Jump to content
Juoksufoorumi.fi

ForrestG

Projektina matka

Recommended Posts

1 tunti sitten, Runningidiot kirjoitti:

Eikös noi Canyonit ole ihan .com-pyöriä eli nettikamaa. Jos ja kun fillari ei ole ostettu kivijalkamyymälästä, ensihuoltoa tuskin on mukana.

On kyllä, mutta valtuutettu Canyon-huolto kyllä löytyy Helsingistä Triathlon Cornerista. Eiköhän tuo ihan takuukorjaukseen mene.

Noin muuten pitää kyllä ihailla @ForrestG:n vauhtia pyörällä... tai oikeastaan hieman myös kateellisena katsella esimerkiksi tuon reilu kasikymppisen lenkin keskivauhtia. Itsellä tekee tiukkaa päästä yli kolmenkympin cyclolla, mikäli reitillä on enemmän kuin yksi ylämäki... 

7 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

-asento rennon aeroksi, jossa myös pysytään koko ajan (0 € )

Mitä olet mieltä kannattaako bike fit?

Ainakin sen mitä olen aiheeseen tutustunut niin 100-200€ on bike fit jossa katsellaan pyörä kutakuinkin kohdilleen. Tosin en tiedä miten pitkälle tuolla saadaan kaikki osaset kohdilleen ja kuka sen osaa, Helsingistä saa ainakin noita Shimano Fit palveluita (maantiekäyttöön? Ei triathloniin?). Tosin tuo Shimano fit vaikutti videon perusteella minusta vähän sille että siinä otetaan vaan ajajan mittasuhteet ja sovitetaan pyörä siihen, ei sen tarkemmin tutkita miten se näkyy suorituskyvyssä.

Itse olen miettinyt märissä unissani että kävisi Oulussa teettämässä Retul Fitin jonka saa myös triathlon pyörään, joka tuntuu olevan vähän laajempi ja ajaja lähtöisempi. Toki alle 400€ pyörälle vajaa 200€ fit voi olla vähän tyhmää, mutta toisaalta paljon paskempaankin tuon rahan voisi käyttää mitä pyörän varustamiseen tulee. Itsellä kun tuo on vielä ansaintaväline tänä päivänä.

Aika vaativan oloista hommaa nopeuskameroineen ja satulan paineantureineen mitä YouTubesta olen katsellut bike fit adviser kanavaa.

10 tuntia sitten, second kirjoitti:

Ainakin sen mitä olen aiheeseen tutustunut niin 100-200€ on bike fit jossa katsellaan pyörä kutakuinkin kohdilleen. Tosin en tiedä miten pitkälle tuolla saadaan kaikki osaset kohdilleen ja kuka sen osaa, Helsingistä saa ainakin noita Shimano Fit palveluita (maantiekäyttöön? Ei triathloniin?). Tosin tuo Shimano fit vaikutti videon perusteella minusta vähän sille että siinä otetaan vaan ajajan mittasuhteet ja sovitetaan pyörä siihen, ei sen tarkemmin tutkita miten se näkyy suorituskyvyssä.

Itse olen miettinyt märissä unissani että kävisi Oulussa teettämässä Retul Fitin jonka saa myös triathlon pyörään, joka tuntuu olevan vähän laajempi ja ajaja lähtöisempi. Toki alle 400€ pyörälle vajaa 200€ fit voi olla vähän tyhmää, mutta toisaalta paljon paskempaankin tuon rahan voisi käyttää mitä pyörän varustamiseen tulee. Itsellä kun tuo on vielä ansaintaväline tänä päivänä.

Aika vaativan oloista hommaa nopeuskameroineen ja satulan paineantureineen mitä YouTubesta olen katsellut bike fit adviser kanavaa.

Noitahan on useanlaisia fittejä: katotaan ajoasento pelkästään kuntoon, katotaan lähinnä aerodynamiikka tai jonkinlainen kombo. Käyn lähinnä polvivaivojen takia nyt,  mutta koitan saada hieman aerohyötyä. Ennemmin 200e käytän tuohon kuin esim. kiekkojen hankintaan.

Meinasin itse käydä Oulussa tuon saman fitin , joten voin kertoa lisää jahka talvella käyn. Ihmettelen, että miksi ko. firma mainostaa retül fittinä tuota eikä retülin sivuilla mainita ko. firmaa valtuutettuna.

• Thanks 1

17 tuntia sitten, iibor kirjoitti:

On kyllä, mutta valtuutettu Canyon-huolto kyllä löytyy Helsingistä Triathlon Cornerista. Eiköhän tuo ihan takuukorjaukseen mene.

Noin muuten pitää kyllä ihailla @ForrestG:n vauhtia pyörällä... tai oikeastaan hieman myös kateellisena katsella esimerkiksi tuon reilu kasikymppisen lenkin keskivauhtia. Itsellä tekee tiukkaa päästä yli kolmenkympin cyclolla, mikäli reitillä on enemmän kuin yksi ylämäki... 

Fg.llä on reijet kuin kessuuhakkuu pölökyt. Ja voimoo on. 

• Like 1

20 tuntia sitten, iibor kirjoitti:

Ylpeästi kateellinen. Ei hirveästi tarvi olla kuitenkaan. Mulla on lahjakkuutta pyöräilyyn/soutuun, kun taas juoksuun ei juurikaan. 

Mordorin lyreksi-pellet ovat vuosikaudet natkuttaneet ja ilveilleet, että milloin lähden pyörälenkille mukaan. Olen sanonut aina, että se päivä ku laitan pyörän ja valjastan reidet pyöräilyasiaa ajamaan, niin siitä 6 vkoa ja teidän pyöräilykunnolla ei meikän seuraksi ole mukaan. No vielä on 4 vkoa aikaa...

Eilen kävin äitsaaressa katsomassa miltä tuntuu ajaaa vesisateessa energiat ihan nollilla. Huomasin pari tuntia paleltuani että perseestä se on kuin juostenkin. Meni aamun juoksulenkki ja ”illan” pyörälenkin liian lyhyellä välillä, eikä kanamuna salaatti oikeen tarjonnut tarpeeksi energiaa. 

8F74069B-8E13-4FE3-AC6E-8EC53B0026ED.png

• Like 3
  • Haha 3

15 tuntia sitten, second kirjoitti:

Palveluita on tosiaan monenlaisia. Joissain katsotaan mitat ja etsitään juuri niihin mittoihin sopiva pyörä, tai säädetään nykyistä pyörää niiden mukaiseksi. Mittoihin taas vaikuttaa absoluuttisten pituuksien lisäksi liikkuvuuden ja rajoitukset ja mukavuushalukkuus sekä kyky tuottaa watteja siinä - pidemmällä matkalla alkajilla mukavuuden vaatimus korostuu, koska jos et pysty pysymään parhaassa aerodynaamisessa asennossa ja joudut nousemaan jarrukahvoille ”lepäämään”, menetät saadun hyödyn saman tien. Verrattuna, että esim. Tanko olisi 1cm ylempänä ja pystyisit siinä olemaan koko kisan ajan. 

Toisissa palveluissa katsotaan tarkemmin vielä, miten watteja tuotat tietyssä asennossa ja muutetaan asentoja katsotaan, muuttuuko vauhti watteihin nähden ja miltä asento tuntuu. Vaatii usein fyysistä ajamista ulkona, koska sisällä testaaminen on pitkälti kaavojen ja mutun katsomista. Yleensäkin sisällä tehdyt parhaatkin bikefitit vaativat ulkona tehtyä usein minimaalista hienosäätöä.

hintaa itse fitille ysein muutamia satasia, jolla voi säästää enemmän kuin millään varusteella. Antti tuossa kertoikin jo välineitä, joihin kannattaa panostaa, mutta kun tri-pylrä on olemassa ja se on oikealla geometrialla sinulle, ei sillä uberpyörän rungolla hurjan montaa wattia itsessään saa hyödyksi, monet muut tekijät tekevät ne isommat muutokset. Lisähintaa fitille toki voi hyvin tulla, jos pitää fitin perusteella ostaa erilainen aerotanko, tai edes stemmi (pituus, kulma), satula, kammet tmv.

Itselle parhaimmat jotain selkeästi maksaneet ostokset ovat olleet pyörä (~2k€), kiekot (~1k€), wattikammet (~800€), kypärä (~200€), kisa-asu (~200€, tosin aiempi oli halvempi, tiedä sitten hyötyeroa). Halvempia ovat tietty sitten juomapullo aeroksi, kenkäsuojat halpojen kenkien päälle. Olikohan jotain muuta... viime vuonna hain tähän pyörään viimeisimmät wattisäästöt hankkimalla yhden markkinoiden parhaista aerotangoista ja jarruista, joilla toki hintaa reilummin myös, mutta kalliimmissa pyörissä saattaa olla jo integroituna jotain vastaavaa, mutta onko €/w hyöty yhtä hyvä, en oikein usko. Halvallakin rungolla siis pärjää, jos tietää, mitä muuta siihen haluaa. Valmiin kalliinkin pyörän osia yleensä pitää säätää/vaihtaa, jos jokaisen osa-alueen haluaa optimoida. 

Nythän on tullut juoksun puolelle nämä ns, ennätyskengät, hiilikuitua sisältävät tossut, joilla hintaa tavallista enemmän, kärkipäässä toki Niken next% ja 4% kengät, tullevat lisääntymään tulevina vuosina. 

• Like 2
  • Thanks 1

22 tuntia sitten, second kirjoitti:

Lyhyt vastaus: kyllä kannattaa. 

Pitkä vastaus: Bike Fit = Fittaaja + hänen vehkeensä. Eli sanoisin, että tosi paljon on kyse siitä millainen kokemus sillä fittaajalla on asiasta. Erilaisia palveluita on olemassa. Vähimmäisenä palveluna on mittojen otto, siihen laskennallisen asennon laittaminen pyörään ja sitten sillä ajelu ja tuntuman perusteella pieniä muutoksia. Tämä on kohtuu halpa ja nopea, varteenotettava vaihtoehto, jos ei itsellä ole mitään käryä, miten pyörä saadaan edes sinne kinkeripiirille kohdilleen. Seuraavalla tasolla sitten haetaan asento vähän tarkemmin, poletaan kynnysvauhtia ja katsotaan pyörityksen tehokkuuttaa. Tehdään säätöjä, testataan uudestaan onko asento tehokas polkea. Ja sitten tosiaan pitää jossain vaiheessa vaan lähteä ulos polkemaan ja katsoa mihin siitä asennosta on. Ihan turha kuvitella, että pyörän säätö olisi yksi fit ja sen jälkeen loppuelämän saisi ajella sille. Se ei vaan toimi niin. Asento voi olla aluksi ihan täydellisen katastrofaalinen. Mutta vähän ajellen se alkaa tuntua paremmalle. Lopulta asento on "oma" eli tuntuu luonnolliselle. Sitten alatkin tehdä jotain 5+h lenkkejä ja tajuat, että ihan rennosti ei pysty loppuun asti olemaan. Tai vaihtoehtoisesti isommilla tehoilla ajaessa on ongelmia saada tehoa kunnolla välitettyä. Asennon pitää kehittyä samaa mukaan, kun pyöräilijä kehittyy. Mukaanlukien kunnon kehitys ja liikkuvuuden kehitys!

• Like 1
  • Thanks 1

10 tuntia sitten, ForrestG kirjoitti:

Ylpeästi kateellinen. Ei hirveästi tarvi olla kuitenkaan. Mulla on lahjakkuutta pyöräilyyn/soutuun, kun taas juoksuun ei juurikaan. 

Tuo soutu/pyöräily akseli onkin mielenkiintoinen, muistaakseni mainitsit aiemminkin että epäilet että nuo lajit palvelee toisiaan ja mitä nyt on katsellut noita vauhteja ja matkoja joita olet polkenut niin tässä taitaa piillä jokin totuus! Tuoreeltaan tuommoisia 100km lenkkejä tosi komeilla vauhdeilla. Itsellä 100km menee jollakin 26-27km/h vauhdeilla ja lopussa jo yritetään kaikin tavoin eristää perse pois kuvioista polkemalla seisaaltaan eikä yhtä jakoisesti kykene edes polkemaan koko matkaa.

Minulla siis ainakin tuntuu tuuttaavan samat lihakset perseestä kuin soudussakin. Jonkin verran olen koittanut säätää ajoasentoa, mutta sama ongelma sieltä ennemmin tai myöhemmin kaivautuu esille vaikka kuinka koittaa reisillä runtata. 

Kiitokset @Jujup @Spica sekä @AnttiSn Aika yksiselitteinen oli kanta 😄 

• Like 1

Tarvii sanoa, että näin tuoreeltaan IM matkan suorittaneena niin miettikää hyvät ihmiset ihan oikeasti pitkään ja hartaasti MIKSI? Miksi haluat lähteä siihen projektiin, joka saa sinut siihen kuntoon, että voit ylpeänä olla maalissa. Se on ihan oikeasti ihan älytön suoritus, jopa yli-inhimillinen ja etenkin noilla, jotka paahtaa 13+h se on ihan järkyttävä reissu. Suoraan sanottuna en suosittele kelleen kokeilemaan hommaa, jos ei ihan 100% oikeasti ole sisäistä motivaatio lähteä kokeilemaan. Harjoittelusta pitää tykätä ja sitä pitää tehdä riittävästi! Jos on tuo motivaatio olemassa, sitten suosittelen suurella lämmöllä. Homma on sellainen, jota ei oteta sulta ikinä koskaan pois eikä kovin moni tuohon pysty. Ja maalissa on sellainen olo, että pois alta risut ja männynkävyt! 

(Kunnes todellisuus iskee ja vapiset tärinöissä sängyssä täysin kykenemättä edes kääntämään kylkeä)

• Like 2
  • Onnittelut! 1
  • Thanks 1

51 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Tarvii sanoa, että näin tuoreeltaan IM matkan suorittaneena niin miettikää hyvät ihmiset ihan oikeasti pitkään ja hartaasti MIKSI? Miksi haluat lähteä siihen projektiin, joka saa sinut siihen kuntoon, että voit ylpeänä olla maalissa. Se on ihan oikeasti ihan älytön suoritus, jopa yli-inhimillinen ja etenkin noilla, jotka paahtaa 13+h se on ihan järkyttävä reissu. Suoraan sanottuna en suosittele kelleen kokeilemaan hommaa, jos ei ihan 100% oikeasti ole sisäistä motivaatio lähteä kokeilemaan. Harjoittelusta pitää tykätä ja sitä pitää tehdä riittävästi! Jos on tuo motivaatio olemassa, sitten suosittelen suurella lämmöllä. Homma on sellainen, jota ei oteta sulta ikinä koskaan pois eikä kovin moni tuohon pysty. Ja maalissa on sellainen olo, että pois alta risut ja männynkävyt! 

(Kunnes todellisuus iskee ja vapiset tärinöissä sängyssä täysin kykenemättä edes kääntämään kylkeä)

Ymmärrän tietyllä tavalla mitä kirjoitat, vaikka ei yhtään suoritusta ole edes lähelläkään. Välistä olen kerinnyt vetää itseni niin väsyneeksi, että tuntuu ettei mitään järkeä, ja matka on kuitenkin vielä ihan lähtötelineissä. Näkee sit missä vaiheessa motivaatio loppuu koko hommaan.  

44 minuuttia sitten, villea kirjoitti:

Noissa fillarilla tehtävissä porukkalenkeissä on vielä semmoinen juttu, että vaikka olisi sovittu tasaisesta pk vauhdista, jossain vaiheessa pitää yrittää hullun raivolla irtiottoa.

Näin minä vähän ajattelin, joten sen tiimoilta päätin pitää ketjun verran kireällä, että lyreksipellen irttiottoyritykset jäivät ”piippuun”.

• Like 4

4 minuuttia sitten, ForrestG kirjoitti:

Ymmärrän tietyllä tavalla mitä kirjoitat, vaikka ei yhtään suoritusta ole edes lähelläkään. Välistä olen kerinnyt vetää itseni niin väsyneeksi, että tuntuu ettei mitään järkeä, ja matka on kuitenkin vielä ihan lähtötelineissä. Näkee sit missä vaiheessa motivaatio loppuu koko hommaan. 

En nyt varsinaisesti tarkoittanut sinua, vaan kaikkia yleisesti. Foorumillakin on useampia ilmoittanut tästä projektista. Sulla näin yhtään paremmin tuntematta tuntuu olevan ihan selkeä suunnitelma ja peruslähdökohdatkin niin hyvät, että voi lähtee jopa silleen huvikseen kokeilemaan eikä se tule olemaan puhdasta selviytymistaistelua. Itsetuntemus niin hyvä ja kuitenkin perustekeminen riittää hyppien keikkuen pääsemään maaliin! 

Enkä halua olla mitenkään kriittinen niitä unelmia kohtaan, mikä tahansa on tunnetusti mahdollista! Jopa mahdoton. Mutta se, että saa taiottua mahdottomasta mahdollisen vaatii lujaa tahtoa, kovaa työtä ja määrätietoisen vähintään 9kk työjakson. Se ottaa välillä lujille ja siinä kohdin ei oo varaa epäröidä tippaakaan vaan on vaan mentävä ulos räntäsateeseen ja otettava se pazga niskaan! Eihän sitä tule tehtyä, jos ei ole kristallinkirkas ajatus, miksi se on vaan tehtävä. 

21 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

En nyt varsinaisesti tarkoittanut sinua, vaan kaikkia yleisesti. Foorumillakin on useampia ilmoittanut tästä projektista. Sulla näin yhtään paremmin tuntematta tuntuu olevan ihan selkeä suunnitelma ja peruslähdökohdatkin niin hyvät, että voi lähtee jopa silleen huvikseen kokeilemaan eikä se tule olemaan puhdasta selviytymistaistelua. Itsetuntemus niin hyvä ja kuitenkin perustekeminen riittää hyppien keikkuen pääsemään maaliin! 

Enkä minä sitä varsinaisesti ottanut muuten kuin yleisesti. Komppasin vain, että ymmärtänen mitä kirjoitat, vaikka ei edes minkäänlaista suoritusta ole tehtynäkään. Hieman tässä kuitenkin esimakua olen päässyt maistelemaan. 

Sanoinkin jo Grigorille, että ihan paska idea hänen lähtee itseään kiusaamaan, mutta hänhän on itse @GrigoriSoiros kaikkien SYSI-PASKOJEN ideoiden isä ja äiti - samalla kertaa 😀😀

• Thanks 1