Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
ForrestG

Projektina matka

Recommended Posts

Pojallani olisi noille mitoille sopiva kilpapyörä ja minulla siihen sopivat kilpavanteetkin tarjolla. Minun vanteet on hankittu yhtä kilpailua varten, eli siis lähes käyttämättömät. Poika taas ei ole nyt kiinnostunut triathlonista ja satsaa täysillä swimruniin, joten hän varmaan möisi pyörän, joka on käytettynä ostettu ja hän on ajanut sillä pari sataa kilometriä. Toki voi ostaa pelkän pyörä ja jätän kisavanteet vielä varastoon. Pyörä on muuten kunnossa, mutta satulan korkeudensäädön kiristyspalikka oli jo alusta lähtien paskana ja vaatii uuden osan. Teippaamalla saa kyllä satulan pysymään paikallaan, mutta ei siis kovin näppärä säätää. En nyt muista minkä merkkinen pyörä on, mutta sen saan kysyttyä. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, 226 kirjoitti:

Pojallani olisi noille mitoille sopiva kilpapyörä ja minulla siihen sopivat kilpavanteetkin tarjolla. Minun vanteet on hankittu yhtä kilpailua varten, eli siis lähes käyttämättömät. Poika taas ei ole nyt kiinnostunut triathlonista ja satsaa täysillä swimruniin, joten hän varmaan möisi pyörän, joka on käytettynä ostettu ja hän on ajanut sillä pari sataa kilometriä. Toki voi ostaa pelkän pyörä ja jätän kisavanteet vielä varastoon. Pyörä on muuten kunnossa, mutta satulan korkeudensäädön kiristyspalikka oli jo alusta lähtien paskana ja vaatii uuden osan. Teippaamalla saa kyllä satulan pysymään paikallaan, mutta ei siis kovin näppärä säätää. En nyt muista minkä merkkinen pyörä on, mutta sen saan kysyttyä. 

Otetaan tämä harkintaan 👍🏻👍🏻

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite miettisin tarkasti kahden tai yhden pyörän taktiikan välillä. Jos vain yksi pyörä, sen pitäisi sitten heti kärkeen olla riittävän hyvä, ettei ala heti kaduttamaan hitaus/epäsopivuus/yms. Jos kaksi pyörää, ensin joko joku ihan ruoska vermes, jolla nyt pääsee alkuun tai vaihtoehtoisesti kohtuu hyvä arvonsa säilyttävä tahi käytettynä ostettu arvonsa kohtuu hyvin pitävä peli, jota ajamalla oppii tietämään paremmin minkälaisen loppusijoituksen haluaa tehdä. Sanonta taitaa olla, että 95% täydellisen pyörän saa noin parilla tonnilla ja 100% täydellisen noin kymppitonnilla, jokainen sitten operoi oman budjettinsa rajoissa tässä spektrissä. 

 

Noilla yhden lajin perusteella olevilla tuloksilla kyllä ihan jo elokuussa voit käydä sm-mitalin pokkaamassa. Toki tässä triathlonissa yhden lajin tuloksilla ei tee yhtikäs mitään vaan aikaa otetaan kolmesta lajista eli kokonaissuoritus on se joka merkitsee. Esim. huonolla uintikunnolla syö pyörää ja juoksua kyllä ihan reippaasti pois. Ehkä se oikea järkevin aloitus oliskin lähteä rakentamaan uintikuntoa kohdilleen. Kun saat talven aikana uitua noin 40km viikkoja niin sillä pohjaa alkaa uintikunto olemaan hyvällä tasolla ensi kesää silmällä pitäen. Noiden aikojen perusteella sulla kyllä vähintään kohtuullinen se uintitekniikka jo on eli varmaan kilsoja järkevällä tekemisellä tahkoamalla saa kyllä uintia kehitettyä ihan mukavasti. Tekniikka kyllä kehittyy ihan uimallakin, ja jos joku vähän kuvailee omaa uintia ja mahdollisesti katselee sitä tekniikkaa niin luulisi siitäkin saavan pahimmat virheet korjattua. Pyöräkunto kasvaa käytännössä vain pyörää ajamalla. Kunnon lisäksi pyörällä ihan oikeasti merkittävä asia on aerodynaaminen ajoasento, ja sen merkitys kasvaa sitä mukaa mitä nopeammin sitä pyörää alkaa kuljettaa. Juoksussa ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, mitä nyt totuttaa itsensä ajatukseen, että heti lähtöviivalla on takana sen vähintään 6-7h työstöä eli freeseillä jaloilla ei paljon kisoissa juosta...

 

Seuraan mielenkiinnolla tätä projektia! Hauska nähdä, mitä oikeasti hyväkuntoinen saa aikaan 1-2 vuodessa ja verrata sitä esim. omaan räpellykseen. Tietysti itsellä kestävyysurheilu tausta oli ihan erilainen. Omastakin taustasta löytyy samankaltaisia piirteitä, tosin voimatasot on kyllä parhaimmillaan nuorena ollut jonkinverrankin kovemmalla tasolla (esim. 240kg kyykky, 120kg penkiltä ja rinnalle). Mutta toisaalta kestävyyttä ei ollut silloin 3200m cooperia enempää...

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5.6.2019 at 23.37, AnttiSn kirjoitti:

Ite miettisin tarkasti kahden tai yhden pyörän taktiikan välillä. Jos vain yksi pyörä, sen pitäisi sitten heti kärkeen olla riittävän hyvä, ettei ala heti kaduttamaan hitaus/epäsopivuus/yms. Jos kaksi pyörää, ensin joko joku ihan ruoska vermes, jolla nyt pääsee alkuun tai vaihtoehtoisesti kohtuu hyvä arvonsa säilyttävä tahi käytettynä ostettu arvonsa kohtuu hyvin pitävä peli, jota ajamalla oppii tietämään paremmin minkälaisen loppusijoituksen haluaa tehdä. Sanonta taitaa olla, että 95% täydellisen pyörän saa noin parilla tonnilla ja 100% täydellisen noin kymppitonnilla, jokainen sitten operoi oman budjettinsa rajoissa tässä spektrissä. 

 

Noilla yhden lajin perusteella olevilla tuloksilla kyllä ihan jo elokuussa voit käydä sm-mitalin pokkaamassa. Toki tässä triathlonissa yhden lajin tuloksilla ei tee yhtikäs mitään vaan aikaa otetaan kolmesta lajista eli kokonaissuoritus on se joka merkitsee. Esim. huonolla uintikunnolla syö pyörää ja juoksua kyllä ihan reippaasti pois. Ehkä se oikea järkevin aloitus oliskin lähteä rakentamaan uintikuntoa kohdilleen. Kun saat talven aikana uitua noin 40km viikkoja niin sillä pohjaa alkaa uintikunto olemaan hyvällä tasolla ensi kesää silmällä pitäen. Noiden aikojen perusteella sulla kyllä vähintään kohtuullinen se uintitekniikka jo on eli varmaan kilsoja järkevällä tekemisellä tahkoamalla saa kyllä uintia kehitettyä ihan mukavasti. Tekniikka kyllä kehittyy ihan uimallakin, ja jos joku vähän kuvailee omaa uintia ja mahdollisesti katselee sitä tekniikkaa niin luulisi siitäkin saavan pahimmat virheet korjattua. Pyöräkunto kasvaa käytännössä vain pyörää ajamalla. Kunnon lisäksi pyörällä ihan oikeasti merkittävä asia on aerodynaaminen ajoasento, ja sen merkitys kasvaa sitä mukaa mitä nopeammin sitä pyörää alkaa kuljettaa. Juoksussa ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, mitä nyt totuttaa itsensä ajatukseen, että heti lähtöviivalla on takana sen vähintään 6-7h työstöä eli freeseillä jaloilla ei paljon kisoissa juosta...

 

Seuraan mielenkiinnolla tätä projektia! Hauska nähdä, mitä oikeasti hyväkuntoinen saa aikaan 1-2 vuodessa ja verrata sitä esim. omaan räpellykseen. Tietysti itsellä kestävyysurheilu tausta oli ihan erilainen. Omastakin taustasta löytyy samankaltaisia piirteitä, tosin voimatasot on kyllä parhaimmillaan nuorena ollut jonkinverrankin kovemmalla tasolla (esim. 240kg kyykky, 120kg penkiltä ja rinnalle). Mutta toisaalta kestävyyttä ei ollut silloin 3200m cooperia enempää...

40km uintiviikko kuullostaa ammattilaisen määriltä. 8-12km viikkoon kehitysvaiheessa ja 5-6km ylläpitovaiheessa riittänee. Kannattaa mennä esim. uinti/triseuran uintitreeneihin ja saa rahalle hyvää vastinetta.

 

Pyörässä itselle merkkaa eniten vomax tehot ja aerodynamiikka eli pyörällä kerkeä pk:ta hinkata keväällä/kesällä riittävästi. Talvella kovempia vetoja sisällä trainerillä ja pk:t esim. juosten/hiihtämällä, jos sisäpyöräily ei nappaa. Noin tonnilla saattaa käytettynä saada tripyörän, jolla on hyvä jälleenmyyntiarvo ja noille on kysyntää. Aerohinkkaamiseen kannattaa totuttautua pikku hiljaa ja kysellä vinkkejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuuttia sitten, Jujup kirjoitti:

40km uintiviikko kuullostaa ammattilaisen määriltä. 8-12km viikkoon kehitysvaiheessa ja 5-6km ylläpitovaiheessa riittänee. Kannattaa mennä esim. uinti/triseuran uintitreeneihin ja saa rahalle hyvää vastinetta.

 

Pyörässä itselle merkkaa eniten vomax tehot ja aerodynamiikka eli pyörällä kerkeä pk:ta hinkata keväällä/kesällä riittävästi. Talvella kovempia vetoja sisällä trainerillä ja pk:t esim. juosten/hiihtämällä, jos sisäpyöräily ei nappaa. Noin tonnilla saattaa käytettynä saada tripyörän, jolla on hyvä jälleenmyyntiarvo ja noille on kysyntää. Aerohinkkaamiseen kannattaa totuttautua pikku hiljaa ja kysellä vinkkejä.

Joo parina päivänä olen käynyt nyt altaassa purlaamassa ja 3275m/h sain aikaiseksi ja on ihan hirveää rimpuilua. Menee väkisin sähläämiseksi eikä malta liu’uttaa vielä, josko se maltti tulisi kunhan vähän saa harjoituskertojen alle. Mietin, että kyllähän tuollainen 40km/vkoon ottaa meikällä aikaa ihan saatanasti. No katsellaan josko ton saisi nostettua 4000m/h vauhtiin altaassa tässä vuoden mittaan. Syyspuolella olisi käsittääkseni tekniikkakurssiakin tarjolla, pitää vain olla kärppänä, kun on nähtävästi suosittu. 

 

Pyöriä olen ihmetellyt pää ihan pyörällä. Enkä meinaa tulla hullua hurskaammaksi. Pitää vain tuurilla joku cycklo ostaa että pääsee mankeloimaan. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uimisen aloittaminen pitkän tauon jälkeen voi kyllä syödä miestä. Mikään muu laji ei korvaa, eikä ylläpidä hyvän uintitekniikan vaatimaa lajivoimaa, etenkään sitä kestovoimaa, jolla tehdään vaikka tunnin suoritus. 3275 m/h vauhdista 4000 m/h on kyllä hirvittävä matka, mutta taatusti vanhoista uintipohjista on hyötyä, jos tuollaista tavoitevauhtia lähtee vuodessa hakemaan. Ei monikaan huipputriathlonisti ole välttämättä koskaan uinut 40 km treeniviikkoja. Voi se olla ihan hyvä kertaluonteinen kokeilu, mutta keskiarvona 10-15 km/vko on jo ihan hyvä uintimäärä.

 

Väärä tekniikka syöpyy helposti mieleen ja mitä pitempään merkittävillä virheillä ui, niin sen vaikeampi niistä on päästä eroon. Tosin tuo on kyllä paljon myös henkilöstä kiinni. Joku pystyy korjaamaan yksittäisen virheen kertaheitolla ja joku ei saa sitä korjattua ikinä. Jos pystyt/haluat, niin laita tänne video pällisteltäväksi, niin, että uintia on kuvattu veden alta ja päältä, edestä ja sivulta. Jos kuvauksen laatu on hyvää, niin siitä meidän raati pystyy kyllä sanomaan, mitkä virheet kannattaa korjata ensimmäisenä. Voihan olla niinkin, että tekniikkavirheitä ei ole mitenkään paljon, homma vaatii vaan raakaa työtä.

Ja vielä se, että poikani ei halunnut luopua pyörästään, eli ei ole myytävänä.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 tuntia sitten, 226 kirjoitti:

Uimisen aloittaminen pitkän tauon jälkeen voi kyllä syödä miestä. Mikään muu laji ei korvaa, eikä ylläpidä hyvän uintitekniikan vaatimaa lajivoimaa,...Ei monikaan huipputriathlonisti ole välttämättä koskaan uinut 40 km treeniviikkoja. Voi se olla ihan hyvä kertaluonteinen kokeilu, mutta keskiarvona 10-15 km/vko on jo ihan hyvä uintimäärä.

 

Väärä tekniikka syöpyy helposti mieleen ja mitä pitempään merkittävillä virheillä ui, niin sen vaikeampi niistä on päästä eroon. 

Se on varmasti juuri noin kuin 226 sanoo. Varsinkin tuolla ironman matkalla kannattaa pitää mielessä että uinnin merkitys on vähän niinkuin mennä se vain läpi mahdollisimman helposti ja päästä mukaan kisaan. Mm. olympiamatkan uintivalmentajat sanovat että se on laji niille jotka eivät osaa uida. 40km /vko on käytännössä turhan paljon säännöllisesti koska fokus pitäisi varsinkin FG:llä hyvänä juoksijana olla aika vahvasti juuri pyöräilyn kehittämisessä. Eli tekniikkaa kuntoon ja toki sitten määrän kelailua ja vauhtikestävyyttäkin jonkin verran pitää olla että lihaksisto sopeutuu uintiin eikä joudu siinä liikaa uhraamaan energiaa. Mutta 10-15km viikkoon max. riittää varmasti jo hyviin tuloksiin jopa fg:n kunnianhimolla. Suomen talvessa hiihto ja mahdollisesti  luistelu voivat olla hyviä korvaavia muotoja pyöräilylle ja toki maasto/c-crossipyörällä voi myös ajella. Pyörällä pitäisi saada tunteja jos siinä haluaa olla hyvä. Ja toki myös lihaskestävyyttä / lajivoimaa. Suomalainen talvi tuo tuohon oman mausteensa.

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuten porukka täällä oli bongannut, ei todellakaan tarkoitus ollut sanoa 40km/vko vaan 40km/kk! Eli noin 10km viikossa, joka tarkoittaa kerran ~4000m ja 3krt 2000m. Noihin kun sisällyttää sopivissa määrin tehollista uintia (vähintään 2000m/vko ja välillä reilusti enemmänkin), niin alkaa tulosta syntyä. Ite huomannut sen, että mikään 80/20 sääntö ei päde kyllä uintiin, pystyy ilman ongelmia vetämään jopa 50/50 viikkoja, joka esim. juosten olisi täysi mahdottumuus itselle! Tuota tahtia pitää vaan jaksaa rynkyttää läpi talven ja tarvittaessa välillä keventää/kiristää!

 

Hyvin ite omalla kohtaa huomannut, että 10m uimarista sinne 4km ("helpolla efortilla") uimariksi ottaa noin kaksi vuotta. Ensimmäinen vuosi meni käytännössä tekniikan kanssa räpeltäessä ja kehitellessä olemattomia uintilihaksia. Toisena vuotena on jo voinut harjoitella kuin uimari, vaikka vauhti on edelleen todella vaatimatonta suhteessa niihin, jotka on joskus aiemminkin uineet. Siihen peilaten ei kyllä sellainen noin 1h05min IM-uinti ole tuolla ForrestGn historialla mitenkään mahdoton ajatus ja sillä aletaan olemaan jo ainaskin kansallisissa kisoissa ihan siellä kärkipäässä tai ainaskin hyökkäsasetelmissa loppukisaa silmällä pitäen.

 

Uskoisin, että pyöräkin alkaa liikahtamaan kohtuu hyvin, kun kerran on riittävä tausta voimailusta. Pitää vaan saada se punttivoima siirrettyä kampien kautta renkaisiin. Varmasti tehotreenejä pyörälläkin vaatii, mutta kun muistaa, että juoksulla sitä PKta ei varmaankaan tarkoitus ole ongelmien takia hinkata niin varmaan se pyörä on ihan optimaalinen tuohon -> 1-2 krt tehoja ja loput PKta ja etenkin keväällä sitten reilusti määrää pyörällä, aeroasennon ja tankkailun hiomista pyörällä. Kohtuullisen kunnon omaavan pitkis pyörällä voi ihan hyvin olla 5+h, eikä tuosta palautumiseen mene kuin loppupäivä ja korkeintaan seuraava aamu. Näissä keho oppii samalla sen, ettei se harjoittelu välttämättä lopu 3-4h vääntämisen jälkeen vaan se suoritus voi kestää huomattavasti pidempäänkin. Pitää vaan tehot alhaalla niin erittäin hyvää reeniä nämä pitkät pyöräilyt. 

 

 

  • Like 2
  • Haha 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 tuntia sitten, ForrestG kirjoitti:

 

Pyöriä olen ihmetellyt pää ihan pyörällä. Enkä meinaa tulla hullua hurskaammaksi. Pitää vain tuurilla joku cycklo ostaa että pääsee mankeloimaan. 

 

Aiotko ajaa hiekalla? Jos ajat niin sitten cyclo, mutta jos ajat paremmilla teillä, minusta maantiepyörä on se ratkaisu, jolla pääsee nopeammin tuohonkin lajiin käsiksi. Kisoja ajatellen sitten aika-ajo/triathlonpyörä ja talvea varten / soratierallitteluun joku kolmas pyörä, mutta jos oikeasti haluaa paljon ajaa, niin hankkisin ensiksi maantiepyörän, missä on 105 osasarja. Jos on huonot osat, pyöräilyyn kyllästyy nopeasti. 

 

Toivotan onnea ja samalla totean, että ihmettelen, jos pidät triathlonista. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

 

Aiotko ajaa hiekalla? 

Saatan ajella. Etupäässä mietin, että talvella voisi ajella vaikka työmatkaa samalla pyörällä ja voisin käyttää muuhunkin kuin treenaamiseen. Varsinkin jos motivaatio loppuu triatloniin, niin ainakin olisi kalustolle muutakin käyttötarkoitusta.   

 

Ja kiitos. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suomen olosuhteisiin yhdeksi yleispyöräksi cyclo on ainoa oikea valinta. Mutta kannattaako sitten cyclolla ajella tri-reeniä? Tästä on varmaan eriäviä mielipiteitä. Ite sitä mieltä, ettei ne jalat nyt niin tunnista mikä pyörä on alla kunhan lukkopolkimet ja jossain määrin järkevä ajoasento. Iteki 80% ajoista cyclolla tulee tehtyä. Mitä katsonut ns. ammattilaisten reenipäiväkirjoja, niin jotkut ihan absoluuttiset pyörähuiput (kuten Cam Wurf) ajelee suurimman osan treenitunneista ihan muulla kuin tri-pyörällä (jotkut esim. voitteko kuvitella tätä kotona MAASTOPYÖRÄLLÄ!?!) Mitä lähemmäksi kisat tulee, sitä enemmän pitäisi sitten pystyä puskemaan kisa-asennossa ja kisavermeillä, että se tulee lihasmuistiin tutuksi. Lainaamallahan saa oikean pyörän kyllä kisaan, mutta kyllä se aika iso muutos on cyclosta aeroasentoon. Ja ei todellakaan ole sama asia ajaa cyclolla ja aerotangoilla kuin tri-pyörällä! Sitten erikseen on se keskustelu paljonko häviää cyclo+aerotangot vs. tri-pyörä ja missä muodossa häviö tulee (tri-pyörä joillakin säästää juoksulihaksia huomattavasti enemmän kuin cyclo+aerotangot). Omasta mielestäni niin paljon, että jos on vuoden tavoitteellisesti harjoitellut kisaa varten, niin hukkaan on mennyt puolet (pyörä)tunneista. Jos siis tähtäimessä on muutakin kuin läpäisy ja retkeilyvauhti. 

 

Eli jos vähän epäröintiä ja haluaa vaan yhden pyörän, jolla aivan hyvin pääsee treenailemaan hyvinkin pitkälle ja ei varmuudella mene eurot hukkaan, niin ehdottomasti kohtuu laadukas cyclo (ite sanoisin osasarjan minimilaaduksi kyllä Ultegra). Tällöin tehtävä plan B millä ajaa kisassa. En uskoisi lainaamisen olevan iso ongelma (ainaskin oma pöyrä joutaa lainaan tietyin ehdoin tulokunmiehille kunhan itellä ei ole kisaa/tärkeää reeniä justiinsa siinä kohden ja uskoisin muiltakin löytyvän pyöriä lainaan). Mutta eihän se lainapyörä ole sama kuin oma, jonka saa säädettyä just eikä melkein kohdilleen ja tuntee kuin omat taskunsa... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paras ja kallein kombinaatio on kolme pyörää eli talvi/off-roadpyörä, perinteinen maantiepyörä ja triathlonpyörä jolla maksimoidaan aerodynamiikka eli aika kisassa. Sitten kun tuosta aletaan karsia niin cyclocrossarilla voi hoitaa nuo kaikki, mutta kisaan sillä ei saa ihan parasta aikaa kun ajoasentoa ei saa kaikkein nopeimmaksi mukavalla tavalla ja pyörissä on myös hieman extrapainoa. Jos taas ajaa vain kesällä niin voi mennä pelkällä triathlonpyörällä tai pelkällä maantiepyörällä. Jälkimmäiseen ei saa ihan parasta asentoa kisanopeuden kannalta mutta se on hieman mukavampi harjoittelussa, etenkin ylämäkiä noustaessa ja siinä on enemmän ajoasentoja joissa viihtyy pitkin päivää. Myöskin turvallisempi ja kivempi asento kaupunkialueella ja mukavampi niskoille maisemia katsellessa. Triathlonpyörän etu on että aerodynaamisimman ja siten nopeimman kisa-asennon saa juuri kohdilleen mukavimmalla tavalla. Sillä voi periaatteessa tehdä vaikka kaiken treenin maantiellä, joskin tuossa asennossa ei ole ihan niin mukavaa viettää viikkotolkulla aikaa kuin maantiepyörän päällä. Mukavinta olisi valita noista kolmesta aina tilanteen mukaan sopivin eli meneekö treenaamaan kisanomaisesti vai tekemään mukavaa pitkää lenkkiä vaihtelevalle maantielle vai talvi/soratie/maastolenkkiä. Tosielämässä joutuu joskus tekemään kompromissin suuntaan tai toiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin. Maantiepyörä tai cycklo nyt aluksi ja syksyn/talven/kevään aikana sitten kunnollinen tripyörä jos vielä budjetti sekä psyyke kestää tätä touhua.

 

Syksyllä jos alkaisi löytymään halvemmalla vähän käytettyjä kisapyöriä, niin siihen saumaan isken budjetti edellä...

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy