Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Sign in to follow this  
Hjar

Avausvedot

Recommended Posts

Joku varmaan osaa paremman reseptin antaa, mutta itsellä ainaskin aina toiminut siten, että ensin lämmittelyä alle ja het perään dynaamista jumppaa. Tämän jälkeen rentoja vetoja, aloittaen ehkä 60-70% maksimivauhdista ja vika lyhyt veto vois olla jotain 90% maksimista. Tämän jälkeen ravistelua sun muuta hyppelyä ja jännityksessä kirvistelyä ja sitten menoksi. En kyllä todellakaan katso kellosta tai muustakaan vauhteja, vetelee vaan silleesti kevyen rennosti ja heti kun alkaa tuntumaan vaikealle tietää, että liian pitkä veto kyseessä. Mulle toimii parhaiten noin, jotkut tuntuu ottavan pidempiä ja rauhallisempia vetoja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin kisaan valmistautuessa minusta hyvä veto on sellainen, että ihan pikkuriikkisen alkaa happoa kertyä. Yleensä vedän itse yhden vähän pidemmän, noin 200 metrin vedon,  2--4 lyhyempää vetoa. Eikä siis mitenkään reilusti hapoille, vaan niin että ihan vähän tuntuu. Uskoakseni siinä on ajatuksena, että joku mekanismi elimistössä käynnistyy tuon myötä.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jokaisella varmaan vähän omanlaiset rituaalit ja sadetanssit, mutta itellä toiminut hyvin 3-4 kpl rentoja, kiihtyviä vetoja. Yksi veto n. 100m ja siinä jossain 70m kohdilla lopetan kiihdyttämisen ja annan askeleen rullata vauhdin samalla hidastuen. Jos täytyy valmistautua kiskomaan kunnolla jo alusta asti, niin lopuksi yksi vähän pidempi veto, ihan niin kuin snaksterkin tuossa kertoili.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

4-5 x 80m tai joskus vähän enemmän matkaa kiihdytyksissä. Rentoja vetoja, joista viimeinen hieman kisavauhtia lujempaan vauhtiin kiihdyttäen. 10 min kevyttä yleensä ennen vetoja. Veto- tms. vauhtitreeniin verra voi olla 6 km, ja esim. maralle reilu 3 km (kevyemmin). Yksi veryttelyn idea on metabolian käynnistely, se kun ei toimi on / off -systeemillä. Kisan alun happivelkaa voidaan tällöin vähentää, ja glykogeeniä säästyy. Järkevintä lienee monessa tapauksessa myös aloittaa kisa tai vetosetti hieman hitaammin kuin tavoitevauhti. Tällöin jää happivelka vähäisemmäksi, ja ns. hapenkulutuksen steady-rate saavutetaan helpommin. Esim. WR-maratoonarit ovat siinä määrin hyvässä kunnossa, että hapenkulutuksen käyrä steady-ratelle on aika suora, eikä hetkellisessä happivelassa kauaa mennä. Huonokuntoinen voi aloittaa esim. cooperin liian vauhdikkaasti, steady-ratea ei saavuteta, happivelka kumuloituu hyvää vauhtia ja tulos jää heikoksi.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikö vetotreenin/kisan pituudella ole kihtalaisen iso merkitys vetojen luonteeseen? 400mvetojen valmisteluun erilaista rallattelua ennen treeniä kuin maratonille.  Yleensä mitä lyhyempi matka, sen pidempi lämmittely. Maralle monelle riittää kevyt jalkojen heiluttelu, 1km kävelyhölkkää ja pari 50m kiihdytystä. Tonnin veroihin useampia 100-200m vetoja tavoitevauhtiin hiljalleen kiihtyen vetojen myötä ja jopa 3-400m vedot voi olla ihan hyödyllinen, ellei tavoite ole aloittaa selkeästi kevyemmällä teholla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy