Jump to content
Juoksufoorumi.fi


ForrestG

Projektina matka

Recommended Posts

Kuten Baltsu talouspuolen asioista perilläolevana varmasti tietääkin, huippu-urheilija suhtautuu aavistuksen eri tavalla noihin pyörä"ostoihin". Esim. Lionel Sanders antoi vuosikausia toisille hyvää ajamalla Garneau-tiimissä, näkeehän sen tuosta asennostakin, että kaveri ei ihan rentona ole! Nythän se, onneksi, vaihtoi Canyon porukkaan ja käytännössä taitaa tällä hetkellä suurin osa parhaista parhaimmista olla Canyonin tallissa. Tänä vuonna Lionel ei varmaan pääse ihan huippukuntoon Konaa varten, mutta tullenee ajamaan silti pirun kovan bikesplitin tuolla ja sitten hyytymään juoksussa (sillä oli loukkantuminen, jonka takia ei ole juossut juurikas lainkaan, suhteessa muihin). 

 

Eliittiurheilija valitsee tallin/pyörämerkin ei pelkästään sen tarjoaman materiaalin (eli sen pyörän ja osien) perusteella vaan myös sen tallin tarjoaman tuen (=kaikki mahdolliset testit, Canyonin tapauksessa juurikin bikefitpalvelut. tuulitunnelit yms...) perusteella. Täytyy myös ymmärtää, että jokaisella pyörämerkillä on nuo huippumallit, jotka erikseen vielä sovitusosin laitetaan takuuvarmasti sopimaan niille edustusurheilijoille. Tavan pulliaiselle sen pyörän sovittaminen voi olla aavistuksen verran hankalampaa ja kalliimpaa, jos ei suoraan omilla osillaan käy edes vähän alkuun. Ja kaikki ei luonnollisesti ole edes lähtökohtaisesti hankkimassa noita 5+k€ edustusmalleja vaan niitä perusmalleja hintaluokassa 2-3k€. Niissä ne isoimmat erot nimenomaan syntyy eri merkkien kesken! 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 tuntia sitten, ForrestG kirjoitti:

Olisi Felt:in DA2 pyöriä tarjolla parikin eri kappaletta, niin te pyörägurut ja hifidistelijät mitä mieltä olette? Kannattaako sellaiseen sijoittaa?

 

Kokeile onko sillä hyvä ajaa pitkään.

 

Osaavat bikefit -ihmiset voivat kertoa sen sinulle myös jos kerrot että olet katsellut juuri tuota pyörää. Siellä testipyörä viritetään tuon pyörän geometriaan, ja heidän pitäisi osata sanoa onko asentosi siinä sellainen että saat ilman ylimääräisiä jännityksiä tuotettua tehoa monta tuntia.

 

Pyörän aerodynamiikan osuus koko paketista on melko pieni, tärkeintä on että kuskin saa aerodynaamiseen asentoon ja että sitä pystyy pitämään yllä koko matkan, ja vielä juostua päälle.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikkaisen kävin taas iltatreeninä soutelee ja tällä kertaa ajattelin sellaisen rennon letkeän tunnin istua koneessa. Otin kuitenkin laktaattimittarin varuilta messiin ku ajattelin, että varmistan ”rentouden”.
 

Joo, ilmankos nämä treenit maistuu peräsuolelle, ku puolen tunnin jälkeen oli reilu 6.0mmol ja tunnin jälkeen 7.1. Vaikka olinhan kyllä ihan saletissa ettei nämä mitään 3-3,5mmol treenejä ole(vaikka niin salaa toivoinkin). 
 

Otetaanpa siis pari steppiä taaksepäin tehoja 😬😬

F2317AF6-A509-4A06-921E-8FE18A470213.jpeg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko tietoa, miten sykkeet vs. laktaatit käyttäytyy tuossa soudussa? Voisin kuvitella, että aavistuksen korkeammalle nousee helposti vs. esim. pyöräily? Tai siis sykkeet korkeammat samoilla laktaateilla. Oisko samat kuin hiihdossa eli aavistuksen korkeammat kuin juoksussa? Jokatapauksessa tuossa lienetään olevan rimaa hipoen sen "rennon" yli kyllä! Ilmeisesti tarkoituskin oli olla pkta reilumpaa vetoa kuitenkin? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitus oli vähän anakynnyksen alapuolella vedellä. Varmasti oli reilusti yli. 
 

En ole ennen mittaillut soudussa laktaatteja, mutta nyt otin projektin, että katson miten nuo käyttäytyy. Kaiken järjen mukaan nousevat hieman helpommin kuin juoksussa ja puhumattakaan pyöräilystä ja veikkaisin että samallaista kuin hiihdossa. Myös pyöräilyssä rupeen seuraamaan aktiivisesti laktaatin käyttäytymistä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen kävin hakemassa Feltin DA2 pyörän olohuoneeseen röhnöttämään. Pitäisi vielä hommailla siihen sopivat kengät, niin saatan ehkä päästä sitä näille sulille keleille koeajamaan vakavammin.
 

Voisin tietysti vaihtaa cycklosta polkimet tuohon, mutta sanotaanko ettei nyt hirveästi rassaaminen kiinnosta. Ajelen kuitenkin mieluummin pyörätreenit vielä cycklolla, jos ulos pitää mennä ajamaan.
 

Ensi kesänä/keväänä invenstestoin vielä aerokypärän sekä vanteen, sikäli saan sen vertaa jostain fyffeä säästettyä. Kuitenkin kokonaisuutta ajatellen kaluston puolesta alkaa asiat olla ihan hyvällä mallilla. 
 

Aamulla kävin nitkuttelemassa soutulaitetta tovin. Nythän pitää treeneissä hifistellä vimosen päälle ja ottaa laktaatteja, ettei kuormitus vain mene liian kovaksi. Soutaminenhan on mulle todella hankala laji vetää kevyesti. Nyt siinä onnistuin kun puolen tunnin välein otin veret ja näyttivät 1,8, 1,6 ja lopuksi 2,2. Vauhti eikä teho noussut lopussa, mutta varmaan lihaskunto petti sen verran, että joutui samalla teholla työskentelemään vähän voimallisemmin ja nosti pikkaisen happotasoa. Kuitenkin ihan Ok treeni.
 

Illasta käyn ( iso ehkä)ajamassa tai juoksemassa, yksi vaihtoehto tietysti on että #upouudenvegaanityttöystävän lietsomana säntään kauppaan, ostan kilon irtokarkkeja ja tuhoan ne. 

907F5C12-2727-427B-AD95-9630ED2DE7D1.jpeg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noita vauhteja  kun katsoo niin noin 5-7 sekunnin nosto soututahdissa nostaa laktaatit aerobiselta kynnykseltä maksimikestävyyden puolelle. Aika mielenkiintoista ja varmaan kertoo siitä miten korkea aerobinen kynnys sinulla on, kun soutajana olet varmaan melko kovaa tasoa myös teknisesti.

 

Muistatko mitä on juoksussa ollut nuo laktaattilukemat ja miten ne vertautuu soutuun? 

 

Itseltäni en ole laktaattia koskaan mitannut mutta olen kyllä sykemittarilla huomannut että soudussa hyvinkin pieni tahdin kasvatus, vaikka 2:15->2:00sek, nostaa rasitustasoa todella paljon. Juoksussa parhaimmillaan olisi vastannut ehkä jotakin 5:10->4:20 tahtista juoksua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soudussa ennen(kunnossa ollessa) jos vedin 1.52 tahtia oli äärimmäisen kevyttä, mutta jo 1.49 oli sikaraastoa. Juostessa on ollut aerobinenkynnys 4.10-3.52 riippuen harjoituskaudesta ja sitten anakynnys 3.35-3.20. Nyt sen verran lantiovaivaa, että nuo kynnystasot ovat vain kaunis muisto. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, ForrestG kirjoitti:

Soudussa ennen(kunnossa ollessa) jos vedin 1.52 tahtia oli äärimmäisen kevyttä, mutta jo 1.49 oli sikaraastoa. Juostessa on ollut aerobinenkynnys 4.10-3.52 riippuen harjoituskaudesta ja sitten anakynnys 3.35-3.20. Nyt sen verran lantiovaivaa, että nuo kynnystasot ovat vain kaunis muisto. 

 

Kuulostaa uinnilta. Siinäkin monesti pärske lisääntyy yrityksen kasvaessa, mutta vauhti ei kasva oikeastaan yhtään. 🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuuttia sitten, LauriH kirjoitti:

 

Kuulostaa uinnilta. Siinäkin monesti pärske lisääntyy yrityksen kasvaessa, mutta vauhti ei kasva oikeastaan yhtään. 🤔

 

Concept 2:n sivuilta löytyy teholle kaava :

watts = 2.8/(split/500)³

 

eli teho nousee hyvin nopeasti kun vauhti kasvaa (kolmanteen potenssiin), samoin kuin uidessa tai fillarilla tasamaalla kun vauhti on jo kova. Juostessa ei mene samoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuuttia sitten, LauriH kirjoitti:

 

Kuulostaa uinnilta. Siinäkin monesti pärske lisääntyy yrityksen kasvaessa, mutta vauhti ei kasva oikeastaan yhtään. 🤔

 

Varmaan tuohon soutulaitteeseen on jotenkin koitettu "integroida" veden lisääntyvä vastus suhteessa vauhtiin ja siksi se seinä tulee niin vauhdilla vastaan.

 

Tämä sitten nostaakin esiin pyöräilyn. Miten siinä sykkeet ja laktaatit käyttäytyy? Minulla ei ole omalla kohdalla mitään hajua miten ne käyttäytyisi: ei niin tasaisissa olosuhteissa vaan pääse polkemaan ulkoilmassa että noita voisi mittailla kovinkaan helposti ja kun olosuhteet vaihtelee muutenkin päivästä päivään niin paljon niin ei niillä kynnysarvoilla ja laktaateilla välttämättä kauheasti  mitään tee. 

 

Wattimittarin kanssa tuo varmaan olisi sitten ihan kokonaan toinen asia, sitten laktaattilukemista voi hyötyä jo paljonkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuuttia sitten, LauriH kirjoitti:

 

Kuulostaa uinnilta. Siinäkin monesti pärske lisääntyy yrityksen kasvaessa, mutta vauhti ei kasva oikeastaan yhtään. 🤔

Tämä johtuu aika paljon väliaineen vastuksesta joka jarruttaa menoa noissa vesilajeissa, todennäköisesti soutulaite pyrkii jäljittelemään tätä aika hyvin. Vesi on jotain 770x tiheämpää kuin ilma ja sen vastuksen kaavassa tiheys kerrotaan nopeuden neliöllä niin vedessä se pienikin nopeuden muutos kasvattaa vastusta enemmän. esim. nopeus 1 -> 10 niin vastus ilmassa 1 ->100*1 = 100 ja vedessä 1->100*770 = 7700.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy