Jump to content
Juoksufoorumi.fi


kuudestaival

Onko ok vihata intervalliharjoittelua? (Aloittelija)

Recommended Posts

10 minuuttia sitten, Snakster kirjoitti:

 

Kehen erityisesti viittaat tällä?

 

heihin, jotka eivät ole aloittelijoita ja jotka ovat ennenkin juosseet vetoja. Moni, jonka kanssa olen jutellut, sanoo, etteivät ne usko todeksi valmentajan lähettämiä treenejä. Ne voivat tuntua paperilla niin kovilta. Omalla kohdallani yksi syistä, miksi pelkään vetoja, liittyy siihenkin, ettei joka ilta ole sama vireystila. Päivällä ei ole aina ihan varma, miltä tuntuu, kun menee juoksemaan.

 

Minusta on kolme sellaista treeniä, jotka hirvittävät. Vedot, tempo ja maravauhtiset pitkikset. Enkä tarkoita nyt mitään 200 tai 400m vetoja, vaan tonnin vetoja ja sitä pidempää. Esim. 8x1000m on sellainen, mistä ei ikinä tiedä, miten se menee. 5x1000m on helpompi, vaikka sen juoksisi kovempaa, koska on parempi luottamus sen suhteen, että ne vedot jaksaa juosta.

 

Bowermanilla on muuten coachi, joka saattaa vasta yöllä lähettää viestin, mihin aikaan ja mihin urheilijoiden pitää tulla. Se on kiva sitten herätä ja sitten vasta nähdä, monelta treenit ovat ja missä, eivätkä tosiaan saa edes tietää välttämättä ollenkaan etukäteen, mitä heiltä tullaan harjoituksissa vaatimaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä tuo aloittajan intervalliharjoittelun vihaaminen johtuu siitä, että koville sykkeille meno ei tunnu aina mukavalta, jos siellä ei ole ennestään usein vieraillut. Itselläni pitkän matalasykkeisen pyöräilykauden jälkeen kovemmat treenit eivät tunnu miellyttäviltä. Sydän hakkaa eikä kestäisi sitä epämiellyttävää tunnetta. Mukavampi olisi vetää matalasykkeistä treeniä.

Kun kovempia treenejä sitten säännöllisesti tekee, niistäkin alkaa pitämään

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuuttia sitten, Jim kirjoitti:

Ehkä tuo aloittajan intervalliharjoittelun vihaaminen johtuu siitä, että koville sykkeille meno ei tunnu aina mukavalta, jos siellä ei ole ennestään usein vieraillut.

 

niin tai se, että alussa on hankala noudattaa jotain aikaan tai matkaan liittyvää ohjenuoraa, kun vauhtikestävyyttä ei ole jaloissa. Se on paljon luontevampaa luukuttaa tuolla ulkona fiiliksen mukaan kuin tehdä jotain tonnin vetoja silloin, kun vauhtikestävyyttä ei ole. Sitä paitsi alussa kehittyy joka tapauksessa. Ei siinä tarvita niin strukturoitua ohjelmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen ensimmäinen vetoharjoitus infarktin jälkeen. 

Aloitettiin helpolla: 5x300m, 300m hölkkäpalautuksella. Ihme kyllä ei pelottanut. 

Menin aika lailla anakynnykselle, mutta en yli eli Max. syke 176.

 Kovin nopeus oli 17.7km/h.

Karstat varmasti lähti sepelvaltimoista eli plakit liikkeelle. 

 

Ei tuo nyt pahalta tuntunut, että näitä vihata pitäisi. Näitä vaan tarvitaan silloin tällöin jos tuloksia haluaa parantaa. 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kai noita intervalleja voi tehdä monella eri tavalla. Itse teen niitä niin, että ensin hölkkään kevyesti pari kilometria. Sitten juoksen lyhyesti maksiminopeuteen. Tämän jälkeen kävelen, kunnes syke on 120. Sitten toistan vedon ja kävelyn 5 tai 6 kertaa. Lopuksi hölkkäilen kotiin. Tällaisesta harjoituksesta palautuu nopeasti ja ainakin saa vaihtelua harrastukseen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en ole juossut yhtään intervalliharjoitusta tällä vuosituhannella. Silti koen, että juokseminen on todella mukava ja antoisa harrastus 🙂

 

Sen verran pitää antaa heti löysää, että kuntoradat ja polut tarjoavat toki eräänlaista luonnollista intervallitreeniä, eli jos osan treeneistä tekee siten, että juoksee ylämäet vähän normaalia reippaammin ylös ja sitten taas himmaa tasamaalla rauhalliseen hölkkään, niin onhan se tavallaan intervallia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 16.5.2019 at 13.47, Snakster kirjoitti:

Alle kolmen tunnin maraton on täysin mahdollinen ilman intervalliharjoittelua ja vauhti kyllä kehittyy, kun lenkkeilee riittävästi ja välillä juoksee vähän kovempaa. Jos kovavauhtisempi juoksu ei muuten niin innosta, niin joku säännöllinen tapahtuma, esimerkiksi pääkaupunkiseudulla talvikaudella kerran kuussa juostava Aktia Cup (10 km), riittää hyvinkin pitkälle. Käsittääkseni ainakin @tuomasnujuoksi alle kolmen tunnin maratonin niin, että lähinnä harrasti rauhallista lenkkeilyä ja kävi kerran kuussa Aktiassa rassaamassa vähän sitä kovempaa päätä.

Vetotreenejä ei tuolloin maratonennätyksen aikoihin tosiaan tullut tehtyä, mutta kyllähän sitä kisojen lisäksi viimeisen 1,5 kk aikana useita tasavauhtisia (maratonvauhtisia) treenejä tuli tehtyä. Maratonharjoittelussa en näe kovin suurta lisäarvoa tauotetuilla vetotreeneillä, mutta silloin kun kun olen yrittänyt parantaa esim.  10 km tulosta ovat esim. 5 x 2 km ja 6 x 1 km vedot ja myös lyhyemmät 500 metrin ja 250 metrin vetosarjat olleet todennäköisesti ihan toimivia. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy