Jump to content
Juoksufoorumi.fi



IikkaT (Maraton vuonna 2021 alle neljään tuntiin)


Recommended Posts

Joo, ehkä vähän liikaa innostuin, mikä voi näkyä/tuntua huomenna. Mutta positiivisen itsehämäyksen kautta jos mennään, niin mikäli huomenna suoritus jää ali, niin viikolla 9, kun on seuraava kympin testi, tulos voi parantua oikealla valmistautumisella paljonkin, mikä lisää muuten epävarman juoksentelijan itsevarmuutta ja uskoa siihen, että a) treeni on kannattanut, b) tulokset paranevat ja c) itsensä voi ylittää.

 

Koska yksi suuri mind gamehan tämä koko juoksujuttu myös kohdallani on fyysisen suorituskyvyn parantamisen ohella.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nonni. Maraton suoritettu ja loppuaika alitti tavoitteen eli matka taittui 4:28:13. Siitä on hyvä fiilis.   Mutta pakko myöntää, että taittui matkalla tavoiteajan lisäksi myös mies.  

Terveyshenkilökunta antoi lausuntonsa kintusta. Penikka, ei hiusmurtumia tahi muuta. Aika arka on kyllä, vaikka kävely jo sujuukin. Suosittelivat noin 3-4 viikkoa ilman kovaa rasitusta, eli nyt luvass

Vantaalta sitten dnf. Viiden kilsan jälkeen penikka muistutti itsestään, ekan kierroksen jälkeen toivoin, että ehkä jalka puutuu juostessa, tokan kierroksen lopussa jo arvoin, että uskaltaako kolmanne

Eihän se kivaa ollut.

 

Herätys 6.20 ja baanalle seiskalta. Mukaan mehuvettä ja juoksutakki, kun aamulämpö oli mittarin mukaan vain 13 astetta. Aurinko lämmitti, tuuli jäähdytti.

 

3,3 kilsan lämmittely Vänärille keskivauhtia 7:37/km. Ei oikein huvittaisi, mutta ei auta. Takki pois, hörppy mehua ja matkaan.

 

Eka kilsa 4:55 eli minulle ihan liian kovaa. Seuraavissa löytyy parempi (lue: hitaampi ja laiskempi) tahti ja vitonen menee aikaan 25:54. Tosin tässä vaiheessa tuntuu, että kohta tulee noutaja, ja on pakko hidastaa tempoa, että hengitys ja syke tasaantuvat edes vähän. Kuudes kilsa 5:39 ja seitsemäskin 5:28. Loppua kohti epätoivoista kiriä, joka saa jo koomisen piirteen, kun väsymystäni melkein kompastun jalkoihini, kun on tarkoitus aloittaa viimeisen puolen kilsan kiri. 25 kierrosta täyttyy ajassa 53:18. Sports Tracker valehtelee matkaan ylimääräiset 60 metriä, luotan enemmän kierrosmäärään. Keskivauhti about 5:20/km.

 

Juoksun jälkeen en pysty kuin juomaan ja kakomaan. Oli ns. täysillä vedetty kymppi tämä. Yllättävän nopeasti pulssi kuitenkin tasaantuu ja jatkan kotiin lönkötellen 3,18 km @ 7:57/km. Välillä tekee mieli kävellä. Ja kävelenkin.

 

Mutta hei, kymppi meni kovempaa kuin kuvittelin.

 

Tämä viikko kokonaisuutena 44,85 km @ 6:22/km. Kuukauden saldo 178,18 km @ 6:29/km. Ensi viikolla hitaampaa ja pidempää.

  • Like 4
  • Onnittelut! 1
Link to post
Share on other sites

Alkuviikko hidasta ja rauhallista hölkkää. Ja hyvä niin, sillä itselleni nopeat kympit kyllä tuntuivat yhä jaloissa. Venytelty on, samoin yritän nukkua riittävästi ja syödä järkevästi.

 

Maanantaina piti olla palauttavaa juoksua 30 minuuttia, mutta tyydyin työntämään rattaita 1,5 tuntia. Tiistaina oli palauttavaa hölkkää siten, että keskimmäinen lapsista pyöräili mukana. Oli pyöräillyt aiemmin samana aamuna jo paljon, ja nyt lenkki loppui jälkipolven simahduksen vuoksi lyhyeen. 3,25 km @ 7:13/km. No, rehellisyyden nimissä lyhyt lenkki sopi minullekin.

 

Tänään ohjelmassa rauhallinen noin tunnin aamulenkki. Mukava juosta välillä siten, että minkäänlaista vauhtitavoitetta ei ole, ilmakin viileä ja raikas sateen jäljiltä. 10,9 km @ 7:03/km. Tämän jälkeen vielä kolme tuntia lasten perässä römyämistä Hoplopin ahtaissa rakennelmissa toi uutta haastetta selälle ja jaloille.

 

Perjantaina on luvassa astetta kovempi treeni, kun kymppi pitäisi taivaltaa maratonvauhtisena. Ohjelmassa se kilsavauhti on 5:40/km, oma optimistinen ajatus maravauhdistani on tällä hetkellä 6:20-6:30/km. Mutta kuten sanottu, vedän tämän ohjelman mahdollisimman tunnollisesti läpi, vaikka tavoiteaikani on paljon ohjelmaa kevyempi. Tuskin siitä on haittaakaan, kun ainakin toistaiseksi jalatkin ovat ehjät.

 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

No niin. Tänään kello soi 5.45 ja hitaan aamun jälkeen 6.50 lönkötellen kohti urheilukenttää. Tavoitteena maratonvauhtinen kymppi, eli ohjelman mukaan vauhti olisi 5:40/km.

 

Lämmittelynä kentälle 3,18 km @ 7:18/km. Pitkähihainen syrjään, huikka pullosta ja matkaan. Alku ei lupaa hyvää, sillä kun kahden kierroksen kohdalla vilkaisen kännykkää, Sports Tracker on hukannut gps-signaalin. Ekan kilsan vauhdiksi kone laskee 6:16/km, mikä ei kyllä pidä paikkaansa, sillä vauhdiksi ohjelma näyttää koko ajan 5:30-5:40. Seuraavat kilsat juoksen vähän tavoitetta kovempaa siten, että kun kymppi eli 25 kierrosta on täynnä, aikaa on mennyt 56:45 eli keskivauhti on about tavoiteltu 5:40.

 

Jännää, että 53 ja risat kympillä veti mehut täysin pois, mutta nyt tilanne on toinen.

 

Koska fiilis on oikeastaan hämmentävän hyvä - jalkoihin ei paina, ei hengästytä tai väsytä - pidän kännykän ohjelman päälle ja jatkan juoksua. Ajatuksena vähän testata, miten jalat jaksavat.

 

Eka kilsa, tai siis yhdestoista, menee juomatauon vuoksi aikaan 6:30, mutta seuraavat kilometrit painuvat alle 6:00/km. Viisi kilometriä aikaan 29:51. Pieni juomatauko, ja kun jalat ovat vieläkin ok, jatkan. Seuraavat viisi kilometriä aikaan 29:37. Nyt jaloissa jo vähän tuntuu, mutta päätän juosta tasaisella vauhdilla vielä 1,2 kilsaa, jotta puolikas täyttyy.

 

Lopulta 21,1 kilsaa täyttyy ajassa 2:02:53 (eli 5:48/km). Olo hämmentynyt mutta hyvä. Jaloissa tuntuu, muttei pahalta. Muistot edeltäviltä puolikkailta kisoista ovat ihan erilaiset: silloin jalat eivät juoksun jälkeen taipuneet ja polviin koski, heikotti ja huimasi. En tätä vauhtia koko maratonia pystyisi juoksemaan, mutta kovin rohkaisevaa tämä harjoittelu on omaa tähtäintä silmäillessä.

 

Kotiin lönköttelyä 2,37 km @ 7:30/km. Sitten kännystä loppui akku, ja viimeinen kilsa jäi tallentumatta.

 

Kokonaisuudessa noin 26,5 km. 

 

Tästä on hyvä jatkaa.

  • Like 3
  • Onnittelut! 1
Link to post
Share on other sites

Koska perjantaina tuli juostua pitkis, tänään oli palauttavan vuoro. 9,82 km @ 6:01/km.

 

Ja oli ihan hirveää.

 

Yleensä juoksen aamulla siten, että pohjille on juotu pari mukia kahvia ja syöty korkeintaan pala ruisleipää. Juoksu on ollut kivaa, kun vatsa ei protestoi. Nyt tein amatöörivirheen ja lähdin mummolassa melkein suoraan päivällispöydästä juoksemaan. Aika monesti piti ottaa kävelyaskeleita ja vähän tarkistaa vauhtia hitaammaksi, ettei ruokatorvessa/vatsassa tuntunut pahalta. Jaloissa olisi ollut ytyä, mutta askellusta hidasti puklausta ennusteleva röyhtäily ja epämiellyttävä polttelu.

 

Hienoa oppia kantapään kautta itsestäänselvyys keski-iässä: älä lähde juoksemaan täydellä vatsalla suoraan ruokapöydästä. Joku Darwin-palkinto tästäkin pitäisi saada...

 

Edit. Viikon saldo 50,55 km @ 6:25/km.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to post
Share on other sites

Kansanmusiikkia ja hölkkää on ollut kuluvan viikon teema. Eli terkkuja Kaustiselta.

 

Ma ja ti meni valmistelujen, soittotreenien ja matkustamisen vuoksi juoksutreenaamisen osalta ohi, mutta festariaamuina olen yrittänyt ottaa juoksuohjelmaa kiinni.

 

Keskiviikkona aamulla 10.78 km @ 6:00/km. Vähän kurja juosta, kun nukkumaan oli mennyt klo 02 ja lenkille ponkaisin 6.45. Aamiainen maistui hyvin tuon jälkeen. Onneksi päivä oli muuten lähinnä kevyttä soittamista, soittamisen seuraamista, seurustelua ja käpöttelyä.

 

Tänään kilsan vetoja lähes yhtä hyvillä pohjilla. Lämmittelynä kauniissa aamussa 2,86 km @ 7:12/km. Sitten pitkis ja pipo pois ja viisi kilsan vetoa. Ohjelmassa tavoitteena vetää ne viiden minuutin vauhdilla.

 

Vauhdit tänään 4:50, 4:57, 4:58, 5:03 ja 5:10. Viimeinen olisi pitänyt tulla kovempaa, mutta väistelin autoja. Loppulämmittelynä 2,57 km @ 6:06/km.

 

Huomenna vielä kymppi/tunti ja sunnuntaina pitkis.

 

Nyt kansanmusaa ja känsiä soittosormiin.

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Jotenkin hankalaa on tämä perheen kesälomareissujen ja juoksuohjelman sovittaminen yhteen. Perjantaina festariväsymys iski siten, että tavoitteena ollut tunnin/kympin lenkki kutistui 7,05 km @ 6:48/km -lönköttelyksi.

 

Tänään oli tarkoitus vetää pitkis tutulla paikalla, kun kerta oli päästy välillä kotiin pyykkaamaan - matka jatkuu taas huomenna.

 

Vänärille lämmittelynä 3,31 km @ 6:51/km. Sitten paksumpi paita pois ja kiertämään kenttää. Ajattelin alkuun juosta kympin ohjelman maravauhtia. Ensimmäinen vitonen tasaisesti 27:34, toinen 27:33. Kello sai käydä, kun otin hörpyn ja jatkoin vielä 7,5 kilometriä hieman hitaammin. Lopulta lenkki oli 17,64 km @ 5:41/km. Olo jees jalkojen suhteen.

 

Sitten tuli amatöörimoka vol. 2: join liikaa. Puoli litraa meni vahingossa hökäisemällä. Tajusin virheen itse samalla kun pullo nousi huulilta. Loppulämmöt kotiin olivat enemmän kävelyä kuin juoksua, kun vatsassa hölskyi ja juoksu pisti. 3,3 km @ 8:20/km.

 

Koko viikko summattuna 53,6 km. Tavoite oli 60, joten ohjelmasta jäin jälkeen. Ensi viikolla jälleen poissa kotoa. Juoksukengät otan mukaan, mutta mahdollisuus treeniin on vielä mysteeri. Lapsukaisten ehdoilla mennään. Pitänee tehdä sitten kuormittavampi viikko, kun pääsemme takaisin kotiin.

 

Pelottavasti syyskuun 7. päivä lähenee ja on vähän mysteeri, että millaiseen kuntoon tässä pääsee. Luottamus on, että mara kyllä menee viiteen tuntiin.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Heke kanssa samoilla linjoilla. Itse juoksin viime vuonna päälle viiden tunnin ensimmäisen marani, josta viimeiset 10km oli kilsa juosten, kilsa kävellen, kun jalat alkoivat kramppaamaan 30 kohdalla.

 

Itse menen myös tuota samaa ohjelmaa läpi. Mara 17.8 Paavo Nurmella, joten vähän aikaisemmin ja pystyt näköjään helposti juoksemaan kovemmin nuo lenkit kuin mitä itse juoksen. Harjoituksia katsellen 4.15 aikakaan ei olis mahdoton.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Kiitos kannustavista sanoista. Uuden ja tuntemattoman edessä aina jänskättää, kun ei oikein tiedä, mitä on luvassa ja mikä olisi itselle paras tapa valmistautua. Sepon ohjeet ovat tuntuneet sopivilta, joten koetan suorittaa ohjelman loppuun ja sitten katsoa, mihin riitän.

 

Pakko myöntää, että tavoitteellinen treenaaminen, näin alussakin, on jo itsessään ollut kovin palkitsevaa.

 

Lupasin itselleni, että koetan alkavan viikon loppupuolella - jos vaan on kotiuduttu - juosta noin 30 kilsaa ja katsoa, miltä se tuntuu. Sen perusteella voinee sitten tuota tavoitettakin pohtia vielä uusiksi.

 

Toki olen sillai pessimisti, että ennustan itselleni flunssaa/vatsatautia/mitä lapset nyt koulusta tai tarhasta mukanaan tuovat syyskuun alkuun, mikä sitten kivasti terrorisoi haaveen maratonista. Mutta taitaahan niitä juoksukisoja olla luvassa vielä lokakuussakin (Vantaa tai vastaava).

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

5x10k lienee ihan hyvä arvio, mikä ois saavutettavissa oleva tavoite, kun ensimmäisestä maratonista kyse. Tietty edellyttää vähän maratontreeniä. Mikäli maratontreeniä on tehty määrällisesti hyvin, ja maratoneja jo juostu, tuosta kaavasta vois vähentää 10 minuuttia. Joten jos ja kun 51 minuutin kunto on ennen maratonia saavutettavissa, maraton vois mennä 4:15 aikaan.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Lomamatka ja treenaus. Ei ihan helppoa, mutta vähän unista säätämällä sovitettavissa.

 

Terkkuja siis Pärnusta.

 

Maanantai meni matkatessa ja tiistai toipuessa ja aluetta ihmetellessä. Keskiviikkona kevyt maisema- ja rantahölkkökierros aamusalla muiden nukkuessa 11,2 km @ 7:06/km. Tänään samalla aikataululla haltuun osa kaupungin toista laitaa 14,1 km @ 7:03/km. Lopussa rannalla veto siten, että kilometri @ 4:50.

 

Huomenna matkapäivä, mutta jos intoa riittää, voisi käydä rannalla ottamassa lyhyitä vetoja. Paino sanalla jos.

 

Sunnuntaina kun saisi pitkän lenkin tehtyä, niin tavoitekilometrit eivät olisi ihan hirveän kaukana.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Olisihan nämä aamun "vedot" voinut jättää tekemättäkin. Toki aamu on kaunis ja ranta aika autio.

 

Kilsa lämmittelyä. Sitten kuusi noin 500-600 metrin vetoa, keskivauhti 4:12/km, 4:20/km, 4:30/km, 4:30/km 4:40/km ja 4:55/km. Välissä aina minuutin tauko, minkä huomasi loppua kohti vauhdin hyytymisenä. Kilsa takaisin lönkötellen.

 

Pohkeissa tuntuu, kun juoksin pari vetoa mahdollisimman pehmeässä hiekassa. Yhteensä 5,3 kilsaa. Sitten pakkaamaan ja aamiaista, minkä jälkeen päiväksi Tallinnaan.

 

Sunnuntaina suunnitelmassa pitkis, josta ainakin osa maratonvauhdilla, eli ohjelman mukaan 5:40-tahdilla.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy