Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Baltsu (vielä kerran kohti maratontavoitetta)


Recommended Posts

12 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Tämän hetken tilanne on seuraava:
Hyvää:
++ peruskuntopohja on parempi kuin ikinä ennen
++ kroppa kestää määrää

+ tietämys välinepuolesta on hyvä (kengät, foam rollerit ja kaikki muu)

+ työkalupakissa on korvaavia lajeja (pyöräily, vesijuoksu, crossari, soutu jne.)
Huonoa:
- vauhtikestävyys on huono

- painoa on liikaa

- juoksu ei ole prioriteeteissa ihan kärkipäässä juuri nyt

- stressiä on liikaa, eikä tule nukuttua kunnolla

- malttia hoitaa oheisharjoittelua ja lämmittelyä on välillä liian vähän

 

Kommentoidaan hieman nykytilannetta.

 

- Mahtaakohan se kroppa sittenkään kestää määrää? Paljon sitä on takana? Kuinka säännöllisesti? (Huom. en mene Stravaan katsomaan näitä, ja epäilen että ei mene kovin moni muukaan, joten haluat keskustelua, heitä vaan rohkeasti lukuja kehiin. Kyllä Sepolla riittää tilaa).

- Vauhtikestävyys on ehkä pienin huolenaiheesi tällä hetkellä. Sitähän saa lisää kunhan vain tekee silloin kun on sen aika.

- Painoa ei todellakaan ole liikaa. Painoindeksisi on alhaisempi kuin monilla huipuilla, jotka vetävät vaikka kympin 27.40 (pari nimeä tulee heittämällä mieleen). Painokin on siis erittäin pieni huolenaihe.

- Tavoite on kova, koska et ole mikään Janne Holmenin  tapainen jäähdyttelijä, joka vetää tuollaisen 2.50-maran millä hyvänsä treenillä.

- Edellisestä johtuen prioriteettia kannattaisi hieman nostaa.

- Stressiä pitäisi laskea, ja sehän laskee nukkumalla. Jos nostat juoksun prioriteettia, nousee myös automaattisesti palautumisen ja unen prioriteetti. 8h tuntia yössä unta, aina samaan aikaan jos mahdollista. Kaikki muut hommatkin hoituu paremmin sen jälkeen.

 

Ylipäätään tuosta sinun ajatusmaailmasta välittyy sellainen ristiriitainen kuva, että pitäisi saada nyt tällainen suht. kova maratonsuoritus, mutta ei oikein nappaa eikä ole aikaa ja niin pois päin. Asia on kuitenkin niin, että et voi saavuttaa mitään hyviä suorituksia, ellet paneudu asiaan.

 

Ei mulla oikeastaan muuta ole kuin se sama mitä viimeeksi: treenit, uni ja ruokailu kuntoon ja säännölliseksi. Maailmassa ei ole yhtäkään urheilijaa, joka olisi saavuttanut potentiaalinsa ilman säännöllistä elämää. Koska kukaan meistä ei ole ammattiurheilija, pitää vain pyrkiä niin säännölliseen elämän kuin mahdollista. Jos se on mahdollista, kannattaa elää kuin kello. Nousta kukonlaulun aikaan lenkille, syödä hyvin ja nukkua hyvin.

 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 421
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Minä maksan. @Baltsu saa multa 100e jos juoksee Vantaalla maratonin maaliin. Tulospalkkiota tulee toinen 100e jos on mua nopeampi. 

Pakko itsekin pari rivin verran heittää löylyä kiukaalle. Baltsulla juoksun osalta suurin ongelma on mielestäni se, että kovemmat lenkit eivät maistu. AIna on jotain häikkää ja kovempi treeni jää väli

Käytän nyt perjantai-iltana ennen lenkkiä sen verran aikaa, että hahmottelen tähän suunnitelmani. Viimeiset 5v ovat menneet perseelleen sairastelujen ja vammojen suhteen, joten on sellainen fiilis, et

Posted Images

5 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Se oli hyvä kun olin miettinyt, että olisi aika hyvin avoimeen keskusteluun, niin hyvin äkkiä kävi ilmi, että sama vanha stalinistisuus on edelleen vallalla. Ensin sanotaan, että kannustetaan, mutta samaan hengenvetoon lisätään kuten missä tahansa kommunistisessa totalitaarisessa järjestelmässä, että tarkkaillaan jokaista hengenvetoa ja rankaistaan. Tämä on juuri se syy, minkä takia kenenkään ei pitäisi valita vapaaehtoisesti juoksua lajiksi, vaan esim. golf tai tennis ja minkä vuoksi esim. 2013 tapahtumat ja asianomaiset ovat keskeisessä roolissa muistelmissani. Hyvä tietää, ettei mikään ole muuttunut vasemmistopiirien katkeruuden suossa. 

Miksi golf tai tennis ei ole all in lajeja? Minua oksettaa ajatus että tennistä mennään läimimään lakosteet jalassa nr mänöllä. Yök!! Verenmaku pitää olla suussa ja ykkösyötöt viuhua 205km/h. Tai golf, millään 15 tasotuksella tulla elvistelemään sinne. Alle 5 pitää olla, Trumpillakin on 3. Camooon!! Wamos!!

 

No tämä oli semmonen vitsi 😀

Link to post
Share on other sites

Avoimeen harjoituspäiväkirjaan kuuluu luonnollisena osana myös avoin kritiikki ja kommentointi. Sehän se on keskustelun ’ suola ’ ja hyvin perustellut näkemykset luovat myös uusia näkökulmia. Ehkä niistä sitten saa lukijakin jotain irti ? 

 

Pikku vivahde - ero

 

Harjoittelussa on korjaamisen varaa, koska jne... , tai olet ihan täysääliö ja harjoitteletkin ihan päin persettä. 

 

Hyvää viihdettä siis, kunhan pysytään sillä asialinjalla. 👌

 

Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä FG:n kanssa. "Riittävän hyvä kunto" on sikäli saavuttamaton, että aina voisi tehdä vielä jotain paremmin ja olla siten vielä pykälän kovemmassa tikissä. Lisäksi aina ajoittain kakka osuu tuulettimeen ja tulee jotain takapakkeja, mikä on omiaan asettamaan "riittävän hyvän kunnon" entistä kauemmaksi nykyhetkestä. Mielummin siis joku ajankohta, jolloin ottaa irti sen mitä miehestä lähtee ja sitten siitä taas uusi suunta tekemiselle.

Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

 Mahtaakohan se kroppa sittenkään kestää määrää? Paljon sitä on takana? Kuinka säännöllisesti? (Huom. en mene Stravaan katsomaan näitä, ja epäilen että ei mene kovin moni muukaan, joten haluat keskustelua, heitä vaan rohkeasti lukuja kehiin. Kyllä Sepolla riittää tilaa).

 

Ylipäätään tuosta sinun ajatusmaailmasta välittyy sellainen ristiriitainen kuva, että pitäisi saada nyt tällainen suht. kova maratonsuoritus, mutta ei oikein nappaa eikä ole aikaa ja niin pois päin. Asia on kuitenkin niin, että et voi saavuttaa mitään hyviä suorituksia, ellet paneudu asiaan.

Tuolla blogissahan noita on käsitelty ja viikkoyhteenvedot listattu.. Viime vuonna 5500km ja tietysti ennen sitä myös juostu monta lenkkiä. Voi juosta joka päivä, sen puolesta on edellytyksiä juosta ihan hyvään aikaan.

 

Kohta tässä saattaa käydä niin, että Baltsu lopettaa koko ketjun heti alkuunsa, ja kirjoittaa blogiinsa manifestin jossa tuomitaan hölkkääjät vääräuskoisiksi.

 

 

Link to post
Share on other sites

Nyt on ainakin nukuttu paljon. 

Menin 2 jälkeen nukkumaan ja nukuin kymmeneen. Muistan heränneeni 8 maissa ja katsoneeni kelloa, mutta nukahtaneeni uudestaan. Polar meinaa, että 4 jälkeen olisi ollut rauhatonta, mutten muista sitä. En ainakaan muista olleeni yöllä hereillä. 

 

Ankea ilma ulkona. Taidan mennä tänäänkin matolle. Eilen jalat eivät olleet yhtään kipeät to puntista ja vedoista, joten en edes rullaillut. Lenkin keskeytti ainoastaan se, että mattojen maksimiaika on 60min. No hyvä, että juoksin vain alle sen, sillä kun tulin tekee himaan pizzaa, kello oli jo 21.30. Oli kyllä yksi hitaimmista lenkeistä, mitä matolla pystyy tekee eli 5.05 min/km vauhdilla, syke joku 115. Jos tosta vielä hidastaa, kuolee tylsyyteen. 

_20190706_102512.JPG

Link to post
Share on other sites
17 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Niinpä en kilpaile ennen kuin tiedän, että voin lähteä hyvillä mielin lähtöviivalle.

 

 

 

Sinun pitäisi ehdottomasti kilpailla enemmän. Saada itsesi lähtöviivalle numerolappu rinnassa, ja yrittää vain parhaasi. Juosta 5 km, 10 km ja puolimaratonia esimerkiksi, jonka jälkeen maratonille syksyllä/keväällä. Vain kisailemalla sitä kokemusta karttuu.

 

Onnea ja terveyttä tavoitteeseen.

Link to post
Share on other sites

Toistan samaa kuin moni muu. Tsempit treeneihin, hyvinhän se peruskunto näyttää tulleen ja sikäli kun pk1 menee alta vitosen vauhdilla, siitä on hyvä lähteä rakentamaan kuntoa. 

 

Palautuminen on yksilöllistä ja kun olet voinut mitä tahkota 100km viikkoja melko hyvin tälläkin kaavalla, uskon, että isoa muutosta et kaipaa, jotta 1-2 reipasta/kovaa mahtuu viikkoon/treenisykliin. Todennäköisesti myös alkuun määrää vähän alaspäin, kuten forrestg sanoikin, jotta sekä reippaammat sujuvat, että progressiolle jää tilaa ja paikat kestäisi. Alkuun myös tarv. Korvaavaa pkn osaksi, jotta ei paikat hajoa. Viimeiset 2kk se tärkein, jossa pitää olla ja pysyä ehjänä. 

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy