Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Mörköliini

Vinkkejä ”istuvan juoksuasennon” korjaamiseen?

Recommended Posts

Semmosen tekniikkavirheen huomasin, kun kaverini videoi mun juoksua. Ja aika selkeesti se näkyikin... Ei ihme, että juoksu on raskasta! Varmaan tärkeintä on vaan tunnustelemalla koittaa asentoa korjata, ja pyytää kaveria jatkossakin kuvaamaan/katsomaan mun juoksua. Mutta minkälainen muu harjoittelu auttaisi tässä tilanteessa? Vähän asiasta googlettelin, ja ainakin ilmeisesti takaketjun (tarkoittaako tää pakaroita ja takareisiä?) vahvistaminen lihaskuntoliikkeillä voisi asiassa auttaa. Ainiin, mainittiin siellä myös keskivartalon vahvistaminen. Onko näiden lisäksi muita täsmävinkkejä ja kokemuksia aiheesta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi oman tuntemuksen seuraaminen on hyvä. Juoksukoulussa oikeaa fiilistä etsittiin nostamalla kädet ylös, niin että kämmenillä kurottaa kohti taivasta. Kantapäätkin voivat olla hyvin kevyesti maassa tai vähän ilmassa. Lähdetään siitä asennosta juoksuun edelleen käsillä ylös kurottaen. Hetken päästä lasketaan kädet, mutta muuten pidetään asento korkeana. Tällöin lantion ja takapuolen pitäisi olla oikeassa paikassa ja asennossa sekä jaloilla runsaasti tilaa korkeussuunnassa tehdä hyvää askellusta. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuuttia sitten, huh huh kirjoitti:

Harmi kun kaikki ei saa sitä mailerin tekniikkaa vaikka harjoittelisikin. Olishan se kiva jos perusvauhdissakin ponnistuksen lähtiessä päkiältä polvikulma olisi ihan suora, niin kuin vaikka Oona Kettusella. Mutta ei vaan taivu sellaiseen.

Oona Kettusesta kun ottaa mallia, päätyy hiihtäjäksi. 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kädet ylös mahdollisimman korkealle (viholliselle antautuminen) nousu päkiöille ja siitä sitten kädet juoksu - asentoon ja menoksi. 

Lyhyesti: juokse mahdollisimman pitkänä. 

Nopean juoksun harjoittaminen korjaa melkein itsestään pahimmat virheet myös. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvältä näyttävä juoksutyyli ≠ nopea ≠ vammoilta suojaava. Valitettavasti. Aikamoisella räpeltämisellä sitä on juostu maailmanluokan vauhtia kautta aikain. Toisaalta eipä tule mieleen sellaisia, jotka kovin istuvalla tyylillä juoksevat kovaa tiellä tai radalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kadenssi kannattaa nostaa jos se on alle 160. Mulla se on 6min/km 160 ja 4:30 vauhdissa 186-188.

En tota hitaan juoksun vauhdin kadenssia pysty juuri nostaan tai juoksu on pelkkää töpöttelyä 40cm askelilla. 

 

Lajinomaista voimaa myös tarvitaan eli mäkiin hop hop. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy