Jump to content
Juoksufoorumi.fi

ForrestG

Projektina matka

Recommended Posts

4 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Sori offtopic, mutta miten nuo soututulokset ovat verrannollisia keskenään? Vastus kymppiin?

Ihan sama millä vastuksella soudat, niin ”saman verran” joudut tekemään työtä tahi watteja tjsp saavuttaaksesi saman tuloksen vastuksesta riippumatta.

Kaiken huippuhan näissä C2 vehkeissä on se, että ne jotenkin pystyy kalibroimaan itsensä niin, että tulokset ovat vertailukelpoisia laitteesta riippumatta. Näin minulle on joskus kerrottu, en ota kantaa kuinka totta tämä asia on.

• Like 2

22 tuntia sitten, ForrestG kirjoitti:

Tosiaan ei soudeta kovaa yli 500m matkoja silkalla voimalla. Mielestäni soutuliike on parhaimpia kestävyyden sekä voimaominaisuuksien liittoja. Kehittää sekä vaatii molempia ominaisuuksia kuin myös voimaa monesta eri lihaksesta. Joku tutkimus oli, että oikein tehty soutuliike aktivoi ja rasittaa 87% kropan lihaksista, ja mulla varmaan vielä enemmän, kun en usko ihan oikein liikettä tekeväni. 

Onhan siellä karmeita mörköjä soutajissa, absoluuttisesti kovimmat hapenotot mitataan soutajien keskuudessa, mutta muussa kestävyysurheilussa se iso kehon massa ei toimi. Youtubesta katsoin sarjan videoita jossa mitattiin olympiaurheilijoiden fyysisiä ominaisuuksia ja siellä oli 90kg+ painonnostaja sekä 100kg+ soutaja jotka testasi reiden ojentajan ja liekkö koukistajankin tehoja, painonostaja tuotti muistaakseni jotakin 750newtonia tai jotakin (ulkomuistista kaivelen näitä)  kummallakin jalalla, jalkojen symmetria oli mitä testaajat kehuivat ja mitä painonnostossa vaaditaankin. Soutaja tuotti toisella reilu 500 ja toisella vajaa 1000, eli siis toinen jalka oli aivan valtavan vahva kun kyseessä on kuitenkin kestävyysurheilija vs voimaurheilija. En muista onko kyseessä joukkue veneen soutaja ja tuoko selittää valtavat erot jaloissa, vai mikä lie, mutta ei ihan terveelle kuulostanut tuollaiset erot jaloissa.

Ratapyöräily kai on sitten toinen kestävyys- ja voimaominaisuuksia liittävä laji, yksivaihteisella kun pitää päästä räväkästi liikkeelle ja huippuvauhdit on kuitenkin melkoisen korkeita eli takanakaan ei ihan isoin hammasratas ole, mutta sitä  lajia en tunne tarkemmin.

Itse varmaan alkuun soudin tehokkaimmin koko kropalla ja sitten opettelin soutamaan väärin(?) kyykkäämällä juuri siksi että tuo lantion seutu ja nimenomaan perse oli aina rajoittava tekijä joka alkoi 30 minuutin jälkeen vaivata suoritusta kovasti. Tämän takia olisi joskus kiva koittaa uudestaan. Nyt on solisluu poikki, pyörällä kaaduin, että olisihan tässä tuota aikaa. Sisäpyöräily vituttaa jo nyt. Yhden käden soutu?

Mutta tämähän meni soutamiseksi koko topikki. Anteeksi. Sairaslomalla on aikaa ja tarmoa.

1 tunti sitten, second kirjoitti:

Soutaja tuotti toisella reilu 500 ja toisella vajaa 1000, eli siis toinen jalka oli aivan valtavan vahva kun kyseessä on kuitenkin kestävyysurheilija vs voimaurheilija.

Tuo nyt oli ihan höpö juttu. 

Tuollaista voima epätasapainoa ei varmasti ollut. 

No muisti voi pettää. 

On ‎26‎.‎6‎.‎2019 at 10.30, kimmoke kirjoitti:

Soutu on maailman kovin laji, päälle ja alaselälle. 

entäpä takapuolelle?

Kun olin ajanut fillaria kolme lenkkiä putkeen su-ti, soutu olikin eilen jo liikaa. 2000m jälkeen alkoi tuntua, etten pysty enää istumaan ja lopulta 3000m onnistuin soutamaan. Ilman edellispäivien pyöräilyjä olisin varmasti soutanut sen puoli tuntia.

Mä en ymmärrä tuota täällä aiemmin mainittua vastuksella 10 soutamista. Salilla kun menee laitteeseen, niin se on aina kympillä. Kuka hitto sillä vastuksella jaksaa soutaa? Itse soudan 3,5 vastuksella ja se on tyyliin ihan maksimi. Voisi jopa miettiä kolmosta.

4 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Mä en ymmärrä tuota täällä aiemmin mainittua vastuksella 10 soutamista. Salilla kun menee laitteeseen, niin se on aina kympillä. Kuka hitto sillä vastuksella jaksaa soutaa? Itse soudan 3,5 vastuksella ja se on tyyliin ihan maksimi. Voisi jopa miettiä kolmosta.

Kun soutelin enemmissä määrin vuosina 2010-2011, niin aloittelin sellaisella 3-3,5 vastuksella. Tuntui hirvittävän raskaalle, mutta sain nostettua tunnin testituloksia 15600m>16 300m. Jossain treenissä sitten ajattelin, että vedämpä keveetä 1,5h ja pistin vastuksen ykköseen. Mulla oli siinä treenissä tunnin väliaikakin yli 16000m ja olin vähän ihmeissäni. Rupesin sitten soutelee 1 vastuksella ja taas tunnin ennätystaso nousi 16300m>16560m.

Pikkaisen hävetti/huvitti kisoissa, kun kyselivät jostain vastuskertoimesta multa, enkä ollut asiasta kuullutkaan. Ilmeni että siellä uusissa C2 laitteissa on joku digihifidi säätömahdollisuus, mutta sanoin vain että 1 vastuksella vetelen. Muut kisailijat veteli sellaisia about 3-5 vastuksia käyttäen. 

Nyt soudellessa taas tuntuu etten pääse 1 vastuksella mihinkään, vaan parhaan tuloksen saan 5-7 vastuksilla (voimaa tullut, mutta onko räväkkyys/nopeus heikentynyt sitten..). Nämä on jänniä asioita, siis nämä oikean vastuksen etsimiset. 

Mutta en kyllä minäkään ymmärrä 10 vastuksen käyttöä, menee sellaiseksi tietämättömyyspäissään elvistelyksi.  

• Like 3

Luulisi että noilla raskaammilla vastuksilla voisi tehdä "laijivoimaa" tms. Itse soutelin, silloin kun soutelin vastuksilla 2-4, mutta aina laitteessa oli asetuksena 10, kun tulin soutulaitteelle. 

• Like 2

1 tunti sitten, ErAh kirjoitti:

Luulisi että noilla raskaammilla vastuksilla voisi tehdä "laijivoimaa" tms. Itse soutelin, silloin kun soutelin vastuksilla 2-4, mutta aina laitteessa oli asetuksena 10, kun tulin soutulaitteelle. 

Kympillä esim 10 kertaa veto all in ja 60s lepoa ja uudestaan 10×10 vetoa/60s vois olla hyvä reeni

5 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

Mä en ymmärrä tuota täällä aiemmin mainittua vastuksella 10 soutamista.

Se on vähän kuin juoksisi aina liian kovaa... eiku.

Eiköhän tuo ole ihan vaan että jäänyt nuorena joku moponviritys väliin - tai sitten päälle. Vetävät sillä kympillä sen pari minuuttia, niin on mukamas lämmöt ennenkuin alkaa paiskoa rautaa.

• Like 1

Olen soudellut vain alkulämmittelynä kuntosalilla 5-10 min, ja sen kummemmin ajattelematta laittanut vastuksen aina kympille. Jotenkin tuntuu, että muuten se liukuu tyhjää. Vauhdit ovat maltillisia, vähän alle 2.30 / 500m kun on puhtaasti lämmittelystä kyse. Voisihan tuota joskus kokeilla vähän pidempään veivata alemmalla vastuksella kovempaa vauhtia ja katsoa miltä tuntuu.

Joo niitä watteja kun tuijotteli ja koitti mennä kovaakin niin minulla 7 vastusta kovemmilla vauhdit ei kasvaneet ja alkoivat aavistuksen hiipua, vaikka tuntui räväkältä. Samahan tuo, jos ei hae soutunopeutta. 

Noissahan sitten laitekohtaisesti vaihtelee se ns veden vastusta vastaava vastus, eli se jolla oikeat soutajat pääsee mahdollisimman lähellä lajin vaatimuksia, omalla salilla on kaksi identtistä laitetta, toisessa oli 5-6 vastuksen kohdalla ja toisessa joko 3 tai 4. Se jossa oli 5-6 vastuksessa oli lähempänä kulkureittiä ja melkein jokainen veteli alkulämppänsä siinä, eli ilmeisesti ajan kulumaa että noin korkea. Uudessa vähän käytetyssä se kai pitäisi olla juuri 3-4 vastuksen tienoilla. 

11 tuntia sitten, kimmoke kirjoitti:

Tuo nyt oli ihan höpö juttu. 

Tuollaista voima epätasapainoa ei varmasti ollut. 

No muisti voi pettää. 

Tarkastin ja oli tosiaan höpöhöpöä, mutta koska olen vittumaisen katkera ihminen niin en kerro miten paljon valehtelin sekä lukemissa että epäsuhdassa... No ei kummiskaan: Soutajan Damir Martinin ei-dominoiva koipi 340 N-m, dominoiva jalka 390N-m. Painonostaja Dmytro Chuman ei-dominoiva 350N-m, dominoiva 370N-m. 

Että Silivuplee vaan.

• Like 1

16 tuntia sitten, villea kirjoitti:

Olen soudellut vain alkulämmittelynä kuntosalilla 5-10 min, ja sen kummemmin ajattelematta laittanut vastuksen aina kympille. Jotenkin tuntuu, että muuten se liukuu tyhjää. Vauhdit ovat maltillisia, vähän alle 2.30 / 500m kun on puhtaasti lämmittelystä kyse. Voisihan tuota joskus kokeilla vähän pidempään veivata alemmalla vastuksella kovempaa vauhtia ja katsoa miltä tuntuu.

se on penkki, mikä siinä liukuu. Jos ottaa jalat yhtään mukaan, niin kädethän repeää irti, jos vastus on kympillä. Minusta outo ajatus, että lämmitellään raskaimmalla. Jos vertaa vaikkapa spinningpyörään, niin siinä pyöritellään lämmittely kokonaan ilman vastusta. Pyöritetään ja saadaan lihakset heräämään eli en tajua, kuinka kroppaa voi lämmitellä/herätellä niin, että "tangossa on kaikki rauta".

36 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

se on penkki, mikä siinä liukuu. Jos ottaa jalat yhtään mukaan, niin kädethän repeää irti, jos vastus on kympillä. Minusta outo ajatus, että lämmitellään raskaimmalla. Jos vertaa vaikkapa spinningpyörään, niin siinä pyöritellään lämmittely kokonaan ilman vastusta. Pyöritetään ja saadaan lihakset heräämään eli en tajua, kuinka kroppaa voi lämmitellä/herätellä niin, että "tangossa on kaikki rauta".

Riippuu kuka vetää, ite olen 500m enkan riipinyt 10 vastuksella. 1.28 

Saan voimaa irti paremmin 10 mut taas kybän enkka 4 vastuksella.

Vauhti ratkasee ei vastus miten se homma rasittaa. Sama työ tehdään oli vastus mikä vaan.

8 minuuttia sitten, GrigoriSoiros kirjoitti:

Riippuu kuka vetää

toi on totta. jos Leo-Pekka Tähti vetäisi siitä kapulasta, niin käsivoimat olisivat vähän eri luokkaa kuin kestävyysjuoksijoilla, joilla käsivoimat ovat vain haitaksi.

12 minuuttia sitten, GrigoriSoiros kirjoitti:

Riippuu kuka vetää, ite olen 500m enkan riipinyt 10 vastuksella. 1.28 

Saan voimaa irti paremmin 10 mut taas kybän enkka 4 vastuksella.

Vauhti ratkasee ei vastus miten se homma rasittaa. Sama työ tehdään oli vastus mikä vaan.

500m yleensä käytetään luonnollisesti suurinta vastusta, mutta sitten kestävyysmatkoilla/treeneissä monesti pienempää. Mutta etteikö säännössä olisi poikkeus, niin Juha Tella käsittääkseni teki 10k kevyen luokan SE:n 10 vastuksella.

• Like 1