Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
IikkaT

IikkaT (Maraton vuonna 2020 alle 4.15)

Recommended Posts

Kiitos @ZeroDiesel. Hyvä lukea, että tällainen pieni juoksufiiliksen vaihtelu voi kuulua asiaan. Huomaan, että itselläni on nyt, kun rankin treeni on ohi, outo motivaatiomonttu.

 

Aamulla ei millään olisi viitsinyt herätä kello 5.10, vaikka juoksua on ohjelmassa. Mutta kun mieli sanoo, että tämä on jo keventelyä, niin jotenkin se paras pakko puskea petistä pystyyn jää tulematta. 

 

Hidas aamu, ja juoksulle jäi lopulta aikaa vain reilut puoli tuntia. 5,95 km @ 5,46/km tuntui kuitenkin ihan ok:lta. Perjantai tuntuu muutenkin, aika hektinen työviikko päättymässä.

 

Sunnuntaina jos hölkkäisi sen verran, että viikon 30 kilsaa tulisi täyteen, eli about 15 km. Itsetuntoa varmaan kohotan vetämällä tuosta kympin harjoitusohjelman maravauhtia.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ole hyvä. Foorumin yksi tarkoitus on jakaa kokemuksia ja ajatuksia taustoista ja tavoitteista riippumatta. 

 

Viime postauksesi viimeinen lause alkaa ”Itsetuntoa varmaan kohotan...”. Suosittelen tuollaista harjoitusta vain ja ainoastaan jos se on harjoitusohjelmassa. Älä siis tee viime hetken muutoksia harjoitussuunnitelmaan eikä mitään yllätyskokeiluja esim. varusteiden suhteen. 

 

Kirjaile vaikka näitä päässä pyöriviä ajatuksia ja fiiliksiä paperille. Maratonin jälkeisellä palautumisjaksolla niitä on mukava katsella. Ja erityisen hyödyllistä ennen seuraavaa maratonia. 

 

Vaikka päässä hiukan kohisee tuleva suoritus niin anna kropan levätä ja kunnon nousta👍

 

 

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse juoksin ensimmäisen maran reilu kolme vuotta sitten ja samaistun täysin sun ajatuksiin. Edeltävät viikot oli tosi rankkoja henkisesti. Oot saavuttanu jo paljon, uni, parempi kunto yms, kuten mainitsit. Yritä malttaa ja herättele kroppaa kuitenkin. Keskity henkiseen puoleen, ainakin mun mielestä pää on se joka usein ensimmäisenä pettää. Maaliin pääset varmasti ja olet onnellinen saadessasi mitalin kaulaan, loppuajalla ei lopulta ole niin merkitystä. Ensimmäinen mara on tavallaan helpoin, kun ei ole mihin verrata. Nauti juoksusta, kuuntele oloa ja kroppaa ja ennenkaikkea mieltä. Tää on kuitenkin vaan juoksua, ei sen vakavampaa ja silti koko elämä;) Ilon kautta!

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikäs täällä maratonia edeltävän viikon fiilis?

Pari kevyttä ulkoilua ja varusteet ajoissa kasaan. Googlaamalla löydät hyviä listoja tarvittavista varusteista. 

Juoksuun pari vinkkiä: vaikka juoksu tuntuis kuinka hyvältä niin pitäydy tekemässäsi km-vauhdissa. Juoma-asemilla voi hyvin ottaa kävelyaskelia ja juoda ottamasi kupit tyhjiksi.

Mitään muuria tai seinää on turha pelätä, käännä ajatus toisin päin eli esim 30 km jälkeen mieti tuttua lenkkireittiä jota kuljet 12 km alaspäin, 11, 10, 9...

Hyvää ja levollista viimeisen viikon jatkoa!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan ok on fiilis, kiitos kysymästä.

 

Jänskättää vähän, mikä lienee ihan ymmärrettävää. Toisaalta olen saanut asennoiduttua koko hommaan nyt siten, että juoksen minkä juoksen ja sillä hyvä. Jos menee puihin, menee puihin. Ensimmäinen mara saa toimia oppimiskokemuksena, minkä jälkeen harkitsen juoksentelun jatkoa ja määrää.

 

Olo on sillai vähän väsynyt, että tämän viimeistelyviikon kevyt ohjelma on ollut tervetullutta. Hyvin vähän olen juossut, lähinnä pikkaisen spurttaillut lasten kanssa kentällä ja ottanut pientä lämpöä palloa potkien. Muuten enemmänkin olen antanut kropan levätä. Duunissa moni on flunssassa ja jonkun perheessä on kiertänyt vatsatautia, mikä saa oman mielen vähän vainoharhaiseksi: Pysyyköhän tässä kunnossa lauantaihin asti? Toistaiseksi joo.

 

Varusteet on valittu: t-paita, sortsit, sukat, kalsarit ja kengät. Sama setti, jolla suurin osa pitkiksistä on juostu. Tankkaamisesta, teippaamisesta ja rasvauksestakin olen lukenut aikas paljon. Ainut mietityttävä asia on, että en aio ottaa matkalle kännykkää eikä minulla ole kelloa (kun en sellaista käytä). Tästä syystä kisassa on vaikea monitoroida vauhteja. Suunnitelma onkin katsoa sopivaa vauhtia etenevä jänisten kuljettama pallo ja lähteä seuraamaan sitä. Eipähän tule hötkyiltyä liikaa.

 

Kun en energiageelien kanssa harjoitellut, jätän ne nytkin väliin. Tämä suoritus tehdään nyt järjestäjän tarjoamien juomien ja eväiden voimin.

 

Tänään ehkä vielä pieni ja kevyt iltakimpoilu ja sitten tyynnyttelyä myrskyn edessä.

 

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsemppiä kisaan. Voin luvata että maalintulo on euforinen kokemus. Toisaalta niin on itse matkain. Itse sain kerran mieliinpainuvan ohjeen ensimmäiselle maratonille ja voin jakaa sen nyt sinulle: Nauti tuskasta jota on kilometrit 30 jälkeen.

 

Ps. Älä vaan unohda teipata nännejä

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnittelut maratoonarille! Seuraavan kerran jaksaa ja jalat toimii kauemmin. Aina ne tahtoo vauhdista riippuen hyytyä, mutta jatkossa lähempänä maalia. Kokemusta viisaampana ja kun kilometrejä tulee lisää, niin aika paranee tuosta vielä reilusti. Kestävyyttä kun vähän, lisää niin 4 tuntia on helppo nakki.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy