Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

9 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Hyvä kysymys. Odotan vielä Vantage V:tä Polarilta. Mielelläni näitä kyllä testaisin... Aivan kuten muitakin mittareita. 

Luulisi että kellojen lähettäminen olisi Polarille erittäin hyödyllistä toimintaa kun ostopäätöksiä tehtäessä googlataan usein netistä testejä ja muuta. Toivottavasti saat sekä V:n että Igniten. Kuntoilijan kannalta erityisesti uusien ominaisuuksien testaus on mielenkiintoista.

6 minuuttia sitten, EagleRunner kirjoitti:

Voi johtua siitäkin että itse omistan M:n mutta olen eri mieltä 😃

Itse valitsisin edelleen M:n ennemmin kuin Igniten. Pidän 5 napin käyttöliittymästä enemmin kuin touch + 1 nappi ja melkein tuplaten akunkestoa (aktiivista 30h vs. 17h). Muuten ominaisuudet on aika samat kunhan 4.0 softaversio tulee Vantageillekin ( https://www.polar.com/en/vantage/updates ).

no siis kysymys on siitä, että Polar on joutunut laskemaan aika lailla jo alle vuodessa Vantagen hintoja. Minusta M ei ole ominaisuuksiinsa nähden ollut sen arvoinen, mitä siitä haluttiin pyytää alun perin. Kilpailu on aika kovaa tuossa hintaluokassa ja se M on vähän muovisen oloinen. Itsekään en oikein pidä kosketusnäytöstä tai sanotaanko, että aiemmat kokemukset ovat olleet vähän huonoja, mutta se on nykypäivää ja varmaan monen kuntoilijan toivelistalla. 

Mietin myös kuinka moni peruskuntoilija osaa edes verrata tuota akunkestoa. M400/M430-malleissa akunkeston sanottiin kai olevan 8 tuntia, mutta oikeasti pitkis vie kellosta varmaan 3/4 akkua. Ei se silti ole minusta mikään ongelma päivittäisessä käytössä. Kun tulee lenkiltä, laittaa kapistuksen laturiin. Kun siihen on tottunut, ei osaa kaivata 30 tunnin akunkestoa.

Eli summa summarum, kysymys on minusta siitä, kuinka paljon mikäkin malli myy ja miten niitä pystytään perustelemaan asiakkaille. Minusta tässä on tultu nyt aggressiivisella hinnalla ja hyvillä ominaisuuksilla markkinoille positioiden samalla laite vähän uusi asiakasryhmä edellä, joten voisi kuvitella, että tämä menestyy. Silloin on vaikea löytää niitä syitä, mikä toisi M:lle sitä menestystä, vaikka ominaisuudet jatkossa paranisivat. Suurin osa kuluttajista ei jaksa vertailla kaikkia speksejä, vaan ne hankkivat sen mittarin, mikä on riittävän hyvä suhteessa siihen, paljonko rahaa halutaan kuluttaa. Niinpä en jaksa uskoa Vantage M:ään enää, mutta jos osoittautuu, että olen väärässä, niin hyvä. Vantage M:n "pelastus" voi olla ainoastaan se, että markkinoinnin perusteella osa kuluttajista innostuu Vantagesta, mutta eivät halua maksaa V:n hintaa, mutta kun Polar on jo joutunut laskemaan senkin mallin hintaa, niin onko niitä kuluttajia kohta enää niin paljon, jotka ostavat sen halvemman mallin. 

21 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Kun tulee lenkiltä, laittaa kapistuksen laturiin. Kun siihen on tottunut, ei osaa kaivata 30 tunnin akunkestoa.

Toisaalta, kun olet tottunut kelloon, jota ei tarvitse ladata joka toinen päivä, ja siinä kellossa on toimiva nappikäyttöliittymä, niin miksi downgreidata huonompaan akunkestoon ja toivotaan-toivotaan-UI:hin? Tai jos olet kahden vaiheilla, miksi kallistua selkeästi huonompaan käytettävyyteen, kun hinta oletettavasti pyörii samalla hehtaarilla?

E: Mulla on nyt parhaillaan arkikellona Spartan Sport, jossa  on sekä napit että kosketusnäyttö. Jälkimmäinen toimii jotenkuten, mutta lenkillä preferoin 100 % nappeja, kun tämä oli vielä lenkkikäytössä. On kyllä erittäin tuskaista välillä naputella ja pyyhkiä vastahankaista näyttöä. En jaksanut edes opetella tuon käyttöä, kun se ei vaan toimi

Urheilukelloissa en edes sanoisi kosketusnäyttö ennemmin kosketusreikä koon takia. 

No, Nokia osaksi kaatui, kun ei tehnyt kosketusnäyttöjä. 

Ignite ja yksi nappula+kosketusnäyttö on tollanen hybridi ja kompromissi hinnan suhteen. 

Olennaista Ignitessä ja Polarilla (markkinoinnissa) on, että tämä uutuus on vähän kaikkien kaveri. 

Sukupuoleton ja neutraali. 

Automaailmasta tuttua: mikään ei pahemmin ärsytä. 

Nyt tuosta näytöstäkin saa selvää myös me iäkkäämmät ikänäkö vaivaiset. 

Tervetullut uutuus ja mitä M-sarjalla enää tekee? 

• Like 1

11 minuuttia sitten, kimmoke kirjoitti:

Nyt tuosta näytöstäkin saa selvää myös me iäkkäämmät ikänäkö vaivaiset. 

Kuvien perusteella näyttö yks-yhteen Vantagen kanssa. Ei ole vieläkään otettu meitä ikänäköisiä huomioon. Kyllä ne urheilutilanäytöt voi toki räätälöidä, mutta ne muut näytöt näyttäisivät olevan perintöä Vantagesta. "Lukeeko tossa 3 vai 80 toistoa?"

4 minuuttia sitten, Odster kirjoitti:

Kuvien perusteella näyttö yks-yhteen Vantagen kanssa. Ei ole vieläkään otettu meitä ikänäköisiä huomioon. Kyllä ne urheilutilanäytöt voi toki räätälöidä, mutta ne muut näytöt näyttäisivät olevan perintöä Vantagesta. "Lukeeko tossa 3 vai 80 toistoa?"

Just toi. On se kumma, kun yksinkertaista zoomausta ole. 

Tihrustaminen ei mulla toimi ja mittari pitää viedä 1m päähän, että jotain näkee ilman laseja. 

Juokseva näyttö ISOILLA fonteilla olisi ihan kiva treenissä. 

51 minuuttia sitten, Odster kirjoitti:

Toisaalta, kun olet tottunut kelloon, jota ei tarvitse ladata joka toinen päivä, ja siinä kellossa on toimiva nappikäyttöliittymä, niin miksi downgreidata huonompaan akunkestoon ja toivotaan-toivotaan-UI:hin? Tai jos olet kahden vaiheilla, miksi kallistua selkeästi huonompaan käytettävyyteen, kun hinta oletettavasti pyörii samalla hehtaarilla?

niin jos olet tottunut, mutta kuinka moni 200 euron mittarin ostaja on tottunut? Kuten kirjoitin niin aiemmissa perusmalleissa akunkesto oli vain muutamia tunteja. Väittäisin, että suurin osa kauppaan mittareita katsomaan menevistä kuluttajista ei mieti ensimmäisenä akunkestoa. Sitä alkaa pohtia vasta sitten, kun akku alkaa loppua. Se on vähän sama kuin jos ostaa Lidlistä vasaran, niin ei osaa edes miettiä, miten joku prokaupan vasara voisi olla parempi. Vasta sitten jos hakkaisi molemmilla naulaa seinään, tajuaisi eron. Siihen perustuu Qashqain, Octavian ja vastaavien autojenkin menestys. Kuluttajat eivät ole koskaan ajaneet paremmilla autoilla, niin ne eivät osaa niitä ominaisuuksia edes kaivata. Tuo mittari tarjoaa tuon 200 eurolla ja se on riittävästi suurimmalle osalle kuntoilijoista.

22 minuuttia sitten, kimmoke kirjoitti:

Just toi. On se kumma, kun yksinkertaista zoomausta ole. 

Tihrustaminen ei mulla toimi ja mittari pitää viedä 1m päähän, että jotain näkee ilman laseja. 

Juokseva näyttö ISOILLA fonteilla olisi ihan kiva treenissä. 

se on sitten kysymys, onko se mittarinvalmistajan vai kuluttajan vika, jos joku liikkuu ilman silmälaseja, vaikka näkeminen edellyttäisi lasien käyttöä. 

22 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

se on sitten kysymys, onko se mittarinvalmistajan vai kuluttajan vika, jos joku liikkuu ilman silmälaseja, vaikka näkeminen edellyttäisi lasien käyttöä. 

Googlaa nyt ihan ensimmäisenä ikänäkö ennen kuin alat taas Baltsuksi. Silmälääkäri ei ole edes pyynnöstä kirjoittanut mulle monitehoja. Päätelaseilla näen kolmeen metriin ja ulkona liikkuminen ne päässä alkaa pyörryttää alle minuutissa. Lukulasit päässä juoksemisesta en jaksa edes aloittaa. Kun olet kuitenkin aika uusavuton, niin kerronpa sinulle, että mä näen ikänäöstä huolimatta erinomaisen hyvin kaikkialle muualle, mutta alle kahden metrin etäisyyksillä on pieniä haasteita.

30 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

Tuo mittari tarjoaa tuon 200 eurolla ja se on riittävästi suurimmalle osalle kuntoilijoista.

Minä taas väitän, että markkinat ovat niin kyllästyneet, että uuden kellon ostaja ei ole ensimmäistä mittariaan ostamassa. Ne kokemukset on jo kerätty. Nyt houkutellaan väreillä ja kosketusnäytöllä niitä, joilla M400 on jo laatikossa pölyttymässä ensimmäisen ranteesta mittaavan kellon tieltä. Ne, jotka ostavat ensimmäistä liikuntamotivaattoria, ostavat aktiivisuusrannekkeen, kun siitä näkee ne askeleet.

• Like 2

Joo ! Me ikanakoiset halutaan isoja kelloja, isoilla numeroilla ! Ei mitaan tihrumista heiluvasta ranteesta. Mina haluan ehdottomasti sellaisen nayton, missa ISOLLA on kaksi arvoa: syke ja nopeus, ja NAPEILLA saa vaihdettua toiseen nakymaan (syke & kokonaismatka, tai syke & vertit). Jos semmosta nayttoa ei saa viritettya, mina en sita kelloa osta.

Nyt on Garmin Fenix 5x, ja vaikka se on mun ranteelle liian iso (joku Vantage V ois sopivampi ranteeseen), se on mun silmille just passeli. Ja ehka ens vuonna jo liian pieni, kun ikaa tulee ja nakoa menee.

1 tunti sitten, Baltsu kirjoitti:

no siis kysymys on siitä, että Polar on joutunut laskemaan aika lailla jo alle vuodessa Vantagen hintoja. Minusta M ei ole ominaisuuksiinsa nähden ollut sen arvoinen, mitä siitä haluttiin pyytää alun perin. Kilpailu on aika kovaa tuossa hintaluokassa ja se M on vähän muovisen oloinen. Itsekään en oikein pidä kosketusnäytöstä tai sanotaanko, että aiemmat kokemukset ovat olleet vähän huonoja, mutta se on nykypäivää ja varmaan monen kuntoilijan toivelistalla. 

Mietin myös kuinka moni peruskuntoilija osaa edes verrata tuota akunkestoa. M400/M430-malleissa akunkeston sanottiin kai olevan 8 tuntia, mutta oikeasti pitkis vie kellosta varmaan 3/4 akkua. Ei se silti ole minusta mikään ongelma päivittäisessä käytössä. Kun tulee lenkiltä, laittaa kapistuksen laturiin. Kun siihen on tottunut, ei osaa kaivata 30 tunnin akunkestoa.

Eli summa summarum, kysymys on minusta siitä, kuinka paljon mikäkin malli myy ja miten niitä pystytään perustelemaan asiakkaille. Minusta tässä on tultu nyt aggressiivisella hinnalla ja hyvillä ominaisuuksilla markkinoille positioiden samalla laite vähän uusi asiakasryhmä edellä, joten voisi kuvitella, että tämä menestyy. Silloin on vaikea löytää niitä syitä, mikä toisi M:lle sitä menestystä, vaikka ominaisuudet jatkossa paranisivat. Suurin osa kuluttajista ei jaksa vertailla kaikkia speksejä, vaan ne hankkivat sen mittarin, mikä on riittävän hyvä suhteessa siihen, paljonko rahaa halutaan kuluttaa. Niinpä en jaksa uskoa Vantage M:ään enää, mutta jos osoittautuu, että olen väärässä, niin hyvä. Vantage M:n "pelastus" voi olla ainoastaan se, että markkinoinnin perusteella osa kuluttajista innostuu Vantagesta, mutta eivät halua maksaa V:n hintaa, mutta kun Polar on jo joutunut laskemaan senkin mallin hintaa, niin onko niitä kuluttajia kohta enää niin paljon, jotka ostavat sen halvemman mallin. 

@Baltsu Ehkä meidän näkemysero tulee osittain siitä että sinä ajattelet enemmin Polarin kannalta ja minä aktiivikäyttäjän? Polarille ei Vantage M:n myynti 279e -> 179e ehkä ole niin kannattavaa, omasta mielestäni se on käyttäjälle eritäin hyvä diili. Samoin 199e Ignite voi joillekin käyttäjille olla hyvä hinta uusimmasta kellosta etenkin jos touch screen kiinnostaa, ei akun kestoa vertaile yms., mutta taas omasta mielestäni 179e vantage M:llä saa aktiivikäyttäjä halvemmalla enemmin.

Jos Ignite saa testeistä hyviä arvosteluja se varmasti myy hyvin ja valinnan varaa kun on niin jokainen tietysti valitkoon omaan käyttöönsä parhaiten sopivan laitteen.

1 tunti sitten, Baltsu kirjoitti:

Joo, mutta kaukonäkö on ok ja lukulaseilla ei voi juosta. 

Moniteholaseja en osta ennenkuin kaukonäkö heikkenee, että autoilu/prätkäily ne vaatisi. 

Laitevalmistajat ainakin jotkut ottaa paremmin huomioon tämänkin kuin toiset. 

6 tuntia sitten, EagleRunner kirjoitti:

Voi johtua siitäkin että itse omistan M:n mutta olen eri mieltä 😃

Itse valitsisin edelleen M:n ennemmin kuin Igniten. Pidän 5 napin käyttöliittymästä enemmin kuin touch + 1 nappi ja melkein tuplaten akunkestoa (aktiivista 30h vs. 17h). Muuten ominaisuudet on aika samat kunhan 4.0 softaversio tulee Vantageillekin ( https://www.polar.com/en/vantage/updates ).

Näytön kirkkaus (eli sen puute) ei M:ssä tosiaan itseäni ole häirinnyt, en osaa sanoa ottaisinko mieluummin Igniten kirkkaamman joka välillä sammuu kokonaan vai Vantagen kokoajan päällä olevan. Mutta Vantagen 4.0 softa sisältää "Constant backlight setting for training: you can choose to have the backlight always on during training sessions." joka tasoittanee hieman tilannetta.

Summa summarum: Polarin Vantaget + Ignite setti vaikuttaisi aika kilpailukykyiseltä tällä hetkellä, erityisesti niille jotka haluavat kellon pääasiassa urheiluja varten.

Hyviä huomioita, eli tätä pähkäilin myös että mikä olisi parempi valinta Vantage M tai Ignite? Tänä vuonna kun 50 napsahtaa linssiin, niin on alkanut myös tuo uni kiinnostamaan. Eipähän se lähinäkökään ole parempaan suuntaan mennyt. En sitten tiedä kun on tottunut jatkuvaan näyttöön, että onko outoa siirtyä näyttöön jota pitää herätellä liikkeellä eloon. Se on varmaan pikkuseikka, mutta onhan Igniten ja M-kellon välillä myös kokoeroa. Mielenkiinnolla kyllä odottelen, että mitä palautteita tämä kello tulee saamaan. Urheilukelloksi varmaan sopiva tyypille joka urheilee 2-3 kertaa viikossa. Akun kanssa voi tulla negatiivisia ylläreitä ellei muista tehdä tiheitä latauksia. V800 kun oli aivan järkyttävän hyvä, eli sitähän ei saanut millään hyytymään. Pysty vetää yli tunnin sessioita vaikka oli 10% akkua jäljellä! Jäädään siis katsomaan, mitä palautteita kellosta tulee. Itse näen ekosysteemin vielä tärkeämmäksi seikaksi, eli jos urheilusuorituksia haluaa ihan oikeasti analysoida, niin silloin kannattaa miettiä tarkasti kellon valintaa. Tätähän kaikki eivät tiedä kun eivät ole käyttäneet kaikkien eri valmistajien kelloja. Yleensä eka kello määrää aika pitkälti että millä merkillä mennää. Kerran olen polulta suistunut ja nyt kaipaan takaisin vanhaan maailmaan :)