Jump to content
Juoksufoorumi.fi

X-Caliber

MM 24h 26.-27.10.2019, Albi

Recommended Posts

Mulla on sellainen muistitatsi, että useammassa 24h arvokisassa viime vuosina suomalaiset ovat joukolla lähes järjestään jääneet omasta tasostaan usein reilustikin. Epäonnistumisia ei erityisemmin ole avattu yleisellä eikä yksityisellä tasolla kovin tarkasti - en ainakaan ole huomannut. Olisi mielenkiintoista luettavaa omaksikin opiksi. Vai onko kaikki vain maajoukkuepaidan mukanaan tuomaa riskien maksimointia liian kovilla alkuvauhdeilla?

5 tuntia sitten, spiros kirjoitti:

monella alkuvauhti liian kova !

Näin se on. Pitäisi aina juosta vain omaa kisaa ja unohtaa muut juoksijat ainakin ensimmäisen 12 tunnin aikana. Jos sinne asti pääsee sopivaa vauhtia, niin sen jälkeen on jo kroppa sopivasti uupunut, ettei enää niin helposti sorru liian kovaan vauhtiin. Etenkin ensimmäiset tunnin ovat salakavalia isoissa kisoissa, joissa nopeita menijöitä riittää. 12 tunnin jälkeenkään ei kyllä pidä lähteä koheltamaan kenenkään muun matkaan, vaan on jatkettava sitä itselle sopivaa vauhtia. Muista voi ottaa mittaa vasta viimeisillä tunneilla ja siinäkin on oltava järkeä, ettei taju lähde tai sippaa totaalisti.

Motivaationkin kannalta on henkisesti paljon helpompaa, jos toisella 12 tunnilla on enempi ohittajan roolissa kuin ohitettavan roolissa. Oman kunnon tunteminen on hyvin tärkeää. Jos luulee olevansa hieman paremmassa kunnossa, kuin on ja on määritellyt lopputulokseen tähtäävän vauhdin hieman liian kovaksi, niin jossain vaiheessa alkaa alamäki ja pahin virhe on taistella sitä alamäkeä vastaan lisäämällä tehoa ja varmistamalla sammumisen ennen maalia. Minun mielestäni tarkka aikataulusuunnitelma ei välttämättä ole hyvä asia 24 h juoksuun. Tai jos sellaisen laatii, niin ainakin siitä on osattava luopua, jos kunto niin vaatii.

Toinen vauhdinjakoon liittyvä juttu on vauhdin tasaisuus. Jos muut menevät epätasaista vauhtia, niin itse kannattaa kuitenkin juosta tasaista vauhtia. Porukassa pysyminen ei ultrajuoksussa auta kuten hiihdossa. Muutamissa kisoissa olen nähnyt sitäkin, että huoltopaikan jälkeen joustaan "oma pari" tai ryhmä kiinni ja kun näitä spurtteja tehdään tuntitolkulla, niin vastaa samaa kun juoksisi estejuoksua, kaverin juostessa sileää.

Kaverin kanssa juoksu voi väsyneenä olla ihan motivoivaa ja järkevää, etenkin silloin kun taistellaan romahdusta vastaan ja kaikki henkinen tuki on tarpeen. Toimii parhaiten siis juoksun viimeisellä kolmanneksella ja kaverin pitää olla saman tasoinen. 

• Like 1

1 tunti sitten, karva kirjoitti:

Mulla on sellainen muistitatsi, että useammassa 24h arvokisassa viime vuosina suomalaiset ovat joukolla lähes järjestään jääneet omasta tasostaan usein reilustikin. Epäonnistumisia ei erityisemmin ole avattu yleisellä eikä yksityisellä tasolla kovin tarkasti - en ainakaan ole huomannut. Olisi mielenkiintoista luettavaa omaksikin opiksi. Vai onko kaikki vain maajoukkuepaidan mukanaan tuomaa riskien maksimointia liian kovilla alkuvauhdeilla?

Itse olen ollut 12 kertaa arvokisoissa ja 10 kertaa kilpailijana. Joka kerta tulos on ollut kauden paras kilpailuni. Ei se kuitenkaan ihan itsestään synny, vaan siihen tarvitaan ainakin nämä asiat oikein tehtynä. Ei ole aikaa kirjoitella enempää, mutta vain pääkohdat:

1. Ehyt ja järkevä harjoituskausi.

2. Itselleen sopiva lähestyminen kilpailua kohti (viimeiset noin 3 viikkoa). Ei liian löysää, eikä liian rankkaa. Minulle raju lähestyminen oli triathlonissa erittäin sopiva. Ultrajuoksuissa hieman kevyempi, mutta selvästi rankempi kuin monella muulla. Jos kilpailumatka olisi vaikka 2 min, niin lähestyminen vielä hapokkaampi. Suorastaan risoo, että monet suomalaiset menevät arvokisoihin tekemään paskaa  suoritusta ja ihmettelevät, että miten se niin huonosti meni kun kovan harjoituksen seassa valmistavalla leirillä tai SM kisoissa meni paljon paremmin. Eikä edes kisojen jälkeen ymmärretä, että se kahden viikon löysäily yhdistettynä kisajännitykseen vei kaiken terän lyhyestä suorituksesta. Ultralla sitä ääretöntä herkkyyttä ei niin tarvita, joten tärkeintä, että on energiavarat täynnä ja lihakset palautuneet ja rennot, sekä henkinen iskukyky kohdallaan.

3. Kisapaikalla osattava pysyä rentona. Turha jännittäminen ja panikointi syö voimia. Kevyt liikunta voi auttaa hotellikuolemaan ja kisajännitykseen, mutta mitään rankempaa ei viimeisten päivien aikana tarvitse treenata.

4. Ravinto ei paranna kuntoa, mutta syömiset pitää osata tehdä niin, että energiavarat ovat täynnä ja maha + suolisto kuitenkin sopivan tyhjä, jotta ei tarvitse heti alkaa juoksemaan paskalla.  

5. Itse kilpailu sitten sitä sopivaa vauhtia ja syömiset ja juomiset oikein. Itse tunsin oman kuntoni jo harjoittelun perusteella niin tarkasti, että se auttoi vauhdinjaossa jo alkumatkasta lähtien. Jos tavoite on epärealistinen, niin kesken jää.

• Like 3
  • Thanks 1

Tavoite oli 25x tulos ja sen mukaan lähdin riskillä. 

Jos tuollaiseen tulokseen meikäläinen pääsisi, pitää kaikki osua kohdilleen.

Nyt jo 30 km jälkeen alkoi etureiden pettämään. Jo viikkoa aikaisemmin olin huomannut että niissä on jotain vialla (palautumattomuus?) En lähtenyt tekemään asian hyväksi paljoakaan.

Jälkikäteen olisi ehkä hieronta tai muu ammattilaisen käsittely voinut auttaa.

6 tunnin jälkeen alkoi usko mennä ja motivaatio karata. 

Minimi tavoite oli 210km ja siis M55 SE.

Tiputin tavoitteeni suoraan siihen ja aloin vain varmistelemaan sitä tulosta.

Ehkäpä kunto tai joku muu asia olisi pettänyt myöhemmin, jos ei erureidet.

No imeytymisvaikeuksia oli myös hieman, mutta niillä ei enää ollut suurta vaikutusta tulokseen.

Motivaatiota ei siis myöskään ollut tarpeeksi, MM-kisan arvoisesti.

Parempi siis lopettaa 24h juoksut. Ei niissä tehdä tuloksia, jos ei ole riittävää paloa. Itsesuojeluvaisto ja mukavuudenhalu on nyt niskan päällä.

• Like 1

25X tulon tuossa iässä on ihan huima. Joskus on vaan pakko hyväksyä se, että rajat tulee iän myötä vastaan. Se sinun ennätystulos pari vuotta sitten oli jo varsin kova ikäisekseen.

Minäkin lopetin ultrat siihen, kun rajat tuli vastaan. Ihan mahdollista olisi ollut jatkaakin, mutta silloin olisi pitänyt vaan ajatella, että kilpaillaan, vaikka ennätyksiä ei enää tehdä. Mulle sellainen puolitotinen kilpaileminen triathlonissa, ultrilla tai maratonilla ei oikein istu ajatusmaailmaani, mutta esim. swimrunissa tai suunnistuksessa en ole menneisyyden vanki.

51 minuuttia sitten, jyrku kirjoitti:

Tavoite oli 25x tulos ja sen mukaan lähdin riskillä. 

18 minuuttia sitten, 226 kirjoitti:

25X tulon tuossa iässä on ihan huima.

DUV:in mukaan M55-sarjassa on kautta aikojen kolme 250 km ylittäjää ja 240 km tuloksellakin mennään varsin korkealla all-time -listalla. Kruglikovin ME on kova, mutta toisaalta mies on nuorempana juossut 271 km.

image.thumb.png.257957d427ed53732bdb9454e00f9a7e.png

3 minuuttia sitten, X-Caliber kirjoitti:

DUV:in mukaan M55-sarjassa on kautta aikojen kolme 250 km ylittäjää ja 240 km tuloksellakin mennään varsin korkealla all-time -listalla. Kruglikovin ME on kova, mutta toisaalta mies on nuorempana juossut 271 km.

image.thumb.png.257957d427ed53732bdb9454e00f9a7e.png

Niinpä. Jälkeenpäin ajateltuna tuo 240 tulos olisi ehkä ollut järkevämpi tavoite.