Jump to content
Juoksufoorumi.fi

suurmestari85

Puolimaraton alle 1.40

Recommended Posts

Juoksin viime kesänä Paavo Nurmi Maratonin puolikkaan aikaan 1.43.25. En ole tämän jälkeen jäänyt laakereilleni lepäämään.

Toki pieniä lepojaksoja on tullut pidettyä. Talvella en käynyt kolmeen kuukauteen juoksemassa, kun oli hyvät hiihtokelit. Kunto

on hyvä ja urheilen säännöllisesti neljä kertaa viikossa. Ohjelmassa on ollut edellisen puolimaratonin jälkeen juoksua, uintia ja hiihtoa.

Hiihtokauden päätyttyä maaliskuun lopulla rupesin taas juoksemaan kolme kertaa viikossa. Sitten olen käynyt pari kertaa viikossa kuntosalilla

ja kerran tai kaksi kertaa viikossa uimassa. Seuraava tavoitteeni olisi juosta Paavo Nurmi maratonin puolikas alle 1.40. Paavo Nurmi juoksut

ovat 17.8 ja nyt heräsin siihen, että en ole tehnyt parin viimeisen kuukauden aikana tosi pitkiä lenkkejä kuin pari. Ne ovat olleet 1t 45 min

ja 1t 30min. Näistä pidemmistä lenkeistä viimeisin oli 14.5. Muuten lenkkini ovat olleet kevyitä vähän alle tunnin lenkkejä. Muutaman kovempi

vauhtisen lenkin olen tehnyt ja viime viikolla tein sellaisen harjoituksen, jossa tein 5 reipasta 5min vetoa, jossa kilometrivauhti oli 4.30. Mielestäni

olen treenannut aika paljon kevyemmin, kuin viime kesän puolimaratonia varten. Tosin en ole päästänyt kuntoani romahtamaan, mutta pitkiä lenkkejä

ja kovavauhtisia lenkkejä en nyt hirveästi ole juossut. Nyt tosiaan havahduin siihen, että Paavo Nurmen puolimaratoniin on aikaa reilu yhdeksän

viikkoa. Rupesin miettimään, että ehdinköhän virittämään itseni vielä sellaiseen kuntoon, että pääsisin alle 1.40? Millaisella harjoittelulla olisi mahdollista

päästä sellaiseen kuntoon, että pääsisin melko todennäköisesti tavoitteeseeni vai onko tämä mahdollista enää, jos ajatellaan Paavo Nurmen puolikasta?

Vai pitäisikö siirtää tavoite 1.40 alituksesta ensi vuoteen? Senkin takia ehkä jäi kovemmat ja pidemmät lenkit tekemättä, kun rupesin käymään kuntosalila,

enkä ole aikoihin käynyt ja se ehkä vähän väsytti ja jumitti lihaksistoa. Samaa teki uinti. Nyt kyllä tuntuu, että juoksu kulkee taas paremmin, kun lihaksisto

on tottunut kuntosaliin.

• Like 1
  • Thanks 1

Ilmoittaudutaan tähän ketjuun. Tavoite on päästä Joroisilla alle 1:40 uinti + pyörä "lämmittelyiden jälkeen". Testaan myöhemmin elokuussa, paljonko nykykunnolla normaali puolimaraton menisi. Ehkä saattaisi päästä jopa alle 1:35. Aiempi ennätys on 1:52, joten parissa vuodessa ihan hyvää kehitystä. Painoa varmaan pystyn vielä ainakin 10kg ottamaan pois, joten ilmaisia minuuttejakin tuosta saa pois.

• Like 1

Montakos tuntia / kilometriä viikkoon se vaatii keskivertojantterilta juosta 1:35 - 1:40 väliin? Tok ei voi yleistää ja jollekin helpompi ja jollekin vaikeampi, mutta jos otetaan keskimääräistystä, niin mitäs se vaatii viikottain vaikka viimiselle kolmelle neljälle kk:lle?

Maraton kilsoina viikkoon keskimäärin riittänee, jos kunto ei aivan surkea lähtötilanteessa ole, ja/tai jos vaikka muuta liikuntaa kuten sähly ja sali jne. ohessa. Viimeisenä 8 viikkona juoksua kannattaa mahdollisesti painottaa vähän enemmän. Nykyaikana väestön kunto lienee tosin jo aika polarisoitunutta, joten aika monelle voi olla tekemätön paikka ainakin 1:35, varsinkin jos ikää jo on. Nuoremmat ja/tai lahjakkaammat lihavatkin heikkokuntoiset voivat taas lähteä sohvaltakin suht reippaasti liikkeelle, kuten esim. @PA.

Kerrankin kysymys, josta minulla on henkilökohtaista kokemusta. Juoksin 3-4kk sitten puolikkaan piirun alle 1:37. Vuosikilsat 2018 oli 1500 ja 2019 1200. Tosin varmaan tuota 30km/vk tahtia vuonna 2019 tuohon puolikkaaseen mennessä. Sen jälkeen oon vähän löysäilly. Lisäksi kesällä juoksin enemmän, jotenka ennen maraa semmosia 40-50km/vk. Maksimissaan ”pitkis” 20km mutta yleensä vain 17-18km.  Talvella juoksin vähemmän mutta höntsäiltyä tuli 2h/vk.

Ja ikää oli 43v. Nyt jo kunnioitettavat 44v.

Muokattu
Lisätty ikä

On 15.1.2020 at 13.22, Jaakko_S kirjoitti:

Montakos tuntia / kilometriä viikkoon se vaatii keskivertojantterilta juosta 1:35 - 1:40 väliin? Tok ei voi yleistää ja jollekin helpompi ja jollekin vaikeampi, mutta jos otetaan keskimääräistystä, niin mitäs se vaatii viikottain vaikka viimiselle kolmelle neljälle kk:lle?

Tähän ketjuun liittyen yksi tapa edetä. Ja joo ei todellakaan optimaalinen😂 

Miun hölkkäharrastuksen kehityskaari alkaen myöhäisheränneestä alusta 19.3.2015. Harrastuksen sykähdyttävin enkkaparannus toukokuun 2018 sub.1:35 Lappeenrannassa. Tuon jälkeenhän mainittavaa kehitystä ei enää ole tullut. Eikä näillä näkymin tule.

Juoksua 19.3.2015 - 18.9.2015  

910km/27vko = 33,7km/vko keskivauhti @5´32

Kullervo puolimaraton Joutseno 19.9.2015 1h 44min

Juoksua 20.9.2015 - 22.9.2017

4014km/104vko = 38,6km/vko keskivauhti @5´36

Kullervo puolimaraton Joutseno 23.9.2017 1h 39min

Juoksua 24.9.2017 - 4.5.2018

3391km/31vko = 109km/vko keskivauhti @5´46

Saimaa puolimaraton Lappeenranta 5.5.2018 1h34min

Tulokset ilman rytmitettyä tai muunkaanlaista ohjelmaa ja ilman sykeseurantaa (en omista mittaria) lähinnä fiilispohjaisella ulkoilulla. Syyskuusta 2017 alkaen fiilistä riitti aikalailla ahkerampaan ja säännöllisempäänkiin ulkoiluun joten kyllähän ihan noinkin voi tulosta parantaa johonkin pisteeseen asti. Nyt näyttäisi moti vähän hiipuvan taas 🙂

• Like 1

On 15.1.2020 at 17.22, thompson75 kirjoitti:

Kerrankin kysymys, josta minulla on henkilökohtaista kokemusta. Juoksin 3-4kk sitten puolikkaan piirun alle 1:37. Vuosikilsat 2018 oli 1500 ja 2019 1200. Tosin varmaan tuota 30km/vk tahtia vuonna 2019 tuohon puolikkaaseen mennessä.

Olinkin juuri vastaamassa n. 30 km/vk. Mutta tietysti tämä on täysin kiinni siitä mitä tarkoittaa "keskivertojantteri". Ei se n. 50 min kymppi kahdesti pötköön ole mikään ihan läpihuutojuttu kaikille vaikka juoksisi enemmänkin. Juoksun pitää tuntua suht. helpolta, eikä voi olla liikaa ylipainoa jne.

Mutta jos keskivertojantteri treenaisi 30 km/vk, viikko-ohjelma voisi olla vaikka tämän näköinen:

Harjoitus 1: n. 10 km normilenkki

Harjoitus 2: 5-7 km reippaasti

Harjoitus 3: 12-15 km kevyesti

On 17.1.2020 at 06.09, puujalka kirjoitti:

Olinkin juuri vastaamassa n. 30 km/vk. Mutta tietysti tämä on täysin kiinni siitä mitä tarkoittaa "keskivertojantteri". Ei se n. 50 min kymppi kahdesti pötköön ole mikään ihan läpihuutojuttu kaikille vaikka juoksisi enemmänkin. Juoksun pitää tuntua suht. helpolta, eikä voi olla liikaa ylipainoa jne.

Mutta jos keskivertojantteri treenaisi 30 km/vk, viikko-ohjelma voisi olla vaikka tämän näköinen:

Harjoitus 1: n. 10 km normilenkki

Harjoitus 2: 5-7 km reippaasti

Harjoitus 3: 12-15 km kevyesti

Tämä riippuu tosiaan hyvin paljon esim iästä, liikuntataustasta, elintavoista ja lahjakkuudesta.

30 kilsaa ei minulle olisi riittänyt edes 25 vuotiaana, saatika nyt kuusikymppisenä. Kolmekymppisenä meni 1:15 7000km vuosikilsoilla. 25 vuoden tauon jälkeen 55 ikäisenä piti reenata reilu pari vuotta ja ottaa alle noin 6000 km ennenkun meni alle 1:40, silloin viikkokilsat jotain 60...80 km

Lahjattomien pitää treenata, ei voi mitään....

• Like 4

@Raaka Arska ihan totta. Tein oletuksia tuossa keskivertojantterista. Mielikuvissa oli joku 35-v melko hoikka kaveri, joka ehkä pelailee sählyä työpaikan jengissä ja käy lenkillä aina välillä. Ehkä tuli junnuna potkittua palloa jne.

Jos taas keskivertojantteri on tukeva kaveri, jolle on bisse ja rööki maistunut, eikä liikunta niinkään, mutta 40-kymppisenä innostuu kaverin yllytyksestä kokeilemaan hiihtämistä, ei tietenkään 30 km/vk riitä yhtään mihinkään.

Nyt kaipaammekin keskivertojantterin määritelmää @Jaakko_S.

• Like 2

Niin jos otetaan 100- 1000 ukkoa -akkaa... monikohan vetäs puokin 1.40 hujakoille...ja jos otetaan niistä jotka nyt reenaa - suomalaiset ..moniko niistä vetää 1.40 puokin... eilen olin hautajaisis..tuttu kuoli. Rip..tuli vaan huomioituu et porukka ei viittiny kävellä 1km matkaa .. minne vainaja laskettiin..  suurin osa ajoi autolla tuon matkan..vain kaksi käveli 1km matkan.. minä olin se toinen.. ja  vain minä kävelin takaisin kirkolle... ainakin mun tutuista moni on niin huonossa kunnossa et 10kn kävely vois jäädä tekemättä.. vauhdista riippumatta..

• Sad 1