Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Kaju

Mitä teet lepopäivänä?

Recommended Posts

Minua kiinnostaa mitä te muut teette lepopäivinä? Itsellä usein jo pelkkä ajatus lepopäivästä saa olon "ärtyneeksi". Myöskään lyhyt rauhallinen kävelylenkki ei saa mieltäni rauhoittumaan. Lisäksi en erityisemmin pidä venyttelyistä, enkä joogamaisista rentoutumisjutuista. Työni on fyysistä eli olen jalkojen päällä koko päivän, mutta yöunet menee, jos koitan olla liikkumatta. 

Sopiiko reipas kävely lepopäivään? 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajan esim fillarilla muutaman tunnin ja käyn uimassa. Näin meni tänään lepopäivänä pari tuntia. Talvella sitten kuntosalille jossa eri aerobisia laitteita ja saleilua päälle. 

 

Sitten on toinenkin tapa viettää lepopäivä jolloin ei tule mitään tehtyä.. darrassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä juuri mitään fyysistä ellei ole pihatöitä paitsi pari lyhyttä hidasta kävelylenkkiä emännän kanssa. Aiemmin oli tiibetinspanielikin mukana, mutta kuoli vanhuuteen ennen juoksuharrastusta kuusi vuotta sitten. Ylimenokaudella ultran jälkeen pidän kolmekin viikkoa lepoa. Laiska kun olen, niin osaan olla fyysisesti joutenkin. No yläpäätä treenaan esim.  tekemällä sukututkimusta ja radiohistoriaa penkomalla sekä oman kokoelman laitteita rassaamalla(ammattitauti).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poden rasitusvammaa/sairastan, tai Donia kompaten olen darrassa, joskus (yleisin syy) myös olen kokopäivän töissä. Talven vapaat teen kesäisin tekemällä paljon töitä, joten 16 tuntia töitä per päivä on tullut hyvin tutuksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arkisin tulee yleensä lepopäivänäkin jonkin verran liikuntaa ainakin työmatkapyöräilyn muodossa (meno-paluu yht. 7 km eli ei paljoa). Toisinaan myös hieman kevyttä jumppaa + venyttelyä, tai sitten tietysti mitä tahansa muuta puuhastelua joka ei välttämättä ole liikuntaa. Harvemmin siis ihan pelkäksi löhöilyksi menee. Itselläni näitä lepopäiviä on joka viikko vähintään yksi, useimmiten kaksi.

 

Minusta lepopäivät ovat mukavia, varsinkin tietysti jos on hieman treeni- tai muuta väsymystä kertynyt. Lepopäivän jälkeen sitten kulkee taas 🙂 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä olikin hyvä topikki, itse tässä jo olen ehtinyt ihmettelemään, että mitäs nyt sitten tehdään? Kaksi päivää ultran jälkeen, jalat ovat suurinpiirtein saman tuntuiset kuin maratonin jälkeen... vaikka niitä tuli yhteen putkeen 3 ja puolikas. Leposyke tosin on koholla, joten ennen sen normalisoitumista en ole lähdössä edes kevyelle hölkälle. Ohjelmassa on koko viikko lepoa, joten totellaan nyt ainakin kerran kaudessa valmentajaakin. Uimaan tekisi mieli, mutta onko sekin liian aikaista, jos ihan kevyesti kelluisi vaikka rintauintia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paras on 1,5 tunnin urheiluhieronta. Jos ottaa tavaksi merkitä harjoituspäiväkirjaan myös pidemmät kehonhuollot, näyttää että olisi tehnyt kunnon harjoituksen. Sen jälkeen on mukavan usvainen olo, ja parasta on jos pääsee sen jälkeen vielä kunnon päikkäreille.

 

Pahimpia ovat pitkien kisojen jälkeiset useammat kokonaan tyhjät päivät, kun keho on vielä kierroksilla vaikka yrittää levätä. Paitsi jos voi maata kylpylässä ja hörppiä olutta.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saunominen on paras tapa viettää lepopäivää. Käydä hommien jälkeen illalla kaupungilla ostoksilla tai jossain kahvilassa tms. ja sen jälkeen mennä saunaan. Tuon jälkeen saa hyvän ruokahalun ja nukkuu hyvin. Siihen jos illalla vielä osuu joku matsi tai hyvä leffa telkkariin, niin se on erinomaista. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lepopäivä mistä? Tämä on helppo. Jos ajatellaan esim työviikkoa ma-pe niin viikonloppuna ovat lepopäivät siitä. Silloin on paras tehdä jotain ihan muuta kuin työn kaltaista toimintaa, vähintään olla tekemättä mitään. Maanantaina taas jaksaa mennä töihin (ja tämä toistuu vuosikymmeniä joten pari lepopäivää viikossa + loma eli siirtymäkausi ovat tarpeen).

 

Jos taas ajatellaan juoksua niin juoksusta vapaa toiminta lepopäivänä on lepoa juoksusta vain. Silloin keho pääsee palautumaan juoksemisesta. Lepopäivänä voi tehdä jotain ei rasittavaa liikuntaa mikä ei rasita samalla tavalla kuin juoksu (mm iskutus).

 

Jos harjoittelee monipuolisemmin ja useampia lajeja, on kokonaismäärä usein suurempi tunneissa. Tällöin totaalinen lepo on tarpeellinen silloin tällöin. Tällaisina lepopäivinä ei kannata tehdä mitään rasittavaa, olkoon sitten henkistä tai fyysistä. Sekä harjoittelu että työ tai vaikkapa pelaaminen (patrik laine huom) on stressiä lisäävää toimintaa, jolle ihminen tarvitsee lepoa, ainakin jos haluaa kehittyä urheilussa.

 

Darra ei ole lepoa paitsi ehkä juoksun iskutuksesta. Joten silloin kannattaa siis käydä juoksemassa kevyt mikäli kykenee. Se voi jopa nopeuttaa itse darrasta palautumista, koska alkoholi sotkee aineenvaihduntaa. Tietysti kannattaa ottaa muut terveysnäkökohdat huomioon ettei saa vaikka sydäriä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy