Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kumpi tukee paremmin juoksua: pyöräily vai hiihto?


Pisama
 Share

Recommended Posts

Olen talvikaudella korvannut juoksutreenejä spinningillä enkä aio nyt muutenkaan unohtaa lajia kokonaan. Hiihtämiseen olen päännyt kiinni vasta nyt, 37-vuotiaana, vuosien ellei vuosikymmenten tauon jälkeen.

Kumpaa te pidätte paremmin juoksua tukevana lajina?

Oman kokemuksen mukaan spinningtunnilla "juostaan" paljon ja tunnit ottavat yllättän paljon ihan samoihin lihaksiin kuin juostessakin. Esim. kevättalvella kun siirryn juoksemaan enemmän, eivät jalkani kipeydy juuri lainkaan ja syksyllä kun juoksu jää vähemmälle ja spinning astuu kuvioihin, eivät jalkani ole kipeytyneet silloinkaan.

Sen sijaan hiihdon aloittaessani sain todella kipeäksi yläreisistä lähentäjälihakset. Totta kai hiihto tuntuu myös yläkropassa, mutta tämä erilaisten jalan lihasten käyttö yllätti minut.

Link to comment
Share on other sites

Minä käyn viikottain hiihtämässä ja joskus spinningissä. Mielestäni hiihto on parempaa juoksijalle ensisijaisesti siksi että siinä on helpompi kontrolloida rasitusta. Ei spinning mikään huono laji ole, mutta jos kunto on heikko niin siinä voi rasitus nousta liian kovaksi. Hiihto on myös hyvä laji koska hiihtolenkkien pituutta voi lisätä ilman että jalat rasittuvat kovin paljoa (spinningiä minä en jaksa harrastaa yhtä tuntia pidempään, kun on niin tylsää). Minulle hiihto on lähinnä palauttavaa ja mukavaa ulkoilua. Määrää hakeville on myös hyvä tehdä yhdistelmätreenejä, itse olen aina välillä tehnyt tyyliin 1h juoksua+1h hiihtoa.

Link to comment
Share on other sites

Minulla ei ole spinningista kokemusta, mutta hiihto on erinomainen laji peruskuntokaudella. Hiihdon (luistelutyyli) vahvuus on siinä, että se ottaa kokonaisvaltaisesti koko kroppaan ja kehittää hyvin peruskestävyyttä ja koko kehon verenkiertoelimistöä. Varsinkin pitkät matalasykkeiset lenkit ovat maratonille tähtäävälle tosi hyviä.

Olen kuitenkin huomaanut, että vaikka talvella hiihdän paljon, niin juoksua on pidettävä mukana ohjelmassa, koska muuten jalat täytyy taas tauon jälkeen uudelleen totuttaa juoksemiseen ja hiihdon tuomaan hyötyä ei pysty niin nopeasti siirtämään juoksuun.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on ohjelmassa 1-2 tuntia spinnigiä tai (xyclingiä, jolla nimellä se elixiassa kulkee) viikossa ja itse näkisin sen lähinnä voimaharjoituksena jaloille. Itsellä on tapana käyttää raskaita vastuksia ja kyllähän se jalkoja reenaa eri tavalla kuin juoksu. Kestävyysharjoitusta(kin) siinä tulee samalla ja hiki ainakin ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Olin viime viikon Iso-Syötteellä hiihtolomalla ja hiihdin vapaalla yhteensä 120km. Hyvältä tuntui, sykkeet pysyivät matalina eikä lihaksetkaan kipeytynyt lainkaan vaikka rääkki on aikamoinen tavanomaiseen perusviikkoon verrattuna. Tuollaista juoksumäärää en ainakaan tämänhetkisellä kunnolla voisi toteuttaa joten uskon että pelkkää hyvää tekee kevään juoksuja ajatellen tuollainen leireily. Vai olenko lie väärässä?

Myöhemmin keväällä ottanen samanlaisia tehoviikkoja kehiin pyöräilyn (tosin maantieversion, en spinningin) avulla, mitä en taaskaan voisi toteuttaa juosten. Voi olla että jalat on tönkissä sitten kun alkaa taas juoksemaan mutta luulisi että kestävyyspuoli on reilassa paremmin. Mene ja tiedä. Noin kerta viikkoon olen juossut tavallisesti myös näillä hiihto-pyöräilyviikoilla.

Link to comment
Share on other sites

Olen kuitenkin huomaanut, että vaikka talvella hiihdän paljon, niin juoksua on pidettävä mukana ohjelmassa, koska muuten jalat täytyy taas tauon jälkeen uudelleen totuttaa juoksemiseen ja hiihdon tuomaan hyötyä ei pysty niin nopeasti siirtämään juoksuun.

Maanantaina oli ensimmäinen juoksulenkki lähes kahteen kuukauteen. Hiihtoa tuli vedettyä juoksutauon aikana n 50 km/ viikko ja pisin lenkki oli 50 km.

Yllättävän hyvältä juoksu kuitenkin tuntui. Paljon paremmalta kuin ennen hiihtokelien alkua. Pientä jäykkyyttä ehkä, mutta luulen että viikon sisällä jalat ovat jo täysin juoksuun tottuneita.

Jos pyöräillä pitäisi, niin maantiepyöräilyn sijaan suosisin maastopyöräilyä. Ainakin oman kokemuksen perusteella maastossa saa sykkeet kohoamaan paljon paremmin kuin maantiellä, jossa vain jalat ja perse puutuvat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Perinteinen hiihto on mun käsittääkseni juoksua tukeva hiihtomuoto.

Vapaa on enemmänkin pyöräilyä tukeva.

Ja jos taas miettii juoksua ja putkelta ajoa eli polkemista seisaaltaan, niin kyllähän nekin muistuttaa hyvin paljon toisiaan :)

Peruskestävyyttä kannattaa kehittää mahdollisimman monipuolisesti, mutta jos jonkun lajin haluaa tosissaan kulkemaan, niin eipä siihen taida auttaa muu kuin treenata pääasiallisesti sitä lajia.

Link to comment
Share on other sites

Perinteinen hiihto on mun käsittääkseni juoksua tukeva hiihtomuoto.

Vapaa on enemmänkin pyöräilyä tukeva.

Ja jos taas miettii juoksua ja putkelta ajoa eli polkemista seisaaltaan, niin kyllähän nekin muistuttaa hyvin paljon toisiaan :)

Samaa mieltä em. kommenteista.

Tuosta viimeisestä on omakohtaisia kokemuksia Kanarian saarten Gran Canarialta viime syksyltä, kun jouduin ajamaan putkelta vuoristossa pirusti kilometrejä. Ei nimittäin suomipojan maantievälitykset oikein tukeneet Kanarian korkeuseroja, joita sitten riitti loputtomiin lähti mihin suuntaan vain. Suomeen palattuani huomasin juoksun sujuvan aiempaa helpommin ja yksi selkeä syy siihen tuntui olevan juoksuvoiman parantuminen vuoristokiipeilyn ansiosta pyörän kanssa. Pahimmat nousukilometrit serpentiiniä ylöspäin joutui tosissaan jaloilla painamaan ja nostamaan kampikierros kerrallaan jos halusi matkan etenevän. Nousun jyrkkyyttä kuvaa hyvin se, että pysähdyksen jälkeen piti lähteä hetki alaspäin (mutta jarruttamalla ettei vauhti kiihtynyt liikaa) että sai klossit kiinni.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Minulla ei ole spinningista kokemusta, mutta hiihto on erinomainen laji peruskuntokaudella. Hiihdon (luistelutyyli) vahvuus on siinä, että se ottaa kokonaisvaltaisesti koko kroppaan ja kehittää hyvin peruskestävyyttä ja koko kehon verenkiertoelimistöä. Varsinkin pitkät matalasykkeiset lenkit ovat maratonille tähtäävälle tosi hyviä.

Olen kuitenkin huomaanut, että vaikka talvella hiihdän paljon, niin juoksua on pidettävä mukana ohjelmassa, koska muuten jalat täytyy taas tauon jälkeen uudelleen totuttaa juoksemiseen ja hiihdon tuomaan hyötyä ei pysty niin nopeasti siirtämään juoksuun.

Itse hiihdon aktiiviaikoina pidin juoksun läpi talven mukana ohjelmassa. Toteutin sen niin, että käytännössä joka hiihtolenkin jälkeen juoksin rauhallisesti noin 10-15min. En sentään monot jalassa, vaan kengät oli aina mukana. Se varmasti osaltaan vaikutti siihen, että kevään ensimmäisissä maantiejuoksukisoissa, hiihdon kisakauden jälkeen juoksukunto oli rautaa.

Link to comment
Share on other sites

Itse olisin sitä mieltä, että se kestävyyslaji, johon tuntee viehtymystä ja joka on sekä ajan ja muiden resurssien puolesta mahdollista, varmaan tukee juoksuharrastusta.

Kun kuljen työmatkat lukkopolkimilla putkelta kampea pyörittäen, säästän aikaa ja nautin raittiista ilmasta (jos sitä on). Mutta liikenteessä on hyvä olla varovainen ja pidättäytyä mahdollisiin vauhtipiikkeihin vain sellaisilla osuuksilla, joissa tieturvallisuus ok.

Kaksi mainitsemisen arvoista linkkiä pyöräilyyn ja liikuntaan liittyen:

http://www.slu.fi/verkkolehti/artikkeli/?ARTIKKELI_NUM=40663

http://www.slu.fi/verkkolehti/artikkeli/?ARTIKKELI_NUM=40544

Link to comment
Share on other sites

Mutta mistä johtuu, että itselleni ainakin tuntuu juoksu paljon raskaammalta nyt, kun on taas pyöräkausi avattu? Havaitsin tämän jo viime kesänä, kun pyöräilin pidempääkin lenkkiä, ettei vaan jalat jaksa juosta esim. seuraavana päivänä. Onko siis pyöräilytekniikassa jotain vikaa? Vai onko mieleni vain niin hurmaantunut vauhdista, että juoksu tuntuu sen takia väsyneeltä ja hitaalta? Pyörä ei todellakaan ole mikään kilpapyörä vaan perus-Helkama.

Siis itse sanoisin, että (perinteinen)hiihto sopii paremmin juoksun oheisreeniksi, koska se ei tuo tuota väsymyksen tunnetta. Tosin hiertävien monojen takia hiihto on kyllä jäänyt minulla vähille kilometreille....

Link to comment
Share on other sites

Mutta mistä johtuu, että itselleni ainakin tuntuu juoksu paljon raskaammalta nyt, kun on taas pyöräkausi avattu? Havaitsin tämän jo viime kesänä, kun pyöräilin pidempääkin lenkkiä, ettei vaan jalat jaksa juosta esim. seuraavana päivänä. Onko siis pyöräilytekniikassa jotain vikaa? Vai onko mieleni vain niin hurmaantunut vauhdista, että juoksu tuntuu sen takia väsyneeltä ja hitaalta?

Minkäslaisilla kierroksilla singerrät menemään ? Kampikierroksia eli kadenssia ois hyvä olla minimissään se 70, yleensä noin 80-100 välillä, mikä tuntuu hyvälle, mutta jos vääntää hyvinkin matalilla kierroksilla, niin se puuduttaa jalat hyvinkin nopeasti. Jujuna on se, että mitä korkeammilla kierroksilla ajaa (tiettyyn henk.koht. rajaan asti), niin sitä vähemmän siihen tarvitsee voimaa, sen paremmin kehittää kestävyyttä.

Itte ajelen Pk lenkkejä noin 75-90 kiekoilla.

Pyöräily on siitä erikoista, että pyöräillen voi saada itsensä ihan uskomattoman väsyneeksi ns. pienemmällä tuskalla kuin juosten. Ittellä ainakin tuntuu siltä, että pyöräily vaan tavallaan puuduttaa (väsyttää) jalat, juoksussa taas tuntee sen todellisen väsymisen.

Eikös pidempien lenkkien, oli laji sitten mikä tahansa, kannattaisi pitää lepopäivä ?

Link to comment
Share on other sites

Olen kyllä nimenomaan pyrkinyt kiinnittämään huomioni tuohon kadenssiin. En sitä kyllä ole laskenut, mutta mahdollisimman nopeasti yritän pyörittää.

Sykemittaria en käytä oikeastaan ollenkaan pyörälenkeillä. Kerran kokeilin ja silloin keskisyke oli n. 20 pykälää matalampi kuin pitkillä juoksulenkeillä, joten en oikein usko, että liian kovaa polkisin. Tänä vuonna ei ole vielä oikein pitkää lenkkiä tullut tehtyä, mutta jo lyhyemmän, 8km suuntaansa, hyötypyöräilylenkin jälkeisenä päivänä oli hankalaa juosta. Pyöräily on ollut tänä keväänä vähemmällä juuri sen takia, että se vaikuttaa niin paljon tuohon juoksuun.

Siis jos tämä kadenssi on nyt se ongelman ydin, niin sanottakoon, että lähiympäristössäni on erittäin paljon mäkiä, joissa pyöritysnopeus automaattisesti laskee, kun ei vaihteita kovin paljoa ole. Lisäksi en koskaan polje niitä putkelta, kun on vähän huonoja kokemuksia siitä.

Tunne on juurikin tuollainen puuduttava seuraavana päivänä ja juoksu tuntuu laahustamiselta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy