Jump to content
Juoksufoorumi.fi



tb2

PK-juoksuharjoittelu vaatii vähintään 2700 m:n Cooper-tuloksen

Recommended Posts

”Käytännössä Cooper-tuloksen tulee olla vähintään noin 2 700 metriä, jotta on mahdollista juosta peruskestävyysvauhdilla. Eli kestävyyskunnon tulee olla selvästi korkeampi kuin nykypäivän varusmiehillä, muutoin suositeltavampi peruskestävyysharjoitusmuoto olisi esimerkiksi kävely, sauvakävely tai pyöräily.”

 

https://www.lts.fi/media/liikunta-tiede-lehden-artikkelit/2-3_2019/lt_2-3_19_31-35_lowres.pdf

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juttu on muuten hyvä, mutta tuota 2700 metrin Cooper-rajaa en osta millään.  2700 metrin Cooperilla voidaan juosta 10k  noin 51 minuuttiin, 1/2-maraton vähän alle kahteen tuntiin ja maraton n 4 tuntiin. 

Esim mulla on asiakkaita jotka juoksevat kympin noin tuntiin ja heidän pk-vauhtinsa ovat + 7 min/km -> 8 min/km, joka on ihan ok, ja he pystyvät hyvin tekemään matalatehoista treeniä juosten.

Monipuolisuus on hyvä asia, mutta kyllä 2400 metrin Cooperillakin peruslenkit voi juosta hyvillä mielin. Itse testasin viime viikonloppuna ja juoksin kympin 7:15 min/km, ja ihan ok se oli.

 

Olin kuntotestauspäivillä kuuntelemassa ja ihmettelin jo silloin tätä heittoa.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainut avoin kysymys oikeastaan on, että mikä on hitain vauhti joka voidaan tulkita juoksuksi?

 

Cooper 2700m --> PK-vauhti lienee noin 6.00 min/km osapuilleen?

 

Jos on sitä mieltä, että raja juoksuksi tulkittavassa etenemisessä menee tuossa vauhdissa, niin sittenhän väite on ihan validi.

 

Tuo raja lienee katsojan silmässä. Itse miellän rajaksi vauhdin, jota en pysty enää kävelemään, vaan on pakko juosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuuttia sitten, Hannula kirjoitti:

Ainut avoin kysymys oikeastaan on, että mikä on hitain vauhti joka voidaan tulkita juoksuksi?

 

Cooper 2700m --> PK-vauhti lienee noin 6.00 min/km osapuilleen?

 

Jos on sitä mieltä, että raja juoksuksi tulkittavassa etenemisessä menee tuossa vauhdissa, niin sittenhän väite on ihan validi.

 

Tuo raja lienee katsojan silmässä. Itse miellän rajaksi vauhdin, jota en pysty enää kävelemään, vaan on pakko juosta.

 

Sen takia laitoinkin oman esimerkin tuohon. 10km@7:15 min/km oli ihan ok juoksua, eikä edes jumittanut paikkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuuttia sitten, Pasi_P kirjoitti:

Juttu on muuten hyvä, mutta tuota 2700 metrin Cooper-rajaa en osta millään. 

 

No tämän Vesterisen tutkimusaineiston mukaan 2700 metrin Cooperin juosseiden pk-yläraja oli 7.30 min/km. Eli on hänellä pointtinsa ja mikä parasta se perustuu tutkimukseen, ei mutuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jos ajatellaan noin 2 min/km sääntöä, hitaimman ja nopeimman juoksun välillä.  2300-2400 m cooper =  5:13 - 5:00 min/km. Peruslenkit, sekä palauttavat olisivat noin 7:00 min/km - 8:00 min/km ja menevät hyvin tähän sääntöön, no probs.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuutti sitten, tb2 kirjoitti:

 

No tämän Vesterisen tutkimusaineiston mukaan 2700 metrin Cooperin juosseiden pk-yläraja oli 7.30 min/km. Eli on hänellä pointtinsa ja mikä parasta se perustuu tutkimukseen, ei mutuun.

 Mä teen myös testejä, joissa saan huomattavasti parempia pk-vauhteja. Pitkässä testissä juostaan pitkiä vetoja 1600-2000m riippuen juoksijan taustoista. Vähemmän juosseille teen vedot tonneina (https://tmipasipaallysaho.wordpress.com/kuntotestit/).

Testi on mielestäni luotettava, ja kun seuraan asiakkaitteni harjoittelua, niin hyvin ovat saaneet kehitystä aikaiseksi. 

 

Väitteeni ei perustu mutuun.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu myös yksilöstä paljon. Valmennan erästä nuorta, joka juuri juoksi testissä 3000m vähän alle 11.30 (3.49 min / km). Silti olemme hänen kanssaan yhtä mieltä siitä, että juoksu ei kulje riittävän hyvin ja pk-harjoittelu juosten tuottaa vaikeuksia.

 

Tässä kohden siis Cooper noin 3150m ja otsikon väite pitää kyllä jossain määrin paikkansa.

 

2 min/km säännön mukaan 5.50 min/km tulisi olla todella kevyttä ja huoltavaa, mutta ei kyllä ole. Kyllä tuolla vauhdilla mennään aerkille hänen kanssaan viimeistään 30 min kohdalla. Tästä syystä pitkää pk:ta ei tehdä juosten. Juoksuharjoitukset tehdään aina "kovaa", pk muilla lajeilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt ollaan asian äärellä. Sanokaapa kokeneet, onko tämä sopivaa peruskestävyystreeniä. Eilen juoksin ylämäet kävellen ja alamäkeen yksi n. 500 m maratonvauhtinen juminestopyrähdys 12 km @6:55 ks 114.  Kynnyksistä en nykyään tiedä, mutta toistakymmentä vuotta sitten Vuokatissa mitattiin polkupyörällä alakynnykseksi 153. Maratonin keskisyke on ollut noin 155.

 

https://flow.polar.com/training/analysis/3576712626

 

Maraton:

https://flow.polar.com/training/analysis/3478689240

 

Cooperista en tiedä, mutta tuo 2700 m lienee aika lähellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, Hannula kirjoitti:

Riippuu myös yksilöstä paljon. Valmennan erästä nuorta, joka juuri juoksi testissä 3000m vähän alle 11.30 (3.49 min / km). Silti olemme hänen kanssaan yhtä mieltä siitä, että juoksu ei kulje riittävän hyvin ja pk-harjoittelu juosten tuottaa vaikeuksia.

 

 

 Tai iästä? Nuorilla peruskestävyys ei luonnollisestikaan voi olla yhtä hyvin kehittynyt kuin aikuisilla, ehkä? No tää tuli mutulla, mulla ei siis ole nuoria valmennettavia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, Hannula kirjoitti:

Riippuu myös yksilöstä paljon. Valmennan erästä nuorta, joka juuri juoksi testissä 3000m vähän alle 11.30 (3.49 min / km). Silti olemme hänen kanssaan yhtä mieltä siitä, että juoksu ei kulje riittävän hyvin ja pk-harjoittelu juosten tuottaa vaikeuksia.

 

Tässä kohden siis Cooper noin 3150m ja otsikon väite pitää kyllä jossain määrin paikkansa.

 

2 min/km säännön mukaan 5.50 min/km tulisi olla todella kevyttä ja huoltavaa, mutta ei kyllä ole. Kyllä tuolla vauhdilla mennään aerkille hänen kanssaan viimeistään 30 min kohdalla. Tästä syystä pitkää pk:ta ei tehdä juosten. Juoksuharjoitukset tehdään aina "kovaa", pk muilla lajeilla.

Voisi jotenkin kuvitella, että jos on kyse vaikka yläasteikäisestä, niin ehkä ei turhan paljon rasita vaikka juoksisikin peruslenkkejä. Eri asia sitten olisi keski-ikäinen aloittelija.

 

Muutenkin vähän kummalliselta kuulostaa tuo avausviestin väite. Mutta jos ottaa teoreettisen ja matemaattisen lähestymistavan kuntoiluun, niin ehkä se on noin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy