Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Arsi 69

Polar Ignite

Recommended Posts

1 tunti sitten, jartukka kirjoitti:

Sulle ei 500 kappaleen tallennustila riitä ?

No mulla tuli 8 GB iPod täyteen, 16 GB mallissa on nelisen gigaa vielä tilaa. Ihan sama, minkä kappalemäärän ne ilmoittavat, se tallennuskapasiteetti on n. 3,5 GB. Mulle merkkaa enemmän se, kuinka paljon mun soittolista vie tilaa. Sanoisin kuitenkin, että lähempänä tuhatta kuin viittäsataa biisiä on toi lista. Ehkä tarkistan, ehkä en.

MUOKS. Tsekkasin luurin tiedot ja tein laskutoimituksen. Albumeja oli reilu sata, tilaa vie sellaset 7,8 G. Siitä hiharavistuksella keskim. 10 biisiä per levy, jolloin yksi biisi veisi vajaat 8 M tilaa. Sen kun kerroin 500:llä, sain lopputuloksen vajaat 4 G. Täsmää. Lenkkivekottimen soittolista koostuu yksittäisistä biiseistä, jotka olen ajan mittaan siihen lisännyt. Niitä on melko paljon ja koko ajan tulee lisää, tosin nyt on tahti hiipunut, kun levyjä ei meinaa enää tilaamatta löytää. Tuo puhelimen soittolista on siis tuplat urheilukellojen maksimin kokoinen ja sen soittaa läpi työmatkoilla n. kuukaudessa. Ja kun mun päivittäinen työmatkoihin kulutettu aika on aika tarkkaan tuplat verrattuna lenkkeihin kulutettuun aikaan, niin se kuukausi on aika liki sitä, jolloin kellossa pyörähtäisi lista ympäri. Aivan liian nopea kierto. Toiveissa on Spotify-tuki kelloon riittävällä tallennuskapasiteetilla, kuten olen jo pariin kertaan täällä todennut.

54 minuuttia sitten, Odster kirjoitti:

No mulla tuli 8 GB iPod täyteen, 16 GB mallissa on nelisen gigaa vielä tilaa. Ihan sama, minkä kappalemäärän ne ilmoittavat, se tallennuskapasiteetti on n. 3,5 GB. Mulle merkkaa enemmän se, kuinka paljon mun soittolista vie tilaa. Sanoisin kuitenkin, että lähempänä tuhatta kuin viittäsataa biisiä on toi lista. Ehkä tarkistan, ehkä en.

MUOKS. Tsekkasin luurin tiedot ja tein laskutoimituksen. Albumeja oli reilu sata, tilaa vie sellaset 7,8 G. Siitä hiharavistuksella keskim. 10 biisiä per levy, jolloin yksi biisi veisi vajaat 8 M tilaa. Sen kun kerroin 500:llä, sain lopputuloksen vajaat 4 G. Täsmää. Lenkkivekottimen soittolista koostuu yksittäisistä biiseistä, jotka olen ajan mittaan siihen lisännyt. Niitä on melko paljon ja koko ajan tulee lisää, tosin nyt on tahti hiipunut, kun levyjä ei meinaa enää tilaamatta löytää. Tuo puhelimen soittolista on siis tuplat urheilukellojen maksimin kokoinen ja sen soittaa läpi työmatkoilla n. kuukaudessa. Ja kun mun päivittäinen työmatkoihin kulutettu aika on aika tarkkaan tuplat verrattuna lenkkeihin kulutettuun aikaan, niin se kuukausi on aika liki sitä, jolloin kellossa pyörähtäisi lista ympäri. Aivan liian nopea kierto. Toiveissa on Spotify-tuki kelloon riittävällä tallennuskapasiteetilla, kuten olen jo pariin kertaan täällä todennut.

Garminissa spotify-tuki. Spotifyssa pitää olla soittolistoja luotuna jotka voi sitten kellosta käsin ladata kelloon wifissä. Itse pidän yhtä tai kahta soittolistaa kerrallaan ja vaihdan sen kellosta sitten kun en jaksa kuunnella enää niitä. Tosin en yleensä kuuntele mitään.

27 minuuttia sitten, dioglanes kirjoitti:

Garminissa spotify-tuki. Spotifyssa pitää olla soittolistoja luotuna jotka voi sitten kellosta käsin ladata kelloon wifissä. Itse pidän yhtä tai kahta soittolistaa kerrallaan ja vaihdan sen kellosta sitten kun en jaksa kuunnella enää niitä. Tosin en yleensä kuuntele mitään.

Niin on, mutta siinä on se minikokoinen tallennuskapasiteetti. Palataan asiaan, kun se on yli 10 GB.

5 tuntia sitten, Odster kirjoitti:

Niin on, mutta siinä on se minikokoinen tallennuskapasiteetti. Palataan asiaan, kun se on yli 10 GB.

Nyt onkin kyse lenkillä ollessa kuunnella musiikkia 500 kpl á 3min on 1500 min musiikkia, eli 25 tuntia. Harvemmin lenkit kestää pitempään ja sit tulee jo kellon akunkestokin vastaan. Töihin mennessä sulla varmasti olisi muutenkin puhelin mukana musiikkia varten?

Tietty, jos ei jaksa vaihtaa sitä soittolistaa kelloon lenkille tai luoda vaikka joka päivälle kuukaudessa oma soittolista.... 🤔

18 minuuttia sitten, jartukka kirjoitti:

Nyt onkin kyse lenkillä ollessa kuunnella musiikkia 500 kpl á 3min on 1500 min musiikkia, eli 25 tuntia. Harvemmin lenkit kestää pitempään ja sit tulee jo kellon akunkestokin vastaan. Töihin mennessä sulla varmasti olisi muutenkin puhelin mukana musiikkia varten?

Tietty, jos ei jaksa vaihtaa sitä soittolistaa kelloon lenkille tai luoda vaikka joka päivälle kuukaudessa oma soittolista.... 🤔

Joo, siis töimatkoilla kuuntelen nykyään enimmäkseen Spotifyn kautta tavaraa, koska se on vaan niin paljon helpompaa ladata lennosta kuin vaihtaa tasaisin väliajoin soittolistoja koneen avulla. Spotifyn offline-matskua on muuten luurissani aika paljon enemmän kuin noita mp3:sia, joista viime viestissä kerroin. Uusien levyjen ostaminen on suorastaan romahtanut. Ei Spotifyn takia suoraan, vaan epäsuorasti. Levykaupoista ei suoratoistopalveluiden rynnäkön takia nykyään löydä enää edes uutuuksia, ellei kuuntele radion soittolistamusiikkia. Ja minä en kuulu siihen ryhmään. Kohta ei löydy enää levykauppojakaan. Olen musiikin suurkuluttaja, mutta varsinkin lenkeillä kohtuullisen valikoiva sellainen. Lenkillä mikään ei ärsytä niin paljon kuin biisi, joka pitää skipata. Mun suosikkibiisit ovat tosin harvoin noita kolmeminuuttisia. Vanha progepieru muistelee.

Mutta kyse ei ole yhden soittolistan suhteesta akunkestoon. Olen kerännyt sitä lenkkilistaa vuosia. Biisejä tule ja menee, enimmäkseen tulee (paitsi nykyään harvakseltaan), skipattavat menee. Koska iPodia sai 16 G kapasiteetilla, soittolistani mahtui niihin. Mulla ei ole pienintäkään halua aloittaa urakkaa Spotifyn kanssa nollasta vain siksi, että kelloon saa osan siitä listasta kerrallaan. Olen  kovin tyytyväinen, jos sama biisi ei tule korvaan kovin säännöllisesti. Jos tuo nykyinen soitin kestää kauemmin kuin Vantage, mulla ei ole mitään tarvetta uusia systeemejä. Kun Vantagesta aika jättää, seuraava kello todennäköisesti tulee palvelemaan myös soittimena. Sen hetken kompromissit ovat sen hetken ongelma. Mutta tämä osaltani off-topicista, kun tuo Ignite ei taida musiikkia syödä.

No niin, nyt on Ignite ollut  4 päivää testauksessa. Ihan kelpo kello, mutta ainahan jotain miinuksia myös löytyy. Näyttö on kirkas ja selkeä. Ranteen sykkeenmittaus vaikuttaa luotettavalta, mutta aion jatkossakin käyttää sykevyötä urheillessa. Kellon on todella ohut ja kevyt eli tosi miellyttävä ranteessa. Jos maskuliinisuutta haluaa ranteeseen, niin tämä ei ole se kello. Suurena lisäplussana on unen seuranta, eli siihen on tullut monta mielenkiintoista mittaria lisää. Unen seurantamittarit vaikuttavat luotettavilta, eli hyvin samanlaiset on fiilikset olleet aamulla kun herää kuin mitä kello kertoo unesta. Sitten ne miinukset. Se että kello ei näytä jatkuvasti aikaa vaatii totuttelua. Kellonäytön aktivointi vaatii ranteen kääntämistä ja välillä käy niin että se ei reagoi siihen, eli pitää tehdä uusi yritys. Tosin näytön saa myös aktiiviseksi kellon nappia painamalla. Toinen asia joka ärsyttää on, että kellonäyttö on aktiivisena hyvin lyhyen ajan. Siihen kun saisi noin 5 sekunnin lisä-ajan niin se tuntuisi jo paremmalta. Kolmas ongelma voi jopa liittyä siihen että omassa kellossa on joku fyysinen vika. En nimittäin saa kellon akkua ladattua täyteen. Se lataa sen vain 88%sti täyteen ja vaikka latausta jatkaa, niin se ilmoitta joko että akkua ladataan tai että akku ei ole vielä täynnä. Tämä on outo asia ja tästä pitää olla Polariin yhteydessä.

Täällä viikonverran Ignite kokemusta ja täytyy sanoa, että Suunnosta tähän vaihto oli ehkä yksi parhaita vetoja ikinä. Oma käyttö lähinnä päivittäisen kävelylenkin seurannassa, mutta nyt kun on jatkuva sykkeenmonitorointi - niin huomaan mistä olin jäänyt Suunnon kanssa paitsi.

Unen seuranta on myös kerrassaan kiehtova ominaisuus. Syke, sekä unen vaiheet kertovat kyllä paljon siitä miltä nukuttu yö myös tuntuu aamulla. Tästä ehkä lisää kun öitä ja viikkoja kertyy lisää.

Minut sai Suunnon leiristä pois seuraavat pitkään vaivanneet asiat;

* Ontuva movescount strategia

* Suunnon synkronointi (BT<->Puhelin) on vitsi, kun olet nähnyt miten Polar toimii (nopeampi, automaattinen, jopa huomaamaton)

* 24/7 syke ja eritoten sykeseuranta

* Polarin Flow on mielestäni valovuosia noista Suunnon palveluista.

On 26.6.2019 at 17.36, kimmoke kirjoitti:

Tämähän on just sopiva kilpakuntoilijalle noiden treenisuositustenkin vuoksi. 

Huippu-urheilijoille sitten V-malli. 

Huvittaa vähän kun halpis malliin tulee uusia ominaisuuksia joita kalleimmissa malleissa ei ole. 

Tälläiselle veteraaniurheilijalle sopisi erinomaisesti. 

Pitää laittaa harkintaan, kun vähän käyttökokemuksia kuulee enemmän. 

Tämä on kuntoilijoille ja meditoijille mutta ei ollenkaan ajan mittaajille toisin kuin vaikka Vantage. Esimerkiksi "Ei manuaalisia kierroksia" tarkoittaa että tämän palstan teemaan eli juoksuun tämä sopii vain jos juoksussa ei seurata aikoja ollenkaan. 

8 tuntia sitten, Matti Leväinen kirjoitti:

Steg, onko sulla kokemusta fenix 5s? Olen jo melkein päättänyt ostaa fenixin, mutta unen seuranta kiinnostaa (koska uni on tällä hetkellä itselleni se tärkein joka pitää saada kuntoon) ja jos Ignitessä unen seuranta on merkittävästi fenixiä parempi niin sitä täytyy miettiä. 

Kyllä on kokemusta Fenix 5S mallista 7 kk:n osalta ja ranteessa yötä päivää. Fenix on hyvä kello ja siinähän on ominaisuuksia enemmän kuin minulle on tarpeen. Varsinkin unen seurannassa näen että Ignite vetää selkeästi pidemmän korren. Fenixissä on se huono puoli että softa haluaa että kerrot jo etukäteen että mikä on tyypillinen nukkumaanmeno- sekä herätys aika. Huomasin että aika pitkälti kello rekisteröi unesi sen mukaan, eli jos valvot myöhempään ja katsot vaikka telkkaria niin kello saattaa alkaa rekisteröimään tv katselua uneksi 🙂 Tämä havainto harmitti suuresti, mutta tätä ei tapahtunut toistuvasti. Joudun moneen otteeseen jälkeenpäin muuttamaan connectissa unen aikaa oikeaksi. Sen kyllä huomaa, että Fenix mittaa unen hyvin pitkälti siitä miten gyroskooppi havaitsee sinun liikehdintää. Jos menet nukkumaan ja olet sen jälkeen liikkumatta, niin kello alkaa siitä hetkestä laskemaan uniaikasi. Sehän ei välttämättä ole oikein, eli montakohan kertaa tapahtuu että ei tule uni heti. Aika monta kertaa ainakin minulle. Ignite osaa tämän asian jotenkin paremmin, eli nyt on ollut monia öitä kun Polari on laskenut unen alkavan ehkä puolen tai tunnin päästä siitä kun olen mennyt nukkumaan. Polar vaikuttaa siis unen osalta osaavan paremmin tämän algoritmi-laskennan verrattuna Fenixiin. Nightly recharge kertoo miten hyvin oma elimistösi on latautunut unen jälkeen ja tässäkin asiassa Ignite on osannut mitata sen todella hyvin.Ignitessä on tosin joitain harmittavia heikkouksia.Akku kestää lyhyempään kuin Fenix5s mallissa ja lisäksi tuli yksi toinen harmittava seikka eteen, eli Ignitessä kello ei ole aktiivisena urheillessa ellei laita taustavaloa palamaan jatkuvasti. Arvaa kuluttaako tämä akkua ihan eri tavalla verrattuna Fenix malliin. Vaikka Fenix mallissa kellotaulu näkyy kokoajan, niin silti akunkesto on hyvä. Ignitessähän täytyy aina aktivoida kellotaulu jotta näkee kellonajan yms.

Jos Fenix 5s kiinnostaa, niin luultavasti myyn omani joka on todella hyvässä kunnossa, eli naarmutta ja 2 remmiä kaupan päälle. Mutta kannattaa miettiä, eli jos unen seuranta kiinnostaa kovasti, niin silloin Polar, mutta muuten Fenixissä on mahdottoman paljon enemmän toimintoja mm. eri kellotaulut, korkeusmittari, barometri, navigointi, kompassi, kerroslaskenta ja todella paljon muuta. Itse huomasin, että minulle nämä lisäominaisuudet eivät tulleet tarpeeseen, mutta joillekin  ne voivat olla hyvinkin tärkeitä. Toivottavasti sait jotain apuja näistä kommenteista.

Kiitos kattavasta vastauksesta. Pitää koittaa huomenna etsiä jostain Ignite käsiin että voi sovittaa ranteessa. Vantagesta en tykännyt, mutta jospa Ignite olisi tyylikkäämpi ranteessa, fenix5s:stä tykkäsin ulkonäöllisesti ja ominaisuuksia on varmasti ihan riittävästi. Edellinen mittari oli garmin vivosmart hr ja sitä ennen garminin forrunner 405 joten senkin puolesta Garmin olisi tuttu. Polar on ollut myös joskus käytössä ja sitä puoltaisi kotimaisuus.

Jos en tykkää polarin ulkonäöstä niin olen kyllä kiinnostunut ostamaan sinulta fenix5s:n.

tunti sitten, Matti Leväinen kirjoitti:

Kiitos kattavasta vastauksesta. Pitää koittaa huomenna etsiä jostain Ignite käsiin että voi sovittaa ranteessa. Vantagesta en tykännyt, mutta jospa Ignite olisi tyylikkäämpi ranteessa, fenix5s:stä tykkäsin ulkonäöllisesti ja ominaisuuksia on varmasti ihan riittävästi. Edellinen mittari oli garmin vivosmart hr ja sitä ennen garminin forrunner 405 joten senkin puolesta Garmin olisi tuttu. Polar on ollut myös joskus käytössä ja sitä puoltaisi kotimaisuus.

Jos en tykkää polarin ulkonäöstä niin olen kyllä kiinnostunut ostamaan sinulta fenix5s:n.

Ok, käy ihmeessä kokeilemassa Polarin kelloa. Tosin jos ostat Igniten Verkkokauppa.comista tai giganttista, niin sinulla on jopa mahdollisuus palauttaa  kello jos et vain jostain syystä pidä siitä. Palautus aika on vähintään kuukausi, mutta säästä alkuperäispakkaus ja kaikki osat. Tämä on aika hyvä takuu. Kosketusnäyttö on myös joillekin kynnys, eli se ei välttämättä sovi kaikille. Kunnon testaus on kuitenkin hyvä tehdä ennen ostosvalintaa.