Jump to content
Juoksufoorumi.fi

sykkeet alas, aika ylös??

duracell
 Share

Recommended Posts

Antakaa fiksummat neuvoa...:sad: Ilmoittauduttuani syksylle Helsinkiin (se eka kerta!) aloin kiinnittää huomiota harjoitteluuni. Entisen aina lujaa (ja liian kovaa, keskisyke normaalin lenkin jälkeen 171 tai yli) sijaan oon ottanu kuvioon myös matalasykkeiset lenkit. Hidas oon ollutkin, 6min/km menee rapiat 20 kilsaa, mutta sykkeen tiputtua tippui vauhtikin. Alkuun piti nylkyttää 8 min/km, nyt pari kk on saanu vauhtia alemmas, 7/km. Missään testeissä en oo käyny, vetäny jostain "hatusta" nyt nuo rajat itelleni. Mutta siis, millä aikaa alemmas noilla matalilla sykkeillä? Varsinaista aikatavotetta en oo maralle laittanu mut ei tee mieli kokeilla "juosta läpi" vaan jotain muuta kummiskin...:ashamed0001:

Onko vanhaa ketjua, vinkatkaa!!

peruskuntoharjoittelulla. Aina kovaa kehityt nopeasti hetken kunnes tuon harjoittelun antama ärsyke ei enää kanna pidemmälle. Aina kovaa korkealla sykkeellä syö pohjakuntoasi ja saatat mennä aikaa myöden jopa huonompaan kuntoon. 60-80% harjoittelusta aerobisella kynnyksellä tai vaikkapa sen alle. Tasot saat testeistä. Kellojen OwnZonet on huuhaata. Tietysti tarvitaan tuota kovaakin mutta 1x/vk=Ok.

Monessa yhteydessä on täällä keskusteltu testatuista sykerajoista ja "tuntumasta". Kertokaapa te, joilla on testattu, yllättikö tulokset vai olisitteko ennen testiä osanneet arvioida ne kohdalleen? Itsellä tunnistan melko tarkkaan koska syke nousee 145 (kun alkaa vähän tuntua juoksemiselta ja ihan pikkasen hengästyttää, vilkaisen mittaria, niin se on 145). Olen tästä päätellyt, varsin epätieteellisesti, että mulla se olis aerobisen kynnyksen kohta. Voiskohan olla näin? Testiin ei ole nyt mahdollisuutta..

Niin js missäs sitten se ana-kynnys?

Mä olen tuon ana-kynnyksen ite laskenut 10k ja 1/4 maran kisoista. Eli kun siihen menee tuo tunti tai 50 min, niin keskisykkeet on ollu 181, 183 ja 180. Eli keskimäärin ajattelisin, että se on tuo 181.

Eikös se syke suurin piirtein ole, mitä jaksaa tunnin pitää yllä?