyden siihen mukaan kun tavoitteet vaihtu. Leposyke n.45-50.

 

 

 

Yksilöllisiä eroja on ja poikkeamat jakaumasta voivat olla hyvinkin suuria sekä ylös- että alaspäin. Tuo mainitsemasi 150 ei ole kuitenkaan erityisen korkea kevyen juoksun tai hölkän sykelukema. Oma aerkini ja peruskestävyysalueen yläraja lienee 161-163 (78-80% HRmax), ja maksimisykkeeni 204, vaikka en enää yläkoulussa ole.

 

Aiheesta on keskustelua ollut suht paljonkin täällä palstoilla. Lue esim. tämä ketju aluksi: 

Tuolla lienee vastauksia kysymyksiisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy