Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Puolimaraton alle 1.40

Arvostele ketju:


Recommended Posts

On 18.1.2020 at 10.57, puujalka kirjoitti:

@Raaka Arska ihan totta. Tein oletuksia tuossa keskivertojantterista. Mielikuvissa oli joku 35-v melko hoikka kaveri, joka ehkä pelailee sählyä työpaikan jengissä ja käy lenkillä aina välillä. Ehkä tuli junnuna potkittua palloa jne.

 

Jos taas keskivertojantteri on tukeva kaveri, jolle on bisse ja rööki maistunut, eikä liikunta niinkään, mutta 40-kymppisenä innostuu kaverin yllytyksestä kokeilemaan hiihtämistä, ei tietenkään 30 km/vk riitä yhtään mihinkään.

 

Nyt kaipaammekin keskivertojantterin määritelmää @Jaakko_S.

Tuo onkin hyvä kysymys. Ehkä ajattelin,että keskivertojantteri on 30-45vee,joka liikuskelee/urheilee sen 4-8h vkossa,oli se sitten hölkkäilyä,uintia,pyöräilyä,sulkista,Sählyä tms. 

 

Jos keskipituus on Suomessa nyt hieman alle 180 niin olkoon paino sitten 75kg. 😬

 

Ois ehkä pitänyt todeta,että perusaktiivinen,joka ei väännä tosissaan,mutta joka ei sohvanpohjalla vaan ole,eli ehkä paremmin olisi sanoa,että keskivertojantteri esim. tälle palstalle.

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...
On 19.1.2020 at 11.23, Jaakko_S kirjoitti:

Tuo onkin hyvä kysymys. Ehkä ajattelin,että keskivertojantteri on 30-45vee,joka liikuskelee/urheilee sen 4-8h vkossa,oli se sitten hölkkäilyä,uintia,pyöräilyä,sulkista,Sählyä tms. 

 

Jos keskipituus on Suomessa nyt hieman alle 180 niin olkoon paino sitten 75kg. 😬

 

Ois ehkä pitänyt todeta,että perusaktiivinen,joka ei väännä tosissaan,mutta joka ei sohvanpohjalla vaan ole,eli ehkä paremmin olisi sanoa,että keskivertojantteri esim. tälle palstalle.

Lainaan omaa tekstiäni tähän,nimittäin asia on aavistuksen hahmottunut. Uskon että kisassa kulkisi alle 1.40. Satunnaisesti treenaillen 6-7h vkossa erinäisiä lajeja. Vuodessa laihtunut n 10kg nyt ihan sillä,että syön rennommin,mutta terveellisemmin.

 

Aamulla päätin tempaista,kun olo hyvä. Sanotaanko nyt että niin lähelle meni kaikkea antamatta,että eiköhän muutaman kk:n viimeistelyllä kulje alle.

Link to post
Share on other sites
17 tuntia sitten, Massey Ferguson kirjoitti:

Olen keskiverto taapero ja just meni1.40 rikki ja vartti minuutti jäi varaa. Vuosi harjoitusmäärät

Juoksua 1483km/163 harj.krt/12.900m elevaatiota

Pyöräilyä 4667km/234/ 11433m

Vaellusta-Kiipeilyä 172km/16/11.071m

Melontaa 96km/10krt

Hiihtoa 68km/4krt/2116m

Ikää 63v, painoa 73kg ja 165cm lyhyyttä, Juoksu vuosia 49.

 

On se 1.40 kovan työn takana,

Mä nostan hattua! Kovia treenimääriä!Itellä kun ikää sen 40,niin on todettava,että olisin enemmän kuin iloinen,jos parin kymmenen vuoden päästä oisin noin viitseliäs ja tossa kunnossa.

 

On varmasti kovan työn takana,mutta sinä oot kovemmassa juoksukunnossa,kun minä näin 23vee nuorempana!

Link to post
Share on other sites
  • 7 months later...
  • 7 months later...

Terve! Onko kokemuksia run walk run-metodin toimivuudesta jos tavoittelee puolikkaalla 1.40/jopa 1:35 alitusta? Parisen vuotta sitten pääsin tuohon haarukkaan mutta nyt lapsiperheen kiireet (ja muut kootut selitykset :)) johtaneet siihen että en ole samalla tasolla treenannut. Ostin Garminin kellon kk takaperin ja latasin Jeff Gallowayn treeniohjelman puolikkaalle (tavoiteaika siellä 1:32) ja aika paljon tuossa ohjelmassa on tätä run-walk-run metodia. Ymmärrän sen hyödyt täysin vasta-alkajalle/seniorille (itsellä tulee tänä vuonna ikää 41 v), mutta onko kokemuksia/tipsejä jos haluaa päästää alle 1:40 aikaan miten metodi toimii ja yleensäkin onko kokemusta tästä Gallowayn treeniohjelmasta?

Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Tomppa80 kirjoitti:

Terve! Onko kokemuksia run walk run-metodin toimivuudesta jos tavoittelee puolikkaalla 1.40/jopa 1:35 alitusta? Parisen vuotta sitten pääsin tuohon haarukkaan mutta nyt lapsiperheen kiireet (ja muut kootut selitykset :)) johtaneet siihen että en ole samalla tasolla treenannut. Ostin Garminin kellon kk takaperin ja latasin Jeff Gallowayn treeniohjelman puolikkaalle (tavoiteaika siellä 1:32) ja aika paljon tuossa ohjelmassa on tätä run-walk-run metodia. Ymmärrän sen hyödyt täysin vasta-alkajalle/seniorille (itsellä tulee tänä vuonna ikää 41 v), mutta onko kokemuksia/tipsejä jos haluaa päästää alle 1:40 aikaan miten metodi toimii ja yleensäkin onko kokemusta tästä Gallowayn treeniohjelmasta?

Kyllä noihin puolimaratonaikoihin juoksevat voivat hyvin jo tehdä lenkit täysin juosten, kunhan juoksee tarpeeksi hiljaa. Eipä juoksu-kävelytreeni toki estä juoksemasta vaikka alle 1:25, mutta silloin viikon avaintreenit pitää olla priimaa. Näkisin run-walkin niille tehokkaimmaksi joilla juoksu pk-tehoilla ei ole mekaanisesti järkevää juoksua.

Link to post
Share on other sites

Kyllähän se toimii. Mm. puoli-Ironman matkalla triathlonissa tiedän 1.15 puolimaratonaikoja kilpailussa tehdyn niin että treenien lisäksi itse kisassa on juoksu-kävelty, silloin toki kävelyn määrä on ollut aika pieni suhteessa juoksuun ja kävelynopeus suht korkea. Harjoituksissa ei sitten juuri olekaan rajaa. Tuo 1.40 on useimmille esim. 40-vuotiaille hyvinkin saavutettavissa kun vain ulkoilee ahkerasti ja kävely on ihan hyvää vaihtelua jaksamisen kehittämiseen. Tuolla tavalla pätkissä tehtynä se ei varmasti juuri laske treenivaikutusta mutta voi parantaa juoksun laatua kun lihaksisto saa hieman vaihtelua. Juoksua pitää olla kuitenkin mukana harjoittelun kokonaisuudessa koska kävely pelkästään ei kehitä sitä juoksun vaatimaa iskun kestoa ja kimmoisuutta. Sellainen hidas kävely on myös monella aerobiselta vaikutukseltaan maltillista, mutta tekniikkaa vähän treenaamalla pääsee kyllä koviinkin tehoihin keuhkojen ja pumpun kannalta. Energiaa kävellessä kuluu kuitenkin kilometriä kohti melkein kuin juostessakin ja siten se mm. kiinteyttää kehoa ja tuo varmasti elimistössä samantapaisia vaikutuksia kuin hyvin rauhallinen juoksu.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

    • Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:
       
      "Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
       
      Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 
       
      Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 
       
      Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI
       

       
      Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy