Jump to content
Juoksufoorumi.fi










tb2

PK-juoksuharjoittelu vaatii vähintään 2700 m:n Cooper-tuloksen

Recommended Posts

Ja sitten on vielä niinkin, että sellainen äärimmäisen kevyt hölkkäly on myöskin taitolaji. Ei se onnistu ihan heti jos laitetaan perusjamppa hölkkäämään. Tuskin yhdelläkään asiantuntijalla on mitään sitä vastaan, jos kuntoilija hölkkäilee kevyesti vaikka 8 min/km ja 50% hr.max. Jos homma hoituu ja kroppa hoituu siinä sivussa.

 

Eli tuo avauksen väite on ylitulkintaa. Tuo kirjoituksessa oleva sivulause pitäisi lukea varmaan niin, että "käytännössä näyttäisi olevan niin, että...." - ei suinkaan "cooper-kunnon pitää olla yli 2700...".

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 16.6.2019 at 09.40, puujalka kirjoitti:

Hankala kysymys. Omalla kohdallani en käyttäisi mattotestin kynnyksiä mihinkään. Joskus muinoin kun tein sellaisen mattotestin oikein maski naamassa, sain aerobiseksi kynnykseksi 156, joka varmastikin on jonkinlainen kynnys jostakin näkökulmasta, mutta en koskaan olisi voinut käyttää sitä ohjenuorana PK-lenkeille, jotka tein aina alle 130 sykkeillä.

 

 

Tein myös tuon testin maskilla, jossa mitattiin hengityskaasuja ja otettiin laktaatit. Luulen että nuo rajat on oikein ja vastaavat hyvin tuntemuksia. Toi maksimisyke ei vain tuosta korkeammalle nouse, kertooko se sitten jostain laiskasta ja hitaasta sydämestä? Suvussa on kylläkin taipumusta alhaisiin sykkeisiin. Yleensä itsellä alle 150 sykkeet tuntuvat suunnilleen nukkumiselta ja 150 on ehkä sellainen raja jossa kuulen jo että vähän pitää hengittää. Alle 165 on vielä mukavan haastavaa ja siitä ylöspäin alkaa tasaisesti tuntumaan vaikeammalta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä taitaa suurin osa keskustelijoista olla harjaantuneita juoksijoita; ajattelin tuoda mukaan 55 v sohvaperunan kokemukset. Cooper-kunto on alle 2200 luokkaa, mutta 6-7 km pk-lenkit menee vallan mukavasti noin 7 min/km vauhtia, nenän kautta hengitellen ja matalilla sykkeillä. Eli ainakin osa meistä rapakuntoisista pystyy tekemään pk-harjoitukset juosten. 

 

Tässä "huonokuntoisten juoksussa" tulee vain mieleen, kuinka paljon on kyse juoksutekniikasta? Epäilemättä suurin osa pidempään harrastaneista on jossain vaiheessa perehtynyt juoksutekniikan parantamiseen, sen sijaan ekaa kertaa vuosikymmeniin lenkkarit pukeneella on todennäköisesti huono ja vähemmän taloudellinen juoksutyyli - vedä siinä sitten pk-lenkkiä hengästymättä. Siinä artikkelissa mainitussa tutkimuksessa koehenkilöt olivat "vuosien kestävyysharjoittelutaustan omaavia kuntojuoksijoita".

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen tilanteessa, jossa PK-treenit on vaikea vetää juosten. Periaatteessa tuonne pk2 alueelle (126-145) onnistuisi hitaasti juosten (7 min/km) mutta täytyy sanoa ettei se juoksu tunnu hyvältä, vaan paikkoja rupeaa menemään jumiin jne. Kävellen sykkeet jäävät sitten alle tuon 125, normaalisti reipas kävely niin sykkeet on jossain 100-120 välissä. Sitten taas hyvältä tuntuva juoksu pitää sykkeet tuossa 150-155 välissä. 

 

Eli jää tuollainen sykealue (130-145) aika tehokkaasti väliin treeneissä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen täysin samaa mieltä tuon artikkelin kanssa. Kuntosaleilla on tänä päivänä vääränlainen meininki. Kyykätään miljoonalla kilolla ja sitten kävellään 10 minuuttia juoksumatolla hitaasti samalla kännykkää räpläten ja väitetään olevan huippukuntoisia urheilijoita, jotka treenaavat kaksi kertaa päivässä. Tiedän mm-tasolla pärjänneitä fitnesskilpailijoita, joiden fyysinen kunto on mallia surkea, vaikka lihaskunto voi olla timanttia. Samoin tunnen henkilöitä, jotka harrastavat HIITiä, mutta heidän kuntonsa on oikeasti todella huono. Menevät autolla jonnekin missä on portaat ja juoksevat niitä rappusia muutaman kerran täysillä ylös ja alas ollen ihan sippi ja sitten kertovat kuinka ovat harjoitelleet. Tuon lisäksi eivät muuten juokse tai kovinkaan paljon ilman autoa liiku.

 

On myöskin totta se, ettei kaikilla ole sellainen kunto, että voisivat juosta - ainakaan pk-sykkeillä. Jos ei ole kuntoa, ei pidä yrittää väkisin tehdä sellaista, mihin kunto ei edellytä. On paljon fiksumpaa käydä pyöräilemässä, uimassa, patikoimassa, harrastaa hyötyliikuntaa jne. eli liikkua monipuolisesti kuin yrittää löytää sellainen vauhti, jolla voi juosta pk-sykkeillä, jos kunto ei sitä mahdollista. Eli siis kun juoksee, voi juosta kovemmilla sykkeillä ja tehdä muu liikunta kevyemmin. Pitää muistaa sekin, että jos kunto on huono, lihakset, jänteet ja muut vastaavat voivat olla niitä pullonkauloja, minkä takia ei voi juosta niin paljon, joten sekin puoltaa monipuolista liikuntaa. Parempi käydä vaikka vesijuoksemassa ne pk-treenit ja kun juoksee, niin juoksee kunnolla. Sellainen ylihidas eteneminen "juosten" ei auta huonokuntoisia tai aloittelijoita yhtään, jos tavoitteena on päästä sieltä huonosta kunnosta keskinkertaiseen kuntoon edes jollain järkevällä aikataululla. Hiljaa köpöttelemällä se kunto on huono vielä ensikin vuonna, koska määrää tuskin tulee riittävästi.

 

Mitä tulee sitten juoksijoiden kykyyn juosta hiljaisilla vauhdeilla kuten @puujalka aiempana mainitsi, niin sillä ei ole kovinkaan paljon yhteistä huonokuntoisten PT asiakkaiden kanssa. On lukemattomia syitä, miksi juoksijoilla on edellytyksiä juosta enemmän ja monipuolisilla vauhdeilla. 

 

Jutun ainoa ongelma on se, mitä @Pasi_P tuossa mainitsi eli se, että annetaan joku tietty 2700m luku, mutta luulen, että siinä on haluttu vain painottaa sitä, että jos kunto on huono, PT:n kannattaa suositella muuta pk-liikuntaa. Tottakai jokainen valmentaja voi tapauskohtaisesti katsoa, mikä sopii sille asiakkaalle ja mikä ei. Minusta tässä on hyvä esimerkki siitä, että nykypäivänä pahastutaan siitä, jos joku kertoo niin kuin asiat ovat, eikä artikkeleita osata lukea kokonaisuuden kannalta. Yhden sanan vuoksi moni on valmis lähtemään barrikaadeille, kun kokevat, että heidät on ikään kuin suljettu ulkopuolelle. Tässä tapauksessa ketään ei edes pyritä rajaamaan ulos, vaan otetaan esille ajatus siitä, että entäpä jos pk-harjoittelun voisi tehdä muuta liikuntaa harrastamalla ja koko artikkeli on minusta lähinnä informaatiota tottumattomille personal trainereille, joilla ei ole kenties kykyä valmentaa asiakkaitaan muun kuin sen kuntosaliharjoittelun suhteen. Tulee mieleen eräs tapaus, kun keskusteltiin siitä, että yhdet juoksumatot sammuivat yht'äkkiä tunnin jälkeen. Silloin tämä toinen osapuoli sanoi, ettei hän pysty sitä kokeilemaan. Herää kysymys, miten niin ei pysty olemaan tuntia matolla, jos on alan ammattilainen. Nämä henkilöt sitten valmentavat niitä asiakkaita, vaikkeivat itsekään harrasta mitään kestävyysurheilua tai -liikuntaa. Niinpä on hyvä, että niille PT:ille tarjotaan informaatiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 tuntia sitten, Lasinilkk@ kirjoitti:

Itse olen tilanteessa, jossa PK-treenit on vaikea vetää juosten. Periaatteessa tuonne pk2 alueelle (126-145) onnistuisi hitaasti juosten (7 min/km) mutta täytyy sanoa ettei se juoksu tunnu hyvältä, vaan paikkoja rupeaa menemään jumiin jne. Kävellen sykkeet jäävät sitten alle tuon 125, normaalisti reipas kävely niin sykkeet on jossain 100-120 välissä. Sitten taas hyvältä tuntuva juoksu pitää sykkeet tuossa 150-155 välissä. 

 

Eli jää tuollainen sykealue (130-145) aika tehokkaasti väliin treeneissä..

 

Tee niin kuin minä teen

 

On 14.6.2019 at 20.37, Tupu80 kirjoitti:

Sitten noista juoksuvauhdeista. Omalla kohdallani olen todennut, että 7.00min/km vauhti on jo sen verran oudon tuntoista köpöttelyä, että mieluummin teen niin, että juoksen n. 6.00min/km vauhtia niin kauan, että syke nousee yli 140 (n.73% maksimistani) ja kävelen sitten sen aikaa, että laskee n.120 lyöntiin, jonka jälkeen pistän taas juoksuksi. En tiedä onko tuo sitten hyvä tapa PK-lenkille, kun sykkeet sahaa edestakaisin, mutta ainakin siinä saa juosta/hölkätä semmosta mukavaa vauhtia, eikä tarvi niin pidätellä itseään.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Artikkelia lukiessa ei närästä se, että siinä ilmoitetaan tietty cooper-tulos, vaan se, että siinä ilmoitetaan alin mahdollinen juoksuvauhti mutta jätetään perustelematta miksi se on se.

 

Sellainenkin joka liikkuu vauhdikkaammin, saattaa kipuilla sen kysymyksen kanssa, onko järkevää juosta kovin hitaasti; itsellä vauhti saattaa pudota lenkillä lähellä kuutta, jopa sen yli. Eikä juoksu kyllä tunnu silloin hankalammalta tai raskaammalta, eikä vedä mielestäni paikkoja jumiin. Ehkä juoksuvuodet, juoksutaito ja se, että vauhtia on kuitenkin tuon verran, selittävät tätä. Jos artikkelissa olisi kuitenkin pysähdytty sen kiinnostavimpaan kohtaan ja perusteltu, saattaisin kipuilla vähemmän omien juoksuvauhtieni äärellä. Huippujen treenejä ei voi siirtää sellaisinaan itselleen mutta aina saada oppia ja pureskeltavaa kun niitä tutkailee. Artikkelin anti jäi harmillisen vähäiseksi.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, Uolevi kirjoitti:

Sellainenkin joka liikkuu vauhdikkaammin, saattaa kipuilla sen kysymyksen kanssa, onko järkevää juosta kovin hitaasti; itsellä vauhti saattaa pudota lenkillä lähellä kuutta, jopa sen yli. Eikä juoksu kyllä tunnu silloin hankalammalta tai raskaammalta, eikä vedä mielestäni paikkoja jumiin. Ehkä juoksuvuodet, juoksutaito ja se, että vauhtia on kuitenkin tuon verran, selittävät tätä. Jos artikkelissa olisi kuitenkin pysähdytty sen kiinnostavimpaan kohtaan ja perusteltu, saattaisin kipuilla vähemmän omien juoksuvauhtieni äärellä. Huippujen treenejä ei voi siirtää sellaisinaan itselleen mutta aina saada oppia ja pureskeltavaa kun niitä tutkailee. Artikkelin anti jäi harmillisen vähäiseksi.

 

Kun aikanaan katsoin ns. huippujuoksijoita loppuverraa tekemässä, huomasin heillä olevan todella kevyt ja lyhyt askel siinä toiminnassa. He pystyivät etenemään hitaasti todella kevyesti. Huonokuntoinen, huonon juoksutekniikan omaava ei pysty sitä tekemään. Minusta artikkelin pointti on se, että jos on huono kunto, niin juoksu menee käytännössä aina vk-puolelle, koska puuttuvan kunnon lisäksi se henkilön juoksutekniikka ei ole niin hyvä, eikä juoksu ole taloudellista. Silloin kunnon kohottaminen tapahtuu kätevämmin jollain muulla tavalla peruskestävyyden osalta. Väitän, että jos on oikein huonossa kunnossa, hyötyy enemmän sauvakävelystä. Niinpä silloin joku PT joka tekee jotain ohjelmaa, voi laittaa sellaiselle asiakkaalle pari kertaa viikossa juoksua ja muille päiville jotain muuta ohjelmaa. En ymmärrä sitä, että miksi pitää väkipakolla juosta, jos ei ole juoksun edellyttämässä kunnossa. Itse kun toivuin yhdestä käsileikkauksesta joskus 2005 ja sain alkaa taas käyttää kättä ja kunto oli todella surkea monestakin syystä, niin kyllä minä ensin tein sauvakävelyä ihan tarkoituksella. Siinä saa koko kropan töihin ja kunto nousee nopeasti. Tällä hetkellä tilanteeni on puolestaan se, etten käy vielä radalla, koska vamman jälkeen minusta vauhtikestävyyteni ei ole rataharjoittelun edellyttämällä tasolla. Hinkkaan kuntoa paremmaksi assulla ja sitten kun menen radalle, tiedän, että pystyn siellä jotain saamaan aikaiseksi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu. Ei kannata juosta, jos tulee vk:ta, kun on tilattu pk:ta.

 

Hyvä taloudellisuus on osittain seurausta hyvästä juoksutaidosta, ja huippujuoksija on tietysti taitava. Mietin kuitenkin sitäkin, kun kävin kokeilemassa puheen alla olevaa juoksuvauhtia, että jos kaltaiseni miehenroikale, jolla on toki ehkä mieluummin pitkä selkä kuin pitkät jalat, kykenee luontevasti etenemään moista vauhtia, se voisi sujua myös pienikokoisemmalta.

 

Käytin muuten kenkiä Saucony Type A8.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nyt ota kantaa, näihin kilometritahteihin, mutta oma kokemukseni tuosta hitaasti juoksemisesta on seuraavanlainen. Pari vuotta sitten en vaan yksinkertaisesti pystynyt juoksentelemaan todella hitaasti, ei siksi että sykkeet olisivat nousseet, vaan koska se ei tuntunut luonnolliselta. Sitten mulla vaihtui valmentaja, joka painotti todella paljon pk1 alueen juoksun merkitystä. No sitten piti alkaa opettelemaan juoksemaan, niin että pitkikset ja hitaat mennäänkin siellä pk1 alueella. Ei ollut helppoa, mutta kyllä sen oppii. 

 

Tänä vuonna olen välillä toiminut ”veturina” innokkaalle juoksijalle joka on vaan todella hidas. Eli välillä mennään päälle 7min/km ja sekin vauhti tuntuu nykyään ihan luonnolliselta, eikä muistuta kävelyä ei edes nopeaa sellaista. Eikä edes paikat mene jumiin, tuntuu enempi sellaiselta kevyeltä ja perusteelliselta ravistelulta nuo treenit. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy