Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hiihtokauden jälkeen 1 kk:ssa enkkakuntoon puolikkaalla?


PH
 Share

Recommended Posts

Tämän hiihtäjän kisakausi päättyy melkolailla tasan yksi kuukausi ennen Jyväskylän katujuoksua 6 pvä toukokuuta. Talven aikana juoksen niin vähän, että minkäänlainen juoksutuntuma ei pysy yllä (alle 1 krt viikossa ja vain lyhyitä palauttavia lenkkejä). Tosin nythän juoksukelit jatkui liian lämpimien säiden vuoksi tammikuun puolenvälin yli, joten juoksutauko jää 1-2 kk tavallista lyhyemmäksi. Tavoitteena olisi Katujuoksussa juosta oma enkka-aika puolikkaalla, eli siis alle 1.36. Liekö se edes mahdollista kun juoksureittikään ei ole helpoin mahdollinen mutta yritän joka tapauksessa? Nyt kaivataan neuvoja mitä tuon kuukauden aikana kannattaa tehdä?

- kannattaisiko yrittää ylläpitää kisakuntoa ja vain vaihtaa sukset juoksutöppösiin?

- vaiko normaaliin tapaan 2vko lepojakso alkuun ja sitten nousujohteista juoksutreeniä?

- aloittaa heti kisakauden jälkeen valtava juoksukilsojen keräily ja tehdä muutama vauhdikkaampi veto viikkoa ennen Katujuoksua?

Link to comment
Share on other sites

Tavoitteena olisi Katujuoksussa juosta oma enkka-aika puolikkaalla, eli siis alle 1.36. Liekö se edes mahdollista kun juoksureittikään ei ole helpoin mahdollinen mutta yritän joka tapauksessa? Nyt kaivataan neuvoja mitä tuon kuukauden aikana kannattaa tehdä?

Kovin samanlaiselta vaikuttavat meidän tavoitteemme.

Oletko tutustunut Saarijärven maantiejuoksut-tapahtumaan? Joka tiistai-ilta huhtikussa kirmaistaan 8,7 km:n kisa. Neljän kerran kustannus 7 euroa. Itse ajatelin osallistua noihin ja etsiskelen tässä juurikin polttoainekustannusten jakajaa...

Link to comment
Share on other sites

Tjaa-a, enpä tiennytkään tuollaisesta maantiejuoksujen sarjasta. Voisihan tuota harkita ja kuulostella millaiset on fiilikset kuukauden päästä, mutta todennäköisesti en ainakaan kaikkiin osallistu koska juoksutuntuma on yleensä ollut niin totaalisen kateissa talven jäljiltä. Ennen Katujuoksua olis tietysti hyvä saada yksi startti alle joten huhtikuun viimeisen tiistain kisaan vois hyvinkin osallistua.

Link to comment
Share on other sites

Taitaa meitä olla aika monta, jota juoksutreenin ylläpito talven aikana ja aloitus aina kevään tullen askarruttaa. Maltti on valttia. En tiedä tarvitseeko välttämättä lepojaksoa hiihtokauden päälle. Riippuu harjoittelumääristä mielestäni. Ehkä sitä voisi ajatella enemmänkin parin vkon juoksuun totutteluna ja tehdä kevyttä treeniä sen merkeistä. Jos tuntuu, että tarvii lepojakson henkisesti tai fyysisesti harjoittelusta, niin se on hyvä pitää. Talven aikana olisi hyvä tehdä esim. puolen tunnin, ehkä tunninkin juoksulenkkejä pari kertaa vkossa hiihdon lomassa ja ottaa muutamia kiihdytyksiä. Tuntuma kovaan juoksuun on se, mikä tahtoo hukkua totaalisesti talven aikana. Viime talvena en itse juossut yhtään ja viikon juoksulenkkeilyn jälkeen olin jo lähtövaatteen alla. Voin kertoa, että tuntui niin pahalta, että.. mutta 1,5 kk päästä jo enkka puolikkaalla. Itse vien hiihtokauden rauhassa loppuun, sillä juosta kerkiää kyllä. Onko heti juoksun alkukaudesta oltava enkkakunnossa? Kerkiäiskö kesällä/syksyllä tehtailla ennätyksiä? Yleensä kuitenkin juoksu kulkee jollakin lailla jo heti keväästä, kun muutaman viikon kerkiää totutella lihaksia. Hengityselimistöhän on kuitenkin yleensä ihan kohtuullisessa vedossa talven jäljiltä, jos sitä on yhtään rassannu.

Link to comment
Share on other sites

Kuudes toukokuuta on itselläkin aikomus juosta ja yrittää samoin heti uutta ennätystä. Kuvittelisin, että kunto on noussut talven aikana.

Juossut en ole metriäkään lumien tultua maahan ja aionkin hiihtää niin kauan kuin lunta on. Siis samoin jää se 1 kk aikaa löytää juoksukunto.

Periaatteessa voisin tulla kerran (tai pari) jakamaan polttoainekustannuksia Saarijärven 'harjoituksissa'. Katsomme tilannetta kun aika koittaa.

Link to comment
Share on other sites

Kuudes toukokuuta on itselläkin aikomus juosta ja yrittää samoin heti uutta ennätystä. Kuvittelisin, että kunto on noussut talven aikana.

Juossut en ole metriäkään lumien tultua maahan ja aionkin hiihtää niin kauan kuin lunta on. Siis samoin jää se 1 kk aikaa löytää juoksukunto.

Periaatteessa voisin tulla kerran (tai pari) jakamaan polttoainekustannuksia Saarijärven 'harjoituksissa'. Katsomme tilannetta kun aika koittaa.

Niin taisi jäädä vastaamatta kuinka aion homman hoitaa.

Huhtikuulla ekalla viikkolla kevyesti aloittaen 5-10...12 km PK-lenkkejä 2-4 tuntemuksista riippuen.

Tokalla viikolla PK:t (2-3) ja yksi VK-lenkki lisää.

Kolmannella viikolla 1-2 PK ja 1-2 VK ja eka pitempi 12-13 km.

Neljännellä viikolla 1 PK ja 1-2 VK + pitkä 15 km.

Viidennellä viikolla 1-2 PK:ta ja 1 VK ja + puolikas, miltä kuulostaa?

Alkustarttina maaliskuun viimeinen viikko menee Teneriffalla ja jo siellä voisi vähän totutella juoksemista.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy