Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Baltsu (vielä kerran kohti maratontavoitetta)


Baltsu

Recommended Posts

1 tunti sitten, ForrestG kirjoitti:

Kiitos korjauksesta ja opetuksesta. Tuskin opin käyttämään kieltä kuten te viisaammat. Lukihäiriö vaikuttaa melko vahvasti kykyyni tuottaa tekstiä ja vaikuttaahan se lukemiseenikin.

 

Kirjoitan ja luen kuitenkin suht paljon, enkä jää tämänkään asian suhteen tuleen makaamaan, vaan pyrin kehittymään ja kehittämään itseäni, mutta tuskin täysin koskaan opin.

 

Ikävää, jos et ole saanut tekstistäni selvää, tai sitten se on ruvennut muuten ahdistamaan. Parhaani asian suhteen pyrin tekemään ettei virheitä olisi, mutta kuitenkin niin, että lukeminen olisi edes jotenkin viihdyttävää, ja siinä olisi jonkinlainen informaatioarvo.

 

Se että osaan ja kykenen harjoittamaan kroppani äärirajalle sekä sen yli, ja olen saanut jonkinlaisen kyvyn ymmärtää valmennuksesta sekä valmentautumisesta ei kuitenkaan pelasta siltä, että minulle on jäänyt aukkon tälläiseen tärkeään perusosaamiseen kirjoittamisen sekä lukemisen osalta, mutta kukapa meistä täydellinen olisi. Tämän kanssa minun on elettävä joka päivä, ja SIKÄLI psyykeesi ei kestä lukea virheellisiä tekstejäni, niin kaitpa ne saa säädettyä piiloon. 

 

 

Heheh 😀

 

En ole lukihäiriöiden asiantuntija, mutta minulle on ihan uusi tieto tuollainen, että se panee ymmärtämään sanojen merkityksetkin väärin. Aina oppii uutta. 

 

Sinun viestejäsi tulen varmasti lukemaan jatkossakin, vaikka niissä on asian ohella aika paljon ihmeellistä raivoamista ja pippelinmittailua. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, Numerolapun paiskaaja kirjoitti:

Kyse on vain kielellisestä tehokeinosta.

 

Kukaan kieleen tehokeinoja tarvitse 🙂

 

51 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

niin huvittaa tollaiset, jotka eivät hahmota, miten traileri kääntyy. 

 

Huvittaa tosiaan kaikki, jotka ovat syntyneet vailla täydellistä joka-alan osaamista. Onneksi meistä vain toinen on tällainen, huvittava tapaus.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

46 minuuttia sitten, henok kirjoitti:

 

En ole lukihäiriöiden asiantuntija, mutta minulle on ihan uusi tieto tuollainen, että se panee ymmärtämään sanojen merkityksetkin väärin. Aina oppii uutta. 

 

Sinun viestejäsi tulen varmasti lukemaan jatkossakin, vaikka niissä on asian ohella aika paljon ihmeellistä raivoamista ja pippelinmittailua. 

Eli kirjoitusten virheet eivät olleetkaan lopullinen syy avautumiseesi, vaan ihmeellinen raivoaminen sekä pippelinmittailu. Nyt ymmärrän pointtisi 👍🏻

 

Minä annan sinulle neuvon. Sikäli haluat lukea asiaa kestävyysjuoksusta ja siihen valmentautumisesta, niin lue Noakesin Lore of running. Sisäistä se, ja osaat melko hyvin asiaa ilman ihmeellistä raivoamista ja pippelinmittailua. 

 

Jos haluat kuitenkin saada tuntemuksia, sekä ajatuksia muustakin kuin kestävyysjuoksusta, niin lue sitten Baltsun tai minun juttuja. Tässä nyt vähän tunnostaisi siltä, että hieman kuitenkin haluat erillaisia ajatuksia sekä tunteita, ja sitten kun niitä saat, niin olet siitä minulle kitisemässä. 

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

 Itse kun olen peruuttanut satoja veneitä aina johonkin 4000kg asti halliin ja veteen niin huvittaa tollaiset, jotka eivät hahmota, miten traileri kääntyy. 

 

Tässä maailmassa kaikki pitäisi aina olla itse tekemässä. Oletko miettinyt @Baltsupolitiikkaan mukaan lähtemistä?

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, ForrestG kirjoitti:

Minä annan sinulle neuvon. Sikäli haluat lukea asiaa kestävyysjuoksusta ja siihen valmentautumisesta, niin lue Noakesin Lore of running. Sisäistä se, ja osaat melko hyvin asiaa ilman ihmeellistä raivoamista ja pippelinmittailua.

 

Löytyihän meillekin common ground, tuo on aivan ihana kirja! Halataan!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Tekisihän vielä mieli uskoa, että sikäli Baltsu pysyy terveenä, niin tulostakin tulisi. Mutta vähän kyllä alkanut usko horjua. Kaikki mahdollisuudet olisi onnistua, sikäli ajankäyttö ja harjoittelu olisivat tavallisella tolalla. Se on vaan salakavalasti kuluttavaa, jos aina valvoo jonnekin yhteen tai kahteen ja sitten nukkuu muutaman tunnin. Mutta tosiaan juoksu on hyvä harrastus, ja hyvä että joillakin on motivaatiota siihen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

kyllähän kunnon unet on 1 harjoittelun kulma kiviä..2.määrä+ tehot . 3 ruoka . 4 .riittävästi

 aikaa ..ei liian kiirettä .. tosin kukin tyylillään...ja kuinka paljon 

haluua panostaa harjoitteluun..tietty myös ikä. mutta turha sitä 

pelätä ettei 40-50v pystyis reenaa kovaakin..sehän ukosta -akasta 

 vaan kiinni..ja vanhoista pohjista jos niitä on...ehkä jos löytää vielä valmentajan..tosin tuossa iässä

 voi kokemusta olla jo sen verran et on the road..onhan monet yli 60v

 viel hyvässä kunnossa...ovat tehneet duunia kunnon eteen..

 

motto- nosta kuntoa ..kunto nostaa sinua...

Link to comment
Share on other sites

On 31.8.2019 at 13.06, ForrestG kirjoitti:

Ihan klassisen ylirasitustilan aiheuttamaa vastustuskyvyn laskemista, sekä yleiskunnon heikkenemistä. Ei mitään sen ihmeellisempää. Naarmu nopeutti vain prosessia, kun elimistö oli vedetty tiukille ja pohjalla peruskunto muutenkin niin paska, että elimistöllä ei ollut voimia taistella enää vastaan. Kroppa vain antoi periksi. 

 

Avaatko hiukan, miten näit että elimistö on tiukilla ja perustuuko huono peruskunto vääränlaiseen harjoitteluun?

 

Link to comment
Share on other sites

 

En kyllä usko @ForrestG puheisiin huonosta peruskunnosta. Viime vuosi ja tämä vuosi ovat olleet pk-painotteisia, en ole paljoakaan kovia harjoituksia tehnyt. Se on eri asia juosta 2.50 kuin esim. 2.30, vaatii ihan erilailla harjoittelua. Juoksin viime vuonna 4539 kilsaa, josta pääosan pk-lenkkejä ja tänä vuonna on ollut olosuhteiden pakosta eli talven takareisivamman vuoksi sama tilanne. Alle 10 kovempaa harjoitusta ehdin tehdä ennen kuin löin polven kiveen.

 

On toki myönnettävä se, että teorian puskemisen vuoksi en ole pitänyt viikkoakaan lomaa 3 vuoteen, joten voi olla, että elimistö on kuormittunut, mutta ei se juoksusta ole voinut kuormittua, kun aiempaan verrattuna nyt on vedetty kevyesti. 2014 asti vedin tehopainotteisesti ja vähän määrää. Nyt olen tehnyt paljon määrää ja kevyttä tehojen suhteen. Tuon polven sattumisen jälkeen pidin 4 päivää lepoa, jolloin kävin vain uimassa meressä max 10 minuuttia kerrallaan. Sen jälkeen 1,5 vkoa meni hyvin, koko ajan parempaan suuntaan. Seuraavan viikon olin flunssaisena, mikä varmaan johtui laskeneesta vastustuskyvystä, mutta pystyin silti juoksemaan ja sinä sunnuntaina juoksin ekan pitkiksen 4 viikkoon. Alku meni hyvin, mutta reilun kympin jälkeen alkoi väsyttää ja 20km jälkeen jalat olivat vetelät, mikä on normaalia, kun on ollut kipeänä. Ne ongelmat tulivat vasta seuraavalla viikolla ja nyt 2 viikkoon en ole pystynyt oikein treenaamaan ja 1,5 vkoa on ollut sellainen painostava tunne tuossa rintalastan kohdalla ja tuntuu, ettei saa koko ajan henkeä. Ajattelin, ettei kai mulla sellaista hiljaista infarktia ole ollut. Olo on muuten ihan normaali, vaikkakin sellainen vähän heikottava. Leposyke koholla, mutta sykkeet urheillessa matalia. Esim. vkl ajoin n. 52 ja 70 km fillarilla 116 keskarilla ja kevyemmillä osuuksilla syke oli alle sadan. Juostessa vain on sellainen vetelä olo kropassa, ettei pysty tekemään.

 

Joka tapauksessa otan nyt rennosti ja pidän lepoa harjoittelusta kunnes fiilis on taas sellainen, että kroppa kestää treeniä. Eli vain kevyttä fillarointia tai lenkkiä toistaiseksi.

Link to comment
Share on other sites

tunti sitten, Baltsu kirjoitti:

 

En kyllä usko @ForrestG puheisiin huonosta peruskunnosta. Viime vuosi ja tämä vuosi ovat olleet pk-painotteisia, en ole paljoakaan kovia harjoituksia tehnyt. Se on eri asia juosta 2.50 kuin esim. 2.30, vaatii ihan erilailla harjoittelua. Juoksin viime vuonna 4539 kilsaa, josta pääosan pk-lenkkejä ja tänä vuonna on ollut olosuhteiden pakosta eli talven takareisivamman vuoksi sama tilanne.

Sellainen vaan on tilanne, että ”kuntoa” ei pysty varastoimaan. Vaikka olisit 15 viimeisen vuoden aikana juossut 150 000km kevyttä aerobista, niin siltikin jossain vaiheessa ja monesti hyvinkin nopeasti aerobinenkestävyys loppuu, jos sitä ei ylläpidä kovemman harjoittelun ohessa. Tietysti sinulla vielä muun elämän tuoma kuorma varmasti korostaa aerobisen perusharjoittelun, sekä ihan puhtaan levonkin tarvetta. Yksikertaistettuna kokonaisrasitus on liian korkea, ja nousi liian korkeaksi turhan nopeasti tehdyn tehojen lisäyksen vuoksi. Mm Progressio oli liian jyrkkä, eli elimistö ei ehtinyt sopeutua rasitusvolyymin nostoon, sillä peruskestävyys oli liian heikolla tasolla suhteessa harjoituskuormaan(sekä elämän muuhun rasitukseen). 

 

 

5 tuntia sitten, ForrestG kirjoitti:

Tehoalueet paremmin kuntoon, sopivaa progressiota harjoitustehoon ja määrään, ja riittävästi aikaa niin alkaa tulosta tulla. 

Tässäpä tämä on.

 

Se, että minä suosin aerobista juoksua runsaasti, että peruskunto/peruskestävyys olisi hyvä ja elimistön harjoittettavuus paranisi mahdollisimman hyväksi. Näin ollen myös kroppa kestäisi suorituskyvyn nostovaiheessa kovempia tehoja pidempään>tuloskunto nousisi mahdollisimman hyväksi.

 

Pitää vain osata miettiä, että mitä OIKEASTI on aerobinen harjoitelu. Tässä ollaan jo niin lähellä sitä ydintä, että seuraavaksi kait haen rautalankaa...

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy