Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
-Emilia-

Frankfurt vs Verona vs San Sebastian

Recommended Posts

Näitä elämän vaikeita päätöksiä kun yrittää valita mille syysmaratonille tähdätä.😄

Kaks maratonia toistaiseksi takana, kumpikin Valenciassa joten nyt olis hakusessa vaihtelun vuoksi toinen maratonkohde syksylle. Tavoitteena noin 2.55 aika joten nopeaa rataa etsin.

Päällimmäisinä vaihtoehtoina toistaiseksi nämä 3 otsikossa mainittua. Onkohan joku foorumilainen mahdollisesti kokenut kaikki 3 ja osaisi verrata?

Frankfurt oli alun perin tähtäimessä mutta siellä on ilmeisesti jokin kummallinen saksalainen urheilujuoma. Yritin etsiä tätä juomaa Berliinissä ollessani keväällä eikä yksikään urheiluliike tuntunut olleen koskaan kuullutkaan ko juomasta. En myöskään löydä mistään netistä sitä tilattavaksi. Luotan paljon urheilujuomaan maratonilla joten sen pitäisi olla semmoinen jota pystyn tasaisin väliajoin ottamaan. Järjestäjät tosin lupasivat että saisin jättää omat juomat juottopisteille kun on 3 tunnin alitus kiikarissa mutta epäilen kuinka helppo niitä omia juomia on siinä vauhdissa spotata.

Frankfurt on myöskin aikasemmin syksyllä kuin nämä kaksi muuta ja pitkän loukkaantumistauon jäljiltä talven ja kevään aikana tuo ylimääräinen kuukauden treeni voisi olla tarpeen.

Verona tuli ehdokkaaksi koska moni juoksuseurani jäsen on menossa kyseiselle maratonille. Olen yhden ainoan arvion englanniksi löytänyt tästä tapahtumasta. Reitti ei ehkä ihan yhtä tasainen ja nopea kuin Frankfurt. Urheilujuoma (italialainen merkki Gensan) ei tuttu entuudestaan mutta vaikuttaisi kuitenkin olevan kunnollinen kestävyysurheilun tarkoitettu, toisin kuin tuo Frankfurtin tarjoama. Tarkoituksena tilata juomaa testattavaksi kun löysin nettikaupan josta tilata.

San Sebastianiasta kuullut ja lukenut paljon positiivista. Tosin yksi seurakaveri ohjattiin väärälle reitille 2017. Plussana että siellä on Powerade nyt sponsorina ja Powerade toimii mulla todella hyvin juoksun aikana. Ilmeisesti sää voi huonolla tuurilla olla kuitenkin erittäin tuulinen ja reitillä ei juuri tuulensuojaa.

Mielellään kuulisin kokemuksia näistä tapahtumista! Myöskin jos jollain olisi omakohtaisia kokemuksia omien juomien juomisesta Frankfurtissa ja kuinka se onnistuu niin ottaisin mielellään neuvoja vastaan. 

Omana kokemuksena Frankfurt vuonna 2016. Suunnilleen samassa kunnossa varmaan olin, mutta innostuin alussa vähän liikaa ja painoin ekan puolikkaan vähän yli 1.24. Sitten loppuivatkin jalat ja jälkimmäinen puolikas oli jotain 1.39. Ihan opettavainen kokemus.

Taustalla oli rasitusmurtuma ja 3 kk juoksutauko edellisenä talvena. Ilmeisesti oli liian vähän juoksukilsoja alla omaan juoksuvauhtiini nähden, kun jalat eivät loppuun asti kestäneet. Syytin silloin myös korkeita pilvenpiirtäjiä, kun Polar ei osannut oikeata vauhtia näyttää niiden katveessa.

Itsellä oli omat energiat geelien muodossa ja juomaa otin sitten järjestäjien huoltopisteiltä, joita oli riittävästi. En nyt muista otinko vettä vai urkkajuomaa, mutta nesteiden ja energian kanssa ei ongelmia ollut. Frankfurtin ajankohta sikäli hyvä, kun Suomessa ei yleensä kurjimmat syyskelit ole vielä alkaneet ja viimeistelyt saa tehtyä kuitenkin mukavan raikkaassa syyssäässä. Vantaalla voi käydä juoksemassa pohjille maravauhtisen puolikkaan.

Frankfurtin reitti on erinomainen. Yhtään mäkeä en matkalta muista. Juoksuseuraa ja kannustusta riitti hyvin. Silloin sattui kohdalle myös huippu hyvä juoksusää, mikä tarkoitti noin 10 astetta lämpöä, auringonpaistetta ja ei yhtään tuulta. Ainoana miinuksena järkyttävä ruuhka startissa varsinkin, kun jäin kolmen tunnin jänisten taakse, jotka oli sitten pakko ohittaa heti alussa.

Siirtymälogistiikka kätevä. Suorat lennot Helsingistä ja junalla lentokentältä suoraan keskustaan, jossa hotelli ihan rautatieaseman vieressä ja noin kilometrin päässä maratonin startista. Suosittelen.

San Sebastianilla olen ollut ja oli kyllä todella hyvä ja hyvin järjestetty. En myöskään oikein usko tuohon tuulialttiuteen, eikä tullut oikein mieleenkään, että se voisi tuolla olla joku ongelma. Taso on myös just sopiva noihin aikoihin. Itse juoksin 2.55 ja olin silloin noin 4000 osanottajan joukosta jotain sijalla 400, eli yksin ei tarvinnut juosta, mutta ei ollut älytöntä ruuhkaakaan missään vaiheessa.

Frankfurtiin olen menossa tänä vuonna, joten vertailua en nyt pysty tekemään. Firenzessä olin viime vuonna ja sekin oli kyllä hyvä tapahtuma kaikin puolin ja ainakin Henry Manninen on muutama vuosi sitten juossut siellä kovan ajan.

14 tuntia sitten, OlliL kirjoitti:

Omana kokemuksena Frankfurt vuonna 2016. Suunnilleen samassa kunnossa varmaan olin, mutta innostuin alussa vähän liikaa ja painoin ekan puolikkaan vähän yli 1.24. Sitten loppuivatkin jalat ja jälkimmäinen puolikas oli jotain 1.39. Ihan opettavainen kokemus.

Taustalla oli rasitusmurtuma ja 3 kk juoksutauko edellisenä talvena. Ilmeisesti oli liian vähän juoksukilsoja alla omaan juoksuvauhtiini nähden, kun jalat eivät loppuun asti kestäneet. Syytin silloin myös korkeita pilvenpiirtäjiä, kun Polar ei osannut oikeata vauhtia näyttää niiden katveessa.

Itsellä oli omat energiat geelien muodossa ja juomaa otin sitten järjestäjien huoltopisteiltä, joita oli riittävästi. En nyt muista otinko vettä vai urkkajuomaa, mutta nesteiden ja energian kanssa ei ongelmia ollut. Frankfurtin ajankohta sikäli hyvä, kun Suomessa ei yleensä kurjimmat syyskelit ole vielä alkaneet ja viimeistelyt saa tehtyä kuitenkin mukavan raikkaassa syyssäässä. Vantaalla voi käydä juoksemassa pohjille maravauhtisen puolikkaan.

Frankfurtin reitti on erinomainen. Yhtään mäkeä en matkalta muista. Juoksuseuraa ja kannustusta riitti hyvin. Silloin sattui kohdalle myös huippu hyvä juoksusää, mikä tarkoitti noin 10 astetta lämpöä, auringonpaistetta ja ei yhtään tuulta. Ainoana miinuksena järkyttävä ruuhka startissa varsinkin, kun jäin kolmen tunnin jänisten taakse, jotka oli sitten pakko ohittaa heti alussa.

Siirtymälogistiikka kätevä. Suorat lennot Helsingistä ja junalla lentokentältä suoraan keskustaan, jossa hotelli ihan rautatieaseman vieressä ja noin kilometrin päässä maratonin startista. Suosittelen.

Itsellä samankaltaiset mietteet Frankfurtista, vaikea keksiä mitään pahaa sanottavaa, todella hyvin organisoitu juoksutapahtuma.

Reitti on todella nopea ja lähes täysin tasainen, tämä yhdistettynä viileään syyssäähän tekee tästä oivallisen tapahtuman tavoitella ennätysjuoksua. Jossain 30 km kohdilla järjestäjät jakoivat energiageelin, jossa mehua seassa.

Alun startissa pitää tosissaan keskittyä ensimmäiset kilometrit, koska tossa joutuu helposti sumppuun, kun se massa lähtee vyörymään - liian kapea kadunpätkä suhteessa ihmismassaan.

Omat hakaneulat kannattaa varata mukaan, millä kiinnittää numerolapun, koska järjestäjät eivät näitä jakaneet ainakaan silloin kun minä tuolla olin.

Maalissa on todella monipuolinen ruoka- ja juomatarjoilu.

No ei ihme, ettei Rosbacheria ole Berliinissä, kun se on hesseniläinen vesimerkki. Sivuilta ei saa käsitystä, miten vahvaa se niiden isofit-juoma on, mutta ilmeisesti jonkinlainen valmisjuoma. Se mikä ihmetyttää on informaatio siitä, että siinä on vähän kaloreita. Yleensä kisoissa tarvitaan kaloreita. Geelejä tosiaan siellä jaossa 4 paikassa ja omiakin voi ottaa, mutta sen kyllä sanoisin, että geeli pitää ottaa veden, ei urheilujuoman kanssa, jotta se imeytyisi. 

19 tuntia sitten, -Emilia- kirjoitti:

En myöskään löydä mistään netistä sitä tilattavaksi.

Hakusanaksi "Rosbacher Isofit bestellen" niin löytyy pitkä lista saksalaisia verkkokauppoja. Tiedä sitten lähettävätkö Suomeen.

19 minuuttia sitten, OlliL kirjoitti:

Hakusanaksi "Rosbacher Isofit bestellen" niin löytyy pitkä lista saksalaisia verkkokauppoja. Tiedä sitten lähettävätkö Suomeen.

Niin ja lähettävät osa korin kerralla. Se on sitten kätevää sekin. On muuten hauska tarina tähän liittyen. 20v sitten kun menin ekalle maratonille Tukholmaan niin kaverit sanoivat, että sun pitää maistaa urheilujuomaa etukäteen. En muista sitten oliko se viikkoa ennen tms. kun menin ICAan ja ostin sellaisen jauhepussin sitä Prippsin urheilujuomaa, mitä maratonilla piti olla. Menin kotiin ja tarkoituksena oli maistella. Kun sekoitin sen jauheen veteen, paljastui, että se oli melkein väritöntä, eikä se maistunutkaan oikein millekään. Mikä pettymys! Oli hehkutettu kuinka tärkeää on maistella ja sitten se oli ihan floppi. Sen jälkeen olen maistellut viinejä ja vastaavia juomia, mutten urheilujuomia. Kaadan kurkusta alas ne kisassa äkkiä, ihan sama miltä se juoma maistuu. En lähde tapahtumiin hakemaan mitään kulinaristisia nautintoja. 😀

Kävin vähän surffailemassa jonkun saksalaisen juomakaupan sivuilla ja sieltähän löytyi myös hyvä lista saksalaisia vehnäoluita huokeaan hintaan. Oma kulutus tosin sen verran vähäistä, että voin hakea tuotteet kyllä paikallisesta marketista, jossa nykyään ihan kattava olutvalikoima.

• Like 2

14 minuuttia sitten, OlliL kirjoitti:

Kävin vähän surffailemassa jonkun saksalaisen juomakaupan sivuilla ja sieltähän löytyi myös hyvä lista saksalaisia vehnäoluita huokeaan hintaan. Oma kulutus tosin sen verran vähäistä, että voin hakea tuotteet kyllä paikallisesta marketista, jossa nykyään ihan kattava olutvalikoima.

Kysymys on siitä, mikä on huokea hinta. Jossain Penny-Marktin kaltaisessa kaupassa voi olla välillä vaikkapa Franziskaneria 6-pack esim. 2,99€ zzg. Pfand ja kun täällä menee Citymarkettiin niin yksi pullo on jotain 4,49€. Kyllähän se tuntuu siltä, että joku kusettaa ja huolella - varsinkin kun hintojen piti laskea, kun juomat siirtyivät Alkosta, mutta ne kallistuivatkin. Sen seurauksena päivittäin menee lähes kymppi aivan harakoille. Tosin viime aikoina Ayinger on ollut halvemmalla, muistaakseni 2,99€ eli kolmasosan halvempi kuin vielä vähän aikaa sitten, eikä siinä lue edes tarjous. En ymmärrä ollenkaan korkean hinnan perustelua sillä verukkeella, että käyttää vähän. Ei sillä ole mitään merkitystä paljonko sitä käyttää, jos hinta on pielessä. Mä oon ostanut ehkä kerran maitoa tällä vuosituhannella, mutta kyllä se mua silti olisi risonut, jos se olisi maksanut vaikka 10 euroa tölkki. Ei sen takia, ettenkö olisi voinut sitä maksaa, vaan sen takia, että se hinta olisi ollut päin honkia. Sanoisin, että jos vehnäolut puoli litraa maksaa yli euron, se on todella kallista jo. Mutta joo joku Edekan verkkokaupan 20x0,5 l hintaan 13,99€ plus pantit on jo ihan suht ok, eikä yli kenenkään henkisen kipurajan. Toki käymällä jossain Getränkemarktissa paikan päällä saa juomat yleensä parempaan hintaan. 

Olen juossut San Sebastianin (Donostia) ja Frankfurtin. Jälkimmäisessä on ihan ylivoimainen logistiikka: suoria lentoja hyvä valikoima ja hotelleja runsaasti ihan tapahtuma-alueella. Yövyin Maritim hotellissa, jonka edestä oli lähtö, siis lähtökarsinaan 100 m hotellin ovelta! Ei voinut valittaa.

San Sebastianiin oli meillä lennot Bilbaon kautta, välilasku Munchenissä. Vuokrasimme auton, mutta kaupunkien välillä myös hyvä bussiyhteys, mm. suoraan Bilbaon lentokentältä.

Sää oli molemmissa näillä kerroilla samanlainen, koleaa ja alle 10 astetta. Frankissa oli lisäksi aika navakka tuuli, joka oli vastainen 25-35 km. SS:ssä ei tuuli haitannut. Reitit molemmissa tasaisia. Frankissa haasteena alussa eka 5 km, kun reitti mutkittelee keskustassa. Kadunkulmien 90 asteen käännöksissä porukka ruuhkaantui, helpotti vähitellen matkan edetessä. Tätä samaa oli nyös SS:ssä, koska puolikas lähti muistaakseni samalla kertaa ja juoksijoita oli runsaasti.

Molempien tapahtumien järjestelyt hyviä, Frankfurt pari kokoluokkaa suurempi tapahtuma, joten esim. expo paljon suurempi. Urkkajuomasta ei kummassakaan kokemusta, kun mulla käytössä geeli+vesi yhdistelmä. SS oli juoksijan kannalta hyvä, että vesi tarjottiin pienissä pulloissa, joista pystyi juomaan paljon mukia paremmin.

• Like 1