Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Baltsu (vielä kerran kohti maratontavoitetta)


Recommended Posts

En toisten vauhteja tykkää normaalisti kommentoida joten kommentoidaan omalta osalta. 

 

Viime kesänä pidin jääräpäisesti PK-lenkkien vauhdit 4:10-4:25 välissä. Tehoharjoittelua tuli jokaiseen viikkoon päälle kiitettävästi ja kilsojakin 120-150km väliin. Tehoharkkojen välissä en ehtinyt palautua riittävästi, koska pk-harkatkin olivat kuormittavia. Seurauksena että pari kuukautta jalat olivat jossain ylirasitustilassa. 

 

Nyt kevään ja alkukesän pidin myös samoissa vauhdeissa PKt mutta erona se että kilsoja tuli vain 60-80km viikkoon ja lepopäiviä siten myös. Tehoharkkoja maltillisemmin. Näin pystyin helposti pysyä pinnan yllä ja tuohon viikkokilsamäärään sekä tehoharkkamäärään sopi kovemmat pk-vauhdit. 

 

Nyt kun olen viimeiset kaksi viikkoa nostanut viikkomääriä päälle sadan niin olen myös tiputtanut PK-vauhteja. Nyt painelen useammin PKt noin 4:35-4:45 väliin osuen. Tehoharkkoja tulee kaksi kovaa viikkoon jolloin välissä täytyy pystyä palautua mutta myös saada kilometrejä ja sen vuoksi olen useamman kevyen hölkän ottanut nyt ohjelmaan. 15-30sek pudotus pk-vauhdeissa ainakin tähän mennessä on tuntunut siltä että pystyn tehdä ehjiä kehittäviä harkkoja, pysyä ehjänä ja saada myös lisää kilometrejä alle viikkoon.

 

Ja oma aerobinen kynnys menee testien mukaan jossain 3.55 vauhdeissa joten siihen suhteutettuna juoksen nyt noin 40-45sek/km hitaampaa (20lyöntiä alle kynnyksen) PKt kynnyksestä. 

 

Tsempit baltsulle! 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 421
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Minä maksan. @Baltsu saa multa 100e jos juoksee Vantaalla maratonin maaliin. Tulospalkkiota tulee toinen 100e jos on mua nopeampi. 

Pakko itsekin pari rivin verran heittää löylyä kiukaalle. Baltsulla juoksun osalta suurin ongelma on mielestäni se, että kovemmat lenkit eivät maistu. AIna on jotain häikkää ja kovempi treeni jää väli

Käytän nyt perjantai-iltana ennen lenkkiä sen verran aikaa, että hahmottelen tähän suunnitelmani. Viimeiset 5v ovat menneet perseelleen sairastelujen ja vammojen suhteen, joten on sellainen fiilis, et

Posted Images

17 tuntia sitten, ForrestG kirjoitti:

Tässä nyt haiskahtaa vahvasti, että järkevä progressio on jätetty kokonaan taka-alalle. 

 

Sulla menee nyt 6-8 vkoa ja olet ns ”parhaassa mahdollisessa” kunnossa, sen jälkeen alkaa alamäki ->kunto, vire ja into laskee, ”takki tyhjä”, loukkaannut tai sairastut, pahimmassa/parhaimmassa tapauksessa nämä kaikki kerralla. Toivottavasti olisin väärässä, mutta ärsyttävän monesti näen treeniasioissa tulevaisuuteen.  

 

Tässä tapauksessa, en tarkoita että olisit oikeasti hyvässä kunnossa 6-8 viikon päästä, kun sanon ”parhaassa mahdollisessa” kunnossa, vaan tarkoitan  parhaassa mahdollisessa kunnossa näillä edellytyksillä mitä nyt teet.

 

Voisit olla helkkarin paljon paremmassa kunnossa tekemällä asioita fiksusti, suunnitelmallisesti ja järkevästi nousevalla progressiolla, ja aikaa laittaisit jonkun 10-12vkoa. Tällä hetkellä minä en näe tässä kovinkaan paljon järkevää nousun varaa.

 

Tässähän tämä Baltsun ongelma tulee kiteytytesti esille.  Takki on suht tyhjä jo hyvissä ajoin ennen starttia kun tärkeimmät harjoitukset on vielä tekemättä.    Mutta ehkä se on tärkeämpää ja kivempaa jakaa netissä ”kovia rallatteluvauhteja”  kuin tehdä pitkäjänteistä harjoittelua järkevällä progressiolla. 

Link to post
Share on other sites
7 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

juoksin jotain 5 min/km vauhtia ja tavoitteena oli pidentää sitä matkaa maratoniin asti joku päivä. En edes kuvitellut silloin, että maraton voisi olla ns. kuntoilijoille mahdollista juosta nopeampaa. Myöhemmin tajusin, että sehän on ihan pellevauhtia. Nyt jos saan itseni vakuuttuneeksi siitä, että nelosen vauhti on helppoa, treenaamisesta tulee entistä määrätietoisempaa ja helpompaa.

 

Mites sitten, kun nelonen menee helposti ja on pellevauhtia? Kolmosen PK seuraavaksi?

 

Minusta ongelma koko sinun ajatusrakennelmassa on se, että jotenkin lähtökohtaisesti halveksut peruskestävyyttä, jonka varaan koko pyramidi kuitenkin rakentuu, ja haluat sivuuttaa sen ja siirtyä suoraan vauhdin kasvattamiseen, ikäänkuin se olisi jotenkin valittavissa oleva vaihtoehto. Ilman peruskestävyyttä on mahdotonta rakentaa sitä nopeutta taikka voimaa. Ei ole olemassa mitään oikotietä - jollei sitten käytä kirjaimellista oikotietä ja oikaise reitillä (*)...

 

Tsemppiä kuitenkin harjoitteluun. Jännityksellä jään seuraamaan.

 

*  https://www.marathoninvestigation.com/

 

Link to post
Share on other sites

McMillaniin kun laittaa maratavoitteeksi 2:50 ja nykyiseksi tasoksi 3:05 (mikä ei ilmeisesti pidä paikkaansa?), saa seuraavat harjoitusvauhdit min/km:

 

Palauttavat 5:07-5:34

Pitkät 4:30-5:16

Helpot (olisiko nämä pk:ta) 4:27-5:04

 

Tasavauhtiset 4:08-4:18

Tempot 3:57-4:07

 

Eli tuon perusteella Baltsun vauhdit ei ainakaan älyttömän paljon nopeampia ole kuin pitäisikään, mutta varaa olisi kyllä hidastaa vähän. 

Link to post
Share on other sites

Nuo vaivat ja uniongelmat painajaisineen kielii tilapäisestä ylirasituksesta. Ne kun jatkuu niin iskee flunssaa, joku paikka sanoo poks  tai pää leviää masennuksen kaltaiseen tilaan. Toiset selviää ylikuntoon asti.

 

Se joskus ollut pitempiaikainen jalkaongelma aika selkeä hermostollinen ylirasitustila.

Link to post
Share on other sites

Mielestäni tuo on jo hyvä saavutus että olet suht terveenä pystynyt treenaamaan ilmeisesti aika isoakin määrää. Eikö tuosta lähestymistavasta kannattaisi perusrunko säilyttää entisellään ja ruveta siihen päälle pikkuhiljaa lisäämään niitä vauhtiharjoituksia. Tosin siinä vaiheessakin ennemmin tiputtaisin kevyiden lenkkien vauhtia kuin lisäisin sitä. Oletan että tuo mainittu 6500km puoleentoista vuoteen pitää paikkansa niin tuollaisilla määrillä pienetkin lisäykset vauhdissa lisäävät kokonaisrasitusta yllättävän paljon. Puhumattakaan että samanaikaisesti kasvattaisit sekä pk vauhteja että lisäät vk/mk-treenejä. ForrestG:ltä tuli tuossa pari sivua sitten hyvän oloinen ehdotus viikkotasolla, onko siinä mielestäsi jotain josta olet eri mieltä?

Link to post
Share on other sites

Jos joku haluaa esittää mulle kysymyksen, niin kannattaa lähettää mulle viesti instagramissa. Oon myös Facebookissa, mutta en mä näe niitä viestejä, jos joku ei oo kaveri. Joskus myöhemmin jos tulee enemmän kysymyksiä, niin voidaan pitää Q&A instagram livessä, mutta siellä voi laittaa ihan hyvin yksärin ja vastaan. En välttämättä muualla vastaa, kun en lue viestejä. 

 

Oon "myynyt" ehkä sata paria kenkiä tänä vuonna sillä tavalla, että olen mahdollisuuksien mukaan yrittänyt vastata juoksijoiden kysymyksiin jostain mallista ja instagramissa se on kaikista helpointa. Kulmasta näkee, että viesti on tullut, sen avaa ja vastaa, eikä mene aikaa kuin 30 sekuntia. Sähköpostikin on ongelmallinen, koska ne viestit hukkuu roskapostien sekaan ja on aika kiire nyt muuten elämässä. Mulle tulee varmaan 50 mainosta päivässä, en oikein ehdi siivota sitä boksia. Osa menee toki spämmiin, mutta välillä sinne menee oikeita viestejäkin ja monet mainokset tulevat oikeaan boksiin. 

 

Viime yönä nukuin hyvin. Nyt kokeilussa korvata energiajuomat makucolilla kuten cherry, lime ja mitä niitä on. Jos on oikeasti tosi väsynyt, otan aamulla energiajuoman, muuten colan. Saa nähdä miten käy. Sitten otan illalla peiton takaisin. Kun oli kuuma kesäkuussa, luovuin peitosta. Nyt olen herännyt monena yönä, että on ollut kylmä. Eli peitto takaisin. Viime yönä nukuin kyllä kuin tukki. 3h uni edeltävänä yönä oli sopiva unilääke. 

Link to post
Share on other sites
17 minuuttia sitten, Snakster kirjoitti:

 

Tämä ei ole Instagram, mutta kokeilen onneani kuitenkin ja kysyn kysymykseni tässä.  Ensimmäinen kuuluu näin: luetko sä lainkaan näitä neuvoja, joita ihan kohtuullisen pätevät tyypit ovat tänne vilpittömin mielin kirjoitelleet sivutolkulla? Ja edelleen: jos luet, niin aiotko ottaa vinkeistä vaarin vai aiotko jatkaa edelleen pään hakkaamista seinään?

 

 

en ole vielä lukenut. Tämähän on harjoituspäiväkirja. Olen miettinyt, että pitää olla sopivassa mielentilassa ja sopivasti aikaa, jotta luen tämän ketjun läpi. Tai sanotaanko niin, etten ole vielä keksinyt, miten sen tekisin. Sehän meni jo ensimmäisenä viikonloppuna päinhelvettiä, kun joku ihan diibadaabatyyppi tuli tänne jotain sössöttämään, niin silloin päätin, etten enää lue, vaan kirjoitan vain kuten päiväkirjaa kirjoitetaan. Jos itse kirjoitat päiväkirjaa, niin luetko sinä sitä? Tai no aikomus oli lukea sopivalla hetkellä, mutta sitten unet olivat niin huonot, ettei sellaista hetkeä oikein tullut ja varsinkin YouTuben kuvaaminen oli sitten vähän ylimääräistä puuhaa. En jotenkaan kokenut, että olisin jaksanut ottaa mitään lisätaakkaa harteilleni. Minähän sanoin jo ensimmäisessä viestissä, että jos on jotain epäilyksiä, niin avaan penalty boxin oven. Kätevintä olisi lukea koko ajan uudet viestit, mitä on kirjoitettu, mutta penalty box -tilanteen vuoksi en koe, että voisin lukea niin, koska en tiedä etukäteen sisältöä. Jos on jotain täyttä vittuilua, niin se pilaa sitten muut tekemiseni, kun focus katoaa ja olen vihoissani. Eikä se silloin palvele harjoitteluanikaan. Jos jotain luen niin se pitää olla sellaista, joka tukee harjoitteluani ja menee oikeaan suuntaan eli en ole päättänyt vielä, milloin luen vai luenko. Kerron sinulle ensimmäiseksi, kun joku ratkaisu löytyy. Lukisin varmasti, jos tietäisin, että jokainen viesti, mikä on kirjoitettu, on edeltänyt jotain analyysiä, eikä vain lonkalta heittoa tai sönkötystä. Yksi vaihtoehto on se, että delegoin lukemisen jollekin, joka sitten leikkaa ne oikeaa asiaa sisältävät viestit ja otan ne sitten mukaani vaikkapa metroon eli sisältö suodatetaan. Jos sinulla on aikaa, niin nimeä he, jotka ovat päteviä, niin tarkastan heidän viestihistoriansa, niin voin lukea vaikkapa sitä kautta heidän tuotoksensa milloin vain.

 

Tätäkään viestiäsi en olisi helposti nähnyt, koska sinä olet vanhojen asioiden vuoksi ignoressa, mutta se oli sitä aikaa, kun et vielä puolustanut juoksijoita KPK:ssa, vaan silloin kun oli epäilys, että olet Mannermaan hölkkäporukoissa. Sain yhteen aikaan monesta lähteestä tietoja, että olisit ollut ainakin yhdessä Facebookryhmässä kirjoitellut asioita minusta, jossa esimerkiksi kolme tuntiakin oli mainittu. En ole enää varma, mikä on totuus. On vaikea ymmärtää jotenkin, miksi olet esim. KPK:ssa tai Pääkaupunkiseudun kestävyysjuoksijat -ryhmissä, kun tiedät, ettei niissä ole juoksua nimeksikään. Et hyödy mitään mistään imurityypeistä tai 7 minsan krapulahölkistä. Minulle asia on yhdentekevä. Voisi ottaa esille sen yhden poliitikon perseelleläpsimiskuvan homobaarista ja todeta, että on hyvä olla siellä, missä kokee voivansa olevansa oma itsensä. Jokainen taaplaa siis tavallaan, mutta muistan vielä 2013 tapahtumat ja tiedän, että Juoksufoorumilla on erittäin paljon henkilöitä, joilla ei ole puhtaat jauhot pussissaan (bad hombres), joten en ole oikein pystynyt vielä tekemään päätöstä, luenko vai en, kun en tiedä, millä asioilla ihmiset ovat liikenteessä. Minulla on tavoite, jota kohti menen, enkä anna hölkkääjien tai joidenkin sekopäisten tyyppien estää sitä tavoitteen saavuttamista. Toki tämä on parempi palsta nyt, kun monet häiriköt kuten esim. eräs valkotukkainen hahmo on kadonnut. Näin hänet muuten Vantaalla livenä jossain tyyliin 50m päässä, en kerro tässä, mitä teki mieli tehdä sillä hetkellä, koska sitä käytettäisiin minua vastaan. Huvittavinta juoksussa on se, että minulle kerrotaan, mitä muut ovat sanoneet siitä ja siitä tyypistä ja ketkä vihaavat toisiaan. En nyt lähde tässä mainitsemaan henkilöitä nimiltä, mutta varmasti itsekin tiedät, että muutama henkilö pyörittää sitä touhua ja sitten he liittoutuvat porukalla joitain muita vastaan, levittävät perättömiä juttuja ja yllyttävät muitakin heitä vastaan. Minulle on annettu jopa lista henkilöistä, jotka vihaavat minua. En siis halua olla millään tavalla mukana niissä kuvioissa. Sen takia en kuulu mihinkään urheiluseuraankaan, enkä käy kilpailemassa ja jos käyn niin pitää miettiä missä. Mihinkään hemmetin SAULin kisoihin en ainakaan tule menemään.

 

Kun nyt vauhtiin päästään, niin kerron yhden uuden huomion. Juoksutekniikka on sellainen asia, mistä lienee saavutettavissa eniten aikaparannusta. Tarkoitan tällä askeleen pidentämistä ja turnoveria. Alamäkijuoksu reippaasti on yksi asia, mikä auttanee. Menin eilen ensimmäistä kertaa myöskin sellaiselle juoksumatolle, jossa peili on edessäni. Olen juossut joskus aikaisemmin niin, että peili on sivussa, mutten ole pystynyt juoksemaan pää vinossa seuraten juoksutekniikkaa. Normaalisti käyttämäni sali on sellainen, missä ei ole peiliä ollenkaan, mutta haen nyt tätä peilijuttua sen takia, että näen juostessani mihin jalkani nousee. Juoksin Hoka Rinconeilla pk:ta tunnin. Ne ovat todella hyvät kengät juoksutekniikan kannalta, kun painoa on vain se 215g, mutta ovat todella pehmeät kuitenkin eli uskaltaa tulla vaikkapa vähän reilummin siihen matolle, eikä tunnu silti kovalta. Pari kilsaa alkuun kevyttä ja sitten lisää vauhtia niin, että satsasin korostetusti siihen tekniikkaan ja pyrin saamaan takajalan nousemaan lähelle persusta. Uskon, että tuo auttaa ja tuo juoksuun lennokkuutta. Pieni miinus oli se, että kaikista vaivattominta juoksu oli 4.20 min/km vauhdissa, mutta siinä sykkeet lipsahti just alakynnyksen yli. 4.30 sen sijaan oli vielä kyllä ihan pk:ta, joten pienensin sitten vähän nopeutta, mutta silloin juoksu ei tuntunut yhtä hyvältä kuin 4.20 vauhdissa.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy