Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Baltsu (vielä kerran kohti maratontavoitetta)

Recommended Posts

• Replies 421
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Minä maksan. @Baltsu saa multa 100e jos juoksee Vantaalla maratonin maaliin. Tulospalkkiota tulee toinen 100e jos on mua nopeampi. 

Pakko itsekin pari rivin verran heittää löylyä kiukaalle. Baltsulla juoksun osalta suurin ongelma on mielestäni se, että kovemmat lenkit eivät maistu. AIna on jotain häikkää ja kovempi treeni jää väli

Käytän nyt perjantai-iltana ennen lenkkiä sen verran aikaa, että hahmottelen tähän suunnitelmani. Viimeiset 5v ovat menneet perseelleen sairastelujen ja vammojen suhteen, joten on sellainen fiilis, et

Posted Images

2 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Kun juoksu puolestaan tulee mieleen, niin aivot yhdistävät aisteista automaattisesti mielikuvan kaikista negatiivisista asioista.

Sitten kun totesin, etten pysty kilpailemaan, niin olen saanut täällä palstalla pelkkää vittuilua osakseni.

Tämä laji on yksinkertaisesti perseestä ihmisten takia, ei sen urheilulajin takia.

Hölkkää ihannoidaan, varsinaista juoksua ei. 

Se on huvittavaa, että oikeasti juoksun parissa on muutamia ihan hyviä tyyppejäkin, lajia hallitsee pahat ihmiset. He ottavat sen oletettuna faktana, että

- juoksussa on entisiä alkoholisteja

- entisiä ylipainoisia

- entisiä röökinpolttajia tai jotain muita addiktoituneita henkilöitä

Toisena ääripäänä on sitten hölkkääjät, jotka lyövät tahallaan kaiken läskiksi ja ovat vähän kuin koomikkoja. 

Juoksu on kusipäiden laji. Kaiken huippu on Vantaan maraton jossain helvetin kuusessa kaatopaikalla.

Lainasin osia yllä olevasta tekstistä. Tietyllä tavalla tuo yhteenveto kertoo tämän ketjun tarinan. Hölkkääjät, entiset ylipainoiset ja alkoholistit, jotka eivät ota juoksua tosissaan, ovat ärsyttäviä.

Juoksun parissa olevat ihmiset ovat ärsyttäviä, koska vittuilevat

Joskus Jodlaaja kirjoitti jotain tämän kaltaista:"Juoksufoorumilla on ärsyttäviä ihmisiä kun jatkuvasti kiusaavat. Juoksufoorumilaiset ovat hitaasti hölkkääviä luusereita, eivätkä samanlaisia kovia juoksijoita kuin minä ja kenialaiset ystäväni. Juoksufoorumilaiset arvostelevat jatkuvasti muita"

Kannattaa usean liian vakavasti hölkän ja juoksun ottavat pitää taukoa kaikesta juoksuun liittyvästä ja palata taas, kun suhtautuu asiaan niin kevyesti kuin siihen pitää. Elämässä on oikeasti tärkämpiäkin asioita

Aikanaan Äiti opetti, että älä sano mitään jos ei ole hyvää sanottavaa, ihan aina siihen ei pysty ja oikeastaan elämän merkittävissä asioissa siihen ei ehkä kannata edes pyrkiä. Sen sijaan foorumilla harrasteista löpistessä on ihan sama vaikka antaa hieman löysiä mielipiteistään. Muistaakseni kukaan ei ole ikinä kuittaillut täällä mistään, vaikka ihan päin hittoa on tullut välillä reeniasioita tehtyä. Kun ei ota itse liian vakavasti pieniä vivahteita kommunikaatiossa, niin elämä on paljon helpompaa, metsällä on tapana vastata kuten sinne huudetaan, välillä toivoisi kyllä niin sakeaa keliä, ettei kaiku vastaisi.

Jos Baltsu vetäisi vähän neutraalimpaa settiä, niin anti foorumille voisi olla merkittävästi parempi. Luulisi olevan helppoa hyväksyä myös ne, ei niin vakavasti juoksemiseen suhtautuvat harrastajat, ei se ole itseltä pois, jos joku hakee kisoista hyvää fiilistä maksimaalisen suorituksen sijaan. Maksimaalisen suorituksen jälkeinen kliimaksi kestää sen muutaman sekunnin ja sen jälkeen olo on ihan yhdentekevä. Hyvänfiiliksen kevyen suorituksen sosiaalisuus saattaa antaa paljon pidemmän nautinnon, vaikka mikäpä minä olen sitä arvailemaan, kun olen paatunut omien rajojen hakija.

2 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Hölkkää ihannoidaan, varsinaista juoksua ei. On sellainen fiilis, että jos vähänkin yrittää, niin muut tekevät kaikkensa keksiäkseen keinoja, kuinka sitä yrittäjää voidaan satuttaa. ....  Mä ainakin olen menettänyt totaalisesti nyt uskon juoksuun lajina, enkä keksi millä se palaisi. ...Tämä laji on yksinkertaisesti perseestä ihmisten takia, ei sen urheilulajin takia.

Mun  käsityksen mukaan juosta voi myös:

1. ilman, että osallistuu netissä juoksuaiheisille foorumille

2. ilman, että osallistuu yhteislenkeille, "paskoihin" kisoihin tai mihinkään muuhunkaan yhteisölliseen juoksutekemiseen, missä pitäisi olla kenenkään toisen juoksijan kanssa tekemisissä

Onko mitenkään mahdollista keskittyä vain itsenäiseen treenaamiseen ja lopulta vetää se huippusuoritus siinä itse valitsemassasi kisassa? Ei ilmeisesti. Ihmettelen kovasti miksi ei, koska Baltsuhan ei näytä missään asiassa mitään neuvoja kaipaavan. Ei juoksu kuitenkaan ole mikään jääkiekko, futis tms. joukkuelaji, missä kokoajan pitää olla toisten kanssa tekemisissä kun treenataan.

11 tuntia sitten, ForrestG kirjoitti:

Monesti olen huvittuneena seurannut kuinka vähän, ihan pikkuisen jotkut haluavat haastaa riitaa kuin menkkapäinen nainen, mutta kun ei muuta oikeen keksi tai uskalla, niin ruvetaan pilkkua viilaamaan oikeinkirjoituksesta. Eikä se perhana oikein tulta ota, koska olen siinä niin huono (riitelemäänkin). Sitten onkin pakko paljastaa kortit, että ei kun mulla on vähän muuta asiaa. Eikä sekään haittaa, se on ihan hauska ja tuttu kuvio, mutta on tuonut oppia ihmisten käyttäytymisestä sekä toimintamalleista sosiaalisenmedian alueella.

Sikäli tarkoitat minua, niin voin vakuuttaa että minua ärsyttää viesteissäsi nimen omaan juuri se mistä sanoinkin. Muuten en niistä jaksa kummemmin piittaa, kun et ole minulle raivonnut. Toki voisi toivoa aikusmaisempaa käytöstä ihan yleisestikin muutamalta palstan itäsuomalaiselta. Mutta te olette siellä idässä vissiin niin tulisieluisia. 

Nyt ei ainakaan ole oikea aika lopettaa. Välitavoitteeksi vaikka 3.10 tai puolimaratonin ennätys, se voisi toteutua ulkomailla joulukuussa.

Uudet ennätykset ja elämykset ei ole kaukana, ne on paljon lähempänä kun maraton 2.50.

Inspiraatiota kohti uutta nousua voi hakea tästä Lumijoen maisemissa kuvatusta Paavo Meskus -elokuvasta:

- Tästä äijästähän tullee vielä juoksija!

10 tuntia sitten, henok kirjoitti:

Sikäli tarkoitat minua, niin voin vakuuttaa että minua ärsyttää viesteissäsi nimen omaan juuri se mistä sanoinkin. Muuten en niistä jaksa kummemmin piittaa, kun et ole minulle raivonnut. Toki voisi toivoa aikusmaisempaa käytöstä ihan yleisestikin muutamalta palstan itäsuomalaiselta. Mutta te olette siellä idässä vissiin niin tulisieluisia. 

En viitannut yksittäin sinuun. Yleisesti viittasin tuohon hauskaan ilmiöön, sillä se toistuu ja toistuu. Enkä minä sitä ota henkilökohtaisesti, kerroin vain huomiostani jonka olen havainnut.

Mietin, että varmaan siinä on joku huomionhaku momentti(sulka hattuun), kun ei muuta jaettavaa informaatiota tai arvoa tunne itsessään olevan, niin sitten yrittää jotain tuon kaltaista. Kuitenkin täällä käsittääkseni olisi joku muukin kirjoitusvirhe korjattavaksi, jos niihin oikeasti haluaisi puuttua.

Nyt kun olemme Baltsun ketjussa, niin esimerkiksi hän ei ikinä mielestäni ole puuttunut mihinkään diipadaapa kirjoitusvirheisiin, sillä hänellä on ollut reilusti muuta jaettavaa informaatiota. Se että osa siitä informaatiosta/kirjoituksista on ollut todella syvältä perseestä ei sulje sitä faktaa, että toinen osa kirjoituksista on ajatuksia herättäviä, mielenkiintoisia sekä hyviäkin. 

Olemme keskustelupalstalla ja Baltsu on kuitenkin henkilö kenen juttuja moni lukee ja niistä syntyy keskusteluja. Sellainen keskustelupalsta johon syötetään vain tietoa, eikä asiasta keskustella on arkisto. Jokainen tietysti voi mielessään miettiä haluaako tästä arkiston jossa käy välistä peukun antamassa jollekkin postaukselle, vai haluaako, että keskustelua käydään. Kuvastaa tätä ajatusta, se että kyseistä asiaa kirjoitan todellakin Baltsun henkilökohtaisessa harjoitusketjussa. 

Jotkut tykkäävät laimeasta keskustelusta ja joku kiivaammasta, kuitenkin mielestäni sellainen keskustelu joka herättää tunteita on yleensä suositumpaa. Meitä on joka lähtöön ja sikäli pelkää saavansa liikaa pahoja viboja, niin mielestäni kannattaa vältellä internettikeskusteluja ylipäätään. 

Joskus Baltsu ehdotti, että pitäisi jakaa palsta kahtia - tosissaan yrittävät vs hölkkääjät. Ehkäpä jako kahtia olisi parempi jaolla peukuttava arkisto vs mahdollisesti tunteita herättävä keskustelu osiot.

10 tuntia sitten, henok kirjoitti:

Mikäli viittoon minnuun niin olen toki sieltä suunnalta kotoisin mutta en ole siellä asunut 25 vuoteen.

Eipä muuta 😂

Niin itse olen rauhaa rakastava vaikka näytänkin kolmoissurmaajalta. 

Näkyillään, tule haastelee kun nähdään jos on siihen kanttia. Minut varmasti löydät kisapaikoilta helposti

Kyllä minä muistan ajan jostain 2004-2005 alkaen ja kyllä ainakin vuodesta 2006 saakka välistä keskustelu meni osalla tunteisiin. Ainakin sellainen käsitys minulla asiasta, vaikka aika kultaa muistot molemmin perin 😀

Hyvin ymmärrän, että moderaattorina sekä maksavana osapuolena varmasti tämän palstan vahtiminen leippäännyttää, varsinkin kun ei sinällään et hommaan lomia saa. Me muut voimme olla  huilimassa,  bannissa sekä keräämässä voimia vaikka vuoden, ja sitten uudella innolla iskettään taas tuuban täyteen sitä itseään. Sen verran omaatuntoa sipaisi, kun en tiennyt tämän lystin noin paljon maksavan, että kävin kuitenkin VIP jäsenyyden maksamassa. 

Mietinkin tässä aamulla juoksufoorumin merkitystä pitkässä juoksussa omalle kohdalleni, sekä ihmisien erillaista psyykettä ja erillaista valmiutta reagoida erilaisiin ärsykkeisiin. Kuinka jotkut saavat itsestään irti paremmin tsemppihalihalinaminamila, osa tarvii sitten vähän negaa, jotkut vain tukea ja turvaa tekemiseensä jne.

Silloin aikoinaan itselleni kyllä oli hyötyä, siitä että erään nimimerkin kanssa käytiin hieman kilpailullista kilvoittelua kevyen kenttävittuilun säestyksellä. Vaikka tunsin, että olen fyysisesti huonommista palikoista rakennettu, taloudellinen tilanteeni ei sallinut ulkomailla kilvoittelua, kolmivuorotyöni rasittaa, eikä PeräBerberiassa olosuhteen olleet lähellekkään sitä mitä ”kilpakumppanilla” sisähalleineen,  ulkomaan matkoineen, 8-16 töineen, sekä reilusti alle 60kg habituksineen.

Yhtenä osalta kenttävittuilu ajoi minut kaivamaan kaiken mahdollisen tietotaidon valmentautumisesta, ja kokeilemaan erillaisia systeemejä sekä kohtuullisen päättömiäkin ideoita (jälkikäteen mietittynä). Mietin, että teen asiat paremmin kuin muut, paremmalla asenteella kuin muut, niin se että lähden joissain asioissa ns ”takamatkalta”, niin tasoittaa tilanteen maaliviivalle saapuessa. 

Tälläinen kenttävittuilutilanne ei varmasti kaikille kuitenkaan sovi, tämäkin asetelma mielestäni meni siihen, että kilpakumppani ei välttämättä saanut ihan parasta potenttiaaliaan esiin, kun tiukassa paikassa sitten puristi mailasta vähän liikaa ja mielestäni harjoittelu kaatui mm mahdolliseen ylikuormitukseen.

Valmistavissa kisoissa AINA otin banjoon, mutta kauden päätuloskisa päättyi aina kilpakumppanini keskeytykseen tai DNS tulokseen. Näitä on hauskaa silleen muistella, ja muistaa siitä että ei sitä välttämättä yksin asioita saa aikaiseksi, vaan kehitys on monen asian summa. Minä olen kyllä sen suhteen kiitollinen juoksufoorumille keskustelualustasta ja kilpakumppanilleni kenttävittuilusta. Tuskin hän enää tätä lukee, mutta kilvoittelun tulokset voit vertailla tilastopajasta KAIKKIEN matkojen osalta 😀😀  

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy