Jump to content
Juoksufoorumi.fi



IikkaT (Maraton vuonna 2021 alle neljään tuntiin)


Recommended Posts

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nonni. Maraton suoritettu ja loppuaika alitti tavoitteen eli matka taittui 4:28:13. Siitä on hyvä fiilis.   Mutta pakko myöntää, että taittui matkalla tavoiteajan lisäksi myös mies.  

Terveyshenkilökunta antoi lausuntonsa kintusta. Penikka, ei hiusmurtumia tahi muuta. Aika arka on kyllä, vaikka kävely jo sujuukin. Suosittelivat noin 3-4 viikkoa ilman kovaa rasitusta, eli nyt luvass

Vantaalta sitten dnf. Viiden kilsan jälkeen penikka muistutti itsestään, ekan kierroksen jälkeen toivoin, että ehkä jalka puutuu juostessa, tokan kierroksen lopussa jo arvoin, että uskaltaako kolmanne

Viikon juoksut on juostu. Perjantaina pidin lepopäivän, mutta lauantaina päätin taaperon päiväunia vahdatessa ottaa muutaman vedon - vauhti kun ei ole päätä huimannut.

 

Leikkikentällä oli sopiva noin 165-metrinen ympyrän tekevä hiekkatie, josta joka kohdasta oli näköyhteys varjokohtaan, johon jätin lastenrattaat ja nukkuvan taaperon.

 

Kuusi kierrosta ja vähän päälle toi aina noin kilometrin matkaa (edelleen: Sports Trackerin kanssa ei ihan millilleen kannattane mittoihin uskoa). Vetojen välissä tallustin kierroksen ympäri ja tasadin pulssia.

 

Ensimmäinen kilsa lähti hitaasti, mutta ajaksi tuli 4:52. Toinen kilsa kulki 4:40 ja kolmas 4:42. Tässä vaiheessa fiilis oli, että ei enempää vetoja kiitos. Päätin sen sijaan testata pari kilometriä vähän lenkkivauhtia reippaammin, ja pyörin kehää kunnes kolme kilometriä täyttyi. Keskivauhti 5:22 ja fiilis, että pidempäänkin (lue: ainakin kilsan vielä) sillä tahdilla olisi voinut pinkoa. Meinasin ottaa vielä toisen kolmosen, mutta taapero inahti ja loppuverryttelynä työnsin rattaita puolisen tuntia.

 

Tänään oli tavoitteena juosta pitkis, mutta aikataulukriisin vuoksi se jäi tavoitteeksi. Aikaa oli alle kahden tunnin juoksulle, joten sen koetin käyttää hyväkseni. Juoksu alkoi aamulla joskus vähän ennen ysiä, ja fiilis oli onneton, koska taapero oli heräillyt läpi yön ja omakin uni oli ollut katkonaista.

 

Otin mukaan mehun ja vichyn sekoituksella täyttämäni puolen litran pullon, koska ajattelin samalla totuttaa itseäni juomaan juoksun aikana.

 

Ekat viisi kilometriä menivät madellen. Aikaa kului 38:33 ja kone ei tuntunut käynnistyvän. Viiden kilsan jälkeen pysähdyin kävelemään ja juomaan. Vähän koipien ravistelua ja matkaan. Seuraava vitonen meni huomattavasti kevyemmin. Pyörin omissa ajatuksissani ja yllättäen känny huomautti juomatauosta. Vitoseen meni 33:49. Hieman juomaa ja taas matkaan. Jalat heräsivät ja menohaluja olisi ollut enemmänkin, mutta koetin pitää mielessä pitkän lenkin perusperiaatteen eli riittävän keveyden. Sykemittaria en omista, mutta koetin juosta niin rauhallisesti, ettei hengitys muutu missään vaiheessa raskaaksi. Viimeinen vitonen aikaan 33:32. Loppumatka kotiin oli lähes pelkkää nousua, ja alle kilometriin meni noin kuusi minuuttia. Lopulta matka 15,9 kilometriä, aika tunti ja 52 minuuttia, keskinopeus 7:03.

 

Harmittamaan jäi, että jo tuohon kilsamäärään piti lenkki päättää, kun muu elämä iski päälle. Plussana toisaalta se, että juoksun jälkeen ei väsyttänyt ja fiilis oli, että lisääkin olisi voinut kilometrejä taivaltaa samalla tempolla. Ja parempi tämä lenkki kuin ei lenkkiä ollenkaan: jokainen juostu kilsa, nopea tai hidas, on varmasti syyskuussa avuksi.

 

Viikko summattuna: juoksua yhteensä 50,32 kilsaa, aikaa käytetty 5 tuntia ja 21 minuuttia. Seuraava viikko vähän kevyemmin, kun töissä on tulossa hullu viikko. Tavoitteena kuitenkin viikon aikana yksi pitkis, jossa matkaa olisi 21 kilsaa.

 

Lisäksi pohdin, että jos maratonilla tarvitsee energiageelejä, niin pitäisi varmaan alkaa harjoitella niiden käyttöä eli katsoa, mitä vatsa tykkää pitkiksillä.

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Ja niinhän siinä kävi, että viikko kului sairastaessa. Maanantaiaamuna hölköttelin palauttelumielessä vitosen, ja jo silloin tuntemus oli vähän outo. Päivällä kurkkuun kasvoi kaktus ja illalla nenän paikalla oli Niagaran putous. Vähän lämpöäkin, kaiketi. Viimeisestä ei varmuutta, sillä taapero oli kuljettanut kuumemittarin paikkaan Jemma, josta kukaan ei sitä ole toistaiseksi löytänyt.

 

Tiistai meni tokkurassa, keskiviikko kivuissa, torstai tolkuttomana ja perjantai päänsärkyisenä. Lauantaina oli ensimmäinen aamu, kun heräämistä ei seurannut kipua tuottava nielaisu ja jaloille nousemista lievä huimaus, kun räkä siirtyy päässä kohdasta toiseen. Juoksua ei vielä uskaltanut hsrkita eilen. Tänöön ehkä lasten kanssa voisi puistoilla.

 

Huomenna on tarkoitus aloittaa Sepon 12 viikon ohjelma. Maratoniin aikaa 12 viikkoa ja kuusi päivää.

Link to post
Share on other sites

Vaikka räkää on ja yskittää, niin olo on sen verran kohentunut, että Sepon 12 viikon ohjelma käynnistyi maanantaina. Masokistinen luonteeni valkkasi sitten lopulta noudatettavaksi ohjelmaksi sen neljään tuntiin tähtäävän, vaikka tavoite on yhä 4,5 ja viiden tunnin välissä. Mutta jonkinlainen filosofia on, että parempi juosta nyt riittävästi ja "nauttia" maratonilla kuin lönkötellä nyt liian vähän kilsoja ja olla sitten jalat murusina matkalla. Kova koettelemushan se varmasti on valmistautumisesta huolimatta, mutta koetetaan nyt kun on aloitettu.

 

Maanantaina kevyt 7,6 km @ 6:30. Juoksin aamulla ennen töitä, ja edellisviikon flunssa tuntui vielä sen verran, että menohaluja ei ollut enempää. Tavoite oli tunti, mutta juoksua tuli noin 50 minsaa.

Tänään vetoharjoituksia. Herätys 5.40, lenkille 6.30. Lämmittelynä kentälle 2,9 kilsaa @ 6:32. Eka kilsan veto meni 4:20, toinen 4:30 ja kolmas 4:40. Ei tuntunut oikein hyvältä, juoksu jähmeää. Vetoihin kyllästyneenä otin kahden kilsan juoksun radalla, keskivauhti 5:15. Loppulönköttelynä takaisin toista reittiä 3,65 kilsaa @ 6:50. Yhteensä 11,55 kilsaa. Päivän treenitavoite saavutettu.

Perjantaina ois tunti pk:ta ja sunnuntaina parin tunnin / 20 kilsan pitkis. Niitä odotellessa.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Loppuviikko about suunnitelman mukaan. Tosin torstaina olin konsertissa Helsingissä, ja perjantai meni töissä ja matkasta toipuessa, joten 60 minuutin lenkki siirtyi lauantaiaamuun. 

Hölkkäsin tasan 10 kilometriä aikaan 1:06:39, keskinopeus 6:39/km. Jälkimmäinen vitonen ekaa vitosta pari minuuttia nopeammin.

 

Tänään pitkis. Alku hidas, nopeutin hieman tahtia jokaisella vitosella. Vauhdit 38:12, 37:24, 34:55, 33:06. Päälle vielä 1,2 kilsaa. Kokonaismatka 21,2 ja aikaa kului yhteensä 2:30:45. Keskivauhti 7:09/km. Puolikas taipui vähän alle 2,5 tunnin. Lopussa oli jaloissa tehoja spurtata ylämäkeen, ja juoksun jälkeenkin jalat tuntuvat hyviltä. Pientä jäykkyyttä, mutta ei kipuja. Venytellä toki pitää.

 

Ihan lupaavaa mielestäni. Elämäni kolmas kerta, kun juoksin yli 20 kilsaa. Aikaisemmatkin oli puolikkaita, 2010-luvun alussa kisoissa (2:07:xx ja 1:53:xx).

 

Viikossa yhteensä 50,5 kilometriä. Sepon ohjeissa on laskettu määräksi 55. Juoksujen pituudet on about ohjeiden mukaan, mutta kun otin sen alle 4 tuntia -ohjelman, niin ohjelman oletetut nopeudet ovat varmaan nopeammat kuin juoksen. Mutta tällä jatketaan. Huomenna palauttava.

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Juoksentelu jatkuu.

 

Maanantaina ohjelmassa oli lyhyt palauttava lenkki. Lähinnä siis testailin, miltä kintut tuntuivat sunnuntain pitkiksen jälkeen. Pohkeissa oli pientä kovuutta, mutta muuten juoksu tuntui mukavalta. Matkaa kertyi 6,13 km, aikaa kului 36:42 ja keskinopeus siis 5:59/km. Ohjeiden mukaan loppuun pari kiihdytystä.

 

Tiistai oli lepoa. Keskiviikkona oli ohjelmaan merkitty tunti juoksua siten, että lopussa olisi 1-2 kertaa 400 metrin veto. Siispä suorittamaan.

 

Kello soi 5.20 ja tavoitteena oli päästä matkaan kuudelta. Taapero tosin päätti muuttaa aikatauluja heräämällä, ja siinä menikin hetki saada nuori herra vielä uneen. Matkaan vasta 6.40. Tohelluksessa unohdin juomapullon kotiin, onneksi aamu oli pilvinen ja ulkona vain 18 astetta lämpöä, joten ilman pulloakin pärjäsi.

 

Ensin lämmittelynä noin 3,4 kilometriä hölköttelyä juoksuradalle. Tämän jälkeen otin vetoja siten, että vedin 400-500 metriä kovempaa, sitten aina parikymmentä (ja joskus lähemmäs 40) metriä kävelyä/hölkkää ja jälleen kovempaa. Tätä jatkoin, kunnes radalla tuli viisi kilometriä täyteen. En ottanut väliaikoja, mutta vitoseen kului Sports Trackerin tilastojen perusteella yhteensä 27 minuuttia ja 35 sekuntia.

Lopuksi hölkötellen noin 3,4 kilometriä takaisin kotiin.

 

Kokonaisuutena matkaa kertyi 11,86 kilometriä, aikaa kului 1:12:36 ja keskinopeus matkalla 6:07/km.

 

Vedoista jäi sellainen mieleen, että pitäisikö nuo vetää enemmän verenmaku suussa eli ihan täysillä niin, että lopussa on puhki ja poikki ruohikolla huohottamassa? Muutenkin olen juoksennellut siten, että koko ajan on kivaa askeltaa. Tavoitteeni ei tosiaan ole mikään kova maratonille, huomattavasti harjoitusohjelman tähtäintä vähemmän, mutta pitäisikö tässä harjoitteluvaiheessa silti "raastaa" välillä itseään, että mahdollinen kipu ja muut vastoinkäymiset eivät sitten tule täytenä yllätyksenä itse päätavoitetta juostessa?

 

Anyway, juoksentelu jatkuu pe ja su. Tulossa tunti vauhtileikittelyä ja sunnuntaille pitkis. Tavoitteena jälkimmäisessä 23-25 kilsaa hitaalla hartaudella.

 

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Nihkeä aamu, nihkeämpi lenkki.

 

Silmät eivät millään tahtoneet avautua aamulla. Kofeiinin vaikutuskin tuntui tehottomalta. Fiilis oli käpertyä takaisin unille, mutta takaraivossa huuteli pieni ääni, joka muistutti syyskuun seitsemännestä päivästä.

 

Haukotellen juoksuvermeet päälle, pieni pullo mehun ja vichyn sekoitusta mukaan ja matkaan.

 

Ulkona oli tuossa vaiheessa pilvistä.

 

Ekalla kilometrillä kaikki oli pielessä. Alku on lievää laskua, mutta hitaasta vauhdista huolimatta hengästytti. Lisäksi oikea polvi vihoitteli ja alkkaritkin hiersivät. Aurinkokin tuli porottamaan ja mielessä vilahti ajatus kääntymisestä takaisin kotiin. Jälleen kuitenkin syyskuu muistui mieleen ja matka jatkui.

 

Lönkötin reilut kolme kilometriä kentälle. noin seiskan kilsavauhtia. Fiilis testata nopeuksia oli vähäinen. Päätin kuitenkin kokeilla, miltä tuntuisi juosta pari kilometriä itselleni liian nopeaa maravauhtia. Tavoite oli juosta noin 5:30-5:40-vauhtia vitosen verran. Viisi kilsaa taittui tasan 28 minuuttiin, eli 5:35/km. Hetken huokaisu ja sitten kaksi kilsaa aikaan 10:58, molemmat kilsat tasaisesti 5:29/km.

 

Fiilis oli, että ei kannata kiusata itseään enempää. Eri reittiä kotiin hölkötellen 4,2 kilsaa, keskivauhti 6:50/km.

 

Yhteensä noin 14,5 km, aikaa kului noin tunti ja 33 minuuttia. Sunnuntaina pitkän ja hitaan lenkin vuoro. Tosin mielessä vähän kummittelee, että tuolloin testaisi, josko eka kymppi menisi 68 minuuttiin, toinen 65 minsaan ja puolikas alle 2h20min. Ja sitten tuohon vielä vitonen päälle mahdollisesti pikkaisen kiihtyvänä. Saisi vähän ajatusta, kuinka realistinen viiden tunnin alitus on ja mikä on kestävyyskunto. Seuraava viikko eli viikko kolme on ohjelmassa kilometrimäärältään kevyempi, pitkiskin korvaantuu kympin testijuoksulla (jota jo vähän kauhulla odotan - menisikohän se mitenkään alle 55 minuutin...). Mutta se on sitten myöhemmin se.

 

Hyvää juhannusta.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Sunnuntain pitkis juostu, 24,5 km @ 6:48, yhteensä 2h 47 min.

 

Alku ei taaskaan luvannut hyvää, kun unohdin (kyllä, oikeasti unohdin taaperosähläyksen yms. keskellä) syödä mitään. Hetken harkitsin jo kääntyä takaisin (matkaa kotiovelle ehkä 300 metriä), mutta sitten päättelin, että a) lenkki ei ole rasittava ja b) mukana on 1,5 litraa mehun ja veden sekoitusta. Joten eteenpäin vaan.

 

Alku hyvin varovasti, ekat viisi kilometriä aikaan 35:15. Ajatuksena kiristää jokaista vitosta hieman. Juostessa ekoja kilsoja oli jähmeä olo. Toka vitonen aikaan 34:04. Olo parempi. Ei tuntunut kevyt juoksu oikein missään. Muistelin vuoden 2018 kesää, kun kympin juoksu 65 minuuttiin oli iso ponnistus ja ajatus yli 20 kilsan lenkistä abdurdi. Tätä vasten oli kivakin huomata, että kunto on oikeasti parantunut tässä tallustellessa.

 

Kilometrit 10-15 kulkivat aikaan 33:36. Muuten jees, mutta arviolta 14 kilometrin kohdalla tuli nälkä. Ei kova, mutta selkeä tunne, että jotakin pitäisi saada. Samalla vauhti vähän tahtoi hyytyä. 15-20 välin juoksentelin vauhtia 32:53. Tähän vielä kilsa ja rapiat, ja puolikas meni tällä kertaa noin kahdessa tunnissa ja 22 minuutissa. Juoksin vielä pari kilometriä samalla ajatuksella kuin koko lenkin, eli huohottaa ei saa tai edes hengittää liian raskaasti. Seuraavalla pitkiksellä sitten katsotaan, päästäänkö 27 kilsan tietämille.

 

Juoksu oli jees kokemuksena, sillä ikinä en ole näin pitkää matkaa taivaltanut. Jalat ovat nyt aavistuksen jäykät, mutta mieli notkea. Tässä vaiheessa fiilis on, että ihan sama, miten maraton menee, sillä tämä treenaus on itsessään palkitsevaa. Se juoksu syyskuussa sitten on vaan pieni osa tätä - jos alusta saakka lasketaan - vuoden urakkaa.

 

Tällä viikolla kertyi 57,08 kilsaa @ 6:26/km. 

 

Viikko 3 on Sepon ohjelmassa kilometrimääräisesti kevyt. Tavoitteena kehittää vauhtia ja juosta testikymppi.

 

Maraan aikaa 10 viikkoa ja 6 päivää.

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Vähän ponnetonta ollut tekeminen, mutta tehty on silti.

 

Maanantaina hyyyyvin hidas palautteleva lenkki sunnuntain pitkiksen jälkeen. Jalat aavistuksen jäykät, mutta muuten ok. 6,25km@7:46. Ohjelman puolituntinen venähti yli kolmeen varttiin.

 

Tänään ohjelmassa tunti juoksua. Näköjään olisi pitänyt ottaa pari rentoa vetoakin, mutta pyrin juoksemaan mahdollisimman tarkasti 10 kilometriä tuntiin. Loppuaika 60:14. Lisäksi hölkkää lämmittelyinä ja lopuksi yhteensä pari kilsaa.

 

Puoliso kysyi, onko jokin aikatavoite, kun treenaan "aika paljon". Kuulemma alle viiteen tuntiin pääsisi vähemmälläkin vaivalla. Tätä olen nyt miettinyt: pitäisikö tavoitetta hilata vähän kireämmälle? Tavoitteeksi vaikka 4h30min. Silloin (kai) pitäisi juosta kilometri keskimäärin aikaan 6:24. 

 

Ehkä tätä voi miettiä tarkemmin, kun harjoitusviikoissa ollaan yli puolivälin. Nyt siis viikko kolme.

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Hyvin etenee treenit. Tärkeää on maltti ja tasainen eteneminen.

Sinulle ja vaimolle siis juoksijakollegalta terveiset: etene ohjelman mukaan😃

Lisäksi muista pitkän lenkin jälkeen lepopäivä tai hyvin kevyt lyhyt lenkki. Lisäksi muista venytellä.

 

”Treenaus itsessään on palkitsevaa” toteat. Olet löytämässä ydintä, nauti siitä 👍

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Perjantain treeni siirtyi lauantaille, kun työt estivät harrastamisen.

 

Ohjelmassa tunnin lenkki. Ajatuksenani oli testata aavistus keskiviikkoista nopeampaa kymppiä eräänlaisena valmisteluna huomiselle, jolloin ohjelmassa on the testikymppi.

 

Tavoitteena oli tasaisuus ja se, että juoksu ei tunnu pahalta. Ensimmäinen viisi kilometriä kulki aikaan 28:50 ja seuraava suurinpiirtein samalla vauhdilla eli 28:59. Kympin keskivauhti 5:47/km ja lopussa ihan ok olo. Toki ei tämä kevyttä juoksua minulle ollut, mutta jatkaakin olisin vielä voinut ainakin vähän matkaa. Loppuun kuitenkin vain reilu kilsa hyvin kevyttä @ 7:49/km yhdistettynä kauppareissuun, koska maitoa piti hakea lapsukaisille.

 

Jos huomisella kympillä saisi nyhdettyä  loppuajasta pari minuuttia pois, niin olisin tyytyväinen. 54-55 minuuttia loppuaikana olisi jo juhlaa.

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
tunti sitten, IikkaT kirjoitti:

Toki ei tämä kevyttä juoksua minulle ollut, mutta jatkaakin olisin vielä voinut ainakin vähän matkaa.

Yo. kuulostaa minusta siltä, että olet vetänyt turhan kovaa seuraavan päivän testiä varten. Veikkaan siis, että olet pari minuuttia kovemmassa kunnossa, kuin mitä testijuoksu osoittaa. 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy