Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Projektina matka


ForrestG

Recommended Posts

tunti sitten, ForrestG kirjoitti:

Ens kuun lopussa vissiin aloittavat meillä hirven mehtuun, niin ehkä käyn siellä näyttäytymässä, mutta hirveä ei niin mukavaa ole metsästellä. Se on liian organisoitua homma. 

Tämänpä takia en ole hommaan lähtenytkään mukaan. Pahimoilleen tuossa hommassa joutuu ihan suuremmassa kuin kahden miehen ryhmityksessä etenemään, sehän on ihan hirveä homma jo ajatuksenkin tasolla! Kanalintujahan on metät täynnä, taas tänä(kin) vuonna. Mutta tyhjääkin mettää löytyy ihan käveltäväksi asti...

Link to comment
Share on other sites

6 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Kanalintujahan on metät täynnä, taas tänä(kin) vuonna. Mutta tyhjääkin mettää löytyy ihan käveltäväksi asti...

Meidän suunnalla Pohjois-Koreliassa on ollut nyt jotain 5 heikkoa vuotta kanalintujen osalta. Pohjoisemmassa(Kainuussa) vissiin on suht reilusti. 

Link to comment
Share on other sites

15 tuntia sitten, perttu kirjoitti:

Luulisin että ajaa asiansa hyvin jos kunto vain on hyvä. Kun ei ole se Feltin viimeisin malli enää niin ei kannata maksaa liikaa.

Tietysti suhteellinen käsitys paljonko on liikaa 😀🤔

 

Onko näissä minkälaisia eroja Cervelo, Felt, Canyon, BMC jne? Mikä on Feltin uusin malli?
 

Itsellä sellainen kuva, että Focus ja Bianchi ei ihan niin häävejä aika-ajopyörissä ole, mutta tämähän on vain mielikuva, eikä varmaan perustu mihinkään faktaan. 

 

En ole oikein sellainen ihminen mitä tää pyörien kanssa viilailu kiinnostaa, joten en ole ihan skenessä sisällä. Lajinahan tämä triathlon on monipuolinen myös sen suhteen, että ihmisille keitä kiinnostaa vehkeet ja välineet, niin on kyllä suota missä tarpoa, ja niitä keitä taas kiinnostaa treenaamispuolen haasteet sekä runsas määrä, niin kyllä tämä antaa vähintääkin riittävän haasteen monipuolisuudellaan ja kaikkine eri variaatiomahdollisuuksineen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

DA on sarja joka alunperin tehtiin tri-& aika-ajopyöräksi ja 2014 paikkeilla tuli tuo vielä uudempi IA-sarja joka oli viilattu yksityiskohdiltaan puhtaasti triathloniin.  DA:ssa ei suurempaa vikaa varmasti ole edelleenkään ja IA:n tuloon asti sillä ajoivat kaikki Feltin pro-urheilijat ja kovasti sitä näyttiin kehuvan. Molemmista pyöristä on ollut se luksusversio DA1 ja IA FRD ja erilaisia edullisempia varustuksia(1-XX). Tuossa DA2ssa esim. sama runko tainnut olla asteen paksummasta ja edullisemmasta kuidusta millä hintalappu on saatu alemmas ja luultavasti hieman lisää massaa runkoon. Näkyykö tuo sitten käytännössä missään niin onkin eri juttu, varsinkin kun äärimmäinen keveys ei ole kovin kriittinen ominaisuus usein tasaisessa ja tasavauhtisessa triathlonissa. Sanotaanko että jos ajoasento on hyvä niin niillä pyörän pienillä viilauksilla ei ole juuri mitään merkitystä. IAn ja DAn geometriassa on sellainen pieni ero että DA näyttäisi  samassa koossa vähän pidempi(reach) ja matalampi(stack) eli siihen saa ehkä agressiivisemman asennon mikä ei kuitenkaan liene tarpeen tuollaiseen pitkään ajoon, mutta näitähän voi jonkin verran säädellä tankovalinnoilla, spacereillä, kannattimilla ym. DAn satulaputken kulma on myös valittavissa aika-ajo(76) ja triathlonasentoon sopivamman(78) väliltä kun IAssa se on 78. Vastaavasti IAssa voi on muita lähinnä aerodynaamisia viilauksia kuten leveämmät putket jotka eivät sovi kv. pyöräilyliiton

aika-ajosääntöihin eli se on vain triathloniin tarkoitettu pyörä kun DA oli suunnattu vähän molempiin. Oikeastaan merkkien erotkin ovat paljolti makuasioita ja testeissä ym. mm. kiekot ja renkaat vaikuttavat myös ajotuntumaan.

 

https://www.triathlete.com/2011/07/gear-tech/2012-felt-da-sublime-performance-with-an-attainable-fit-and-price_35318

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, ForrestG kirjoitti:

Onko näissä minkälaisia eroja Cervelo, Felt, Canyon, BMC jne? Mikä on Feltin uusin malli?

On eroja. Huomaatko ne ite? Todennnäköisesti et! Mikä on paras? Riippuu kysyjästä! Onko Felt hyvä? Ei jää siitä kiinni menestys, mutta ei todennäköisesti ole tällä hetkellä markkinoiden paras pyörä. 

 

Isoin ero noiden kyseisten merkkien ja halpismerkkien välillä on se, että noiden pyörien runkojen suunnitteluun on käytetty merkittävä määrä rahaa. Itse valmistus maksaa about saman minkä muidenkin pyörien valmistus, osasarjat ovat samaa luokkaa. Mutta kun ne rungot on suunniteltu ja tuulitunneleissa testattuja, niin ovathan ne keskimäärin nopeampia kuin halpismerkit. Edelleen tärkeintä on saada itselle sopiva pyörä, jonka saa säädettyä itselle sopivaan ajoasentoon. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Yksi tapa katsoa pyöriä, on tsekata, millä huiput ajavat. Jos he käyttävät jotain merkkiä, se ei voi olla soveltumaton lajiin.

Tuossa 2017 vuodelta tarkat speksit, millä pyörillä ajoivat Havaijilla:

https://www.slowtwitch.com/Products/Bike_details_of_the_Top_15_Kona_male_Pros_6639.html

 

Kysymys on pitkälti siitäkin, kuinka paljon mikäkin merkki satsaa triathlon-markkinointiin. AnttiSn oli tuossa yllä sitä mieltä, että nuo 4 merkkiä ovat kyseisiä merkkejä ja muut halpiksia, mutta jos otetaan esimerkkinä listalla viimeisenä olevan Cameron Wurfin pyörä, niin se on Pinarello, joka on maantiepyöräilyssä erittäin tunnettu merkki ja muistetaan jo jostain Telekom-tallin ajoista. Syy, miksi otan Wurfin esille on se, että mies oli viime vuonna pyöräilyosuuden nopein Havaijin Ironmanissa, enkä itse ainakaan koe, että Pinarello olisi mikään halpispyörä. Minusta mikä tahansa pyörä, mitä käyttää huippuluokan maantiepyöräilijät aika-ajossa ja/tai triathlonistit, ei voi olla huono. Tuokin maksaa yli kymppitonnin ja pyörällä on heidän väitteensä mukaisesti ajettu tunnin enkka, Tour de Francen, Giron ja Vuelta aika-ajovoitot jne.

http://www.pinarello.com/en/bikes-2019/triathlon/bolide-tr

 

Mitä tulee tuulitunneleihin, niin luin joskus jutun siitä, että oliko se ainakin Jenkeissä, missä kuntoilutasolta lähtien lähtevät tuulitunneliin parantamaan ajoasentoaan. Se maksaa muistaakseni joku 500 per tunti, 2 tuntia menee aikaa eli tonnilla voi selvitä. Kerran tapasin salilla vähän vatsakkaita 50-60 vuotiaita triathlonisteja, jotka kertoivat todella tarkasti kaikenlaisista bikefit-kuvioista ja tiedustelin heiltä, ovatko käyneet tuulitunnelissa asiakkaana ja heille se oli ihan uusi juttu. Kaikkia kiviä ei oltu siellä jätetty kääntämättä, vaikka esiinnyttiin aika tosissaan lajiin suhtautuvina. Eli jos ei tiedä tuulitunneleista, niin varmaan tapahtumissa tulee vähän sellainen olo, että olisi yllätetty housut kintuissa. Asiantuntijatriathlonisti tietää kaiken tuulitunneleista, aerodynamiikasta ja osaa ulkoa luetella formulatason hiilikuitukomponenttien cw-kertoimen arvoja. Varikolla pitää osata kysyä jokaiselta vastaantulijalta: paljo sun ajoasennon cw on?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy