Jump to content
Juoksufoorumi.fi



IikkaT (Maraton vuonna 2021 alle neljään tuntiin)


Recommended Posts

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nonni. Maraton suoritettu ja loppuaika alitti tavoitteen eli matka taittui 4:28:13. Siitä on hyvä fiilis.   Mutta pakko myöntää, että taittui matkalla tavoiteajan lisäksi myös mies.  

Terveyshenkilökunta antoi lausuntonsa kintusta. Penikka, ei hiusmurtumia tahi muuta. Aika arka on kyllä, vaikka kävely jo sujuukin. Suosittelivat noin 3-4 viikkoa ilman kovaa rasitusta, eli nyt luvass

Vantaalta sitten dnf. Viiden kilsan jälkeen penikka muistutti itsestään, ekan kierroksen jälkeen toivoin, että ehkä jalka puutuu juostessa, tokan kierroksen lopussa jo arvoin, että uskaltaako kolmanne

Kahdeksannen treeniviikon ekat juoksut tehty. Maanantaina oli jaloissa selvää jäykkyyttä varsinkin reisissä  sunnuntain pitkiksen ja sitä seuranneen noin neljän tunnin ajomatkan yhteisvaikutuksena.

Kevyttä palauttelevaa juoksua 5,75 km @ 6:28/km.

 

Tiistainakin tuntui vielä jaloissa,  mutta maanantaina ja tiistaina tehty pieni lihashuolto eli lämmittely ja venyttely auttoi siihen, että tänään aamulla juoksu maistui. Varsinkin, kun tiistaina kummunnut pieni päänsärkykin hävisi yöunien aikana.

 

Ohjelmassa oli tunnin pk, mutta haluja oli ottaa vähän kovempaa. Suunnitelma seuraava: aluksi viisi kilometriä noin 5:20-vauhtia, sitten pari kilsaa löysemmin tasoittelua ja loppuun viisi kilometriä juoksuohjelman maravauhtia eli 5:40-tahtia.

 

Yllättävän hyvin toimi. Eka vitonen aikaan 26:52 eli 5:22/km. Sen jälkeen pari kilsaa noin 6:00-vauhdilla ja loppuun vitonen noin 5:36/km-vauhtia. Sitten alle kilsa lönköttelynä liikennettä väistellen lähikauppaan aamiaisen hakuun.

Kokonaisuutena 12,85 km @ 5:36/km.

 

Perjantaina uusiksi maravauhtinen kymppi tosin paremmalla lämmittelyllä. Sunnuntaina ohjelmassa pitkis. Tekisi mieli juosta maravauhtinen puolikas testimielessä. Se tuskin olisi liian kova treeni, kun kisaan on vielä reilu kuukausi.

 

Tämän viikon jälkeen pari kovaa treeniviikkoa ja sitten alkaa himmailu kohti maratonia. Huh huh.

  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Edellistä postausta lukiessa on vain pudisteltava päätään: maravauhtinen kymppipä hyvinkin.

 

Kello soi 5.20, kenttää kohti 6.15.

 

Huomaan tietyn malttamattomuuden ja keulimisen omassa treenaamisessa. Sen sijaan, että olisin vetänyt ohjelman mukaisen kympin maravauhtia, lämmittelyn (3,3 km) jälkeen päätin katsoa, millaiseen aikaan viisi kilometriä menisi urheilukentän radalla. Se meni yllättäen 25:07 eli keskimäärin 5:01/km. En juoksun jälkeen pysäyttänyt kelloa, vaan parinkymmenen kävelymetrin ja pienen puhaltelun jälkeen päätin jatkaa juoksemista, että harjoitteen kymppi tulee täyteen. Seuraavan vitosen koetin juosta 5:20-vauhtia. Ihan loppuun saakka jalat eivät kantaneet, vaan vitoseen meni puheltelupysähdyksen kera 26:56 (5:24/km).

 

Kymppi kuitenkin täyttyi ajassa 52:04 (5:12/km), mikä on parannusta kesäkuun lopussa juoksemaani testikymppiin yli minuutin. Ensiviikon virallisella testikympillä voisi kyllä yrittää parannusta vähän järkevämmällä vauhdinjaolla. Jos tuolloin alkuun pyrkisi vaikka 5:05-5:10-vauhdilla ekan vitosen, tokan vitosen kolme ekaa kilsaa 5:10 ja loput kaksi niin kovaa kuin jalat ja keuhkot irti antavat. Olisi ehkä mahdollisuus 51:xx aikaan. Mutta tämä siis ensi viikolla vasta.

 

Kympin loppuun vielä vähän yli kilsa lönköttelyä kohti kauppaa, josta aamiaistarpeita perheelle ennen töihin lähtöä. Yhteensä jalkojen päällä 14,5 kilsaa.

 

Sunnuntaina ajatuksena on edelleen juosta pitkiksen paikalla maravauhtinen (ohjelman mukaan 5:40/km) puolikas. Varsinaista maratonia nopeammalla vauhdilla on tarkoitus rakentaa luottoa siihen, että jos pystyn vetämään puolikkaan ja vähän päälle tuolla vauhdilla, niin varsinainen maratonini tavoitevauhti, joka nyt on haarukoitumassa välille 6-6:20/km, pitäisi olla astetta kevyempää ja ehkä siis toteutettavissa.

 

Kun kokemusta ei ole maratonista, niin sitä näköjään joutuu rakentelemaan itseluottamusta monin erikoisinkin konstein. Fiilis on kyllä ihan positiivisen odottava, kunhan tässä kuukauden saisi olla vaan terveenä.

  • Like 9
Link to post
Share on other sites

Niin ku ite sanoitkin, niin nuohan on tuollaista itselleen osoittelua. Ja sinänsä tosi tärkeä on osoittaa itselleen, että pystyy ja pääsee kovempaa kuin uskoikaan. Se luo sen pohjan, josta ponnistetaan sitten kisassa, kun ekan kerran alkaa ahdistaa oikein kunnolla. 

 

Mutta tuossa taktiikassa piilee myös sudenkuoppa. Jos liiakseen lähtee rykimään, äkkiä ollaan liian syvässä kuopassa, josta sitten ajaudutaan joko telakalle tahi ei enää palauduta kunnolla ja kunto kääntyy pitkässä juoksussa (heh heh) laskuun. Ole siis varovainen noiden ohjelman ulkopuolisten ylikovien harjoitusten kera! Sulla on nyt selkeesti kunto hyvässä nosteessa niin mielestäni turha lähteä kauheasti säveltämään lisäohjelmaa enää. 

 

Sivuhuomiona annoin tässä muuten täydellisen palautteen: se aaltoilee oikeaoppisesti alun kehuista kriittisen viestin kautta takaisin kannustavaan lauseeseen. Niin sitä vahingossa tulee tehtyä täydellisiä suorituksia!

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Lenkki tuli juostua jo aamulla, mutta (työ-)kiireet estivät harjoituksen kirjaamista. 

 

Hereille 6.15. Tavoitteena päästä matkaan 7.00, mutta kun olen juoksuvermeissä ja ovella, kuulen, kuinka taapero heräilee. Eikä nukahda. Lastenhuoltoa tunti, minkä jälkeen puolisokin hereillä ja mahdollisuus lenkkiin avautuu jälleen. 

 

Mukaan litra mehuvettä ja Kinder-patukka.

 

Vänärille hitaasti lämmeten 3,3 kilsaa @ 7:03/km. Pipo ja paksumpi paita pois ja matkaan. Tavoite juosta 21 kilsaa siten, että vauhti on tasaista ja mittapuullani nopeaa, mutta ei mitenkään täysiä.

 

Ensimmäinen kymppi menee aika kivuttomasti aikaan 55:52 (5:35/km), toinen kymppi sujuu juomisten kanssa 57:05 (5:42/km) ja viimeinen 1,1 kilsaa vähän nostaen 5:32. Yhteensä puolikkaaseen kului 1.58:29. Eli 5:38/km. Jaloissa toki painoi, mutta fiilis oli, että vielä olisi voinut jatkaa. Toki en (toivottavasti) maratonia aloita tällä vauhdilla vaan maltillisemmin 6:00-6:10-vauhdilla.

 

Loppuhölkkänä kotiin 3,3 km @ 7:15/km.

 

Yhteensä 27,6km. Jalat näin iltapäivällä jo aika hyvät, työntelin taaperon uneen ja olin liikkeellä tunnin ilman erikoisempia tuntemuksia.

 

Yhteensä juoksentelua tälle viikolle 60,74 km @ 5:55/km. Aikaa meni aika tarkasti kuusi tuntia.

 

Ensi viikolla menen tiukemmin Sepon ohjelman mukaan. Kaksi viikkoa kovempaa treeniä, sitten pari valmistavaa ja pam. Kohta kai on vaan todettava, että tehty mikä tehty, ja tekemisen taso mitataan asfaltilla.

 

Kuukausi, mutta silti vähän jo jänskättää.

  • Like 9
Link to post
Share on other sites

Kai tämäkin piti kokea: pk-lenkki, joka loppuu ennen kuin pääsee kunnolla käyntiin.

 

Herätys 5.20, vatsassa vähän outo tunne, mutta ei mitään sellaista, että aamurutiinit pitäisi muuttaa. Kahvia, vessa ja liikkeelle. Tarkoitus juosta kevyesti ja hitaasti.

 

Ekan kilsan ajan olo vielä ok, tokalla kilsalla vatsassa alkaa painaa, kuin elimistössä olisi sulamaton möntti. Kolmannen kilsan kohdalla möntti alkaa arpoa, nouseeko se takaisin ulos. Kolmen ja puolen kilsan kohdalla vaihdan kävelyyn ja toivon, että olo paranee. Ei parane. Ei enää okseta (vaikka fiilis on, että puklaus parantaisi oloa), mutta mönttifiilis säilyy.

 

Sen verran mukavuudenhaluinen olen, että en pyristele vaan kävelen kaupan kautta kotiin.

 

Näin surkeaa lenkin yritystä ei taida lyhyeen juoksenteluhistoriaani kuulua.

 

Ehkä - siis ehkä - ei ollutkaan fiksua olla eilen syömättä lounasta ja päivällistä ja vetää sitten 22.30 kasa paistettuja perunoita ja vuohenjuustoa sekä jälkkäriksi kulhollista jäätelöä.

 

Taidan testata huomenna uudestaan.

 

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Tässä katsellut treenaamista ja vauhteja ja voisi olla mahdollista kyllä, että loppuaika menisilähelle neljääkin tuntia. Juoksit juuri keventelemättä puolikkaan alle kahden tunnin. Sillä viimeisen kahden viikon levolla on todellasuuri vaikutus ja olo lähtöviivalla on kuin yliviretyllä kisa-autolla kun on ensin sen 11 viikkoa vetänyt jalat jumissa kilsaa alle. Tässä toki eka kisa niin voi toki hakea kokemuksia ja lähteä siitä sitten parantamaan. 

 

Tai käy vaikka kurkkimassa minun päiväkirjasta mun treenejä ja vauhteja joilla lähdin hakemaan sitä karvan verran alle 4h aikaa. Toki näissä neuvoissa pitää muistaa, että takana ne kaikki 1 läpijuostua maratonia jossa omalla kohdalla jaloista loppui pito reilun 32km jälkeen. Tähän asti mentiin tavoitevauhtia. 

 

Hyvää tekemistä ja tsemppiä kisaan hyvä siitä tulee tällä tekemisellä. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Kiitos @varolevy tsempistä. Ja kyllä: olen käynyt lukemassa harkkapäiväkirjasi - kuten lukuisten muidenkin - ja yleensä jopa moneen otteeseen kohtia kertaillen. On ollut opettavaista omaa treenaamista aloittaessa ja miettiessä lueskella, mitä muut ovat tehneet, miten kropat ovat reagoineet treeniin, miten tulokset ovat kehittyneet ja mitä on ehkä opittu tekemisestä. Vaikka jokainen on yksilö ja siinä mielessä taaplaa tyylillään, niin muiden tekemisistä on voinut saada hyviä vinkkejä ja viitteitä siihen, miten itse kannattaisi tehdä.

Jännä juttu on sekin, että vihaan noin 99 prosenttia telkkarin realityohjelmista. Sen sijaan juoksufoorumin harjoituspäiväkirjoihin jäin jopa koukkuun. Kirjoitukset ovat oikeastaan aika mahtavaa, parhaimmillaan vuosien kaaria rakentavaa draamaa, kun lukee nousuista, laskuista, onnistumisista, epäonnistumisista ja siitä uudelleen kohti onnistumista nousemisesta. Toki asioihin voi jollakin tasolla eläytyäkin, kun itsekin hölköttelee. Mutta siis käsittämättömiä käsikirjoituksia, joita mielikuvitus ei ikinä voisi tuottaa. eli ihan viihteenäkin miellyttävää luettavaa.

Sitten lyhyesti vielä aiheeseen eli omaan harjoitteluun. Eilen meni juoksu pieleen. Tänään korjasin tilannetta aamulenkillä ennen duunia. 8,9 kilometriä @ 7:01/km. Tarkoituksella hitaasti ja varovasti, vatsaa ja yleistä oloa tunnustellen. Fiilis ihan ok.

 

Viikon ohjelmassa vielä 75-minuuttinen vauhtileikittely, 50-minuuttinen juoksentelu ja kympin testi. Luultavasti huomenna vedän aamusta tuon 50-minuuttisen, perjantaina vuorossa ois 75 minuuttia vauhtileikittelyä (ainakin pari kilsan vetoa ja ehkä jotakin muuta) ja sunnuntaina testikymppi.

Juoksuohjelman lopun keventelystä vielä: kun ei ole kokemusta tuollaisesta keventelyn kautta valmistautumisesta raskaaseen suoritukseen (=superkompensaatio?), niin homma on vähän kuin joulupukin kohdalla. Vaikka muut kertovat, että se on totta, niin mielessä on niin kauan epäusko, kunnes pukin lahjat ovat oikeasti rivissä kuusen alla. 

Okei, ontuva vertaus, mutta.

  • Like 7
Link to post
Share on other sites

Lyhyt väliraportti ennen sunnuntain kymppiä.

 

Torstaina aamun aikataulu meni vähän pieleen, ja aamulenkille tuli pituutta vain 4,2 kilometriä @ 5:37/km. Toisaalta olin ihan tyytyväinen, että tuli lähdettyä, vaikka motivaatiota ei oikein ollut kaiken muun työhäslingin (lue: yt:t) vuoksi.

 

Tänään paremmalla motivaatiolla vauhtileikittelyyn. Ajatuksena oli, että vedän aluksi pari kilsaa 5:30-vauhtia, sitten aina noin 400 metriä kiihdyttäen (5:00->4:20), minkä jälkeen palauttelu juoksemalla noin 500 metriä siten, että vauhti ei saa tippua alle 6:20/km. Ajatuksena oli saada pulssi korkealle ja hengitys kovaksi noissa nostoissa, ja sen jälkeen katsoa, mitenkä pystyn palautumaan liikkeessä. Tätä vedin kuusi kertaa. Rasittavaa, mutta kovin mukavaa. Lopussa jälleen noin pari kilsaa tasaista 5:30-juoksua.

 

Kokonaisuutena 10,5 kilometriä @ 5:31/km. Fiilis kiva. Lauantai lepoa ja sunnuntaina katsomaan, taipuisiko kympin aika vielä kerran alaspäin. Jos tällä kertaa yrittäisi alussa tasaisuutta (ekat viisi kilometriä 5:00-5:10-vauhdilla) ja sitten tokalla vitosella se, mikä jaloissa on jäljellä. Herkkänä toiveena saada kymppi kulkemaan 51:xx-aikaan.

  • Like 6
Link to post
Share on other sites

Jännä, miten sitä itselleen kaivaa kuoppaa. 

 

Lauantai muuttui lepopäivästä duunipäiväksi, syömiset miten sattuu ja illalla en osannut mennä nukkumaan ajoissa, vaikka hyvin tiesin, että sunnuntaina on viimeinen kymppi.

 

Viisi ja puoli tuntia unta. Aamukin hektinen, rutiinit rikkoi on/off-heräilevä taapero. Zen katosi ja kauas. Viimein klo 8.50, kun muutkin olivat hereillä, kohti kenttää.

 

Lämpöä 3,3 km @ 6:55/km. Sitten hörppy ja radalle. Suunnitelmana ottaa eka vitonen tasaisesti noin 5:00/km.

 

Kilsat 4:58, 4:57, 5:00, 5:02 ja 5:00. Vitonen ilahduttavasti 24:57 eli 4:59/km. Tosin tässä vaiheessa jo tiesi, että tuskaa on tulossa. Kuudes kilsa vielä 5:07. Sitten vatsaan kipu, hengitys sakkaa ja jalkoja painaa. Seuraavat kilsat irvistäen 5:13 ja 5:20.

 

Kaksi kilsaa enää. Koetin tehdä noston, mutta vauhti jää toiseksi viimeisellä kilsalla vaatimattomaksi: 5:04. Viimeinen kilometri on taistelua, ulkopuoliselle varmaan koomistakin. Haukon henkeä kuin Arnold Marsissa, kaikki sakkaa ja vauhti vain hiipuu.

 

Harvoin on juoksuradalla 400 metriä tuntunut niin pitkältä kuin nyt juostu 25. kierros.

 

Mutta kaiken kakomisen keskeltä nousee mielihyväkin. Kymppi aikaan 50:47 eli about 5:05/km.

 

Koetan pahimman puuskuttelun jälkeen radalla vielä paria vetoa, mutta ei irtoa.

 

Loppuhölkkä/kävely 3 km.

 

Koko viikko 44,06 @ 6:17/km.

 

Seuraava viikko viimeinen kova, sitten lasketellen kohti kisaa.

  • Like 9
Link to post
Share on other sites

On ollut outo viikko. Askeleista puuttuu, no, paremman sanan puutteessa, päättäväisyys. Jotenkin lenkit ovat olleet vain läpsyttelyä, vaikka tämän piti olla viimeinen kova treeniviikko, jolla homma viimeistellään maratonille.

 

Toki vähän hommaa on hidastanut se, että perheestä lähes kaikki muut paitsi minä ovat olleet enemmän ja vähemmän räkätaudissa. Itse olen napsinut C- ja D-vitamiinia, sinkkiä ja auringonhattu-uutetta. Toistaiseksi toiminut.

 

Maanantai jäi välistä, ja tiistainakaan en ehtinyt ennen lasten herättelemistä kouluun ja eskariin kuin 3,85 km @ 6:27/km. Torstaina 7,71 km @6:15/km ja perjantaina 8,70 km @ 5:49/km.

 

Tänään pyrkimys vähän pidempään. Vänärille lämmittelynä 3,65 km, sitten rataa 25 kierrosta ja kotiin 3,65 km. Yhteensä 17,3 km @ 5:59/km. Jaloissa ok olo, mutta juoksussa vaivasi flekmaattisuus. Kun koetti kiristää tahtia, kone jäi kaasusta huolimatta tyhjäkäynnille. Ei puhettakaan, että olisi lähtenyt yksinäinenkään kilsa 5:00-vauhdilla tai kovempaa.

 

Huomenna viimeinen pitkis. Ajattelin hölköttää Kuopion maratonin reitin läpi kertaalleen kartan kanssa, niin tulee tuntuma, missä on nousut ja laskut.

 

Sitten pari viikkoa keventelyä. Ihan tervetullutta, koska ei tämä klo 05 lenkille herääminen arkipäivisin ihan parasta herkkua aina ole. Yllättävän usein tosin on.

  • Like 8
Link to post
Share on other sites

Tjaa. Eilinen ei-nyt-oikein-suju-fiilis jatkui tänäänkin. Ehkä fiksumpi olisi ymmärtänyt olla juoksematta, varsinkin kun eilen juostu 17 kilsaakaan ei oikein sujunut.

 

Toisaalta kun ohjelmassa oli pitkis (ja vielä viimeinen) ja olen kivuliaan tietoinen, että viikolla noin kolmen tunnin lenkkiin ei ole saumoja, niin pitihän tuo rykäistä. Ja poikkeuksellisesti vielä illalla.

 

Lyhyesti virsi kaunis. 24,14 km @ 6:33/km. Aika innotonta oli. Juostessa ajatus maratonista alkoi tuntua melko typerältä. Toisaalta nyt treenikauden kovin osuus on takana, joten keräilen itseluottamusta tässä pari viikkoa ja sitten varmaankin viivalle.

 

Koko viikko 61,7 km @ 6:15/km.

 

Nyt sauna ja uni.

  • Like 7
Link to post
Share on other sites

Keventelyviikko 1 meneillään. Maanantai ja tiistai meni lähinnä kävellen ja lasten kanssa touhuten.

 

Tänään kevyttä juoksua. Radalla tekemässä lyhyitä vetoja, välissä tauot hölkäten. 4,68 km @ 5:16/km. Lisäksi lämmittelyä 4,71 km @ 6:26/km.

 

Yhteensä 9,39 km @ 5:51/km.

 

Ohjelmassa kevyttä juoksua perjantaina 45 minsaa ja sunnuntaina 60 minsaa.

 

Kohta alkaa olla tekemiset ilmoittautumista vailla valmiita.

 

 

  • Like 8
Link to post
Share on other sites

Mielialojen ja juoksutuntuman vaihtelut normaalia. Saattaa jopa lisääntyä aamu aamulta. Kuuluu siis prosessiin. Ole huoleti, tee treenit suunnitellusti ja muista levätä. Sitten hyvä tankkaus ja varustetarkistus (netistä vinkkejä) hyvissä ajoin. Tällä vältät viime hetken kiireen saati paniikin.

Keep calm and stay focused-you have it!

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy