Jump to content
Juoksufoorumi.fi










jussiJ

Aloittelija kysyy, tupakistakin

Recommended Posts

Myöhännäisherännäinen rapakuntoilija kysyy:

 

Ikävuosia takana lähemmäs 50 ja kiloja liikaa toistakymmentä. Vihdoinkin havahduin siihen, että tulisi tehdä jotain oman kuntonsa eteen. 

Käytännössä mitään ylimääräistä liikkumista en ole harrastanut sitten armeijan. Töissä sentään tulee välillä jonkin verran fyysistä kuormitusta, ettei liikkuminen ole pelkkää sohvan ja jääkaapin välillä kulkemista. 

Nyt olen muutamia viikkoja käynyt säännöllisillä kävelylenkeillä. Vauhti ei mitään huimaavaa ole, muutamia kilometrejä pystyy kävelemään n. 10min/km. Juokseminen on ihan onnetonta, yhtämittainen ennätys on luokkaa 250-300 metriä. Hyvä asia kuitenkin, että motivaatio liikkumiseen on kova. Enemmän pelottaa, ettei malta pitää järkeä mukana ja rikkoo itsensä.

 

Kumpi on parempi tapa päästä edes jonkinlaiseen kuntoon, lyhyitä lenkkejä useasti vai harvemmin ja pidempiä? Minkälaisia  viikkokilometrejä suosittelisitte jos haluaa saada tulosta aikaan?

 

Toinen kysymys liittyy työterveyslääkärin kommenttiin. Olin juuri vuosikatsastuksessa ja tuli puhetta liikkumisesta ja tupakoinnista. Tupakkia olen röyhytellyt viimeiset 30 vuotta, nyt jo onnistuneesti vähentänyt ja tavoite saada lopetettua kokonaan. Tohtorin mielipide oli, ettei kannata aloittaa liikuntaa ennen kuin tupakoinnin on lopettanut. Liikunnan hyödyt eivät kuulemma kompensoi tupakoinnin haittoja millään tavalla vaan tupakoivalle liikunta on jopa vaarallista. Oma mielipide on, että liikunta kannattaa aina, röökasi tai ei. Mitä mieltä tästä?

 

-jussi

  • Like 4
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä. Liikunta kannattaa aina!

 

Liiku niin usein kuin mahdollista oman kuntosi sallimissa rajoissa, mutta älä aloita liian rajusti vain sen takia että ”pitää juosta”. Juokset sen mukaan kuin se maittaa ja ota vaikka tavoitteeksi että juokset kilometrin jossain vaiheessa.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinulla hieno asenne👍

Tupakka pois heti, ehdottomasti. Aloita säännöllisillä kävelylenkeillä, 1/2 - 1h/pv. Sitten kun ne sujuu, niin korvaa osa matkoista kevyellä hölkällä. 

Huomaat että pikkuhiljaa jaksat juosta ja paino alkaa tippuun. Ensikesänä sitten kaikki lenkit juosten. Juosta ei kannate jokapäivä, mutta kävellä kannattee.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse aikanaan, kun juoksemista aloittelin poltin ainakin askin päivässä. Lenkkeilyt oli silloin vain kevyehköä hölkkää, jotenen isompaa vaikutusta juoksemiseen havainnut lopettaessani. Varmasti vaikutusta oli paljonkin hapenottokykyyn, mutta kun mitään maksimikestävyysvetoja en harrastanut, ei vaikutuskaan kovin konkreettiselta liikuntaan tuntunut. Muuten kyllä hyötyjä on paljonkin: tukkoisuus vähenee, maistaa jotakin, taloudellisista eduista puhumattakaan. Itsellä tupakanpoltto loppui rajuun neljän päivän kuumeeseen, jonka aikana ei yhtään tehnyt mieli mennä pakkaseen röökille, kun ei muutenkaan saanut henkeä. Sen jälkeen tuntui helpolta vaan olla polttamatta. Lenkkeily tavallaan tuli täyttämään sen tupakkatyhjiön. Suosittelen muillekin. 

 

Eihän siitä röökistä mitään hyötyä liikunnalle ole, mutta vaikea näin maallikkona sanoa, mikä haitta kevyestä peruskuntoliikunnasta ja tupakoinnista yhteisvaikutuksena olisi. Fiksummat ja perehtyneemmät ovat toki velvollisia korjaamaan vahvaa mutu-tuntumaani.

 

Kannattaa aloittaa kevyesti kävellen ja juosta pieniä pätkiä kävelylenkin väliin (esim useamman kerran lyhtypylväiden väli). Sitten pikkuhiljaa kasvattaa matkaa ja huomaat juoksevasi sen kilometrin ja kohta toisen jne. Kävely on aluksi se pääjuttu.

 

Malttia ja tsemppiä treeneihin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mulla meni aika kauan juoksemisen aloittamisen jälkeen ennen kuin pääsin tupakasta eroon. Maratonkin meni alle neljään tuntiin vaikka melkein aski paloi päivässä. En minä toki mikään lääkäri ole, mutta en millään keksi miksi liikunta olisi varsinaisesti vaarallista vaikka polttaisikin. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 tuntia sitten, soittila kirjoitti:

 

 

Eihän siitä röökistä mitään hyötyä liikunnalle ole, mutta vaikea näin maallikkona sanoa, mikä haitta kevyestä peruskuntoliikunnasta ja tupakoinnista yhteisvaikutuksena olisi. Fiksummat ja perehtyneemmät ovat toki velvollisia korjaamaan vahvaa mutu-tuntumaani.

 

 

Sydämen terveys. Syynä matalahko hapen määrä veressa (=häkä) ja korkea verenpaine (=nikotiini).

 

 Sykkeet voi olla jopa 20 lyöntiä korkeampia (kuten ne tuppaa olemaan muutenkin). Eli sydämen terveyden kannalta tietysti aina kyseenalaistuu se että miten tervettä on juosta ja polttaa. Minua ei estänyt, mutta ymmärrän että lääkäri pesee kätensä vastuusta.

 

Minä jojoilin tuon lopettamisen suhteen samalla kun juoksin ja seuraavat havainnot:  jos aloitin tupakoinnin niin lenkillä samoilla vauhdeilla oltiin 20+ lyöntiä plussalla. Kun en polttanut kolmeen päivään (häkä poistuu elimistöstä) vaan elin nikootiinituotteilla niin sykkeet laski tuon 10 lyöntiä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekin olen entinen tupakoija. Ensimmäisen maratonin juoksin vielä tupakoitsevana. Tosin olin silloin kolmekymppinen. Joka tapauksessa röyhyttelyä oli n kymmenen vuotta kertynyt. Kannattaa se polttaminen silti mahd pian lopettaa.

 

Nyt kun olen alaselän kivun takia juoksusta telakalla, niin sauvakävely reippaasti on ollut oivaa liikuntaa; suosittelen lämpimästi! Kävelyn lisäksi jumppaa keskivartalolle ja esim jotain hyppelyä. Näin jalat vahvistuu juoksua varten. Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa, että into liikuntaan ja sitä kautta terveellisempään elämään on löytynyt! Niin kuin täällä on jo vähän ehdoteltukin, ottaisin rotaatioon itse juoksun lisäksi paljon muutakin liikuntaa - etenkin taipaleen alkuvaiheessa. Juoksu on valitettavan yksipuolista liikuntaa, vaikka aerobista kestävyyttä kehittääkin tehokkaasti. Juoksussa varsinkin yläkropan lihakset jäävät huomiotta ja hölkkäillessä myös alakropan liikerata on melko pieni ja sitä kautta altistaa erilaisille lihasepätasapainoille ja ongelmille liikkuvuudessa. Myös erilaiset rasitusvammat tuppaavat kiusaaman lähes jokaista juoksijaa melkeimpä vuosittain. 

 

Itse vahvistaisin lihaskuntoa tekemällä kuntosalilla lihaskuntoa pari kertaa viikkoon. Aerobista puolta sitten esimerkiksi tekemällä kaksi kertaa viikossa tunnin mittaisen hölkkäkävelyn sauvojen kanssa. Lisäksi yksi treeni korkeammalla sykkeellä, esimerkiksi porrastreenin muodossa: jalkaystävällistä (iskutuksen suhteen, vaan ei reisien 😀), eikä vaadi samanlaista lihaskuntoa kuin kovat juoksutreenit. Talvella sitten luonnollisesti hiihto on aika kova juttu, varsinkin kun olet kuntoa saanut nosteltua tässä kesän ja syksyn aikana. Pitkiä lenkkejä kannattaa ottaa mukaan esimerkiksi pyöräilyn muodossa. Varsinkin maastopyöräily rasittaa kroppaa aika monipuolisesti, joskin parin tunnin MTB-lenkki on kieltämättä melko raskas ainakin alussa. Myös uinti on loistavaa, jos pääkoppa kestää kaakelien katselua.

 

Ja tarkoituksena ei siis ollut missään nimessä kieltää juoksemasta. Pointtina oli, että jossei juoksu itsessään kiehdo, niin terveyttä edistävään liikuntaan löytyy omasta mielestäni parempiakin liikuntamuotoja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä vedin röökiä joskus ja paino oli 95kg..eka pitkis oli 3km..lenkkeilin 

 vähensin hiljalleen käryttämistä...kunnes röökiä ei enää palanut...

 parempi musta oli lähtee lenkille vaik vedin röökiä..kuin et olisin 

 yrittäny ekaks lopettaa ja sit vast lenkille..en kävelly hölkkäsin heti kaikki lenkit.... kolmannella kerralla pääsin sit röökistä eroon...tää mun kokemus....

Share this post


Link to post
Share on other sites

No onpas lääkärillä ollut erikoinen mielipide liikuntaa kohtaan. Joku vuosi sitten oli joku tutkimus, missä liikunnalla oli itsenäisiä positiivisia vaikutuksia terveyteen, vaikka elämäntavoissa olisi muuten ollut korjattavaa. En nyt valitettavasti tähän hätään löytänyt tutkimusta.

 

Mäkin poltin aikoinani vähintään askin päivässä, ja treenasin ihan reilusti samalla. Halusin lopettaa, kun tulokset eivät enää parantuneet. Lopettaminen oli vaikeaa, eikä ensimmäisellä kerralla onnistunut. Tarvitsin apukeinoja, ja tuolla (Champix) se sitten onnistui  aika "helposti"  https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01067

 

Kävele/juokse alkuun useasti ja lyhyesti, siitä se lähtee. Alkuun olisi hyvä saada vaan kasvatettua harjoitustiheyttä, muulla ei ole väliä. Lenkkien pituudet ja vauhdit + tehot tulevat sitten myöhemmin. Pääasia olisi, että lenkille olisi mukava lähteä.

 

Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus vuosia vuosia sitten tupakoinnin lopettamiseen ja kaksi vuotta sitten nuuskan ja muiden nikotiinituotteiden lopettamiseen minulla tepsi sellainen ajatus, että kun olohan siitä menee ihan paskaksi (päässä suhisee, joka paikka kutiaa, särkee ja vituttaa), niin ajattelin, että minulla ei ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa siihen oloon, vaan olen vain tilapäisesti kipeä ja se sairaus pitää vain kestää samalla tavalla kuin kaikki muutkin sairaudet. Ja kuten muutaman viikon jaksaa potea, niin kyllähän se olo alkaa helpottua.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 27.7.2019 at 11.27, jussiJ kirjoitti:

 

Kumpi on parempi tapa päästä edes jonkinlaiseen kuntoon, lyhyitä lenkkejä useasti vai harvemmin ja pidempiä?

 

Tätä kysymystä soisi pohdittavan enemmän.

 

Itse olen oikeastaan aina käynyt lenkillä joka toinen päivä. Silloin väliin jää aina lepopäivä.

 

Käveleminen on mielestäni myös hyvää, mutta aliarvostettua treeniä. Mielestäni sinun ei vielä kannata tähdätä juoksemiseen lenkeillä, vaan kävelemiseen. Siinäkin on paljon haastetta, jos vaikka yrittää kävellä puoli tuntia niin nopeasti kuin kintuista pääsee. Kävellessä kannattaa ottaa käsivarret reippaasti liikkeeseen.

 

Lenkkeilyssä mielekkyyttä lisää myös reittien vaihtelu. Jos asut kaupunkialueella, kokeile vaikka sellaista, että ajat bussilla johonkin kauemmas ja kävelet sieltä kotiin. Tai ajat autolla kauemmas ja käyt tutustumassa vieraisiin paikkoihin kävelemällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 27.7.2019 at 11.27, jussiJ kirjoitti:

Kumpi on parempi tapa päästä edes jonkinlaiseen kuntoon, lyhyitä lenkkejä useasti vai harvemmin ja pidempiä? Minkälaisia  viikkokilometrejä suosittelisitte jos haluaa saada tulosta aikaan?

 

 

Jos en ihan väärin muista, niin kaava menee näin: Useus->Määrä->Teho. Eli ensin lisätään harjoituskertoja, sitten harjoitteiden kestoja ja vasta viimeisenä tuodaan mukaan tehoa. Näin elimistöllä on aikaa tottua harjoitteluun. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy